تعریف سال مالی و هر آنچه باید در مورد سال مالی بدانید‌

تعریف سال مالی و هر آنچه باید در مورد سال مالی بدانید‌

دوره مالی مربوط به یک سال موسسه را سال مالی می نامند. در ضوابط و دستورالعمل های موجود، موسسات مسئول می باشند در اواخر هر سال صورت های مالی خویش را عرضه نمایند.
سال مالی گردشی است که برای ارزیابی وضعیت مالی موسسات به کار برده می شود. اکثر موسسات از آغاز فروردین با بیان پیش بینی سود سالانه و نظارت بر حساب های سال پیش، سال مالی جدید را شروع می نماید.
اگر چه مدت زمان دوره مالی هر موسسه معمولا یک سال به عبارتی ۱۲ ماه است اما موسساتی وجود دارند که دوره های مالی متمایزی دارند و اوایل فروردین زمان دوره مالی آنها نمی باشد.
برای مثال موسساتی که دوره مالی آنها از اوایل ماه فروردین شروع می شود در تفاسیر مالی موسسه پایان دوره مالی تعیین شده است.
به طور مثال منتهی به 1399/12/29 یا موسسه ای که از اوایل خرداد ماه سال 1399 دوره مالی خود را شروع نموده در تفاسیر مالی عرضه شده در سیستم الکترونیکی کدال اتمام دوره مالی موسسه منتهی به 1400/2/31 می باشد. که بعضی از موسسات بدین صورت سال مالی خویش را مشخص می نمایند.
بر این اساس موسساتی که در بازار بورس مشغول به کار هستند گزارش های صورت حساب مالی خویش را در سیستم الکتریکی کدال اشاعه می نمایند که ما در اینجا  یکی از تفاسیر را نام میبریم برای مثال کارایی فصلی موسسات که عبارت است از کارایی ۳ ماهه، ۶ ماهه، ۹ ماهه و یکساله که یکی علل عمده در سود و زیان موسسه است که در این تفاسیر می باشد.

روز آغاز سال مالی و پایان آن چیست؟

در کشور ایران عرفی برای آغاز سال مالی وجود ندارد، براین اساس موسسات می توانند در اوایل هر ماه از سال را که قبول دارند برای آغاز دوره مالی خود تعیین نمایند.
همان گونه که بیان شد دوره مالی موسسات معمولا نسبت به همدیگر متمایز است اما اکثر موسسات آغاز سال شمسی را برای این دوره قرار می دهند. اما موسساتی نیز هستند که سایر ماه های سال شمسی را برای دوره مالی خود انتخاب می نمایند. و این مسئله سبب تمایز در دوره مالی می شود. براین اساس اگر موسسه ای اوایل خرداد ماه را آغاز دوره مالی خویش قرار داده باشد و برای مثال ما در ابتدای مهر ماه سال ۱۳۹۹ باشیم این موسسه کارایی ۳ ماهه سال ۱۴۰۰ را عرضه می دهد که برای اکثر کاسبان و سوداگران بی معنی است جرا که مفروضات و معلوماتی در خصوص سال مالی نخواهند داشت. اغلب اوقات موسسات دوره مالی خویش را عوض می کنند. موسسه با گردهمایی سهامداران و هیئت مدیره خود مبادرت به عوض نمودن دوره مالی خود می نماید.

حتما بخوانید: تعریفی از آخرین استاندارد های حسابداری در ایران

آشنایی با نکاتی عمده در خصوص سال مالی

در این بخش از مطلب قصد داریم نکاتی عمده ای را در خصوص سال مالی به شما عرضه نماییم.

  • کلیه موسسات سهامی عام مسئول می باشند که تفاسیر میان دوره ای ۳ ماهه را تالیف نمایند.
  • تا موقع رفع اختلاف بخش تجاری، تفاسیر و گزارشات تمهید شده تنها رویکرد برآوردی دارد.
  • متعارف ترین و رایج ترین دوره مالی 1 ساله می باشد.
  • خاتمه دوره مالی همواره زمانی مدنظر واقع می شود که جدیت و پر کاری بخش تجاری در پایین ترین عرصه ممکن واقع شده باشد.
  • با دقت به عملکرد تفاسیر و گزارشات، می توان لیست های مالی را در کمترین زمان ممکن نظیر 1 ماه نیز تمهید نمود.
  • در بورس اشخاص خبره و متخصص با نظارت کارایی ۳ ماهه و تطبیق آن با پیشگویی سودی که به وسیله موسسه عرضه شده برای داد و ستد ها تصمیم می گیرند.
آشنایی با سال مالی بورس
آشنایی با سال مالی بورس

آشنایی با سال مالی بورس

سال مالی بورس به صورت کلی بنیاد و پایه هر موسسه بر اساس امور مالی آن موسسه است. براین اساس مسئله قابل ملاحظه و هم گزارش های مالی موسسه می باشد.
لازم به ذکر است که هر موسسه ۱ دوره مالی برای ساماندهی مقدار سود و زیان و در مجموع امور حسابداری دارد. دوره مالی هر موسسه ای معمولا ۱۲ ماه می باشد این دوره می تواند از نخستین ماه از سال یعنی فروردین شروع و تا اسفند ماه امتداد یابد و حتی می تواند بر اساس بنیاد نامه موسسه از ماه و روز ویژه ای آغاز شده باشد.
برای این که میزان سود و زیان یک موسسه را استحصال نمایید مطلوب ترین روش تفاسیر مالی موسسه می باشد. در حقیقت موسسات بورسی بایستی هر ۳ ماه یک بار از کارایی خود گزارشی را عرضه نمایند.
برای تحلیل بنیادی بورس بیشتر سرمایه گذاران معمولا از تفاسیر دوره ای موسسه استعمال می نمایند. پس از به کارگیری این تفاسیر دوره ای و معلوم شدن موسسات ویژه ای که سودآوری آن ها قطعی است در دایره طلایی سهام واقع می شوند.
عمده ترین فاکتور مورد پژوهش در تحلیل های بنیادی تفاسیر میان دوره ای موسسه است. مقصود از وارسی تفاسیر و گزارشات میان دوره ای در تحلیل بنیادی این می باشد که موسسات را به دو گروه سودآور و زیان ده تسهیم نمایند.
زیرا که سرمایه گذاران با آگاهی از  موسسات سود آور و سرمایه گذاری در آنها احتمال خطر را تا حد امکان کاهش می دهند. برای  آگاهی از سود و زیان موسسات و برای وارسی تفاسیر میان دوره ای بایستی نخست عنوان دوره مالی بورس این شرکت بدانید.
به یک گردش جامع مالی به مدت زمان ۱۲ ماه سال مالی گفته می شود. که در این دوره تفاسیر مالی حسابداری هم مورد مطالعه قرار می گیرند. برای آغاز دوره مالی تاریخ مشخصی وجود ندارد و این گزینه به موسسه وابسته است که از چه زمانی آغاز شود و تا چه زمانی امتداد یابد.
امکان دارد سال مالی در موسسات با یکدیگر فرق داشته باش  اما زمان آن همواره یک سال می باشد. که در این شرایط لازم نیست این دوره از فروردین آغاز شود و تا اسفند ادامه داشته باشد در حقیقت این احتمال وجود دارد که از هر ماهی آغاز شود.
می توان بیان نمود هر موسسه بر اساس ضوابط مسئول است پس از طی ۴ ماه از سال مالی مبادرت به ایجاد مجمع عمومی عادی سالیانه و تصویب صورت های مالی موسسه نماید در این صورت حداکثر پس از مدت زمان ۸ ماه مسئول است که سود نقدی سرمایه گذار را ادا نماید.
به عنوان مثال تصور نمایید یک آشنا به شما پیشنهاد مشارکت در حرفه خود را می دهد و شما با تحقیق در سود و زیان این شغل مطلع می شوید که هر ماه به جای سود بدهی به بار می آورد (زیان آور می باشد). با این شرایط آیا باز هم دوست دارید در این حرفه سرمایه گذاری نمایید؟ پاسخ هر فردی که سرمایه اش برایش با ارزش است مسلما خیر است. بر این اساس تحلیل بنیادی و وارسی مقدار سود و زیان خالص هر موسسه قطعا  خیلی گرانبها و مهم خواهد بود.

حتما بخوانید: حسابداری بازرگانی چیست؟

آشنایی با شیوه بستن سال مالی

یکی از مقاصد معین کردن سال مالی ممانعت از جمع شدن صورت حساب ها و اسناد محاسباتی است. بدین علت در اتمام هر دوره مالی کلیه صورت حساب های مالی موسسه صفر می شود. صفر شدن صورتحساب به مفهوم تسویه حساب موارد مالی و ساماندهی مدارک بدهکار و بستانکار می باشد.
برای مسدود نمودن دوره مالی و عرضه اظهارنامه بایستی مراحل ذیل را با تمرکز و توجه لازم رعایت نمود و به یاری آنها سال مالی را ببندید:

  • وارسی کلیه مدارک مالی موسسه؛ هیچ موردی را فراموش نکنید.

موقع موعد دوره مالی، زمان وارسی منظم و دقیق فاکتور های مالی مجموعه می باشد. در این موقع بایستی به کلیه گزارش های مالی دقت نمود. صورت حساب های ورودی و خروجی، مدارک مرتبط به انبار، تراز های مالی، مخارج ها، دستمزد ها و کلیه امور های مالی تشکیلات در این وهله ارزش زیادی به دست می آورند و مورد وارسی و کنترل قرار می گیرد.

شیوه بستن سال مالی
شیوه بستن سال مالی
  • وارسی انبار؛ محصولات غیر نقدی را دست کم نگیرید.

یکی از امور های عمده پیش از آغاز پروسه مسدود نمودن سال مالی انبار گردانی می باشد. در واقع وارسی  موجودی منفی و مثبت و وارسی درست آن در صورت حساب های عرضه شده می تواند به صورت مستقیم بر اعلان دوره مالی تاثیر به سزایی بگذارد. توجه به شیوه بستن سال مالی و عرضه ارقام دقیق از انبار تشکیلات، یک مقوله عمده از اعلان مالی در پایان دوره را ایجاد می نماید.

  • از دیگر موارد مهم در شیوه بستن سال مال به روز نمودن حساب های فروش و مخارج؛ عمده ترین گام در تالیف اعلان سال مالی

برای تالیف اعلان سال مالی کلیه حساب های درآمد و فروش به بدهکار و فاکتور های سود و زیان به بستانکار مبدل می شوند. پس از آن هزینه هایی نظیر دستمزد، حقوق، کرایه مکان موسسه و هزینه های جانبی وارسی و با صورت حساب بستانکار به تصویب می رسند.
پس از مسدود نمودن حساب های دائمی و جاری می توان یک تراز نامه پایانی تالیف نمود و ارزشیابی نهایی را در این قسما به شکل منسجمی عرضه نمود.

مطلب پیشنهادی: چگونگی بستن حساب‌ها در حسابداری

چرا تعیین سال مالی برای موسسه داری اهمیت است؟

اعلان هایی که از سال مالی به اداره امور مالیاتی عرضه می شوند، نظیر مجموعه جامعی از سود های موسسه، عوامل زیان ده و درآمد ها و مخارج های عام از کلیه سامانه های مالی و نرم افزار نشر در طی یک سال گذشته است.
در واقع اعلان یک دوره مالی تعیین می کند که تشکیلات از لحاظ مالی در چه موقعیتی واقع شده  و تدبیر های مالی تکوین شده به چه میزان بر روال بهسازی پروسه های مالی اثربخش بوده است. این گزارش ها غالبا اطلاعاتی نسبتا درست، دقیق و باور پذیر از پیشینه مالی موسسه را عرضه می دهند.
عرضه اعلان سال مالی یک پروسه قانونی و الزامی است ولی می توان به وسیله این اعلان، هم یک استنتاج جامع از شرایط مناسب یا نامناسب سال گذشته به دست آورد و هم اینکه می توان یک طراحی و تنظیم دقیق برای دوره مالی آینده داشت.
شرکت خود را به بهترین شکل مدیریت کنید
هر مدیر خوب نیازمند ابزاری قدرتمند است تا بتواند مجموعه خود را به بهترین شکل مدیریت کند. مجموعه نرم افزار مالی و منابع انسانی فینتو ابزاری قدرتمند است که می تواند به مدیران در کنترل کارمندان و محاسبه حقوق و دستمزد آنها کمک کند.
شما همیشه یک مدیر لایق هستید و باید بهترین ها برای شما باشد. با استفاده از نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو کار مدیریت خود را بسیار آسان تر کنید.
نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا