روشهای کاهش هزینه آموزش منابع انسانی

روشهای کاهش هزینه آموزش منابع انسانی

در گذشته برای ورود به هر سازمانی در ابتدا آموزش های پایه ای به فرد در مورد نحوه کار کردن داده می شد و به محض ورود فرد به حیطه کاری دیگر خبری از آموزش منابع انسانی نبود. همه ی ارگان ها می دانند که یکی از عوامل موثر در کارکرد سازمان ها آموزش کارکنان می باشد.

امروزه زمان آموختن و کار کردن جدا از هم نیست و برای آموزش و پرورش توجه ویژه ای می شود. چون هر آموزشی نیاز به  روز رسانی دارد و باید با امکانات جدید و تجهیزات سازمان این آموزش ها تجهیز شوند. امروزه تاکید به توجه به آموزش نیروی انسانی در تمام سازمان ها به وفور دیده می شود و طبق گفته ی صاحبنظران روند اقتصادی یک کشور به نیروی انسانی ان کشور بستگی دارد‌. چون هر کار و فعالیتی از عهده ی نیروی انسانی بر می آید و این مهارت و دانش نیروی انسانی است که باعث تقویت سازمان می شود.

در زیر بیشتر به موضوع آموزش نیروی انسانی با هزینه کم می پردازیم.

دلایل نیاز به آموزش منابع انسانی با هزینه کم

مهمترین دلایلی که سازمانها از آموزش منابع انسانی استفاده می کنند تقریبا در همه ی سازمان ها مشترک است. هزینه های آموزش نسبت به بازدهی که دارند پایین است. که در زیر به چند مورد از این  مقاصد اشاره می کنیم.

همسو نمودن و هماهنگ کردن کارکنان با سازمان: دلیل اهمیت این امر در سازمان از یک طرف رسیدن به مقاصد و سیاست ها و اهداف سازمان است و از طرفی دیگر اطلاع پیدا کردن از انتظارات مدیران سازمان و نحوه انجام مسئولیت ها در سازمان باعث پیشرفت شغلی و حرفه ای خواهد شد.

بالا رفتن رضایت شغلی و بهبود روحیه کارکنان: مهمترین مساله ای که ذهن مدیران را درگیر می کند برانگیختن کارکنان برای انجام مسئولیتهای شغلی است و رضایت کارکنان و بهبود روحیه در ان ها موجب می شود تا رضایت شغلی و کارکرد آن ها در سازمان بالا برود.

مطلب پیشنهادی: مطلبی برای درک بهتر تاثیرات کرونا ویروس بر فناوری و تکنولوژی

کاهش حوادث و ضایعات کاری: وقتی کارکنان از نحوه انجام کار و مسئولیت خود آگاهی نداشته باشند قطعا دچار حوادث و ضایعات حین کار می شوند این مساله برای کارکنانی که با وسایل و تجهیزات کار می کنند و لازم است آموزش های لازم در خصوص نحوه کار با تجهیزات داده شود چون بیشتر هزینه هایی که یک سازمان متحمل می شود عدم دانش و توانایی لازم در خصوص نحوه انجام کار می باشد. که تمامی این موارد لازمه ی آموزش ضمن خدمت را پر رنگ تر می کند‌.

بهنگام کردن دانش و توانایی های منابع انسانی در سازمان: بهنگام سازی در واقع به معنی افزایش کارایی افراد در طول زمان و داشتن آموزش و مهارت به روز است. ممکن است منابع انسانی به مرور زمان عملکردشان ضعیف شود و شاید نتوان از طریق آموزش این ضعف ها را پوشش داد اما آموزش منابع انسانی می تواند در نوسازی دانش و توانایی افراد و بهبود عملکردشان موثر است.

کمک به تغییر و تحولات سازمانی: هر تغییری که در سازمان داده می شود باید به اطلاع منابع انسانی برسد و ممکن است منابع انسانی رضایت چندانی با تغییر نداشته باشند. این نارضایتی ممکن است به دلایلی نظیر دل مشغولی اطلاعاتی، نگرانی در خصوص موفقیت، رتبه شغلی و وضعیت مالی و ناتوانی در انجام وظایف باشد. در این شرایط آموزش می تواند نقش مهمی در توجیه برنامه ریزی تغییر، آموزش و توجیه کارکنان داشته باشد.

انطباق با شرایط جدید اجتماعی: هر سازمانی از لحاظ فرهنگی دارای ارزش ها و ایدئولوژی های خاصی می باشد موفقیت بیشتر سازمان های معاصر در گرو شناخت ابن فراسیستم اجتماعی و درک آن توسط همه اعضای سازمان است.

تقویت و افزایش روحیه همدلی و همکاری در بین منابع انسانی: زمانی سازمان می تواند به اهداف خود برسد که ابتدا بتواند در سازمان اعتماد و تفاهم متقابل در محیط کار، افزایش همکاری کارکنان با یکدیگر و با مدیران سازمان و شیوه انجام کار در واحدهای مختلف سازمان را ایجاد کند. آموزش های ضمن خدمت میتواند دانش شغلی افراد را بالا می برد.

حتما بخوانید: تأثیر مدیریت صحیح منابع انسانی بر حسابداری شرکت

تاثیر آموزش ضمن خدمت منابع انسانی در کاهش هزینه ها

برخی از سازمان ها تا به نیروی متخصص نیاز دارند سریعا در پی استخدام هستند و نیروی استخدام شده هیچ آشنایی با حرفه و محیط کار ندارد و این مساله بجز افزایش هزینه ها چیزی برای سازمان در پی ندارد. اما اگر به کارکنان شرکت آموزش منابع انسانی ضمن خدمت داده شود نیازی به استخدام نیروی متخصص نخواهد بود و هزینه های استخدام و آموزش نیروی متخصص کاهش پیدا می کند. اگر نیروی انسانی به خوبی آموزش ببیند سازمان نیازی به استخدام نیروی متخصص نخواهد داشت و افراد آموزش دیده سهم بالایی ارتقا کارایی سازمان خواهند داشت.

موضوع دیگر در آموزش ضمن خدمت در سازمان ورود اطلاعات جدید و دانش به روز و منسوخ شدن اطلاعات قدیمی می باشد که آموزش ضمن خدمت همزمان به کارکنان این اطلاعات را منتقل می کند و بهبود و عملکرد کارکنان و مدیریت و کاهش هزینه ها را در پی خواهد داشت.

آموزش ضمن خدمت با هزینه ی پایینی همراه است و یک وظیفه اساسی و مهم در هر سازمانی می باشد. فرقی نمی کند کارکنان در چه رتبه و مقامی باشد چون آموزش اطلاعات جدید و مهارت های به روز برای تمامی سطوح سازمان است و اینکه کارکنان بتوانند با دانش جدید فعالیت خود را ادامه دهند در بیشتر مواقع موثرتر واقع می شود و باعث موفقیت سازمان می شود.

تاثیر آموزش منابع انسانی در پیشرفت سازمان

آموزش منابع انسانی در هر سازمانی با هدف بهبود عملکرد و افزایش بازدهی انجام می شود. فرآیند آموزش تقویت مهارت ها و دانش کارکنان را به دنبال دارد. در این بین وقتی آموزش داده می شود با شیوه ی صحیحی برای ارزیابی عملکرد هم وجود داشته باشد و میزان رشد و افزایش فعالیت آنها مورد بررسی قرار بگیرد. در زیر تاثیراتی که آموزش منابع انسانی در پیشرفت سازمان ایفا می کند را یک به یک بیان می کنیم.

افزایش بازدهی: همانطور که در بالا هم گفتیم آموزش منابع انسانی به شیوه های درست افزایش بهره وری را به همراه دارد. در این خصوص با آموزش که هزینه ی کمی را برای سازمان رقم میزند اطلاعات کارکنان در خصوص تکنولوژی های جدید و شیوه ی استفاده از آن ها به روز می شود و این امر علاوه بر صرفه جویی در هزینه در وقت و انرژی کارکنان هم صرفه جویی می شود.

مطلب مرتبط: ۵ نکته برای کاهش هزینه های منابع انسانی

نظارت کمتر: وقتی کارمندان با شیوه صحیح فعالیت در سازمان و انجام کار آگاهی نداشته باشند به صورت مداوم در حال پرسش و پاسخ در این خصوص هستند. اما آموزش این استقلال را در کارمندان ایجاد می کند که بتوانند با وظایف شغل خود آشنایی کامل پیدا کنند و بتوانند بدون نظارت و مراقبت کار خود را به درستی انجام دهند.

کاهش خطا و تصادفات: در سازمان بیشتر مشکلات و خطاهایی که رخ می دهد حاصل ناآگاهی است. کسب دانش و مهارت لازم برای انجام کار احتمال خطا و تصادف را کاهش می دهد و باعث می شود کارمندان مهارت های لازم برای برخورد با خطاها و مشکلات در سازمان را یاد بگیرند.

ایجاد گروهی از کارمندان مساعد: آموزش منابع انسانی باعث پرورش افراد مستعد در زمینه های کاری موجود در سازمان می شود و در هر حرفه چندین نفر به صورت تخصص آموزش داده می شوند. داشتن افراد متخصص سازمان را با کمبود نیرو مواجه نمی کند و هر زمان که یک نیرو سازمان را ترک کند نیروهای دیگر فورا جای او را پر می کنند و خللی در عملکرد سازمان پیش نمی آید. هر کارمند می تواند در چندین حوزه ی مختلف آموزش ببیند تا با چالش های همکاران هر حوزه آشنا شود و در نهایت روحیه تیمی را افزایش دهد.

مطلب پیشنهادی: منابع انسانی در استارتاپ چگونه عمل می کند؟

آشکار کردن توانایی ها و استعدادهای کارکنان با آموزش منابع انسانی

بیان ایده به مدیران در آموزش منابع انسانی یکی از کلیدی ترین نکاتی است که از طریق آن می توان به استعدادهای نهفته ی کارکنان پی برد اگر در جلسات آموزش به کارکنان فرصت تبادل نظر داده شود قطعا می توان در آینده مدیران موفق و کارکنان شایسته ای پرورش داد. در بحث آموزش و فعالیت در محیط کار همیشه افرادی موفق بوده اند که شغل آن ها با توانایی هایشان مرتبط بوده است و هر روز بیشترین بازدهی را داشته اند. وقتی فرد هیچ استعداد و توانایی در انجام شغل خود نداشته باشد پس از مدت کوتاهی ممکن است سازمان را ترک کند و ترک نیرو هزینه های زیادی را برای سازمان رقم می زند. چون نیروی جدید هم باید آموزش ببیند و این به مساله دوباره کاری برای سازمان خواهد بود.

اما در برخی موارد هم ممکن است که کارمندان به دلیل نداشتن آگاهی کافی در مورد کار توانایی انجام آن را نداشته باشند ولی آموزش سبب می شود که فرد با جنبه های مختلف شغل خود آشنا شود و توانایی های خود را در انجام صحیح شغل خود به سازمان نشان دهد و به مرور زمان از شغل خود راضی و بازدهی خود را بالا می برد.

حتما بخوانید: اهمیت رفتار سازمانی و اهداف آن

رفع نقطه ضعف کارکنان با آموزش منابع انسانی

آموزش منابع انسانی پلی برای رسیدن به نتایج عالی در سازمان است در این بین ممکن است کارمندان نقطه ضعف هایی داشته باشند که رسیدن به نتیجه بهتر در سازمان را دچار اختلال کند. اگر آموزش صحیح باشد و نقطه ضعف های کارکنان با تقویت مهارت کاری از بین می رود. تمام این موارد با هزینه بسیار پایینی انجام می شود و منسجم بودن برنامه های آموزشی باعث می شود که همه ی کارمندان دانش و تجربه ی یکسانی در خصوص وظایف و روال کاری خود کسب کنند و کسب مهارت ها باعث انجام وظایف در زمان مقرر می شود. همچنین آموزش کارکنان و بالا بردن مهارت های رفتاری و دانش آن ها کمک می کند تا در هزینه های شرکت صرفه جویی شود و متعاقبا سود دهی شرکت افزایش پیدا کند که تمام این آموزش ها در زمان کمی و گاها در حین انجام کار داده می شود و تاثیر گذاری و رضایت کارکنان در اینگونه شرایط بسیار بیشتر است.

بهترین نرم افزار حسابداری آنلاین

مجموعه نرم افزار مالی و منابع انسانی فینتو یک سیستم تحت وب و آنلاین است که شامل خدماتی از جمله سیستم حضور و غیاب، حقوق و دستمزد، تنخواه گردان و حسابداری آنلاین می‌شود. آنلاین بودن خدمات فینتو باعث می شود تا کاربران علاوه بر امکان دسترسی آسان از هر مکان و در هر زمان، هزینه های کمتری نسبت به سیستم های قدیمی بپردازند.

با نرم‌افزار حسابداری آنلاین فینتو، شما به راحتی می‌توانید با نرم‌افزارهای پیچیده خداحافظی کنید و مدیریت تمام نیازهای کسب و کار خود را با یک راه حل حسابداری ساده انجام دهید. فینتو به عنوان نرم‌افزار مبتنی بر ابر، مزایای بیشماری دارد که برای آگاهی بیشتر می توانید به صفحه زیر مراجعه کنید.

نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

1 در مورد “روشهای کاهش هزینه آموزش منابع انسانی”

  1. کیوان ببرزاده

    با توجه به تجربه شخصی دارم عرض میکنم
    آموزش منابع انسانی خیلی خوب و کارآمد هست به شرطی که قبل از اون همه شرایط رو برای کارمند فراهم کرده باشین.
    یعنی اینکه به کارمند حس امنیت هم بدید تا بعد آموزش مجموعه رو ترک نکنه.
    این باعث میشه که مجموعه ضرر بکنه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا