همه چیز درباره حساب سازی در حسابداری

همه چیز درباره حساب سازی در حسابداری

سازمان ها می توانند به راحتی قربانی حساب سازی انجام شده توسط منابع خارجی شوند. ‌‌حساب سازی همچنین می تواند به صورت شیوه های حسابداری نادرست در تجارت ایجاد شود! این امر می­ تواند به صورت سوء استفاده از دارایی‌، ‌‌حساب سازی در صورت های مالی یا سوء استفاده از دارایی های شرکت باشد. ‌در این مقاله با ما همراه باشید تا با انواع مختلف ‌حساب سازی در حسابداری و وظایف سازمان ها در مقابل آن آشنا شوید.

آشنایی با ‌حساب سازی در حسابداری

اثرات ‌‌حساب سازی در حسابداری می تواند هر کسب و کاری را تا حد زیادی متزلزل کند. در حالی که ‌‌حسابداری نادرست در سازمان های بزرگتر می تواند مبالغ قابل توجهی را به همراه داشته باشد‌، برای مشاغل کوچک و متوسط​​، تأثیر ‌‌حساب سازی می تواند، اگرچه نه بیشتر، ولی به همان اندازه بزرگ باشد‌. در موارد شدید‌، فعالیت های متقلبانه می تواند بقای خود تجارت را نیز تهدید کند! اجازه ندهید این مسئله شما را نگران کند. ایمن نگه داشتن مشاغل خود در برابر تقلب صرفا به این معنی است که از آنچه ممکن است اشتباه رخ دهد آگاه باشید و اطمینان حاصل کنید که همه کارها را برای جلوگیری از ‌حساب سازی انجام می دهید! در این مطلب روش های حسابداری نادرست و چگونگی تأثیر آن بر کسب و کار شما آورده شده است.
رسوایی انرون (Enron) یکی از مشهورترین نمونه های ‌‌حساب سازی در حسابداری در تاریخ بشر است. انرون از نهادهای خارج از ترازنامه برای پنهان کردن بدهی های شرکت از سرمایه گذاران و بستان کاران استفاده کرد. اگرچه استفاده از چنین اشخاصی به خودی خود غیرقانونی نبود‌، اما عدم موفقیت انرون در افشای جزئیات لازم در مورد معاملات خود‌، تقلبی در حسابداری محسوب می شد. با مشخص شدن میزان واقعی بدهی های انرون برای عموم‌، قیمت سهام آن سقوط کرد. تا پایان سال 2001‌، انرون اعلام ورشکستگی کرد. عواقب ‌‌حساب سازی در حسابداری در پرونده Enron بسیار شدید بود. اتهامات کیفری علیه بسیاری از مدیران ارشد شرکت مطرح شد و برخی از آنها به زندان فرستاده شدند. این رسوایی همچنین سرانجام غول حسابداری Arthur Andersen LLP را ویران کرد‌، که کتاب های Enron را اداره می کرد.
حسابداری نادرست زمانی اتفاق می افتد که دارایی های شرکت بیش از حد بیان می شود یا بدهی ها کمتر از این صورت می گیرد تا یک تجارت از نظر اقتصادی قوی تر باشد. ‌در این مقاله با ما همراه باشید تا با انواع مختلف ‌حساب سازی در حسابداری و وظایف سازمان در مقابل این تقلب ها آشنا شوید. همچنین در پایان مطلب شما می­ توانید درک مناسبی از تقلب در حسابداری داشته باشید.
حساب سازی در حسابداری

‌حساب سازی در حسابداری و دلایل انجام آن

‌حساب سازی عبارت است از حسابداری نادرست ‌و معمولا هنگامی رخ می دهد که یک کارمند یا حسابدار اطلاعات مالی نادرست را به عمد ثبت می کند، سوابق را تغییر داده یا از بین می برد و تخریب می کند، در مورد دارایی های تجاری اغراق کرده یا بدهی های آن را دست کم می گیرد. به این ترتیب‌، کارمندی که فقط چند پوند به هزینه ها اضافه می کند‌، می تواند حسابداری نادرستی یا همان خطر حساب سازی را ایجاد کند، حتی اگر این امر تأثیر جدی بر امور مالی شما نداشته باشد. ‌
در واقع حساب سازی در حسابداری، دستکاری عمدی صورتهای مالی برای ایجاد ظاهری نادرست از سلامت مالی شرکت ها و یا پنهان کردن سود و زیان این شرکت ها است. این مسئله می تواند کارمند‌، حسابدار یا خود سازمان سرمایه گذاران و سهامداران را گمراه کند. یک شرکت می تواند با اغراق در درآمد خود‌، ثبت نکردن هزینه ها و اشتباه در ثبت دارایی ها و بدهی ها‌، صورت های مالی خود را جعل کند.
چکیده تعاریف مختلفی که در مورد حساب سازی از جمعی از اقتصاد دان ها وجود دارد، این است:
هر گاه حسابداران با استفاده از دانش خود، گزارش های مالی و حسابداری را تغییر دهند در واقع مرتکب عمل حساب سازی شده اند.
با توجه به مطالب بیان شده، به طور کلی حساب سازی یعنی ارائه حساب از یک فرد یا یک سازمان به طوری که ارزش واقعی آن ها یا فعالیت های مالی آن شرکت را منعکس نکند و مواردی چون بزرگ نمایی درآمد‌، عدم ثبت هزینه ها و سوء استفاده از دارایی ها و بدهی ها، از راه های ‌‌حساب سازی در حسابداری هستند.

حسابداری کاذب می تواند به چند دلیل انجام شود:

  • دریافت بودجه اضافی از یک بانک
  • گزارش سود غیر واقعی به منظور افزایش قیمت سهام
  • پنهان کردن ضررها
  • به دست آوردن و جذب مشتری بیشتر
  • رسیدن به پاداش مربوط به عملکرد
  • سرپوش گذاشتن بر سرقت.

انواع ‌حساب سازی در حسابداری

در این بخش به انواع مختلف حساب سازی در حسابداری پرداخته شده است:

جعل سوابق مالی شرکت

برای اینکه ‌‌حساب سازی در حسابداری صورت گیرد‌، یک شرکت باید عمدا سوابق مالی را جعل کند. شرکتی را در نظر بگیرید که برآوردی را انجام می دهد که بعدا باید تجدید نظر شود. هیچ تقلبی در حسابداری انجام نشده است زیرا اشتباهات عمدی نبوده است. حال فرض کنید مدیرعامل یک شرکت تجاری عمومی، آگاهانه اظهارات نادرستی در مورد چشم انداز شرکت ارائه می کند. کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) ممکن است مدیر عامل شرکت را به اتهام ‌‌حساب سازی متهم کند. با این حال‌، این امر ‌‌حساب سازی در حسابداری نیست، زیرا هیچ سوابق مالی جعل نشده است. بنابراین، همیشه هنگام ادعای تقلب در حسابداری مراقب باشید، چرا که ‌‌حساب سازی نیاز به قصد عمدی دارد که اثبات آن دشوار است.
جعل سوابق مالی شرکت

بیان بیش از حد درآمد

اگر یک شرکت درآمد خود را بیش از حد بیان کند‌، می تواند ‌‌حساب سازی در حسابداری انجام دهد. فرض کنید شرکت ABC در واقع با ضرر کار می کند و درآمد کافی ندارد. برای سرپوش گذاشتن بر این وضعیت‌، شرکت ممکن است ادعا کند که درآمد بیشتری در صورت های مالی نسبت به واقعیت تولید می کند. بنابراین، بر اساس اظهارات موجود‌، سود شرکت افزایش می یابد. اگر این شرکت درآمد خود را بزرگ نشان دهد‌، قیمت سهام شرکت افزایش یافته و تصویری نادرست از سلامت مالی ایجاد می کند.

هزینه های ثبت نشده

نوع دیگری از ‌‌حساب سازی در حسابداری زمانی اتفاق می افتد که یک شرکت هزینه های خود را ثبت نکند. درآمد خالص این شرکت بیش از حد بیان شده است و هزینه های آن در صورت سود و زیان دست کم گرفته می شود. این نوع تقلب در حسابداری، تصور غلطی از میزان درآمد خالص یک شرکت ایجاد می کند. در واقع‌، ممکن است منجر به ضررهای سنگینی شود.

اشتباه در ذکر دارایی ها و بدهی ها

شکل دیگری از ‌‌حساب سازی در حسابداری زمانی اتفاق می افتد که یک شرکت دارایی های خود را بیش از حد بزرگ بیان می کند یا بدهی های خود را دست کم می گیرد. این نوع تقلب نقدینگی کوتاه مدت، یک شرکت را به اشتباه نشان می دهد. فرض کنید دارایی جاری یک شرکت 1 میلیون دلار است و بدهی های فعلی آن 5 میلیون دلار است. اگر این شرکت دارایی های فعلی خود را بزرگ جلوه دهد و بدهی های فعلی را دست کم بگیرد‌، نقدینگی خود را به اشتباه معرفی می کند. این شرکت می تواند اعلام کند که 5 میلیون دلار دارایی جاری و 500،000 دلار بدهی جاری دارد. سپس‌، سرمایه گذاران بالقوه باور خواهند کرد که شرکت نقدینگی کافی برای پوشش دادن تمام بدهی های خود دارد.
اشتباه در ذکر دارایی ها و بدهی ها

وظایف سازمان در مقابل ‌حساب سازی

دلایل حساب سازی هر چیزی که باشد‌، در تمام موارد، نیاز به جعل سوابق‌، تغییر ارقام یا احتمالا نگه داشتن دو مجموعه حساب مالی دارد. ‌حساب سازی جدی تر می تواند به معنای آن باشد که تجارت شما ضررهای مالی عمده ای را متحمل یا اینکه ورشکسته شده است. آیا شما قربانی حساب سازی دروغین در حسابداری شده ­اید؟ کشف اقدامات جعل حساب ها دشوار است‌، به خصوص اگر شما یک سازمان را مدیریت می کنید. اگر فکر می کنید کارمندی اقدام به جعل حساب کرده است چه کاری باید انجام دهید؟
سازمان شما می تواند برای محافظت از خود در برابر ‌حساب سازی، اقدامات زیر را انجام دهد:

  • سیاست افشاگری CV و منابع کارمندان را کاملا اعمال کنید.
  • دسترسی به ساختمان ها و سیستم ها را با استفاده از شناسه و رمزهای عبور منحصر به فرد کنترل کنید.
  • دسترسی به اطلاعات حساس را محدود کرده و بر آن ها نظارت دقیقی داشته باشید.
  • تفکیک واضح وظایف را تحمیل کنید.
  • چرخش شغلی را در نظر بگیرید.
  • برای پرداخت ها از سطح اختیارات و امضاهای طبقه بندی شده استفاده کنید.
  • صورت حساب های بانکی و سایر حساب ها را به طور منظم با فرآیندها و رویه های حسابرسی گاه به گاه بررسی کنید.
  • فرهنگ آگاهی از ‌‌حساب سازی را در بین کارکنان ترویج دهید.
  • اجرای دقیق سیاست تحمل صفر در برابر ‌‌حساب سازی کارمندان در صورت کشف تقلب‌ را اتخاذ کنید.
  • یک برنامه واکنشی واضح داشته باشید. اگر ‌‌فعالیت­ های متقلبانه انجام شده است‌، آن را به پلیس آگاهی گزارش دهید.

حتما بخوانید: چگونه از کلاه برداری های مالی در سازمان جلوگیری کنیم؟

با توجه به مطالب بیان شده،. اگر کارمندی در کار حساب سازی نقش داشته باشد‌، تجارت شما می تواند برای جبران خسارات وارد عمل شود. شما باید بلافاصله حسابرسی نادرست را به پلیس آگاهی گزارش دهید‌ تا تحقیق کند.
سعی کنید فرهنگ آگاهی از ‌‌حساب سازی را در سراسر تجارت تشویق کنید. در برابر سرقت و ‌‌حساب سازی کارکنان رویکرد “تحمل صفر” را داشته و این مسئله را به وضوح در شرایط مختلف به کارمندان گوشزد کنید.
دسترسی به اطلاعات مالی را محدود کرده و وظایف را تقسیم کنید به طوری که هیچ شخصی مسئولیت کلیه حساب ها را بر عهده نداشته باشد. صورت حساب های بانکی و سایر حساب ها را بررسی کنید، هرگونه معامله یا مغایرت غیر معمول را پیگیری کنید و به طور منظم فرآیندها و روش های حسابرسی را چک کنید.
برای اینکه بفهمید تجارت شما چقدر ضرر کرده و حساب سازی رخ داده است‌، ممکن است لازم باشد از یک حسابدار یا حسابرس کمک بگیرید. شما می توانید یک کارمند را در حین انجام تحقیقات به روش های انضباطی‌، جلسات دادرسی و تجدیدنظر معلق کنید‌، اما تنها در صورتی که قرارداد کار وی اجازه این کار را بدهد.
یک حسابرس ثبت شده را برای انجام حسابرسی خارجی و بررسی “گزارش مالی کسب و کار” به کار بگیرید تا بررسی کند که آیا آن ها عملکرد واقعی مالی را نشان می دهند. یک گزارش اطمینان را برای بررسی حساب های کل کسب و کار انجام دهید که جنبه های خاص در صورت لزوم بررسی شود.
عقل سلیم و اقدامات صحیح تجاری، به شما کمک می کند تا از تجارت خود در برابر خطرات سرقت و ‌‌حساب سازی محافظت کنید. در واقع، شما باید در مراحل استخدام، نکات مهم را رعایت کرده و بررسی های قبل از استخدام را به طور کامل انجام دهید.

معرفی فینتو

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشه که به خاطر یکسری از مشکلات نتونید به محل کار برید یا برای مثال خارج از ساعت کاری باید گزارشی رو آماده کنید تا برای مدیرتون که داخل جلسه است ارسال کنید.
و یا اینکه به دلیل نوسانات برق برای سیستم داخل شرکتتون مشکل پیش اومده و تقریبا همه اطلاعاتتون از بین رفته.
همه این اتفاقات و صدها مسائل دیگه باعث شدن تا کم کم نرم افزار های سنتی و یا به اصطلاح local جای خودشون رو به سیستم های ابری بدن که از لحاظ امنیت و دسترسی به مراتب قوی تر هستند.
ما در فینتو با بهره گیری از آخرین دانش روز فناوری اطلاعات تونستیم یک نرم افزار حقوق و دستمزد ابری بسیار قوی طراحی و عرضه کنیم تا شما دوستان بتونید به راحتی از هرکجا و با هر دستگاهی کارهاتون رو انجام بدید.

نرم افزار حقوق و دستمزد آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا