پر کاربردترین اصطلاحات مالی و مالیاتی که هر صاحب کسب و کار باید بداند

پر کاربردترین اصطلاحات مالی و مالیاتی که هر صاحب کسب و کار باید بداند

هر صاحب کسب و کار باید با پر کاربردترین اصطلاحات مالی و مالیاتی آشنا باشد. با این اصطلاحات ممکن است در جلسات با سرمایه گذاران، شرکا و مشتریان بالقوه برخورد کند، بنابراین مهم است که از آنها آگاهی داشته باشد و بفهمد که چگونه ممکن است بر کسب و کارشان تأثیر بگذارد.
یکی از دشوارترین کارها در انجام امور مالی و مالیاتی برای شرکت یادگیری زبان و اصطلاحات پرکاربرد این دو حوزه است. به همین دلیل در این نوشتار قصد داریم به برخی از پر کاربردترین اصطلاحات مالی و مالیاتی اشاره کنیم و فهرست وار آنها را به گروه اصطلاحات مالی و اصطلاحات مالیاتی تقسیم بندی می کنیم.

اصطلاحات مالی

پرکاربردترین اصطلاحات مالی و مالیاتی

  1. دارایی ها: سرلیست اصطلاحات مالی به دارایی ها اشاره دارد. دارایی ها منابع اقتصادی یک کسب و کار به شمار می روند. به عبارت دیگر، دارایی ها عبارت است از هر آنچه شرکت در اختیار دارد و دارای ارزش اقتصادی است. اینها به طور کلی به شش نوع مختلف دارایی تقسیم می شوند: دارایی ثابت، دارایی جاری، دارایی منقول، دارایی غیر منقول، دارایی عملیاتی، دارایی غیر عملیاتی.

حتما بخوانید: دارایی ها؛انواع و دسته بندی ها

  1. بدهی ها: اگر دارایی ها را به عنوان منابع شرکت و اینکه در ارزش اقتصادی شرکت سهیم اند، در نظر بگیریم، بدهی ها در نقطه مقابل قرار دارند. بدهی ها چیزهایی هستند که شرکت طبق قانون در قبال آنها مسئولیت دارد، ازجمله استقراض ها و تعهدات مالی. شرکت در طول دوره های راه اندازی، رشد و تداوم فعالیت ها متحمل بدهی می شود، مثل وام های بانکی، بدهی اعتباری و بدهی به فروشندگان و تولیدکننده ها. همچون دارایی ها، بدهی ها نیز به دو دسته بدی ها جاری و غیر جاری تقسیم بندی می شوند.
  2. ترازنامه: یکی از دیگر از پر کاربردترین اصطلاحات مالی و مالیاتی در بخش مالی، ترازنامه است. این سند برای دستیابی به ارزش خالص شرکت، کل بدهی های شرکت را از کل دارایی های آن کم می کند.
  3. مخارج: مخارج شرکت هر هزینه ای است که برای اداره یک شرکت یا اجرای هر فعالیت تجاری صرف می شود. این مخارج هزینه هایی است که شرکت برای کارکرد هر ماه متحمل می شود و شامل مواردی مانند اجاره، قبض آب و برق، هزینه های حقوقی، حقوق کارمندان، حقوق پیمانکار و هزینه های بازاریابی و تبلیغات می شود. برای داشتن ثبات مالی، کسب و کارها معمولاً تشویق می شوند که هزینه ها را تا حد ممکن پایین نگه دارند.
  4. حساب های دریافتنی: مبلغی است که مشتریان به شرکت بدهکارند. معمولاً شرکت ها مبلغ بدهی را از طریق فاکتور به مشتری اطلاع می دهند و در صورت پرداخت نشدن، بدهی از نظر قانونی قابل اجرا است.
  5. جریان نقدی: عبارت است از از حرکت کلی وجوه در شرکت در هر ماه، از جمله درآمد و هزینه. به عنوان مثال، جریان نقدی به داخل شرکت، شامل خرید مستقیم کالاها یا خدمات از سوی مشتری یا وصول بدهی ها به صورت حساب های دریافتنی است. از طرف دیگر، جریان نقدی خارج از شرکت به پرداخت اجاره، قبوض آب و برق، مالیات و حساب های پرداختنی اشاره دارد.
  6. سود و زیان: برای داشتن سلامت مالی، یک کسب و کار باید مرتباً بیش از هزینه هایی که صرف تولید یک محصول یا سرویس می کند، باید از فروش محصول یا خدمات خود درآمد کسب کند. برای نمونه، تولید یک تی شرت برای یک شرکت 20000 تومان هزینه دربرداشته، شرکت تی شرت را به قیمت 50000 تومان به فروش می رساند. در این حالت، سود شرکت 30000 تومان است. از طرف دیگر، ضرر هم می تواند بکند. به عنوان مثال، اگر تی شرت دزدیده شود یا خراب شود و دیگر قابل فروش نباشد، به عنوان ضرر محسوب می شود.
  7. صورت درآمد: جایی است که سود و زیان شرکت تجزیه و تحلیل می شود. پس تعجب آور نیست که از صورت درآمد معمولاً به عنوان “صورت سود و زیان” نیز یاد می شود. این سند خلاصه ای از سود و زیان وارده در طی یک دوره مشخص است که معمولاً سه ماهه یا یک ساله است. این سند اطلاعات مهمی در مورد توانایی شرکت در تولید سود از طریق افزایش درآمد، کاهش ضرر یا ترکیبی از هر دو را ارائه می دهد.

اصطلاحات مالیاتی

اصطلاحات مالیاتی

  1. درآمد ناخالص: یکی از پر کاربردترین اصطلاحات مالی و مالیاتی در بخش مالیات، درآمد ناخالص است. درآمد ناخالص کل درآمد شما قبل از محاسبه کسورات و مالیات است. منابع درآمد ناخالص شامل حقوق، سود سرمایه ای، بهره و سود سهام می شود.
  2. سود سرمایه ای: سرمایه ای که صرف بهترسازی ابزار و تجهیزات شود. سود حاصل از فروش سهام و املاک و سایر سرمایه گذاری ها. فرض کنید که 20 میلیون تومان خرج خرید یک ماشین اوراقی کردید. 20 میلیون هزینه تعمیر و صافکاری و نقاشی ماشین کرده اید و آن را به قیمت 55 میلیون تومان فروختید. در این جا 15 میلیون سود کردید که باید مالیات آن را پرداخت کنید.
  3. کسورات: موارد یا هزینه هایی است که از درآمد شما کسر می شود تا میزان درآمد مشمول مالیات را کاهش دهد.
  4. درآمد ناخالص تعدیل شده: تمام درآمد شخصی است که در طول سال دریافت می کنید، منهای انواع خاصی از کسورات.
  5. معافیت: معافیت های مالیاتی مبالغ خاصی هستند که میزان مالیات بر درآمد شما را کاهش می دهد. برای نمونه، برای سال 99 معافیت مالیاتی 30 میلیون در نظر گرفته شده.

حتما بخوانید: مالیات،معافیت، جرایم و تشویقات حقوق

  1. درآمد مشمول مالیات: با محاسبه درآمد ناخالص تعدیل شده منهای معافیت ها و کسورات تعیین می شود که شما چقدر باید مالیات پرداخت کنید.
  2. اعتبار مالیاتی: مبلغی که مودی زودتر فیش مالیاتی را قبل از محاسبه مبلغ مالیات پرداخت می کند. در برخی موارد، کمرگ طبق قانون جدید حدود 4% به عنوان علی الحساب از واردکننده دریافت می کند و به آن را به عنوان اعتبار مالیاتی در نظر می گیرد.
  3. مالیات مترقی: این سیستمی است که در آن نرخ های مالیات بالاتر با افزایش سطح درآمد اعمال می شود. به عنوان مثال، ممیزی سود سالانه شما را 100 میلیون در نظر می گیرد، با کسر 30 میلیون اول به عنوان معافیت، بر 70 میلیون مابقی به ترتیب، 15 درصد برای 30 میلیون دوم، 20 درصد برای 30 میلیون سوم و 25 درصد برای 10 میلیون آخر مالیات وضع می کند.

جمع بندی
درک اساسی از پر کاربردترین اصطلاحات مالی و مالیاتی بسیار مهم است تا بفهمید که چگونه شرکت شما می تواند به لحاظ مالی به بقاء خود ادامه دهد. بعلاوه، داشتن کمی ذکاوت مالی و مالیاتی همیشه هنگام بحث در مورد رشد گذشته و آینده شرکت با همکاران، مشتریان بالقوه و سرمایه گذاران مفید است.
بهترین نرم افزار حسابداری آنلاین
مجموعه نرم افزار مالی و منابع انسانی فینتو یک سیستم تحت وب و آنلاین است که شامل خدماتی از جمله سیستم حضور و غیاب، حقوق و دستمزد، تنخواه گردان و حسابداری آنلاین می‌شود. آنلاین بودن خدمات فینتو باعث می شود تا کاربران علاوه بر امکان دسترسی آسان از هر مکان و در هر زمان، هزینه های کمتری نسبت به سیستم های قدیمی بپردازند.
با نرم‌افزار حسابداری آنلاین فینتو، شما به راحتی می‌توانید با نرم‌افزارهای پیچیده خداحافظی کنید و مدیریت تمام نیازهای کسب و کار خود را با یک راه حل حسابداری ساده انجام دهید. فینتو به عنوان نرم‌افزار مبتنی بر ابر، مزایای بیشماری دارد که برای آگاهی بیشتر می توانید به صفحه زیر مراجعه کنید.
نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

1 در مورد “پر کاربردترین اصطلاحات مالی و مالیاتی که هر صاحب کسب و کار باید بداند”

  1. خیلی خوبه این مطالب حسابداری رو منتشر میکنین
    به درد افرادی مثل من که آشنایی کمی با حسابداری دارن که خیلی میخوره

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا