مهارت هایی که افراد حرفه ای برای موفقیت در محیط کار نیاز دارند

مهارت های نرم

حرفه‌ای بودن به چه معناست؟ متخصصان چه مهارت‌هایی باید داشته باشند؟ متخصص کسی است که در حرفه ای دانش تخصصی داشته باشد؛ مانند معلمان، وکلا، مهندسان، پزشکان، پیمانکاران، پرسنل IT ، کارمندان و همچنین بسیاری از پرسنل تخصصی صنایع دیگر، حرفه ای در نظر گرفته می شوند.

متخصصان علاوه بر دانش مورد نیاز برای هر حرفه، به مجموعه خاصی از کیفیت ها، مهارت ها و همچنین رفتار ها نیاز دارند.

مهارت های نرم چیست؟

به مجموعه ای از مهارت های بین فردی و قابل آموزش که به شما کمک می کنند تا با دیگران تعامل داشته باشید و به خوبی با آن ها کنار بیایید، مهارت های نرم می گویند. کارفرمایان ممکن است در بین متقاضیان به دنبال افرادی با مهارت های ترکیبی باشند. ترکیبی از مهارت های نرم و مهارت های سخت مورد نیاز برای انجام امور .‍

از آنجایی که تقریباً برای هر شغلی به مهارت های حرفه ای نیاز است، به ندرت افرادی که مهارت های نرم دارند در لیست مشاغل گنجانده می شوند. بنابراین، بیایید مهارت‌های برتری را که همه کارفرمایان از متقاضیان کار و کارمندان هنگام کار انتظار دارند با یکدیگر مرور کنیم.

بیشتر بخوانید: مهارت و توانایی های مهمی که در کار گروهی باید داشته باشیم

چرا مهارت‌ های نرم اهمیت دارند؟

امروزه مهارت‌های نرم برای کارفرمایان بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است؛ زیرا در هر شغلی لازم است تا کارمندان به نوعی با یکدیگر در ارتباط باشند. جالب است بدانید که مهارت های نرم تاثیر بسزایی در پیشرفت شغلی افراد دارند. از دیگر دلایل مهمی که موجب می شود تا کارفرمایان به این مهارت ها توجه ویژه ای نشان دهند، این است افراد با مهارت نرم بالا نسبت به سایرین سازگاری و انعطاف بیشتری خرج می دهند. جالب توجه است که این ویژگی در مشاغل مشتری محور نقش پررنگی ایا می کنند.

7 مهارت نرم برتر

در ادامه قصد داریم تا در خصوص مهم ترین مهارت های نرم اطلاعاتی در اختیارتان را قرار دهیم. با ما همراه باشید.

مهارت نرم - فینتو

ارتباطات

 مهارت های ارتباطی موثر برای هر حرفه ای با اهمیت است. این دسته از مهارت ها شامل ارتباطات نوشتاری، شفاهی و غیر کلامی، گوش دادن فعال و همچین مهارت نوشتن می شوند. یکی از مهارت های ارتباطی مهم در دنیای امروز ایمیل است که می توان گفت تقریبا هر حرفه ای نیاز به مکاتبات ایمیلی دارد.

سایر مهارت های ارتباطی عبارتند از:

  • دفاع از خود و اهدافتان
  • درخواست کمک یا مشاوره
  • طوفان فکری
  • نوشتن تجاری
  • برخورد با افراد سخت گیر
  • تسهیل کننده
  • رسیدگی به سیاست های اداری
  • فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)
  • مصاحبه کردن
  • مدیریت یک رابطه مثبت با کارفرما
  • شبکه سازی
  • رزومه نوشتن
  • صحبت های کوچک
  • مهارتهای اجتماعی
  • ارتباط کلامی
  • ارتباط نوشتاری

بیشتر بخوانید: هدف سازمانی و تاثیرات آن بر رشد سازمان

2. سخنرانی عمومی

 تقریباً هر شغلی نیاز به سخنرانی عمومی دارد. می توان گفت که حتی اگر پوزیشن شغلی شما به سخنرانی های مداوم نیاز نداشته باشد، با این حالب می بایست در جلسات درون گروهی اطلاعاتی را با همکارانتان به اشتراک بگذارید. در اینجا واضح صحبت کردن اهمیت خود  را نشان می دهد.

مهارت های مربوط به سخنرانی های عمومی:

  • طرز گفتار
  • اعتماد به نفس
  • ایجاد اسلایدهای ارائه
  • متانت
  • فرافکنی
  • دریافت انتقاد و بازخورد
  • مهارتهای اجتماعی

3. کار تیمی

اغلب متخصصان کار های گروهی را برای انجام امور از جمله مشاوره ای یا درون سازمانی انتخاب می کنند. به عنوان یک حرفه ای، باید مهارت های بین فردی لازم برای کنار آمدن با دیگران را داشته باشید. شما باید بتوانید مسئولیت را با دیگران تقسیم کنید، ارتباط موثر برقرار کنید و به یک هدف مشترک برسید.

مهارت هایی که متخصصان در انجام کار گروهی به آنها نیاز دارند

  • مدیریت تعارض
  • حل تعارض
  • مذاکره
  • ایجاد ارتباط
  • تیم سازی
  • مدیریت تیم

4. مدیریت زمان

به عنوان یک فرد حرفه ای در حیطه ی کار خود، می بایست مسئولیت های متفاوتی را متقبل شوید. اینجا مهارت های نرم اهمیت خود را بیش از پیش نشان می دهند و با استفاده از مهارت مدیریت زمان، به راحتی زمان روزانه خود را مدیریت و بدون احساس خستگی به امور روزانه خود رسیدگی می کنید.

به موقع بودن ممکن است ساده به نظر برسد، اما یکی از مهمترین ویژگی های یک حرفه ای است. کارمندانی که به موقع (یا حتی زودتر) در محیط کار خود حضور پیدا می کنند، اغلب از نظر کارفرمایان سخت کوش بنظر می آیند (حتی اگر اینطور نباشد). بنابراین می توانید با چند دقیقه زودتر حضور در محل کار و جلسات، شهرت حرفه ای خود را افزایش دهید.

  • توجه به جزئیات
  • انگیزه درونی
  • مدیریت پروژه
  • وقت شناسی

5. رهبری

 علاوه بر نقشی که در یک سازمان دارید، مهارت رهبری نیز مهم است. هر سازمانی به رهبران موفق نیاز دارد.چه در یک تیم کار کنید یا در یک موقعیت مدیریتی، توانایی رهبری یک مهارت ضروری به شمار می رود.

مهارت های مهم رهبری

  • مسئوليت
  • بودجه بندی
  • حل مسئله
  • هماهنگی منابع
  • تصمیم گیری
  • تعیین هدف
  • همدلی و صبر
  • جمع آوری اطلاعات
  • نفوذ
  • مدیریت
  • مدیریت جلسات
  • برنامه ریزی
  • مثبت بودن
  • اولویت بندی
  • قدرت ریسک پذیری

6. انعطاف پذیری

 بیشتر مشاغل بنا به فعالیتی که دارند، به افرادی با روحیه تطبیق پذیری و انعطاف پذیری نیاز دارند. در دنیای در حال تغییر، انعطاف پذیری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این مهم است که بتوانید دیدگاه‌های مختلف را درک کنید و با ایجاد تغییرات، گردش کار و مشارکت‌های خود را در شرکت تنظیم کنید. رهبران باید بتوانند به سرعت با تغییرات سازگار شوند.

   رهبران انعطاف پذیر چه ویژگی هایی دارند؟

  • قادر به تغییر نظر شما
  • تطبیق پذیری
  • تحلیل و بررسی
  • مدیریت خشم
  • صبر
  • ادراکی
  • حل مشکل

7. مهارت های شخصی

 مهارت‌های بین فردی دسته ای از مهارت‌ نرم هستند که کارکنان را قادر می‌سازد تا با سایر پرسنل، مدیران، مشتریان، فروشندگان و سایر افرادی که در محیط کار تعامل دارند، به راحتی و بدون هیچگونه تنشی کار کنند. این مهارت‌ها و ویژگی‌ها نیز برای موفقیت در شبکه‌سازی حرفه‌ای و مدیریت رشد شغلی شما مهم هستند که شامل توانایی برقراری ارتباط ایجاد روابط با دیگران است.

  • مدیریت شغلی
  • برنامه ریزی شغلی
  • شایستگی
  • تفکر خلاقانه
  • تفکر انتقادی
  • هوش هیجانی
  • اعمال مرزها (شخصی، حرفه ای)
  • اخلاق
  • صداقت
  • فروتنی
  • تمامیت
  • صبر
  • استقامت
  • ماندگاری
  • عملی بودن
  • تاب آوری
  • توجه
  • خودآگاهی
  • اعتماد به نفس
  • خود مدیریتی
  • خود تنظیمی
  • مدیریت استرس

مهارت های سخت

علاوه بر مهارت‌های حرفه‌ای که در محل کار مورد نیاز است، مهارت‌های تخصصی مربوط به هر شغل و انواع مختلفی از مهارت‌ها وجود دارد که می‌تواند به شما در استخدام یا ارتقای شغلی کمک کند. مهارت‌های سخت بخشی از مجموعه مهارت‌هایی هستند که برای یک کار لازم است. این مهارت ها شامل تخصص‌های لازم برای انجام موفقیت آمیز کار توسط افراد هستند.

نکته اصلی این است که هر دو مهارت(مهارت های سخت و مهارت های نرم) برای آمادگی شغلی در کنار یکدیگر مهم هستند. مهارت های سخت شامل دانش و تخصص لازم برای انجام کار هستند. برخی از بهترین مهارت های موجود در رزومه خود را مرور کنید و در مصاحبه های شغلی خود به آنها اشاره نمایید.

شما می توانید از مهارت های خود در طول فرایند جستجوی شغل استفاده کنید

در رزومه کاری به طور مستقیم به مهارت های خود اشاره کنید

مهم‌ترین و بهترین مکان برای اشاره مهارت ها، رزومه شما است. شما باید سعی کنید برخی از این کلمات کلیدی هم در خلاصه مدارک رزومه و هم در شرح سوابق کاری خود شرح دهید.

بیشتر بخوانید: تکنیک های مذاکره به زبان ساده

مهارت های خود را در طول مصاحبه نشان دهید

علاوه بر ذکر برخی از مهارت ها در طول مصاحبه، شما باید حرفه ای بودن خود را در نحوه لباس پوشیدن، صحبت کردن و رفتار خود نشان دهید. برای مثال، شما در تمام مصاحبه های خود واضح صحبت کنید.هرچه بیشتر نشان دهید که این مهارت ها را دارید، در مصاحبه خود مؤثرتر خواهید بود؛ البته، هر شغلی به مهارت ها و تجربیات متفاوتی نیاز دارد؛ بنابراین مطمئن شوید که فهرست مشاغل را به دقت بخوانید و بر مهارت های لیست شده توسط کارفرما تمرکز کنید.

یک راه حل هوشمندانه برای مدیریت منابع انسانی

با نرم افزار حضور و غیاب آنلاین فینتو بدون نیاز به هیچ گونه دستگاه و سخت افزاری میتوانید به راحتی تردد و حضور و غیاب پرسنل خود را کنترل کنید. با استفاده از این سیستم برای شرکت یا کسب و کار خود از وضعیت حضور و غیاب کارکنان در لحظه و هر کجا مطلع شوید و به کسب و کار خود نظم ببخشید.

سامانه حضور و غیاب آنلاین

اشتراک گذاری:

5 در مورد “مهارت هایی که افراد حرفه ای برای موفقیت در محیط کار نیاز دارند”

  1. سلام ممنون بابت مطالب خوبتون.
    می خواستم بپرسم ایا واقعا قرار دادن مهارت های نرم در رزومه تاثیری هم داره؟ چون من فکر میکنم باز هم مهارت های تجربی و سابقه کار برای کافرما بیشتر اهمیت داره.

  2. مهارت های نرم جزو مهارت های اکتسابی هستن که تو زندگی شخصی و شغلیمون واقعا تاثیر میذارن
    ممنون از فینتو برای این مطلب آموزنده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا