هزینه های قابل‌قبول مالیاتی چگونه هستند؟

هزینه های قابل قبول

ما در این قسمت از سایت فینتو قصد داریم کلیه ی هزینه های قابل قبول مالیاتی را که مورد تأیید کارشناسان مالیاتی قرار می‌گیرد، برای شما خوانندگان عزیز بیان کنیم تا متقاضیان بتوانند از مطالب سایت فینتو استفاده کرده و به معلومات خود بیفزایند. با ما همراه باشید.

هزینه‌های قابل‌قبول مالیاتی

در هر کشوری وقتی یک واحد اقتصادی قصد آغاز فعالیت در یک حوزه ی کاری را داشته باشد، باید هزینه‌هایی را بابت آن پرداخت کند. بدون شک برای دستیابی به سود و درآمد بیشتر، افراد باید هزینه‌ای گزاف‌تر را نیز بپردازند و این دو باهم رابطه‌ای معکوس خواهند داشت. بر این اساس متناسب با درآمد و هزینه ی واحد اقتصادی، دولت مبلغی را از آن واحد اقتصادی به‌عنوان مالیات اخذ خواهد کرد که از این مبلغ برای تأمین هزینه‌های عمومی کشور استفاده می‌شود.
بنابراین اگر در هنگام رسیدگی مالیاتی، کلیه ی هزینه‌های صرف شده توسط یک واحد اقتصادی برای تحصیل درآمد خود در یک دوره ی مالی، بنا بر مدارک و مقرری از پیش تعیین‌شده از نظر انطباق با قانون مالیات‌های مستقیم، مورد تأیید کارشناسان قرار گیرد؛ به آن بخش از هزینه‌ها، هزینه‌های قابل‌قبول مالیاتی می‌گویند. البته برخی از اصناف و مشاغل و در شرایطی خاص می توانند شامل معافیت از مالیات شوند!
دقت کنید که آن بخش از هزینه‌های واحد اقتصادی که مشمول معافیت از مالیات محاسبه‌ شده است و بر اساس نرخ صفر یا نرخ مقطوع بوده است، از انواع هزینه‌های قابل‌قبول مالیاتی محسوب نخواهد شد.

هزینه های قابل قبول

ماده‌ ی قانون مالیات‌های مستقیم مرتبط با هزینه‌های قابل‌قبول مالیاتی و شرایط ماده ها

در ماده 147 و 148 قانون مالیات‌ها، شرایط هزینه‌ های قابل‌ قبول مالیاتی شرح داده‌ شده است.

ماده 147 قانون مالیات‌ها برای هزینه‌های قابل‌قبول

در ماده ۱۴۷ قانون مالیات‌های مستقیم، هزینه‌های قابل‌قبول مالیاتی باید 3 شرط زیر را داشته باشند:

شرایط ماده 147:

  1. از حدود متعارف با تکیه‌ بر مدارک و اسناد معتبر باشند.
  2. انحصاراً مرتبط با تحصیل درآمد مؤسسه در دوره ی مالی مربوطه باشند.
  3. مرزهایی که برای هزینه‌ها تعیین‌ شده رعایت شده باشد.

هزینه‌های قابل‌ قبول مالیاتی حتماً باید شرایط یاد شده در قسمت بالا را داشته باشند. البته این ماده تبصره‌هایی برای هزینه‌های قابل‌ قبول مالیاتی دارد که در ادامه به برخی از آن ها می‌پردازیم:
از زاویه ی دید و دیدگاه مقررات، تمامی شخصیت‌های حقوقی و نیز صاحبان شغل‌های ماده 95 این قانون که به نگهداری دفاتر موظف می‌باشند، در احکام مؤسسه به‌حساب می‌آیند و همین‌طور هزینه‌های قابل‌ قبول مالیاتی درباره ی دیگر صاحبان مشاغل نیز پذیرفته می‌شود.

هزینه های قابل قبول

شرایط هزینه‌های قابل‌ قبول مالیاتی

برای اینکه متقاضیان به مهم‌ترین شرایط هزینه های قابل قبول مالیاتی آشنایی پیدا کنند سایت فینتو شرایط را به شما می‌آموزد. شرایط هزینه‌های قابل‌قبول مالیاتی به شرح زیر می‌باشد:

هزینه های قابل قبول

ماده 148 قانون مالیات‌ها برای هزینه‌های قابل‌قبول مالیاتی

  • هزینه و قیمت خرید اجناس فروخته‌شده
  • هزینه‌های استخدامی درست همسان با خدمات کارکنان. البته بر اساس مقررات استخدامی مؤسسه که عبارت‌اند از:
  1.  حقوق واقعی و منافع مستمر به‌طور کلی اعم از نقدی یا غیر نقدی که البته منافع غیر نقدی باید به قیمت تمام‌شده برای کارفرما باشد.
  2.  منافع و مزایای غیر مستمر به طور کلی هم نقدی و هم غیر نقدی؛ که می‌توان به بهره‌وری، عیدی، پاداش، خواربار، اضافه‌کار، هزینه ی سفر و فوق‌العاده ی مسافرت اشاره کرد.
  3.  هزینه‌های درمانی و هزینه‌هایی که برای بیمه ی عمر، بهداشت و حوادث ناشی از کار کارکنان پرداخت‌شده است.
  4.  مزد و حقوق بازنشستگی وظیفه، پایان خدمت زیر نظر مقررات استخدامی مؤسسه.
  5.  هزینه‌های پرداخت‌شده به ارگان تأمین اجتماعی بر اساس مقررات و نیز به‌اندازه سه درصد دستمزد، که سالانه برای پس‌انداز کارکنان پرداخت‌شده است.
  6.  به‌اندازه یک ماه آخرین دستمزد و نیز مابه‌التفاوت تعدیل دستمزد سنوات قبل که به جهت تأمین حقوق بازنشستگی و وظیفه و مزایای پایان خدمت، خسارت اخراج و بازخرید کارکنان مؤسسه ذخیره می‌شود.
  7. حقوقی که به بازنشستگان مؤسسه پرداخت می‌شود حداکثر باید یک دوازدهم معافیت موضوع ماده (84) قانون مالیات‌های مستقیم باشد.
  • هزینه‌های ضروری که بابت موارد زیر خرج می‌شود:

  1. هزینه‌های تحقیقاتی.
  2. هزینه‌های آزمایشی و آموزشی.
  3. هزینه‌های خرید کتاب و نشریات و لوح فشرده.
  4. هزینه‌های بازاریابی.
  5. هزینه‌های تبلیغاتی و نمایشگاهی مربوط به فعالیت شرکت.
  6. اجاره مکان مؤسسه تنها به شکلی که محل کرایه تجاری باشد.
  7. مال‌الاجاره پرداختی بر اساس سند رسمی و اگر غیر از این بود در حدود متعارف می‌باشد.
  8.   اجاره‌بهای ابزارآلات و دستگاه‌های مربوط به مؤسسه تنها به شکلی که اجاری باشند.
  9.   هزینه‌هایی که برای سوخت، برق، روشنایی، آب و مخابرات و ارتباطات خرج می‌شود.
  10.  هزینه‌های که برای انواع بیمه مربوط به عملیات و دارایی مؤسسه پرداخت می‌شود.

این ماده نیز دارای تبصره‌هایی برای هزینه‌های قابل‌قبول می‌باشد.

هزینه های قابل قبول

مفاهیم مهم مالیاتی مرتبط با هزینه‌های قابل‌قبول مالیاتی

همسان و مساوی با دادنامه  1215 مورخ 14/7/93 که به دلیل بخشنامه 125/93/200 در تاریخ 8/11/93 صادر گردیده است، پاراگراف‌های 3 و 2  افت و کاهش ارزش موجودی‌ها و زیان افت و کاهش ارزش سرمایه‌گذاری‌ها عدم صلاحیت گردیده است.

مقصود ماده‌های  239 و 241 قانون تجارت این است که پاداش هیئت بر اساس تصویب مجمع عمومی شرکت‌ها باید از مکان سود خالص انجام بشود. البته پاداش یاد شده این توانایی را ندارد که در گروه هزینه‌های قابل‌قبول قرار گیرد. به‌این‌ترتیب بدیهی می‌باشد، که اگر پاداش به اعضاء حقیقی هیئت مدیره پرداخت شود، با رعایت مقررات مالیاتی، شامل کسر مالیات حقوق می‌باشد.

هزینه های قابل قبول

معرفی حکم استهلاک

حکم استهلاک در ماده 149 ق.م.م آمده است. این حکم بدین شرح می‌باشد: آن دسته از سرمایه‌های استهلاک‌پذیر که به دلیل به‌کارگیری و در طول زمان و عوامل دیگر، بدون در نظر گرفتن تغییر قیمت‌ها ارزشش کاهش پیدا می‌کند و نیز هزینه‌های تأسیس قابل استهلاک بوده و هزینه‌های استهلاک آن ها در گروه هزینه‌های قابل‌قبول قرار می‌گیرد و احکام آن بر اساس ماده های قانون مالیات ها، برای هزینه های قابل قبول می باشد.

هزینه های قابل قبول

نرم افزار حقوق و دستمزد آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

1 در مورد “هزینه های قابل‌قبول مالیاتی چگونه هستند؟”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا