اطلاعاتی درباره لیست حقوق و دستمزد

اطلاعاتی درباره لیست حقوق و دستمزد

در این مقاله قصد داریم به ارائه اطلاعاتی در مورد لیست حقوق و دستمزد بپردازیم. اگر کارفرما هستید یا می‌خواهید اطلاعاتی در زمینه لیست حقوق و دستمزد به‌دست بیاورید، در این مقاله همراه ما باشید. در رابطه ی بین کارفرما و کارگر و سایر کارکنان یکی از مهم‌ترین مواردی که باید توجه شود، لیست حقوق و دستمزد است زیرا بر اساس لیست حقوق و دستمزد است که مزد نهایی کارگر تعیین می‌شود و رعایت نکردن اصول لیست حقوق و دستمزد بعداً می‌تواند کارفرما را با مشکلات مواجه کند.

حقوق و دستمزد

حقوق و دستمزد شاید مهم‌ترین اصطلاحی باشد که در رابطه با کارفرما و پرسنل به کار برده می‌شود و در واقع به مبلغی گفته می‌شود که به ازای فعالیت کارکنان یک شرکت، کارخانه، اداره، مؤسسه و … پرداخت می‌شود. پرداخت حقوق و دستمزد حق‌الزحمه‌ای است که به‌منظور پاسداری از زحمات کارکنان یک شرکت یا کارخانه و … انجام می‌شود. حقوق و دستمزد نقش بسیار مهمی در زمینه ی رونق و توسعه ی فعالیت اقتصادی دارد و پرداخت صحیح و به موقع آن می‌تواند در بالا بردن بازده ی کار و فعالیت، بسیار بااهمیت تلقی شود.

هر چند حقوق و دستمزد در بسیاری از موارد در کنار هم آورده می‌شوند، ولی در برخی از سازمان‌ها و مراکز اقتصادی بین این دو تفاوت قائل می‌شوند. بر این اساس گفته می‌شود که حقوق به معنی پرداختی است که ماهیانه انجام می‌پذیرد و دستمزد نیز مبلغی است که به ازای فعالیت روزانه یا یک ساعت مشخص به کارکنان پرداخت می‌کنند و به‌طور دقیق‌تر می‌توانیم بگوییم که حقوق برای کارکنان رسمی در نظر گرفته می‌شود و دستمزد برای کارکنان موقتی می‌باشد.

لیست حقوق و دستمزد

مطلب مرتبط: حقوق و دستمزد مشاغل،مفاهیم و تفاوت ها

لیست حقوق و دستمزد

پرداخت حقوق و دستمزد به کارکنان از سوی کارفرما نیازمند تهیه ی لیست حقوق و دستمزد بوده و در واقع بدون لیست حقوق و دستمزد پرداخت حقوق و دستمزد ممکن نیست. بر اساس این لیست است که حداقل حقوق، مزایا و کسورات بر اساس بخشنامه‌ها درج می‌شود و در نهایت دریافتی خالص اعلام می‌شود. لیست حقوق و دستمزد می‌تواند شامل موارد مختلفی باشد که از جمله ی مهم‌ترین مواردی که در لیست حقوق و دستمزد درج می‌شود، عبارت‌اند از:

مشخصاتی از قبیل نام و نام خانوادگی شخص شاغل، پرداختی‌های مربوط به دستمزد، اضافه‌کاری‌ها، شب‌کاری ها، شیفت کاری، حق اولاد، حق ایاب و ذهاب، حق مسکن، کمک‌های غیر نقدی، جمع حقوق و مزایا.

در لیست حقوق و دستمزد همچنین کسورات قانونی مثل حق بیمه، مالیات، وام و … درج شده و در نهایت مبلغ پرداختی خالص محاسبه می‌شود.

لیست حقوق و دستمزد

لیست حقوق و دستمزد 97

لیست حقوق و دستمزد 97، لیستی از پرداختی های حقوق در سال 97 است که هر ساله از سوی نهادهای مرتبط اعلام می شود. مزایا و کسوراتی که در آن ها ذکر می شود در هر سال معمولاً تغییر می کند. این لیست شامل موارد ذیل است:

  • حداقل دستمزد ماهانه در سی روز
  • حق مسکن
  • کمک اقلام مصرفی خانوار بن کارگری
  • کمک حق اولاد
  • فوق العاده ی اضافه کاری
  • فوق العاده ی جمعه کاری
  • فوق العاده ی تعطیل کاری
  • فوق العاده ی نوبت کاری صبح و عصر
  • فوق العاده ی شبکاری
  • سایر مزایا و کسورات قانونی

مالیات بر حقوق و بیمه حقوق در لیست حقوق و دستمزد

دو مورد از مهم ترین کسورات قانونی که در لیست حقوق و دستمزد درج می شوند، مالیات بر حقوق و بیمه بر حقوق هستند. این کسورات قانونی از حقوق کارگران به وسیله کارفرما کسر می شوند و با اضافه ی سهم کارفرما به نهادهای مرتبط پرداخت می شوند. مالیات بر حقوق به وزارت اقتصاد و دارایی پرداخت شده و حق بیمه نیز به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت می شود.

اهمیت تهیه لیست حقوق و دستمزد کارکنان

حقوق و دستمزد اهمیت بسیار فراوانی از لحاظ حقوقی دارند و به همین دلیل است که باید آنالیز و بررسی آن به صورت دقیق انجام پذیرد. این بدین دلیل است که اولاً کارفرما در زمینه ی لیست حقوق و دستمزد، مسئولیت حقوقی دارد و دوماً این که حقوق و دستمزد کارکنان نقش بسیار مهمی را در تعیین قیمت نهایی یک محصول ایفا می‌کند و در واقع جزئی از هزینه‌های تولید به حساب می‌آید.

تهیه ی لیست حقوق و دستمزد و به دنبال آن پرداخت منصفانه ی حقوق و دستمزد پرسنل، موجب می‌شود که رابطه ی میان پرسنل و کارفرما تقویت شده و درنهایت موجب می‌شود که بازدهی و کیفیت فعالیت آن‌ها بالاتر رود و تأثیر مهمی در توسعه ی کسب و کار خواهد داشت. تهیه ی لیست حقوق و دستمزد و محاسبه ی صحیح حقوق‌ها و دستمزدها همچنین موجب خواهد شد که بین کارفرما و سازمان‌های دولتی مرتبط ارتباط خوبی شکل بگیرد.

حتما بخوانید: آموزش حقوق و دستمزد برای پیشبرد ثبت و صدور حقوق و دستمزد

قوانین حکومتی و کشوری اهمیت خاصی برای تهیه لیست حقوق و دستمزد قائل هستند. بر این اساس کارفرمایان موظف هستند که به‌صورت منظم لیست حقوق و دستمزد کارکنان خود را تهیه کرده و در بازه‌های زمانی معین به سازمان‌ها و ارگان‌ها ارائه دهند، درصورتی‌که لیست حقوق ارائه نشود یا تأخیری در ارائه ی آن ایجاد شود، جریمه‌های سنگین را به دنبال خواهد داشت.

ضرورت توجه به جزئیات لیست حقوق و دستمزد

همان طور که گفته شد لیست حقوق و دستمزد از مواردی تشکیل شده است و این موارد و محاسبه ی آن ها از جزئیات بسیاری برخوردار هستند که رعایت آن ها ضروری است. برای این که کارفرما بعداً از لحاظ حقوقی دچار مشکلی نشود، لازم است که جزئیات لیست حقوق هر یک از پرسنل، جداگانه محاسبه شود. به همین دلیل است که در زمینه ی لیست حقوق و جزئیات آن، هر شرکتی به افراد متخصص و با تجربه نیازمند است.

لیست حقوق و دستمزد

نیاز به افراد متخصص در زمینه ی لیست حقوق و دستمزد

تهیه لیست های حقوق و دستمزد کار آسانی نیست و به همین دلیل است که افراد عادی که در شرکت، کارخانه یا اداره فعالیت می کنند، نمی توانند امور دستمزد و حقوق و تهیه ی لیست حقوق و دستمزد را برعهده بگیرند. ضروری است که کارفرما مسائل مربوط به حقوق و دستمزد را به نیروهای متخصص و با تجربه بسپارد تا هیچ گونه مشکلی در زمینه ی حسابرسی به وجود نیاید زیرا اینگونه مشکلات دارای تبعات بسیاری است.

از جمله مهم ترین جزئیاتی که شخص متخصص در مورد لیست حقوق و دستمزد باید با آن ها آگاهی داشته باشد موارد ذیل هستند:

  • قوانین مالیاتی که هر ساله تغییر می کنند.
  • قوانین مرتبط با بیمه ها
  • قوانین مربوط به سیستم های حقوقی و دستمزد
  • جزئیات مربوط به اضافه کاری
  • بن های کارگری
  • مأموریت ها و فوق العاده ها
  • مبالغ وام
  • شرایط سخت و زیان آور و …

لیست حقوق و دستمزد

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره حق بیمه و موارد مرتبط با آن می توانید مقاله ای در این رابطه را مطالعه کنید: حق بیمه

نرم افزار حقوق و دستمزد آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

1 در مورد “اطلاعاتی درباره لیست حقوق و دستمزد”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا