نقش دورکاری در آینده مشاغل و تاثیر آن بر منابع انسانی

نقش دورکاری در آینده مشاغل و تاثیر آن بر منابع انسانی

امروزه دورکاری کارمندان به عنوان یک تکنولوژی نوین برای انجام کارهای حرفه ای است. این روش هنوز عمومیت پیدا نکرده است ولی بخاطر شرایط فعلی و همه گیری ویروس کرونا دورکاری به عنوان یک روش مرسوم در جامعه شناخته شده است تا بازار و متعاقبا جامعه تکامل چشمگیری پیدا کند. بسیاری از ادارات و شرکت ها وقتی از روش دورکاری استفاده کردند متوجه مزایای بی نظیر این روش شدند و وجود این مزایا آینده ی مشاغل را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث گسترش مشاغل انعطاف پذیر می شود. قطعا دورکاری بر منابع انسانی هم تاثیر می گذارد که ما در این متن قصد داریم با ارائه تعریفی از دورکاری و اینکه چه مشاغلی انجام دورکاری در آن ها تاثیر می گذارد و مزایا و معایب این روش توضیحات بیشتری خواهیم داد.

دورکاری کارمندان چیست؟

دورکاری کارمندان همانطور که از نامش پیداست به معنی انجام کار خارج از محیط اداری می باشد و در برخی موارد از آن به اسم کار در خانه یاد می شود. کارمندان در این روش به جای رفتن به سرکار و رفت و آمد، پروژه ها و کارهای خود را در منزل انجام می دهند. اشتغال از راه دور در واقع سطوح مختلفی دارد که شغل های از این قبیل به دلیل انعطاف پذیری بالا مزایای بسیاری در زندگی شخصی و حرفه ای کارمندان ایفا می کند.

انواع دورکاری کارمندان

دورکاری کارمندان به سه نوع دورکاری کامل کارمندان، اشتغال انعطاف پذیر و فریلنسری یا آزادکاری تقسیم بندی می شود که در زیر در مورد هرکدام توضیح مختصری می دهیم.

دورکاری کامل: امروزه برخی از مشاغل نظیر بازاریابی دیجیتال، کپی رایتینگ یا تولید محتوا، طراحی وب یا طراحی گرافیک، ترجمه، مدیریت خدمات مشتریان، توسعه نرم افزار، مدیریت شبکه های اجتماعی، یادگیری آنلاین، حسابداری و دستیاری مجازی به صورت دور وقت و تمام وقت در خانه انجام می شود. دستمزد این مشاغل کاملا مشخص می باشد. کارمندانی که به صورت دورکاری فعالیت می کنند در مسیر پیشرفت شغلی  قرار می گیرند و شرکت هایی که این روش را بر روی منابع انسانی پیاده می کنند ساختار مناسب و منسجمی دارند.

منابع انسانی که به صورت دورکاری فعالیت می کنند می توانند در هر جایی از جهان فعالیت کنند و این موضوع افزایش بهره وری را به دنبال دارد چون کارمندان وظایف خود را در هر جای جهان انجام می دهند و کسب درآمد می کنند.

حتما بخوانید: ۸ نکته در خصوص نحوه مدیریت یک مجموعه برای مدیران تازه کار

اشتغال انعطاف پذیر: این نوع اشتغال کاملا انعطاف پذیر است و کارمند می توان هم به صورت حضوری در شرکت یا اداره کار کند و هم به صورت غیر حضوری فعالیت کند. به طور معمول ما به شغلی انعطاف پذیر می گوییم که کارمندان فرصت دورکاری در خارج از محیط اداره را داشته باشد و حداقل بتواند یک روز در هفته به صورت غیر حضوری کار کند.

مشاغلی که انعطاف پذیر هستند شامل کامپیوتر و آی تی، فروش و بازاریابی، بهداشت و درمان، توسعه نرم افزار، مدیریت پروژه، مدیریت امور مشتریان، حسابداری و امور مالی، آموزش و پرورش و خدمات مشتری  می باشد. برخی از این مشاغل ممکن است یک روز در هفته حضوری کار کنند و بقیه ایام هفته به صورت دورکاری فعالیت می کنند.

فریلنسر یا آزادکاری: فریلنسر در واقع یک کارآفرین می باشد که پروژه ها و کارهای خاصی را به صورت دورکاری انجام می دهد. پر تقاضا ترین زمینه های فریلنسری شامل بازاریابی دیجیتال، مدیریت شبکه های اجتماعی، مشاوره، خدمات طراحی، برنامه نویسی، نویسندگی و ویراستاری می باشد.

مطلب پیشنهادی: مطلبی برای درک بهتر تاثیرات کرونا ویروس بر فناوری و تکنولوژی

مزایای دورکاری کارمندان

دورکاری کارمندان تاثیر مثبتی بر آینده ی مشاغل دارد و مزایای زیادی هم برای منابع انسانی و هم برای مدیران به دنبال دارد در زیر به چند مورد از تاثیر دورکاری بر آینده مشاغل و مزایای دورکاری  اشاره می کنیم که برخی از آن ها برای کارکنان و برخی برای کارفرمایان موثر می باشد.

سبک زندگی انعطاف پذیر برای کارمندان: دلایل زیادی برای تقاضای بالای کارمندان برای دورکاری وجود دارد. مشکلات افرادی که به صورت حضوری در شرکت ها فعالیت می کنند این است که باید ساعت کاری خود را با ساعات کاری شرکت تنظیم کنند اما دور کاری فریلنسرها مزیتی که دارد عدم محدودیت در انجام فعالیت است و کارمند می تواند در هر ساعاتی از شبانه روز کار خود را انجام دهد. این مورد برای افراد با بچه ی کوچک و دانشجو مزایای بیشتری دارد چون می توانند تعادل بیشتری بین کار و زندگی ایجاد کنند و زمان بیشتری برای انجام کارهای شخصی داشته باشند.

سلامت جسمی و روحی بیشتر کارکنان

طبق تحقیقاتی که انجام شده مشاغلی که به صورت دورکاری هستند منابع انسانی آن ها کمتر دچار استرس می شوند و انگیزه ی بیشتری برای انجام فعالیت دارند. این شیوه به کارمندان این امکان را می دهد تا در محیط خانگی و بدون هرج و مرج کار کنند و در محیط دور از شرکت کارمند فرصت ورزش و تغذیه مناسب تری دارد و  کارمندان شادتر و پر انرژی تری خواهند داشت. دورکاری کارکنان به بهبود بهره وری آنها کمک میکند و باعث افزایش تعهد بیشتری خواهد شد.

مطلب پیشنهادی: روش هاي افزايش رضايت شغلي كارمندان

تجدید اشتیاق و علاقه به کار نیروی انسانی

بیشتر کارکنان در محیط های کاری بهره وری آنها پایین می آید و به دلیل تکراری بودن محیط و خستگی زیاد نمی توانند آن طور که باید و شاید است فعالیت خود را ادامه دهند. اما فعالیت خارج از محیط کاری باعث افزایش تمرکز و انگیزه بیشتری می شود. در محیط خانه فرد کمتر دچار حواس پرتی می شود و آرام بودن محیط خانه باعث ایجاد احساس خوبی در نیروی انسانی می شود و این تجدید اشتیاق زمینه های لازم برای تلاش بیشتر و رسیدن به هدف را فراهم می کند.

بهره وری بیشتر برای کارفرمایان: معمولا کارفرمایان شیوه ای از فعالیت را می پسندند که در آن بهره وری بیشتری داشته باشد و وقتی دورکاری کارمندان بهره وری بیشتری دارد این روش را بیشتر می پسندند. کارمندان با تلاش مداوم در پی رسیدن به نتایج بهتر هستند تا رضایت کارفرمایان را جلب کنند.

صرفه جویی در هزینه ها: استخدام کارمندان دورکاری به دلیل نداشتن هزینه های جانبی نظیر خرید تجهیزات اداری، اجاره مکان و لوازم مصرفی و … باعث صرفه جویی در هزینه ها خواهد شد و کارفرما می تواند هزینه هایی که از این طریق پس انداز کرده صرف کارهای دیگر کند.

افزایش اشتغال کارکنان: افزایش اشتغال کارمندان دورکار به تداوم بیشتر آن ها کمک می کند. هر چه سابقه کاری کارمندان بیشتر باشد ماندگاری و ثبات آن ها بیشتر است و وفادار تر خواهند بود و همکاری کارمندان باعث پیشرفت شرکت و رسیدن به اهداف آن می شود.

معایب دورکاری کارمندان

معایب دورکاری کارمندان

هر شغلی در هر شرایطی که انجام شود با مزایا و معایب بسیاری همراه است. موقعیت های کاری مختلف با معایب و چالش هایی برخورد می کنند که دورکاری کارمندان هم با وجود اینکه مزایای بسیاری دارد با چالش هایی هم همراه است که در زیر به چند نمونه از این چالش ها اشاره می کنیم.

گوشه گیری منابع انسانی: وقتی کارمندان به صورت دورکاری فعالیت می کنند و جدای از همکاران دیگر کار می کنند رفته رفته احساس تنهایی و گوشه گیری می کنند و ممکن است به مرور زمان فرد نتواند در محیط خانه کار کند و این محیط هم برای کارمندان یکنواخت و کسل کننده باشد و اگر فرد محیط خانه را با محیط کافی شاپ با فضاهای کاری دیگر جایگزین کند قطعا از حالت یکنواختی خارج می شود.

کاهش انگیزه کارکنان: اگر بخواهید شغل های دورکاری را انتخاب کنید باید انگیزه درونی و خودمحوری داشته باشید. وقتی کارمندان خارج از محیط اداره کار می کنند در واقع عملکرد آن ها در ساعات کاری زیر نظر قرار نمی گیرد و ممکن است سرعت انجام کار کاهش پیدا کند و در محیط جدید بیشتر دچار حواس پرتی شوند.

نبود امکان دسترسی فوری به تیم: انعطاف پذیری بالای این روش و ساعات کاری متفاوت هر یک از کارکنان فرصت در دسترس بودن در شرایط ضروری را کم می کند و ممکن است فرد در ساعات خاصی به کمک و راهنمایی نیاز داشته باشد و در این ساعات تیم یا کارفرما در دسترس نباشد. اگر شما برنامه ریزی درستی داشته باشید و فعالیت های خود را زودتر از موعد مقرر انجام دهید قطعا می توانید از راهنمایی های لازم برخوردار شوید.

احتمال افزایش حواس پرتی در کارکنان: دورکاری کارمندان و انجام کار در محیط خانه باعث می شود که فرد در محیط خانه با تلویزیون، اعضای خانواده و … سرگرم شود و بیشتر دچار حواس پرتی شود.

جامعه گریزی: وقتی فرد به صورت مدام در محیط خانه و بدور از همکاران و تعامل با آن ها فعالیت کند قطعا در مدت زمان کوتاهی دچار جامعه گریزی و فرار از برقراری ارتباط با دیگران خواهد شد. کارفرمایان می توانند برای کاهش این معایب از روش هایی نظیر گفت و گوی آنلاین، کنفرانس آنلاین با همکاران استفاده کنند.

کاهش قابلیت اطمینان و مسئولیت پذیری: وقتی کارفرما نتواند بر روی عملکرد کارمندان دورکار نظارت کند به مرور ممکن است قابلیت اطمینان و مسئولیت پذیری آنها کاهش پیدا کند اگر شما بخواهید از این مشکل پیشگیری کنید باید ارزیابی هفته ای از عملکرد کارکنان داشته باشید و به حفظ انگیزه و بهبود عملکرد آنها کمک کنید.

چندین نکته مهم در دورکاری کارمندان

در دورکاری کارمندان قوانینی وجود دارد که این شیوه ی فعالیت را برای کارمندان لذت بخش تر میکند اینکه بدانید موفقیت شغلی شما در گرو انجام دادن درست کار است قطعا اگر بخواهید از پس چالش هایی که عنوان کردیم در بیاید باید حتما قوانینی که در زیر بیان می کنیم را سر رشته ی کار خود قرار دهید.

هنگام دورکاری در زمان مشخص و دقیقی کار کنید.

محل کار خود را گاها تغییر دهید و برخی از روزها بیرون از خانه کار کنید.

در حین انجام کار از فعالیت های شخصی بپرهیزید و زمان کار برای شما مقدس باشد.

برای دور کاری همانند کار حضوری ارزش و وقت بگذارید.

شرکت خود را به بهترین شکل مدیریت کنید

هر مدیر خوب نیازمند ابزاری قدرتمند است تا بتواند مجموعه خود را به بهترین شکل مدیریت کند. مجموعه نرم افزار مالی و منابع انسانی فینتو ابزاری قدرتمند است که می تواند به مدیران در کنترل کارمندان و محاسبه حقوق و دستمزد آنها کمک کند.

شما همیشه یک مدیر لایق هستید و باید بهترین ها برای شما باشد. با استفاده از نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو کار مدیریت خود را بسیار آسان تر کنید.

نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو
اشتراک گذاری:

1 در مورد “نقش دورکاری در آینده مشاغل و تاثیر آن بر منابع انسانی”

  1. سلام ممنون از مطلب مفیدتون
    می خواستم بپرسم برای ارزیابی هفتگی کارمند دورکار و در جریان قرار گرفتن از عملکردش توی دورکاری چه راهی رو استفاده کنیم؟ چه راهی می تونه بهتر باشه؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا