آموزش مدیریتفینتو پلاس

آنچه باید در مورد ریبرندینگ یا بازسازی برند بدانید

راهنمای کامل ریبرندینگ (بازسازی برند)

استراتژی بازاریابی ریبرندینگ (Rebranding) به صورت تغییر دادن آرم، نام، مفهوم یا طراحی یک برند تجاری فعلی است. این تغییر با قصد و هدفی آشکار و روشن برای ایجاد نام تجاری تازه و جدید می‌باشد که تصویر آن را تغییر داده و کمک می‌کند تا برند تجاری بتواند اعتماد و منافع گروه هدف و سرمایه‌گذاران را به دست آورد.

در تعریفی دیگر ریبرندینگ عبارت است از فرایند اختصاص ویژگی‌ها و خصوصیات جدید در داخل و خارج از یک سازمان تاسیس شده در حال حاضر که نام تجاری موجود یک هویت جدید را برای کمک به رسمیت شناختن آن یا ایجاد یک تصویر کاملا جدید از نام تجاری در بازار است.

تعریف ریبرندینگ (Rebranding) چیست؟

Rebranding شامل نام تجاری جدید برای یک برند تجاری موجود در حال حاضر است. هدف از بازسازی برند، ایجاد یک نام تجاری جدید نیست، بلکه برای ارائه چهره‌ای جدید است که برند تجاری بتواند در بازار همیشه در حال تغییر، رقابت کند. ریبرندینگ نه تنها بر روی تصاویر برند تمرکز نمی‌کند، بلکه بر عملیات داخلی اجرا ‌کننده نام تجاری، متمرکز است. در این پست با ما همراه باشید تا با این اصطلاح جدید در دنیای کسب و کار بیشتر آشنا شوید.

ریبرندینگ

دلایل مختلف بازسازی برند چیست؟

ارزش هر نام تجاری با نحوه درک آن در بازار، دیکته شده است. اگر نام تجاری جذاب نیست یا مخاطبان هدف نمی‌توانند با نام تجاری ارتباط برقرار کنند، در بلندمدت رشد نخواهد کرد. از این رو، ریبرندینگ ثابت می‌کند که یک استراتژی به منظور ساخت یک تصویر معتبر برای نام تجاری موجود در بلند مدت است. علاوه بر این، دلایل مختلف برای بازسازی برند عبارتند از:

حتما بخوانید: همه چیز درباره بازده سرمایه گذاری یا نرخ بازگشت سرمایه (ROI) و کاربردهای آن

تغییر در هدف جمعیتی

هر نام تجاری دارای جمعیتی هدفمند است که می‌تواند از زمان تغییر در روند، تکنولوژی و غیره تغییر کند. همچنین، می‌تواند زمانی که نام تجاری بزرگتر می‌شود، تغییر ‌کند و مخاطبان گسترده‌تر از قبل را هدف قرار ‌دهد. برای اینکه بتوانید با تغییر جمعیت هدفمند، یک نام تجاری تغییر کند، باید از ریبرندینگ استفاده کند تا برای مخاطبان گسترده‌تری جذاب‌ باشد.

ظهور تکنولوژی جدید

اغلب اوقات، معرفی فناوری جدید باعث می‌شود که یک برند، نام تجاری خود را تغییر دهد تا مرتبط باشد. این نوع تغییر نام تجاری ممکن است یک تغییر کامل نباشد، اما فقط تغییر در ویژگی‌های نام تجاری مانند آرم (لوگو) تجاری، نشان و غیره باشد.

ظهور بازارهای جدید

گاهی اوقات، نام تجاری که یک بازار مناسب است، لزوما برای دیگران مناسب نیست. به عنوان مثال، شرکت مک دونالد مجبور شد خود را به عنوان Makudonarudo  برنامه‌ریزی کند تا به عنوان یک بازار جدید به ژاپن برسد.

تصویر نام تجاری موجود ناقص

زمان‌هایی وجود دارد که هویت نام تجاری برنامه‌ریزی شده به تصویر برند مورد انتظار و عقب نشینی برای شرکت تبدیل نمی‌شود. چنین زمانهایی شرکت برای به دست آوردن نام تجاری دوم به ریبرندینگ و بهبود تصویر نام تجاری موجود نیاز دارد.

مطلب پیشنهادی: تعریف هوش تجاری و اهمیت آن در کسب و کارهای امروز

تغییر مالکیت کسب و کار

تغییر مالکیت کسب و کار مانند ادغام‌ها، demergers، و خرید، اغلب نیاز به یک نام تجاری مجدد برای شرکت را با استفاده از ریبرندینگ احساس می‌کند تا تغییر قابل مشاهده و مطابق با الزامات قانونی باشد.

دلایل مختلف بازسازی برند

شرایط پیش بینی نشده

از آنجا که جهان پر از عدم اطمینان است، همیشه تهدیدی از موقعیت‌های پیش بینی نشده مانند ورشکستگی، عوارض قانونی، شهرت بد، و غیره وجود دارد که هیچ نام تجاری نمی‌تواند از قبل برنامه‌ریزی شود. ریبرندینگ می‌تواند تقریبا هر نام تجاری را برای مقابله با نوسانات کمک کرده و با توجه به وضعیت موجود سازگار باشد. اگر نام تجاری به دلیل یک رویداد پیش بینی نشده، سقوط سختی را تجربه کرد، بازسازی برند می‌تواند نجات دهنده آن در بلند مدت باشد.

نمونه‌های ریبرندینگ

airbnb

Airbnb، بازار دو طرفه آنلاین مبتنی بر جامعه است که به مسافرین با میزبان‌های محلی کمک می‌کند، که در سال 2008 راه اندازی شد، خود را به عنوان یک بازار جدید قرار داد. با این حال، با افزایش رقابت و مشتریان مورد نیاز، این شرکت مجبور شد در سال 2014 برند خود را، به نام “Bélo” معرفی کند.

airbnb

 

Instagram

Instagram، یک شبکه رسانه‌ اجتماعی مبتنی بر تصویر متعلق به فیس بوک است. زمانی ایجاد شد که درک کرد به عنوان فیس بوک محبوب نیست. اما این یک پتانسیل بزرگ بود که به دلیل نام تجاری ضعیف به درستی توسط جهان به رسمیت شناخته نشد. پس از اینکه فیس بوک پتانسیل آن را دید، Instagram را مجددا بازسازی کرد تا چشم انداز نام تجاری خود را با معرفی لوگوی جدید، تغییر UX خود، اضافه کردن ویژگی‌های جدید و تغییر رنگ‌های نام تجاری خود شکل دهد.

Instagram

ریبرندینگ چگونه باید انجام شود؟

هر استراتژی ریبرندینگ بر روی یک هدف متفاوت و مخاطبان متفاوتی متمرکز شده است. هنگامی‌ که ضرورت شناسایی می‌شود، توصیه می‌شود هدف را تعیین و یک استراتژی مناسب را پیش نویس کنید تا هدف را برآورده سازد. هزینه بازسازی برند بستگی به عوامل مختلفی از جمله موقعیت جغرافیایی، نوع کسب و کار، مقدار و عمق تغییرات مورد نیاز و غیره بستگی دارد. توجه به نکات زیر به هنگام ریبرندینگ ضروری به نظر می‌رسد:

مطلب پیشنهادی: معیار پاداش به کارمندان خود را تغییر دهید

چیزها را بصری‌تر کنید

استراتژی ریبرندینگ باید با قرار دادن تفکر بصری‌تر و با توجه به احساسات موجود و ادراکات برند از مشتریان و بازار هدف، تعیین شود.

از بازخورد مشتری استفاده کامل ببرید

حاکمیت نامشخص از ریبرندینگ این است که همیشه به خاطر داشته باشید که مشتری چه چیزی را دنبال می‌کند. این یک تمرین ترجیحی است تا برنامه‌ریزی استراتژی بازسازی برند را با اطمینان از این که بازخورد و بررسی‌های داده شده توسط مشتریان به درستی درک شده و به طور کامل برنامه‌ریزی شود. مشتریان قادر به ارائه بهترین نکات برای ریبرندینگ هستند، زیرا آنها کسانی هستند که از محصولات و خدمات ارائه شده استفاده می‌کنند.

اگر به خوبی کار می‌کند آن را تغییر ندهید

Rebranding نیازی به نام تجاری ندارد تا هر جنبه‌ای را تغییر دهد. اگر چیزی خوب به نظر می‌رسد و به درستی کار می‌کند و به نظر می‌رسد هیچ مشکلی وجود ندارد، نیازی به تغییر فقط به خاطر ریبرندینگ نیست.

اجازه دهید جهان بداند

هنگامی ‌که همه تغییرات استراتژیک هستند و اجرا می‌شوند، پس از اجرا باید به جهان اعلام می‌شود. بسیاری از استراتژی‌های ارتقاء و بازاریابی برای اطلاع رسانی به تصمیم ریبرندینگ و پذیرش و اعتماد به مشتریان در بازار استفاده می‌شود.

Rebranding Vs Relaunching

به طور خلاصه، Relaunching به معنای راه اندازی محصول برای دومین بار است. دلایل راه‌اندازی مجدد شامل:

  • سردرگمی‌ در بازار
  • محصول معیوب است
  • تلاش برای ایجاد هیجان دوباره به منظور افزایش فروش

از سوی دیگر، ریبرندینگ، به استراتژی بازاریابی اشاره می‌کند که در آن لوگو، طراحی، نام و غیره به گونه‌ای تغییر می‌کند که نام تجاری توجه را حفظ می‌کند و برای پایه مشتری هدف آن جذاب است.

Rebranding vs redesign

Redesign به تغییر طراحی نام تجاری و طراحی دوباره آن را به شیوه‌ای متفاوت اشاره می‌کند، به طوری که به نظر می‌رسد منحصر به فردتر و بدون تغییر هویت نام تجاری خود بوده است. در حالی که در Rebranding، نه تنها طراحی، بلکه نام، رنگ، مفهوم، و عملکرد یک نام تجاری به گونه‌ای تغییر می‌کند که آماده می‌شود تا با رقابت‌های موجود، انتظارات مشتری و … مواجه شود.

مراحل ریبرندینگ موفقیت‌آمیز چیست؟

اگر یک برنامه به طور موفقیت‌آمیز اجرا شود، خطر بازسازی نام تجاری کاهش می‌یابد. بازسازی نام تجاری می‌تواند به عنوان یک تغییر آرم کوچک یا به عنوان تغییر کل نام تجاری و استراتژی بازاریابی، بزرگ باشد! فرض بر این است که مراحل زیر را در ریبرندینگ باید در نظر بگیرید.

  1. هدف و شاخص‌های ریبرندینگ را مشخص کنید

اگر هیچ مشکلی برای نام تجاری شما وجود نداشته و شاخص‌های کلیدی درآمد بیانگر روند مناسبی باشد، نیازی به بازسازی برند نیست. این در حالی است که بعضی از کسب و کارها بدون هیچ دلیل قانع کننده‌ای به انجام ریبرندینگ می‌پردازند.

اگر فقط نام تجاری بازسازی شود، دلیل خوبی برای آن وجود دارد، این در حالی است که ارزش خطر و هزینه را ندارد. اما اگر دلایل قانع کننده‌ای برای بازسازی نام تجاری وجود داشته باشد، باید اهداف و معیارهای تعیین شده را مشخص کنید.

اگر هدف بازسازی برند فقط یک به روز رسانی هویت بصری باشد، قبل از معرفی آنها بر روی گروه‌های تمرکز، قبل از معرفی آنها و نظارت بر شاخص‌های کلیدی پس از بازنویسی برای دیدن اینکه چگونه واکنش‌های طولانی مدت وجود دارد، کار کنید.

  1. تحقیقات بازار را شروع کنید

انجام تحقیقات بازار منجر به اطمینان از واقعی بودن مشکل شناسایی شده می‌شود؛ شما ممکن است فکر کنید این به دلیل بازخورد غلط است، اما در ذهن مردم چنین چیزی وجود ندارد. در تحقیقات بازار، متوجه می‌شوید که چه کسی از شما و از رقبا خرید می‌کند. مقایسه این جمعیت‌شناسی و شخصیت‌ها به شما کمک می‌کند تا بازار هدف را شناسایی و نیازهای مشتریان خود را پیدا کنید.

  1. یک طرح بازسازی نام تجاری را بنویسید

پس از مشخص شدن هدف ریبرندینگ، باید برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود. بدین منظور، ابتدا باشد مشخص شود که بازسازی برند تجاری شما به صورت کامل خواهد بود یا جزئی. ریبرندینگ کلی به صورت تغییر دیدگاه، ارزش‌ها و استراتژی‌های برند تجاری است. لازم به ذکر است که هر چه نام تجاری شما بیشتر تغییر کند، هزینه‌ها و ریسک به وجود آمده نیز بالاتر خواهد بود.

در این مرحله، باید یک طرح برای تغییر شامل سوالات زیر بنویسید:

  • چه زمانی نام تجاری جدید معرفی خواهد شد؟
  • چه مدت طول می‌کشد تا هر بخشی از هویت بصری، وب سایت، تیزر بازرگانی و غیره را دوباره طراحی کنید؟
  • چه هزینه‌ای برای همه مراحل وجود خواهد داشت؟

پس از مرحله تحقیق و انجام برنامه‌ریزی‌های لازم، باید سند برند تجاری را آماده کنید و آن را در دسترس افراد شرکت کننده در این فرآیند از قبیل طراح لوگو، وب، تبلیغ کننده و …. قرار دهید.

  1. شناسایی هویت بصری

در این مرحله بهتر است با کمک کارشناسان به سمت جلو حرکت کنید. اگر شما عجله دارید تا نام تجاری قبلی خود را دوباره طراحی کرده تا پول‌تان را ذخیره کنید، خوب است بدانید که ارزش آن را دارد که برای یک برند قوی‌تر هزینه کنید. برای طراحی هویت بصری به نکات زیر توجه کنید.

نام تجاری

انتخاب یک نام تجاری یکی از مهمترین مراحل در ریبرندینگ است و تغییر آن می‌تواند برای کسب و کار شما بسیار پرهزینه باشد، بنابراین تغییر نام در همه موارد توصیه نمی‌شود. فقط اگر نام فعلی باعث می‌شود مشتریان به اشتباه درک منفی داشته باشند، تغییر نام مجاز است.

برچسب برند یا شعار

خط تگ بیانیه‌ای است که از ماموریت و دیدگاه نام تجاری الهام گرفته شده است. در اکثر مارک‌ها، خط تگ اولیه محصول محور است تا مردم آن را بشنوند یا بخوانند و درک لازم برای محصولات یا خدمات را به دست آورند.

لوگو

به عنوان یک بنیانگذار یا عضو کسب و کار، ممکن است علاقمند به لوگوی فعلی خود باشید، اما شاید به گونه‌ای نیست که مشتریان را جذب کند. هرچند، گاهی انجام به روز رسانی‌های کوچک، لوگوی شما را مدرن‌تر جلوه خواهد داد. مهمترین شاخص‌های یک لوگوی خوب عبارتند از:

ساده: اضافه کردن چندین نمادها و قرار دادن همه چیز در لوگو تنها آن را بدتر می‌کند. همانطور که کسب و کار محبوب‌تر می‌شود، آنها می‌توانند آرم‌های ساده را انتخاب کنند.

سازگاری: در اکثر کسب و کارهایی که به طراحی لوگو اهمیت نمی‌دهند، یکی از معایب که ممکن است به زودی ظهور کند، ناسازگاری لوگو است. به عنوان مثال، ممکن است بخواهید از یک آرم در یک آگهی استفاده کنید، اما بیش از حد از رنگ‌ها و یا جزئیات در آرم استفاده شده است که به نظر می‌رسد مانند یک عنصر اضافی هستند. این در حالی است که اگر شما رنگ‌ها را تغییر دهید، لوگوی شما خراب خواهد شد؛ اینها نشانه‌هایی از آرم ناسازگار هستند.

پالت رنگ جدید

برخی از مارک‌ها در تعریف رنگ‌ها بسیار موفق هستند که رنگ به تنهایی می‌تواند نام تجاری را به مخاطب یادآوری کند؛ در حقیقت، آنها روانشناسی رنگ را به خوبی می‌دانند و با تجزیه و تحلیل رنگ‌های دیگر رقبا، توانسته‌اند یک رنگ منحصر به فرد را انتخاب کنند که با هویت نام تجاری خود منطبق است.

تایپوگرافی

تایپوگرافی به اندازه لوگو حساس نیست، اما بهتر است از کمک کارشناسان استفاده کنید. گاهی اوقات این موضوع فقط شامل انتخاب یک فونت خوب از فونت‌های موجود است. گاهی اوقات داشتن یک فونت سفارشی نام شما را در ذهن مشتری جذاب نگه می‌دارد.

  1. ارائه گروه تمرکز و نظرسنجی محدود

قبل از انتشار نام تجاری، به طور خصوصی گروه‌های کوچک که نظرات مختلفی دارند، را بررسی کنید. شما می‌توانید از بازخورد آنها به منظور انجام اصلاحات نهایی بهره گرفته و بعد از دریافت بهترین نتایج، آماده ریبرندینگ شوید.

  1. معرفی نام تجاری جدید

در حالی که خود ریبرندینگ یک عامل در افزایش آگاهی از نام تجاری است، فاز آشکارسازی می‌تواند با اخباری مانند راه اندازی محصولات جدید، برنامه‌های مسئولیت اجتماعی، جمع آوری پول، باز کردن شاخه‌های جدید و غیره هماهنگ باشد.  مراسم افتتاحیه برند، همراه با موارد زیر، می‌تواند نام تجاری جدید را با قبلی جایگزین کند:

  • گزارش‌های انتشار اخبار
  • به اشتراک گذاشتن در شبکه‌های اجتماعی با فیلم‌های جالب و یا پست
  • تبلیغات شهری
  • ارسال یک پیام به مشتریان
  • به روز رسانی و راه اندازی یک سایت یا برنامه

معرفی فینتو

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشه که به خاطر یکسری از مشکلات نتونید به محل کار برید یا برای مثال خارج از ساعت کاری باید گزارشی رو آماده کنید تا برای مدیرتون که داخل جلسه است ارسال کنید.
و یا اینکه به دلیل نوسانات برق برای سیستم داخل شرکتتون مشکل پیش اومده و تقریبا همه اطلاعاتتون از بین رفته.
همه این اتفاقات و صدها مسائل دیگه باعث شدن تا کم کم نرم افزار های سنتی و یا به اصطلاح local جای خودشون رو به سیستم های ابری بدن که از لحاظ امنیت و دسترسی به مراتب قوی تر هستند.
ما در فینتو با بهره گیری از آخرین دانش روز فناوری اطلاعات تونستیم یک نرم افزار حقوق و دستمزد ابری بسیار قوی طراحی و عرضه کنیم تا شما دوستان بتونید به راحتی از هرکجا و با هر دستگاهی کارهاتون رو انجام بدید.

نرم افزار حقوق و دستمزد آنلاین فینتو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا