همه چیز درباره بیمه بار صادراتی

همه چیز درباره بیمه بار صادراتی

خطرات و تهدید‌های موجود در تجارت، اهمیت بیمه بار صادراتی را دو چندان می‌کند، اما چرا تجارت صادرات به بیمه نیاز دارد؟ اهمیت بیمه کالاهای صادراتی در تجارت بین‌المللی چیست؟ چگونه می‌توان محموله صادراتی را بیمه کرد؟ آیا بیمه بار صادراتی دوام دارد؟ در این مقاله می‌خواهیم در مورد اهمیت بیمه در تجارت بین الملل، دلایل نیاز به بیمه بار صادراتی در زمان حمل و نقل، پس از آن و غیره بحث کنیم.

اگر کالا در حین حمل و نقل از بندر اعزام به نقطه مقصد آسیب ببیند، صادر کننده ممکن است متحمل ضرر مالی شود. برای محافظت از ضرر، صادرکننده ممکن است مجبور به گرفتن بیمه نامه شود تا از او در برابر صدمات فیزیکی کالا محافظت کند. در اینجا اهمیت “بیمه بار صادراتی” به خوبی روشن است. در صورت حمل کالاها از طریق دریا، این بیمه به عنوان بیمه بار دریایی شناخته می‌شود. در صورت حمل هوایی از اصطلاح بیمه بار هوایی استفاده می‌شود. با این حال، در عمل، بیمه بار صادراتی به جای هر دو اصطلاح استفاده می‌شود و مقررات آنها معین است.

نیاز به بیمه عمدتا به دو دلیل حقوقی و تجاری احساس می‌شود. مسئولیت حقوقی واسطه‌ها محدود است. واسطه‌ها شامل نمایندگی‌های ترخیص و حمل و نقل، مقامات حمل و نقل بندری، گمرکی و غیره هستند که کالاها را در مراحل مختلف اداره می‌کنند. اگر خسارت ناشی از شرایط خارج از اختیار آنها باشد و یا خسارتی که علی رغم مراقبت منطقی آنها انجام شده باشد، هیچ مسئولیتی را متحمل نمی‌شوند. در صورت حمل دریایی، مسئولیت قانونی آنها محدود به 100 پوند در هر بسته در حال حاضر و در مورد حمل هوایی، مسئولیت شرکت‌های هواپیمایی به 16 دلار در هر کیلوگرم در حال حاضر محدود می‌شود که هر از چند گاهی اصلاح می‌شود. کاملا طبیعی است که این میزان غرامت خساراتی را که صادرکننده متحمل شده، جبران نخواهد کرد. در زمان تأمین مالی پس از حمل و نقل، بانک‌ها نیز برای محافظت از منافع مالی خود اصرار به پوشش بیمه دارند.

بیمه حتی با توجه به ملاحظات تجاری مورد نیاز است. به محض آسیب دیدن کالا، ممکن است وارد کننده پرداخت خسارت را قبول نکند، در حالی که ضرر تحمیل شده، ممکن است فقط حمل کالا نباشد، بلکه از دست دادن سود را نیز به دنبال داشته باشد.

بیمه بار صادراتی با حمل و نقل بین المللی

منظور از بیمه بار صادراتی یا حمل‌ونقل بین‌المللی چیست؟

یکی از مهمترین انواع بیمه‌های بین‌المللی، بیمه بار صادراتی است که دارای نقش بسیار مهمی‌در صادارات کالاست و مطمئنا بدون حمایت این بیمه‌نامه، انجام این کار از ریسک بسیار بالایی برخوردار خواهد بود. بیمه‌گذار و بیمه‌ کننده از جمله طرفین یک سند بیمه‌نامه هستند که باید به تعهدات مختلفی نسبت به هم پایبند باشند. لازم به ذکر است که شخص بیمه‌گذار می‌تواند از جمله اشخاص حقیقی یا حقوقی باشد که به انجام کار معامله‌گری و صادرات کالا می‌پردازد. از سوی دیگر، بیمه‌گر یا همان بیمه‌کننده شرکت‌ها و موسسات بیمه‌ (اشخاص حقوقی) هستند که در حوزه بیمه به فعالیت خود ادامه می‌دهند. بر اساس این تعهدات طرف بیمه‌ کننده موظف می‌شود که چنانچه به کالای بیمه‌گذار خسارت و آسیبی وارد شود، در جهت جبران خسارت تلاش و معادل آن را پرداخت کند. در واقع شخص بیمه‌گذار، قصد دارد تا حمل و نقل کالای خود را از یک نقطه به سایر نقاط بیمه کند. از جمله انواع مختلف بیمه‌نامه حمل و نقل می‌توان به بیمه بار صادراتی، وارداتی، داخلی، ترانزیت و … اشاره کرد.

با توجه به ریسک بسیار بالای حمل‌ونقل بین‌المللی و نسبت به حمل‌ونقل داخلی، بیمه بار صاداراتی برای افراد صادرکننده دارای اهمیت زیادی است. از جمله ریسک‌های تهدیدکننده بار صادراتی می‌توان به احتمال وقوع آتش‌سوزی، سرقت، تصادف، جنگ و … اشاره کرد. علاوه بر این، انجام بیمه بار صادراتی برای اکثر تاجران و بازرگانان به صورت اجباری می‌باشند. از این رو، در این پست تلاش شده است تا شما با بیمه بار صادراتی بیشتر آشنا شوید. لازم به ذکر است که امکان صدور بیمه‌نامه‌ها برای انواع مختلف حمل‌ونقل زمینی، دریایی و هوایی وجود دارد.

همه چیز درباره بیمه بار صادراتی

بیمه نامه بیمه بار صادراتی

اصطلاح بیمه بار بین‌المللی، که در بین مردم به عنوان بیمه بار صادراتی شناخته می‌شود، برای همه نوع حمل و نقل اعمال می‌شود. نیاز به صادرات (یا واردات) بیمه بار اغلب از صادر کننده به صادرکننده (یا وارد کننده به وارد کننده) و از محموله‌ای به محموله دیگر متفاوت است. تا زمانی که بیمه در اصطلاح تجاری اجباری نباشد، صادرکننده یا وارد کننده می‌تواند کالا را در معرض خطرهای تهدید کننده تجارت خود بیمه نکند.

بسته به شرایط تجاری بین‌المللی، فروشنده (صادر کننده) یا خریدار (وارد کننده) مسئولیت بیمه بار را بر عهده دارند. فروشنده موظف است محموله را از نظر CIF و CIP بیمه کند. فروشنده ممکن است ترجیح دهد بار را از نظر خطرات شخصی خود از نظر DDU و DDP بیمه نکند. اصطلاحات تجاری DDU و DDP اغلب در پروژه‌های کلیدی که مقدار مورد نظر زیاد است استفاده می‌شوند. در عمل، فروشنده معمولا بار را با اصطلاحات DDU و DDP بیمه می‌کند.

اثبات پوشش بیمه در سندی وجود دارد که به عنوان بیمه نامه شناخته می‌شود. قالب فرم‌های بیمه نامه از بیمه‌گر به بیمه‌گر دیگر متفاوت است، اما همه آنها اساسا دارای بندهای موسسه و همان اطلاعات موجود در دستورالعمل‌های بیمه نامه (IAI) هستند.

بیمه نامه باید توسط یک شرکت بیمه یا نماینده آن صادر و امضا شود. اگر بیش از یک نسخه اصلی صادر شده باشد و این موضوع در بیمه نامه قید شده باشد، همه آنها باید به بانک ارائه شود، مگر اینکه در اعتبار اسنادی (اعتبار سنجی) مجاز دیگری باشد.

در کشورهای خاص، نماینده بیمه (کارگزار) ممکن است بیمه نامه را ظرف 4-5 ساعت پس از دریافت دستورالعمل‌های بیمه نامه (IAI) یا فرم مشابه، به صادرکننده تحویل دهد. با این حال، در برخی از کشورها بیمه نامه 2-3 روز پس از دریافت دستورالعمل‌های آن، از طریق پست برای صادر کننده ارسال می‌شود. با توجه به اینکه ارسال نامه الکترونیکی در برخی از کشورها ممکن است 4روز یا بیشتر طول بکشد تا به مخاطب برسد، مهلت رسیدن به آخرین تاریخ مذاکره L / C ممکن است رعایت نشود.

حتما بخوانید: تعریف سال مالی و هر آنچه باید در مورد سال مالی بدانید‌

انواع کلوز بیمه بار صادراتی کدام است؟

با توجه به میزان پوشش ریسک، بیمه‌نامه‌ها به انواع مختلفی قابل تقسیم‌بندی هستند. کلوز بیمه بار صادراتی یکی از اصطلاحاتی است که آشنایی با آن از درجه اهمیت بالایی برخوردار است، به گونه‌ای که بسیاری از تجار و صادرکنندگان تمایل دارند تا با این اصطلاح آشنا شوند. در ادامه بحث به تعریف کلوز بیمه باربری پرداخته می‌شود.

همانطور که می‌دانید بیمه بار صادراتی به منظور بيمه کردن محموله‌ کالاهایی با مبدا حركت ایران، و مقصد حوزه‌های خارجی مي‌باشد. به علت گستردگی خطرات موجود برای محموله‌های باربری و احتمال آسیب زدن به آنها، باید میزان تعهدات شرکت‌ها، برای بیمه‌شدگان مشخص باشد. بدین منظور، شرایط و استانداردهای مربوطه در مجموعه‌هایی با عنوان کلوزهای بیمه‌گران کالا تعیین شده است که مورد تایید تمام بازارهای جهانی است. شورای عالی بیمه ایران نیز این قوانین و مقررات را در آیین نامه شماره 79 معین کرده است. لازم به ذکر است که این منبع، به عنوان تنها مرجع رسمی‌ تعهدات بیمه بار صادراتی مورد قبول ایران بوده و همه ‌بیمه‌های باربری صادراتی باید با توجه به آنها صادر ‌شود.

با توجه به تعاریف موجود، کلوز بیمه باربری تعیین کننده میزان جبران خسارت، خطرات تهدید کننده‌ کالاها در طول مدت زمان حمل‌ونقل آنها می‌باشد. لازم به ذکر است که این خطرات می‌تواند به شکل‌ها و انواع مختلف ایجاد شوند. کلوزهای بیمه بار صادراتی به انواع A، B و C قابل تقسیم‌بندی هستند که خساراتی از قبیل آسیب وارده به کالا در اثر افتادن در دریا، آتش‌سوزی، انفجار، واژگونی، تصادف، زلزله، آتشفشان، طوفان، غرق شدن، آلودگی به رنگ و مواد شیمیایی، له شده، خراب شدن، پوسیدگی و … را جبران می‌کنند. برخی از کلوزهای بیمه خطرات بیشتر و سایرین خطرات کمتری را پوشش می‌دهند. کلوز A و B به ترتیب بیشترین و کمترین خطرات را بیمه و جبران خواهند کرد. از این رو، کلوز A از سایر انواع کلوز بیمه بار صادراتی گرانتر است. شما می‌توانید براساس خطرات احتمالی برای محموله کالای خود و نوع آن، نسبت به خرید کلوز بیمه مناسب اقدام کنید.

از جمله خطرات تحت پوشش کلوز بیمه باربری C می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وقوع حوادثی از قبیل آتش‌سوزي يا انفجار.
  • برخورد کشتی با کف دریا، فرو رفتن در گل و لای، غرق شدگی، واژگونی و یا هر گونه شناور شدن آن در آب دریا.
  • واژگونی شدن يا از خارج شدن از خط اصلی وسایل حمل و نقل زميني.
  • تصادف، یا هرگونه برخورد کشتی با سایر وسایل حمل و نقل و اجسام خارجي به جز آب.
  • تخليه اضطراري كالا در بنادر
  • آسیب دیدن كالا در جريان حوادث عمومي.
  • انداختن كالا به داخل دريا به منظور سبك شدن كشتي در مواقع ضروری

از جمله خطرات تحت پوشش کلوز بیمه بار صادراتی B می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وقوع حوادثی از قبیل آتش‌سوزي يا انفجار، صاعقه، زلزله، آتشفشان
  • برخورد کشتی با کف دریا، فرو رفتن در گل و لای، غرق شدگی، واژگونی و یا هر گونه شناور شدن آن در آب دریا.
  • واژگونی شدن يا از خارج شدن از خط اصلی وسایل حمل و نقل زميني.
  • تصادف، یا هرگونه برخورد کشتی با سایر وسایل حمل و نقل و اجسام خارجي به جز آب.
  • تخليه اضطراري كالا در بنادر
  • آسیب دیدن كالا در جريان حوادث عمومي.
  • انداختن كالا به داخل دريا به منظور سبك شدن كشتي در مواقع ضروری (یا افتادن کالا از عرشه کشتی به درون دریا
  • وارد شدن آب از انواع مختلف حوزه‌های آبی اعم از دريا، رودخانه و یا درياچه يا به درون كشتي و کانتینرهای حمل و نقل كالا
  • آسیب دیدن هر بخش از کالا در اثر افتادن آن در هنگام بارگیری و باربری به داخل کشتی و یا شناور

خطرات تحت پوشش کلوز بیمه باربری A به شرح زیر می‌باشد:

به جرئت می‌توان بیان نمود که بیمه بار صادراتی A، کاملترین نوع بیمه‌ای است که تقریبا تمام خطرات تهدید کننده (به جز استثنائات ذکر شده در ادامه مطلب) حمل و نقل کالای بیمه شده را پوشش می‌دهد.

مطلب پیشنهادی: بیمه اموال چیست و چند نوع دارد؟

استثنائات در ارتباط با بیمه‌ بار صادراتی

علاوه بر مطالب بیان شده، استثناهایی نیز وجود دارد که برای کلوزهای بیمه باربری صادراتی مختلف اعم از نوع A، B و C یکسان بوده و به شرح زیر می‌باشد:

  • هزینه هر گونه آسیب و خسارت عمدی در ارتباط با محموله بار مورد بیمه بار صادراتی
  • هر گونه کاهش وزن و حجم، نشت، پوسیدن و یا فرسوده‌ شدن کالای بیمه شده توسط شخص بیمه‌گذار
  • هزینه خسارت و آسيب وارده شده به کالاها به علت بسته‌بندی نامناسب و ناکافی
  • آسیب دیدن و از بین رفتن به خاطر ماهیت و طبیعت ذاتی کالای بیمه شده.
  • آسیب دیدن، از بین رفتن و ایجاد هزینه به علت تاخیر
  • آسیب دیدن، از بین رفتن و ایجاد هزینه ناشی از ورشكستگي مالك، مدير، اجاره‌كننده يا گرداننده كشتي
  • آسیب دیدن و از بین رفتن محموله کالا به علت استفاده از هر گونه سلاح‌ يا وسیله‌ی مرتبط با انرژي اتمي

بیمه بار صادراتی

لازم به ذکر است که موراد زیر به هیچ وجه تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرند:

  • عدم قابليت حمل ايمن كالاي بيمه شده به علت نامناسب بودن كشتي (شناور)
  • نامناسب بودن وسایل حمل‌ و نقل (کانتینرها) برای انتقال سالم کالای بيمه شده
  • وجود هر گونه جنگ داخلي، شورش، قيام و ….
  • وقوع هر گونه توقيف و مصادره و تصرف در اموال (به استثنای دزدان دريايي) يا وقایع ناشی از این امور.
  • سلاحهاي جنگي متروکه و به جامانده از سایر جنگ‌ها از قبیل بمب، مین، اژدر و غیره.
  • وقوع اغتشاشات و درگيري‌هاي داخلي، اعتصاب کردن کارگران و تعطيل شدن محل كار.
  • وقوع عملیات تروريستي به اشکال مختلف

ما در مورد دلایل بیمه کالاهای صادراتی در تجارت بین الملل توضیحاتی را ارائه کردیم. آیا می‌خواهید دلایل بیشتری برای بیمه کالاهای تحت تجارت واردات صادراتی اضافه کنید؟ ممکن است شما در طول حرفه خود در تجارت صادرات اهمیت بیمه بار صادراتی را در تجارت بین‌المللی تجربه کرده باشید. تجربه خود را در مورد اهمیت بیمه حمل و نقل صادرات تحت تجارت بین‌المللی با ما به اشتراک بگذارید.

آیا این مقاله را در مورد اهمیت بیمه کالاهای صادراتی و دلایل بیمه کالاهای تحت تجارت بین‌المللی دوست داشتید؟ در زیر نظرات خود را در مورد این موضوع در تجارت بین الملل بیان کنید که چرا کالاهای تحت صادرات_ واردات را بیمه کنیم؟

شرکت خود را به بهترین شکل مدیریت کنید

هر مدیر خوب نیازمند ابزاری قدرتمند است تا بتواند مجموعه خود را به بهترین شکل مدیریت کند. مجموعه نرم افزار مالی و منابع انسانی فینتو ابزاری قدرتمند است که می تواند به مدیران در کنترل کارمندان و محاسبه حقوق و دستمزد آنها کمک کند.

شما همیشه یک مدیر لایق هستید و باید بهترین ها برای شما باشد. با استفاده از نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو کار مدیریت خود را بسیار آسان تر کنید.

نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

1 در مورد “همه چیز درباره بیمه بار صادراتی”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا