تجربیات مصاحبه استخدامی حسابداری + سوالات مصاحبه حسابداری

تجربیات مصاحبه استخدامی حسابداری + سوالات مصاحبه حسابداری - فینتو

بهترین فرصت برای تجزیه و تحلیل یک نامزد مناسب برای نقش حسابداری، انجام مصاحبه استخدام حسابدار است. در این مقاله، شما نه تنها در مورد مهارت‌ها و تجارب افراد آگاهی کسب کرده، بلکه با شخصیت و نگرش آن ها نیز آشنا خواهید شد. همچنین، با مصاحبه استخدام حسابدار شما می‌توانید به خوبی درک کنید که آیا افراد مصاحبه شونده برای نقش و فرهنگ شرکت شما مناسب خواهند بود یا خیر. بنابراین بسیار مهم است که با پرسش سوالات درست، به برخی از این ویژگی‌ها دست یابید تا در نهایت بتوانید انتخاب صحیحی برای استخدام حسابدار داشته باشید. در این مقاله جهت آگاهی بیشتر شما به بیان مهم ترین سوالات جلسه مصاحبه استخدام حسابدار پرداخته شده است. به منظور آشنایی با این سوالات لطفا تا انتهای متن با ما همراه باشید.

مطلب مرتبط: سوالات آزمون حسابداری مدیریت خبره 1401

سوالات شناسایی مهارت‌های لازم برای استخدام حسابدار

“چه زمانی شما تاثیر قابل توجهی در شرکت حسابداری قبلی و یا آخرین شغل خود داشته‌اید؟”

شما ارزیابی می‌کنید: خودآگاهی، مهارت‌های فنی.

با این سوال شما به نامزدهای انتخاب حسابدار فرصت می‌دهید که در مورد نقش خود عمیقا فکر کرده و ارزیابی کنند که چگونه می‌توانند عمل خود را در مسیر درست انجام دهند.

بیشتر بخوانید: مجموعه سوالات آزمون آزمایشی حسابدار رسمی به همراه پاسخنامه

” وضعیت حرفه‌ای خود را زمانی که شما اشتباه کرده یا در موضوعی دچار شکست شوید، توصیف کنید؟”

شما ارزیابی می‌کنید: سطح تجربه، توانایی حل مسئله، خودآموزی، پاسخگویی.

مهم ترین مواردی است که افراد در مصاحبه استخدام حسابدار پاسخ می‌دهند این است که هر عضو تیم ممکن است در زمانی خاص دچار اشتباه شود. شما باید به توضیح فرد مصاحبه شونده در مورد چگونگی رسیدگی به خطای خود و آنچه که وی از تجربیات خود آموخته‌ است، توجه کنید. اگر آن ها نمی‌توانند خطای خود را شناسایی کنند، احتمالا احساس مسئولیت در مقابل پاسخگویی ندارند.

“اگر مشتری درخواست چیزی خارج از سطح مهارت شما داشته باشد، چگونه  آن را مدیریت می‌کنید؟”

شما ارزیابی می‌کنید: کار گروهی، تمرکز مشتری.

پاسخی که متقاضیان استخدام حسابداری به شما ارائه می‌دهد در مورد نوع حسابداری خود و نحوه برقراری ارتباط با مشتریان، خواهند بود. در واقع، آن ها باید بیان کنند که چگونه با احترام با تیم شما ارتباط برقرار خواهند کرد.

شما می‌توانید از کاندیدهای استخدام حسابدار بخواهید که شخصیت خود را در خانه توصیف کنند. ممکن است که این سوال بسیار عجیب و غریب به نظر ‌رسد، اما به شما کمک می‌کند تا درک درستی از شخصیت سازمان یافته فرد داشته باشید.

” از چه سیستم، برنامه‌ و یا نرم افزارهای حسابداری در گذشته استفاده ‌کردید؟”

شما ارزیابی می‌کنید: مهارت‌های سیستم و تکنولوژی.

این سوال یک ترفند نیست، بلکه شما می‌خواهید لیستی از تمامی سیستم‌هایی که کاندیدای استخدام حسابدار تجربه داشته‌اند، و همینطور جزئیات مربوط به سطح تخصص آن ها را بیابید. اگر یک نامزد از برخی از اپلیکیشن‌ها استفاده کرده است، برای شرکت شما نیز بسیار سودمند خواهد بود؛ نه تنها این موضوع، بلکه بسیاری از مهارت‌های تکنولوژی آن ها قابل انتقال است. اگر این افراد بتوانند مهارت‌های خود را با استفاده از سیستم‌های مشابه به شما نشان دهند، احتمالا انتقال تکنولوژی توسط آن ها به آسانی ممکن است.

“اگر فردا در شرکت استخدام و شروع به کار کنید، اولین چیزی است که برای کمک به رشد ما پیشنهاد می‌کنید، چیست؟”

شما ارزیابی می‌کنید: نوآوری، اعتماد به نفس.

پاسخ به این سوال می‌تواند تا حد زیادی متفاوت باشد. شما لزوما به دنبال بهترین ایده نیستید (هرچند که این اقدام، کار بدی نیست!)، اما در واقع می‌خواهید پاسخی را دریافت کنید که نشان می‌دهد که قبل از مصاحبه استخدام حسابدار در مورد کاندیدای خود و میزان تاثیرگذاری آن ها تحقیق کرده‌اید.

با کدام سیستم عامل حسابداری کار کرده‌اید؟

حسابدارن باتجربه اغلب با چندین برنامه حسابداری یا سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمانی کار کرده‌اند. این سوال به متقاضی استخدام حسابدار اجازه می‌دهد تا آشنایی خود را با بسته‌های نرم افزاری برجسته حسابداری و بازرگانی نشان دهد.

کار با سیستم‌های حسابداری

چگونه از اتوماسیون یا جریان گردش کار برای بهبود فرآیند های حسابداری در مشاغل قبلی استفاده کرده‌اید؟

حسابدارن باتجربه یاد می‌گیرند که چگونه با استفاده از ابزارهای پیشرفته یا ویژگی‌های نرم افزاری، کار خود را به طور موثرتری انجام دهند. متقاضیان استخدام حسابدار بیان خواهند کرد که آیا آن ها به دنبال روش هایی برای بهبود مستمر فرایندهای خود هستند و یا چگونه از ابزارهای مختلف برای تحقق این هدف استفاده می‌کنند.

وقتی یک مهلت محدود و چندین پروژه حسابداری برای اتمام دارید‌‌، چه کاری انجام می‌دهید؟

مهلت زیادی برای بسیاری از پروژه های حسابداری در نظر گرفته شده است و حسابداران ممکن است همزمان در بیش از یک شرکت کار کنند. این سوال مهم بینش لازم را به شما ارائه می‌دهد که چگونه وی اولویت کارها را تعیین می‌کند.

مطالب مرتبط: دانلود رایگان نمونه سوالات استخدام حسابدار

سوالات مصاحبه استخدام حسابدار برای شناسایی نوع شخصیت و مناسب فرهنگی

“شغل رویایی شما چیست؟”

این سوال میزان جاه طلبی فرد متقاضی برای حسابدار را تعیین می‌کند‌‌ و اینکه آیا وی برای بلندمدت مناسب خواهد بود یا خیر. در واقع، این پرسش در مصاحبه استخدام حسابدار یک سوال عالی است که می‌توانید از نامزدهای جوان یا فارغ التحصیلان بپرسید تا علایق و اهداف آن ها را درک کنید. همچنین، شما می‌توانید به خوبی بفهمید که آیا آن ها واقعا به صورت بلندمدت در شرکت شما می‌مانند یا خیر. نقش رویایی آن ها به احتمال زیاد شغلی نیست که برای آن مصاحبه می‌کنند‌‌، اما اگر آن ها واقعا به دنبال حرفه دیگر غیر از حسابداری باشند، بهترین گزینه برای استخدام در شرکت شما نیستند.

“روز ایده آل خود را در محل کار توصیف کنید؟”

پاسخ به این سوال به شما کمک می‌کند که فرد متقاضی به چه چیزهایی علاقه‌مند است‌‌، اینکه چگونه تمایل دارد کار کند و آیا برای نقش استخدام حسابدار مناسب است یا خیر؟ شما باید پاسخ این سوال را براساس نقش  استخدام شونده، ارزیابی کنید.

“در مورد زمانی بگویید که بسیار بدشانس بوده‌اید یا بی عدالتی را تجربه کرده‌اید؟”

در طول زندگی حرفه‌ای هر فردی، برخورد ناعادلانه‌ای وجود داشته است که نحوه برخورد افراد با این مسئله بسیار مهم و گویای شخصیت آن هاست. برای استخدام حسابدار، شما خواهان افرادی هستید که بدون اینکه دیگران را سرزنش کنند، با مشکلات بوجود آمده مقابله کنند. بهترین پاسخ برای این سوال را از کاندیداهایی دریافت خواهید کرد که به خوبی درک کرده‌اند که به جای شکایت از شرایط موجود، به مشکلات غلبه کرده و به مسیر خود ادامه ‌دهند.

اگر شما بخواهید سه نفر مرده یا زنده را به شام ​​دعوت کنید‌‌، آنها چه کسانی هستند و چرا؟

این سوال به شما اطلاعاتی در مورد علایق و سلایق نامزدهای ‌استخدام حسابدار ارائه می‌دهد و به عنوان یک پاداش به شما کمک می‌کند تا ارزیابی کنید که چقدر آنها می‌توانند به طور مستقل فکر کنند. در واقع پرسش مناسبی است که می‌توانید در اوایل جلسه مصاحبه استخدام حسابدار بپرسید، چرا که می‌تواند به نامزد مورد نظر کمک کند تا آرامش خود را حفظ کرده تا نقاط مشترکی را پیدا کنید.

“اگر شما بخواهید سه نفر مرده یا زنده را به شام ​​دعوت کنید‌‌، آنها چه کسانی هستند و چرا؟”

این سوال به شما اطلاعاتی در مورد علایق و سلایق نامزدهای استخدام حسابدار ارائه می‌دهد و به عنوان یک پاداش به شما کمک می‌کند تا ارزیابی کنید که چقدر آن ها می‌توانند به طور مستقل فکر کنند. در واقع پرسش مناسبی است که می‌توانید در اوایل جلسه مصاحبه استخدام حسابدار بپرسید، چرا که می‌تواند به نامزد مورد نظر کمک کند تا آرامش خود را حفظ کرده تا نقاط مشترک را پیدا کنید.

” نقاط ضعف شما از نظر آخرین رئیس یا همکارتان چیست؟ “

با این سوال میزان خودآگاهی‌‌ و صداقت متقاضی استخدام حسابدار مشخص می‌شود. بهترین حسابدارن از خود و مهارت‌هایشان آگاهی خوبی دارند. این سوال به شما فرصت مناسبی را ارائه می‌دهد تا ببینید یک کاندیدای استخدام حسابدار در مورد خود چگونه فکر می‌کند. این پرسش مهم با توجه به زبان بدن مصاحبه شونده، برای تشخیص میزان صداقت وی مناسب است.

“عامل اصلی جذب شما به سمت این موقعیت شغلی چه چیزی بوده است؟”

بدانید که کاندیدای شما بیشتر به چه چیزی علاقه دارند، آیا این نقش‌‌، یا چشم انداز کار در شرکت شما برای آن ها جذاب بوده است؟ آیا فقط از یافتن شغل مناسب در زمینه حسابداری ناامید شده‌اند؟ آیا واقعا می‌خواهند با شما کار کنند یا اینکه قرار است شغل دیگری نیز داشته باشند؟

 

عامل اصلی جذب به سمت حرفه حسابداری

“چه چیزی باعث می‌شود هنگام کار با دیگران بیشترین تأثیر را داشته باشید؟”

کار گروهی سنگ بنای بسیاری از روش های حسابداری است، بنابراین اندازه‌گیری اینکه نامزد استخدام حسابدار با تیم فعلی شما چگونه کار خواهد کرد، بسیار مهم است. بهترین پاسخ ها با ارائه مثال هایی پشتیبانی می‌شود و به وضوح نشان می‌دهد که داوطلب می‌تواند با دیگران همکاری خوبی داشته باشد.

“سخت‌ترین قسمت کار در یک تیم برای شما چیست؟”

کارکنان علاوه بر درک نقاط قوت و ضعف خود‌‌، باید از هوش هیجانی مناسبی برای تأکید بر دیگران برخوردار باشند. اگر یک نامزد بتواند نشان دهد که می‌تواند سبک‌های مختلف اجتماعی را درک کند‌‌، احتمال اینکه آن ها در تیم شما قرار بگیرند، زیاد است.

“خود را در سه کلمه توصیف کنید؟”

این سوال منجر می‌شود تا نامزد استخدام حسابدار نظرش را در مورد خود با شما به اشتراک بگذارد. با درخواست از آن ها برای محدود کردن این سه کلمه‌‌، از آن ها می‌خواهید که سریع فکر کنند. این پاسخ همچنین به شما نشان می‌دهد که از نظر آن ها مهم ترین ویژگی‌هایشان چیست، زیرا همیشه پاسخی را ارائه می‌دهند که فکر می‌کنند می‌خواهید بشنوید. شما می‌توانید این خصوصیات را با ویژگی‌های مورد نظر در کاندیدای ایده‌آل خود مقایسه کنید.

“در مورد مانعی که با آن روبرو شده‌اید و چگونگی غلبه بر آن صحبت کنید؟”

شما مایل به استخدام حسابدارانی هستید که در صورت مواجه شدن با چالش، به دنبال راه حل مناسب باشند. در اینجا لزوما به قهرمان داستان احتیاج ندارید،  بلکه به حسابداری نیازمند هستید که به حیطه کاری خود مسلط باشد و بر شرایط سخت غلبه کند.

“چگونه می‌توانید با آخرین روند صنعت حسابداری به روز شوید؟”

با این سوال شما ارزیابی می‌کنید: ابتکار عمل، توانایی مقابله با تغییر، تمایل به یادگیری.

صنعت حسابداری به صورت مداوم در حال تغییر است، بنابراین شما باشد از نحوه کار نامزد استخدام حسابدار آگاهی کسب کنید. بهترین کاندیدا برای شما افرادی هستند که به طور منظم به روز ‌‌می‌شود و برای تغییرات ایجاد شده در صنعت حسابداری اشتیاق دارند.

“چرا باید شما را استخدام کنیم؟”

با این سوال شما ارزیابی ‌‌می‌کنید: دیدگاه‌‌ها‌ و مهم‌ترین مهارت‌‌ها‌ و نگرش‌‌ها‌.

از این سوال استفاده کنید تا درک کنید که چرا کاندیدای استخدام حسابدار معتقد است ‌‌که می‌تواند نقش موثری در شرکت شما داشته باشد و سپس با سوالات بیشتر عمیق‌تر ‌شوید. شما باید بدانید که چرا آن ها بر این باور هستند که مهارت‌‌ها‌ یا تجربیاتشان، برای شما مناسب هستند.

“راه ترجیحی شما برای برقراری ارتباط با مشتریان چیست؟”

شما ارزیابی ‌‌می‌کنید: توانایی یا سازگاری با فرایندهای موجود.

کدام راه برقراری ارتباط با مشتری را ترجیح می‌دهید: ایمیل، تماس‌‌ها‌ی تلفنی و یا جلسات چهره به چهره؟ در حالی که تقریبا تمام حسابدارن باید با اشکال مختلف ارتباطات با مشتری آشنا باشند، در مصاحبه ‌استخدام حسابدار، شما باید اطمینان حاصل کنید که هر کدام از کاندیدا با کدام روش ارتباطی راحت تر هستند.

” برخورد با کدام گروه از مشتریان در گذشته واقعا برای شما دشوار بوده است؟”

شما ارزیابی ‌‌می‌کنید: توانایی مقابله با شرایط دشوار، تمرکز مشتری.

حسابدارن هر روز با مشتریان مختلف برخورد ‌‌می‌کنند. شیوه‌ای که آن ها با مشتریان برخورد ‌‌می‌کنند، ‌‌می‌تواند بسیار مهم باشد، زیرا به شما کمک خواهد کرد که نگرش آن ها را در شرایط دشوار بررسی کنید. به عبارتی، شما باید مطمئن شوید که چنانچه برخورد با مشتری برای آن ها آسان نباشد، چگونه مشکل را حل خواهند کرد.

مطلب پیشنهادی: رزومه کاری چیست و چگونه یک رزومه ساختگی را تشخیص دهیم؟

“چه چیزی باعث شد تصمیم بگیرید تا به یک حسابدار شوید ؟”

شما ارزیابی ‌‌می‌کنید: انگیزه، مناسب برای نقش.

انگیزه شما برای کاندیدای استخدام حسابدار چیست؟ آیا آن ها به مشتریان و رشد کسب و کار خود کمک خواهند کرد؟ آیا عاشق کار خود هستند؟ یا فقط مجبور به انجام کار حسابداری ‌‌می‌باشند، زیرا در این صورت نمی‌توانند به خوبی عمل کنند؟ در واقع، شما باید مطمئن شوید که انگیزه‌‌ آن ها با ارزش‌‌ها‌ی شما و نقش مورد نیازتان برای مصاحبه یکسان است.

در پایان لازم به ذکر است که مصاحبه استخدام حسابدار نباید فقط شامل تمام سوالات ذکر شده در این مقاله باشد. سوالات دقیقی که شما باید بپرسید، به موقعیتی که فرد استخدام شونده، بستگی دارد. در مورد مهارت‌‌ها‌ی خاص و ویژگی‌‌ها‌ی منحصر به فردی که ‌‌می‌خواهید در نامزد ایده‌آل خود پیدا کنید، سوال کنید. در واقع، سوالاتی را بپرسید که به شما کمک ‌‌می‌کند تا آن ها را بهتر ارزیابی کنید. اگر شما برای یک نقش مدیریت حسابداری مصاحبه ‌‌می‌کنید، سوالات شما ممکن است بیشتر در حیطه سبک سازمان است، در حالی که اگر برای استخدام حسابدار تلاش می‌کنید، سوالات شما باید بیشتر در حوزه فنی باشد.

مهم است که شما سوالات اصلی را از تمام کاندیداهای استخدام حسابدار بپرسید. این امر شما را قادر ‌‌می‌سازد تا پاسخ‌‌ها‌ را با یکدیگر مقایسه کنید و تصمیم بگیرید که چه کسی بهترین فرد برای ادامه روند، رفتن به مصاحبه مرحله دوم و در نهایت استخدام خواهد بود.

 

شرکت خود را به بهترین شکل مدیریت کنید

هر مدیر خوب نیازمند ابزاری قدرتمند است تا بتواند مجموعه خود را به بهترین شکل مدیریت کند. مجموعه نرم افزار مالی و منابع انسانی فینتو ابزاری قدرتمند است که می تواند به مدیران در کنترل کارمندان و محاسبه حقوق و دستمزد آنها کمک کند.

شما همیشه یک مدیر لایق هستید و باید بهترین ها برای شما باشد. با استفاده از نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو کار مدیریت خود را بسیار آسان تر کنید.

نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

1 در مورد “تجربیات مصاحبه استخدامی حسابداری + سوالات مصاحبه حسابداری”

  1. درود. مطلب خوبی بود و من از برخی سوالاتی که گفتید برای مصاحبه استفاده کردم و نتایج خوبی به همراه داشت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا