آموزش مدیریتفینتو پلاسمنابع انسانی

مهارت های نرم چیست و چرا مهارت های نرم اهمیت دارند

تعریف، انواع و نمونه هایی از مهارت های نرم

مهارت های نرم، مهارت های غیر فنی هستند که به نحوه کار شما مربوط می شوند. آنها شامل نحوه تعامل شما با همكاران ، نحوه حل مشكلات و نحوه اداره كار خود هستند.

در این مقاله به این سوال که مهارت های نرم چیست؟ پاسخ خواهیم داد و به انواع و نمونه‌هایی از مهارت های نرم و راه‌های توسعه مهارت های نرم خواهیم پرداخت.

مهارت های سخت چیست؟

قبل از تعریف و توضیح در مورد مهارت‌های نرم باید گفت که در مقابل این دسته از مهارتها تعریفی به نام مهارت سخت وجود دارد که در اصل شامل مهارتهای فنی، دانش و تخصص فرد می‌شود.

به عنوان مثال، شنا برای یک شناگر به عنوان مهارت سخت در نظر گرفته می‌شود. این مهارت‌ها در اصل دلیل اصلی استخدام شما هستند و مهارت‌هایی است که عموما می‌توانید در آموزشگاه ها بیاموزید.

حتما بخوانید: مشاور سازمانی کیست و چه تفاوتی با استراتژیست دارد

مهارت های نرم چیست؟

به طور خلاصه مهارت های نرم که گاها مهارت های بین فردی یا مهارت های اساسی نیز گفته می‌شود، به نحوه کار شما مربوط می شود. مهارت‌های نرم شامل مهارت های بین فردی، مهارت های ارتباطی ، مهارت شنیداری ، مدیریت زمان و همدلی است.

مدیران منابع انسانی معمولاً به دنبال افرادی با مهارت های نرم هستند چرا که باعث موفقیت بیشتر فرد در محل کار می‌شود. ممکن است شخصی با مهارت‌های سخت بسیار خوب وجود داشته باشد باشد، اما اگر نتواند زمان خود را مدیریت کند یا در چهارچوب یک تیم کار کند، پس در محل کار موفق خواهد بود.

چرا مهارت های نرم مهم هستند

چرا مهارت های نرم اهمیت دارند؟

مهارت‌های نرم برای کارفرمایان بسیار مهم است زیرا تقریباً در هر شغل لازم است که کارمندان به نوعی با دیگران در ارتباط باشند. مهارت های نرم کمک می‌کند که شما در یک سازمان و موقعیت خاص به گونه‌ای رفتار کنید که باعث موفقیت شما شود.

دلیل دیگر استخدام افرادی با مهارت نرم توسط مدیران و کارفرمایان این است که باعث می شود این افراد بسیار با شرایط مختف سازگاری داشته باشند. این مهارت‌ها به ویژه در مشاغل مشتری محور بسیار مهم است.

مطلب پیشنهادی: موارد مهم در استخدام افراد که باید به آن دقت کنید

چگونه مهارت های نرم را بدست آوریم؟

برخلاف مهارت های سخت که در کلاس ها آموخته می‌شود، مهارت های نرم مانند احساسات یا بینش هایی هستند که به افراد اجازه می دهد با دیگران ارتباط برقرار کنند و یادگیری این موارد در یک کلاس درس امکان پذیر نیست. همچنین اندازه گیری و ارزیابی آنها بسیار دشوارتر است.

این مهارت ها معمولا از تجربیات شما در شرایط مختلف بدست می‌آید. برای مثال اگر شما در یک فروشگاه خرده فروشی کار کرده باشید پس مهارت همکاری و صحبت کردن شما تقویت شده است.

همچنین می توانید بعضی مهارت های نرم که برای پیشرفت نیاز دارید را به وسیله تعامل با فردی که در آن موفق است کسب کنید.

حتما بخوانید: پنج مهارتی که برای موفقیت در آینده شغلی لازم دارید

بعضی مهارت های نرم

در این بخش لیستی از مهمترین مهارت های نرم که کارفرمایان به دنبال آن هستند را با هم مرور می‌کنیم. این لیست شامل مهارت‌هایی است که کارفرمایان تمایل دارند فرد مورد نظر آن را داشته باشد.

سعی کنید این مهارت ها را توسعه داده و از آنها در برنامه های شغلی، رزومه و مصاحبه ها استفاده کنید.

بعضی از مهارت های نرم عبارتند از:

  • تطبیق پذیری
  • ارتباطات
  • تفکر خلاقانه
  • قابل اعتماد بودن
  • اخلاق کاری
  • کار گروهی
  • مثبت بودن
  • مدیریت زمان
  • انگیزه
  • حل مسئله
  • تفکر انتقادی
  • حل تعارض

 

برجسته کردن مهارت های نرم شما

وقتی متقاضی کار جدید هستید، مهارت های نرم و همچنین مهارت های خاص شغل خود را برجسته کنید. ابتدا لیستی از مهارت های نرم خود را تهیه کنید و با لیست مهارت های نرم که مربوط به شغل مورد نظر شماست مقایسه کنید.

برخی از این مهارت های نرم را در رزومه خود بگنجانید. همچنین چند مهارت نرم خود را که به نظر می رسد برای شغلی که دوست دارید مهم هست انتخاب کنید و در رزومه خود شواهدی ارائه دهید که نشان می دهد آن مهارت خاص را دارید.

سرانجام ، شما می توانید این مهارت های نرم را در مصاحبه های خود استفاده کنید. برای مثال با صمیمیت و برخورد خوب نشان دهید که توانایی برقراری ارتباط و اخلاق گروهی دارید و یا با صحبت در مورد آینده شغلی خود نشان دهید که انسان با انگیزه‌ای هستید.

یک راه حل هوشمندانه برای مدیریت منابع انسانی

با نرم افزار حضور و غیاب آنلاین فینتو بدون نیاز به هیچ گونه دستگاه و سخت افزاری میتوانید به راحتی تردد و حضور و غیاب پرسنل خود را کنترل کنید. با استفاده از این سیستم برای شرکت یا کسب و کار خود از وضعیت حضور و غیاب کارکنان در لحظه و هر کجا مطلع شوید و به کسب و کار خود نظم ببخشید.

سامانه حضور و غیاب آنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا