اصول حسابداری چیست و هر آنچه که باید در موردشان دانست

اصول حسابداری چیست و هر آنچه که باید در موردشان دانست

مجموعه ای از قواعد و اصول کلی را که هر یک از حسابداران باید به عنوان الگوی انجام کار در تمامی مراحل حسابداری مورد استفاده قرار دهند را اصول حسابداری می گویند. دستورالعمل های بسیار زیادی برای انجام دادن حسابداری وجود دارد که شما باید به خوبی با آنها آشنایی داشته باشید.

اصول حسابداری چیست؟

مجموعه ای از قواعد و اصول کلی را که هر یک از حسابداران باید به عنوان الگوی انجام کار در تمامی مراحل حسابداری مورد استفاده قرار دهند را اصول حسابداری می گویند. دستورالعمل های بسیار زیادی برای انجام دادن حسابداری وجود دارد که شما باید به خوبی با آنها آشنایی داشته باشید. هر یک از این قوانین و دستورالعمل ها را به عنوان اصول این حرفه شناسایی می کنند که حسابدارها باید به خوبی با آنها آشنایی داشته باشند. از این طریق می توانند کار خود را به بهترین نحو ممکن و در کمترین زمان بدون ایراد و اشکالی انجام دهند.
آشنایی با اصول حسابداری به شما کمک می کند که حسابداری را به خوبی بشناسید و هر یک از بخش های متنوع آن را هم به خوبی درک کنید. این دسته از اصول ها روی مدیریت مالی، مالیات حقوق، گزارش فصلی و بازده سرمایه گذاری تمرکز زیادی دارد و آنها را به خوبی کنترل می کنند. شما با شناخت و بررسی هر یک از آنها اطلاعات مالی که در شرکت وجود دارد را به بهترین نحو ممکن مورد بررسی قرار دهید و نتیجه را به مدیران مالی اعلام کنید. برای مدیران مالی اعلام کردن هر یک از مواردی که بیان کردیم اهمیت دارد و شما باید به خوبی آنها را در نظر داشته باشید.

آشنایی با مهمترین اصول حسابداری :

همانطور که می دانید هر یک از مباحثی که مربوط به حسابداری می باشد دارای بخش های متنوعی است. همچنین باید بدانید اصول حسابداری هم بخش های متنوعی دارد و شما باید به خوبی به عنوان حسابدار با این اصول و بخش های آن آشنایی داشته باشید. در این صورت می توانید به خوبی هر یک از آنها را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید تا به بهترین نحو ممکن کار خود را انجام دهید. برخی از اصول مهمی که در حسابداری وجود دارد و شما باید با آنها آشنایی داشته باشید عبارت می باشد از :

  1. اصل درآمد :

بسیاری از افرادی که در زمینه حسابداری فعالیت می کنند اصل درآمد را به نام اصل تحقق هم می شناسند. این مورد یکی از مهمترین اصول حسابداری به شمار می رود که بیان می دارد درآمد زمانی به وجود می آید که فروش محصول انجام شود. در واقع این اصل بیان می دارد که درآمد به دست آمده تنها به فروش شما بستگی دارد. فروش هم تنها در صورتی محقق می شود که خدمات و یا محصولات متنوعی فراهم شده باشد. هر زمان که صحبت اصلی شما از فروش محصولات است باید بدانید که یکی از کلیدهای اصلی آن درآمد می باشد. یکی از مهمترین نکاتی که در این مورد وجود دارد و شما باید به آن دقت داشته باشید این است که درآمد شما با پول نقد به دست نمی آید.

  1. اصل هزینه :

اصل هزینه در اصول حسابداری بیان می دارد، هزینه به دست آمده شما زمانی اتفاق خواهد افتاد که کسب و کارهای متنوع از محصولات شما استفاده کنند و یا خدمات ارائه داده شده شما را دریافت نمایند. به عبارتی شما باید به خوبی بدانید که اصل هزینه در حسابداری یکی از نقطه مقابل های اصل درآمد به شمار می رود. دقیقا مانند اصلی هزینه شما اگر محصولی را دریافت نمایید دریافت کردن آن محصول به معنای این است که هزینه ای به شما تحمیل گشته است. بر همین اساس باید بدانید که در مورد دریافت کردن خدمات هم همین اصل وجود دارد. این مسئله که صورت حساب را چند روز دیگر دریافت می کنید فرقی ندارد، بلکه زمانی که محصولات و یا خدماتی را دریافت می نمایید باید هزینه آن را پرداخت کنید.

  1. اصل تطابق درآمد و هزینه :

اصل تطابق و یا تطبیق در اصول حسابداری با دو اصل دیگر یعنی درآمد و هزینه که بیان نمودین رابطه تنگاتنگی دارند. اصل تطبیق در حسابداری به شما توضیح می دهد هر زمان که درآمدی را شناسایی کردید باید هزینه های مربوط به آن را که با درآمد به دست آمده است مورد مطابقت قرار دهید. بهترین مثال برای این نمونه کسب و کارهایی می باشد که با به فروش رساندن موادی که خام هستند در ارتباط می باشند. به عنوان مثال شما فرض کنید که در زمینه فروش ساندویچ فعالیت می کنید، بنابراین برای اینکه هزینه ها را با درآمد خود تطبیق دهید باید هزینه کلی که برای آماده شدن ساندویچ خرج می کنید را به خوبی در نظر بگیرید. بسیاری از افراد هزینه خرید مواد اولیه را در نظر می گیرند که این مورد اشتباه است. در واقع شما باید بداند هزینه های ضروری را برای راه اندازی یک کسب و کار با درآمد به دست آمده تان تطبیق دهید.

  1. اصل بهای تمام شده :

اصل بهای تمام شده در اصول حسابداری به شما توضیح می دهد که مقادیر به دست آمده در سیستم حسابداری باید با استفاده کردن از بهایی که آن را مشخص کرده باید اندازه گیری شود. به عنوان مثال اگر شما صاحب کسب و کار خاصی هستید و در این کسب و کار به ساختمان نیاز دارید باید اصل بهای تمام شده را که مربوط به این ساختمان می باشد مورد بررسی قرار دهید. اینکه بهای تمام شده ساختمان کسب و کار شما می باشد باید در بخش بهای به اتمام رسیده ثبت شود و قرار بگیرد.

مطلب پیشنهادی: حسابداری بهای تمام شده و حسابداری مالی چه تفاوت هایی با هم دارند؟

  1. اصل عینیت :

اصلی عینیت یکی از دیگر اصولی می باشد که در حسابداری باید مورد بررسی قرار بگیرد. این اصل بیان می دارد که شما در گزارش های حسابداری خود باید از داده هایی که واقعی، سنجیدنی و عینی هستند استفاده کنید. در واقع شما باید بدانید حسابداران، گزارش های مربوط به حسابداری و سیستم های حسابداری باید تکیه زیادی روی ذهنیت در این مورد نداشته باشند. این نرم افزارها باید قدرت تحلیل شان بسیار بالا باشد تا به بهترین نحو ممکن عملیات حسابداری را انجام دهند. یک حسابداری که حرفه ای است سعی می کند از داده هایی که عینی می باشند به جای داده های ذهنی استفاده کند و همین مورد او را حرفه ای تر از آنچه که باید باشد نشان می دهد. شما باید بدانید حتی اگر داده های عینی بد هم هستند باید از آنها استفاده کنید. در بسیاری از موارد پیش می آید که داده های ذهنی مرتب تر از داده های عینی هستند که باز هم این دلیل خوبی برای استفاده کردن از داده های ذهنی نمی باشد.

  1. فرض تداوم فعالیت :

فرض تداوم فعالیت در اصول حسابداری بیان می دارد که در سیستم های حسابداری متنوع، فرض بر این خواهد بود که کسب و کارها برای مدت زمان طولانی و زیادی به فعالیت شان ادامه می دهند. اهمیت این مورد از اصولی که مربوط به حسابداری است زمانی مشخص خواهد شد که نتیجه های بی تداومی هر یک از انواع کسب و کارها را به خوبی در نظر بگیرید. اگر فعالیت های مربوط به هر یک از انواع کسب و کار به خوبی ادامه پیدا نکند و دارایی های آن کسب و کار ارزش فروش نداشته باشد باید بدانید که نحوه ارزش گذاری روی آن دارایی ها تا حدودی پیچیده می شود. اگر هر یک از انواع کسب و کارها به فعالیت خود ادامه ندهد هیچ ضمانتی وجود ندارد که مواد اولیه آن کسب و کار به فروش برسد. در واقع شما باید بدانید در صورتی که موجودی کالاهای درون انبار  به فروش نرسد ارزش سهام هم در آن کسب و کار نشان دادنی نخواهد بود.

  1. فرض واحد اندازه گیری :

یکی از دیگر اصول حسابداری فرض واحد اندازه گیری می باشد که باید به خوبی در مورد ویژگی های آن اطلاعات لازم را داشته باشید. در این اصول فرض بر این خواهد بود که پول رایج در هر یک از کسب و کارها به عنوان مهمترین واحد اندازه گیری آن کسب و کار در حسابداری به شمار می رود. به معنای دیگر باید بدانید فرض واحد اندازه گیری  به این معنا است که برای آن دسته از کسب و کارهایی که در آلمان می باشند واحد اندازه گیری مناسب در حسابداری آن کسب و کار یورو آلمان است. این اصل مهم در حسابداری بیان می دارد که حتی کاهش پیدا کردن قیمت ها و یا تورم بر اساس همان واحد اندازه گیری در سیستم حسابداری دچار تغییر می شود. با این وجود شما باید بدانید هر یک از انواع کسب و کارها واحد مشخص شده ای برای اندازه گیری دارند و باید به خوبی آنها را در نظر داشته باشید.

  1. فرض تفکیک شخصیت :

از دیگر اصول حسابداری فرض تفکیکی شخصیت می باشد که به خوبی توضیح می دهد یک کسب کار، شخصیت متنوع و جداگانه ای دارد. شما هم باید به خوبی بدانید که شخصیت آن کسب و کار از شخصیت فردی که صاحب کسب و کار می باشد مجزا است و آنها را نباید با یکدیگر ترکیب نمود. این فرض به عنوان یکی از واحدهای مستقل می باشد که بخش مهمی از کسب و کار را در اختیار دارد. بر همین اساس شما باید به خوبی بدانید که کسب و کارها به عنوان بخشی جدا به شمار می رود و شخصیت دارند. البته که شما می توانید آنها را از صاحبانی که دارند متمایز سازید و به خوبی مورد بررسی قرار دهید.

  1. اصل دوره زمانی :

هر یک از شرکت ها و یا سازمان ها باید صورت های مالی که در اختیار دارند به صورت دوره ای مورد بررسی قرار دهند و آنها را گزارش دهند. یکی از مهمترین اصول حسابداری همین اصل دوره ای می باشد که حسابداران باید به خوبی آن را در نظر بگیرند و به آن توجه داشته باشند. این اصل برای پیش روی در کارهای حسابداری امری ضروری به شمار میرود و باید حسابداران به خوبی آن را در کارهای خود مورد بررسی قرار دهند و همچنین در اولویت کاری شان این اصل باشد.

حتما بخوانید: تعریف حسابداری مدیریت و اهداف آن

  1. اصل قابل اطمینان :

برای تعیین کردن اطلاعات مالی که در شرکت ها و سازمان ها وجود دارد شما به این اصل نیاز پیدا می کنید و باید آن را آماده سازید. حساب های مالی شرکت از جمله مهمترین بخش های حسابداری شرکت می باشد که حسابدار باید به خوبی در مورد آنها اطلاعات لازم را داشته باشد. هر یک از این حساب ها کاربردی مشخص شده دارند و هزینه های آنها هم بر اساس اصول تعیین گشته ای می باشد. اصل قابل اطمینان در مورد بررسی کردن این حساب ها به خوبی خودش را نشان می دهد و شما هم باید به درستی آنها را از یکدیگر تشخیص دهید.
جمع بندی :
شما باید بدانید که اصول حسابداری مانند بسیاری از حرفه های دیگر دارای بخش های متنوعی می باشد. به عنوان حسابدار و یا مدیر باید به خوبی این بخش ها را در سیستم حسابداری خود جای دهید و از آنها نهایت استفاده را ببرید. مجموعه فینتو با هر یک از این بخش ها و عملکردهای آن آشنایی دارد. بر همین اساس شما در هر یک از زمینه های حسابداری اطلاعات مالی شرکت و یا سازمان خود می توانید از این مجموعه مشورت های لازم را دریافت کنید.

شرکت خود را به بهترین شکل مدیریت کنید
هر مدیر خوب نیازمند ابزاری قدرتمند است تا بتواند مجموعه خود را به بهترین شکل مدیریت کند. مجموعه نرم افزار مالی و منابع انسانی فینتو ابزاری قدرتمند است که می تواند به مدیران در کنترل کارمندان و محاسبه حقوق و دستمزد آنها کمک کند.
شما همیشه یک مدیر لایق هستید و باید بهترین ها برای شما باشد. با استفاده از نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو کار مدیریت خود را بسیار آسان تر کنید.

نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا