مالیات،معافیت، جرایم و تشویقات حقوق

مالیات حقوق

لازمه استمرار و بقای هر دولت و حکومت، بهره مندی از منابع مختلف به ویژه منابع مالی می باشد. مالیات حقوق یکی از عوامل مهم در تامین منابع مالی دولت است که پرداخت به موقع آن، اهمیت ویژه ای دارد.

در واقع مالیات حقوق، یک هزینه اجتماعی است که توسط افراد و اقشار حقوق بگیر مختلف جامعه پرداخت می شود تا دولت را در رسیدن به اهداف خود کمک کند. به نوعی می توان گفت، چون دولت بستر لازم برای کسب و کار و درآمدزایی را برای افراد ایجاد کرده است، افراد نیز با پرداخت مالیات، دولت را در این سود، سهیم می کنند. پس مالیات امری واجب برای بقای یک دولت و همچنین دستاوردی برای خدمات رسانی و سرویس دهی بهتر توسط دولت به مردم کشور خواهد بود.

مالیات حقوق چیست؟

مالیات در مجموع به 2 دسته: مالیات مستقیم و مالیات غیر مستقیم تقسیم می شود. مالیات مستقیم شامل مالیات بر دارایی و مالیات بر درآمد است.

مالیات بر درآمد نیز خود شامل هفت گروه: مالیات حقوق، مالیات بر درآمد مشاغل، مالیات بر درآمد اتفاقی، مالیات بر درآمد منابع مختلف، مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی و مالیات بر درآمد املاک می باشد.

بدین ترتیب مالیات حقوق که از زیر مجموعه های مالیات مستقیم محسوب می شود مالیاتی است که کلیه افراد شاغل در بخش های مختلف که حقوق دریافت می‌کنند و برای آنها بیمه تامین اجتماعی لحاظ می گردد، باید پرداخت کنند.

در واقع بخشی از حقوق دریافتی افراد شاغل است که باید به دولت پرداخت نمایند. نرخ مالیات حقوق سالانه در سال های مختلف، متفاوت می باشد و طی بخشنامه های مختلف، اعلام می گردد.

کارفرمایان نیز بسته به نرخ مالیات حقوق تعیین شده در هر سال، ملزم به کسر این مبلغ از حقوق کارکنان خود و واریز آن به حساب وزارت امور اقتصادی و دارایی می‌باشند.

 مالیات حقوق

اهمیت پرداخت مالیات حقوق

ارائه خدمات آموزشی، رفاهی و امنیتی، همه و همه نیازمند یک پشتوانه مالی مطمئن است که بدون سهیم شدن جامعه در این امر، ممکن نخواهد بود. بدین خاطر پرداخت مالیات های حقوق بر کلیه مشمولین آن، ضروری می باشد. تصور کنید منابع مالی مورد نیاز برای مرزداری و تامین امنیت در یک کشور، کافی نباشد، قطعا آرامش و آسایش از تمامی ملت سلب خواهد شد. یا این که خدمات رفاهی توسط دولت ارائه نشود و یا این که امکان تحصیل رایگان در جامعه فراهم نباشد.

بی‌شک خلا تمامی این موارد دامن گیر همه خواهد شد. بنابراین پرداخت مالیات های حقوق، به معنی پرداخت بخشی از هزینه های خدمات دریافتی توسط دولت می باشد. استمرار و پایداری بهره‌وری بیشتر از این خدمات، مستلزم پرداخت مالیات در بخش های مختلف به ویژه مالیات های حقوق می باشد.

حتما بخوانید: دادرسی مالیاتی چیست و چه مراحلی دارد؟

نرخ مالیات حقوق در سال 99

همان طور که گفته شد میزان مالیات های حقوق در هر سال متفاوت می باشد. نرخ مالیات های حقوقی که برای سال 99 در نظر گرفته و ابلاغ شده است به این شرح می باشد:

افرادی که میزان حقوق دریافتی آنها کمتر از 360،000،000 ریال است از پرداخت مالیات حقوق در سال جاری معاف هستند. آن دسته از کارمندان و شاغلان در بخش دولتی و غیر دولتی که 3،000،000 تومان تا 7،500،000 تومان دریافت می کنند، موظف به پرداخت مالیات حقوق با نرخ 10 درصد می باشند.

نرخ مالیات حقوق برای مشمولانی که دریافتی حقوق آنان در بازه 7،500،000 تومان تا 10،500،000 تومان است، 15 درصد در نظر گرفته می‌شود. همچنین حقوق بگیرانی که به میزان 10،500،000 تومان تا 15،000،000 تومان دریافت می کنند، می بایست مالیات حقوق خود را با نرخ 20 درصد پرداخت نمایند. این نرخ برای حقوق بگیران بیشتر از 15،000،000 تومان، به 25 درصد می رسد. در واقع مشمولان پرداخت مالیات حقوق، با پرداخت به موقع مالیات حقوق خود دولت را در جایگزینی امکانات و خدمات ارائه شده به جامعه، یاری می کنند.

معافیت مالیاتی حقوق

با توجه به بودجه ای که سالانه توسط تولید پیشنهاد می شود، میزان معافیت های مالیاتی برای حقوق های مختلف نیز تعیین می شود. در لایحه ای که دولت پیشنهاد کرده است حقوق بگیران تا سقف 2،700،000 تومان، مشمول معافیت مالیاتی حقوق می گردند. در سال 98 این قانون وجود داشت. در سال جاری نیز مقرر شده است که دریافت سالانه 36،000،000 تومان، شامل معافیت مالیاتی خواهد شد. در سال 97 معافیت مالیات حقوقی، به دریافت کنندگان حقوق های تا سقف 2،300،000 تومان تعلق می گرفت و در سال بعد با رشد قابل ملاحظه ای روبرو شد.

جرایم قانونی عدم پرداخت مالیات حقوق

در رابطه با این موضوع نیز قوانین خاصی صادر شده است که عدم پایبندی به هر یک از این قوانین پیگرد قانونی دارد و شخص متخلف، مشمول پرداخت جریمه خواهد شد. ماده 86 مربوط به قانون مالیات های مستقیم بیان می دارد که هر کارفرما موظف است خلاصه لیست و تغییرات را به صورت ماهانه بدون توجه به این که حقوق و مزایای پرداختی مشمول می باشد یا خیر، ارائه نماید. در صورت عدم ارائه آن، بنا به ماده 197 اصلاحی این قانون باید به میزان 2 درصد حقوق پرداختی، جریمه پرداخت نماید. همچنین ماده 199 اصلاحی قانون فوق بیان می دارد که جریمه ای برابر با 20 درصد مالیات پرداخت نشده، باید برای شخص خاطی در نظر گرفته شود.

 مالیات حقوق

تشویقات مالیاتی

در مقابل عدم پرداخت به موقع مالیات، جهت پرداخت به موقع آن نیز تشویقاتی در نظر گرفته شده است. که هر یک از این تشویقات در مواد قانونی مختلفی در رابطه با انواع مالیات‌ها تصویب شده است. تشویقات مالیاتی، انگیزه زیادی را در مشمولین پرداخت مالیات برای پرداخت به موقع آن ایجاد می کند.

اطلاعات جامع در رابطه با مالیات حقوق در جدول مالیات حقوق

کلیه مشمولان پرداخت مالیات حقوق، جهت دستیابی کامل و آسان به جزئیات بیشتر در مورد مالیات حقوق، می توانند جدول مالیات حقوق هر سال را دریافت نمایند. در این جدول برای کلیه پایه‌ها، حقوق مشمول مالیات، و مالیات سالانه با توجه به نرخ مالیاتی متعلقه، محاسبه گردیده است. همچنین معافیت مالیات حقوق نیز در آن قید شده است. اگر نیاز به اطلاعات در مورد میزان مالیات حقوق در سال 99، دارید کافی است جدول مالیات حقوق سال 99 را جستجو نمایید، تا بتوانید به راحتی میزان عدد مالیاتی خود را برای پرداخت در هر سال محاسبه نمایید، و یا در صورت کارفرما بودن این میزان را برای کارکنان خود با دقت محاسبه و پرداخت نمایید.

فینتو:
فینتو یک سیستم آنلاین برای محاسبه حقوق و دستمزد می باشد.با این سیستم شما به سادگی قادر خواهید بود تا حقوق و دستمزد کارکنان خود را با صرف کمترین زمان و پرداخت کمترین تعرفه ها،محاسبه کنید و فیش حقوقی چاپ کنید. همچنین در سیستم حقوق و دستمزد فینتو می توانید دیسکت بیمه، مالیات و بانک را به سادگی در یافت کنید.منتظر چی هستید! ثبت نام کنید و لذت ببرید.
نرم افزار حقوق و دستمزد آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا