چگونه با ۸ روش ساده برندسازی کنیم و برند خود را معروف کنیم؟

چگونه با ۸ روش ساده برندسازی کنیم و برند خود را معروف کنیم؟

آیا می دانید چگونه با ۸ روش ساده برندسازی کنیم و برندمان را معروف کنیم؟

هر کسب و کاری را که در نظر بگیرید با برندینگ یا برندسازی سر و کار دارد. در واقع برند شما شهرت شماست و به کسب و کار شما هویت می بخشد. از ارزشمندترین دارایی یک شرکت برند مشهور و محبوب آن است. اگر توجه کرده باشید همیشه بیشتر مردم ترجیح می دهند تا محصولات یک برند شناخته شده و معتبر را بخرند تا اینکه سراغ برندهای نوپا بروند. حال برای اینکه بتوانید یک برند بی رقیب داشته باشید باید با اصول برندینگ آشنایی داشته باشید.

چگونه برندسازی کنیم؟

برندسازی فرآیندی است که می توانید از طریق آن برند خود را برای مخاطبان معنا کنید.‌ به طور کلی برندینگ می تواند تلاشی برای رسیدن به محبوبیت و معروفیت برند باشد. روش هایی که در این فرآیند به کار گرفته می شوند همگی با هدف آگاهی مردم نسبت به برند می باشد‌. آگاهی از فرآیند برندینگ می تواند منجر به شناخت کافی از بازار و مشتریان شود.
از آنجا که برندسازی باید با حساسیت بالایی انجام شود پس ابتدا باید انگیزه ی لازم برای این کار وجود داشته باشد تا بتوان فرآیندها را یک به یک طی کرد. فرقی نمی کند که برند شما تازه معرفی شده یا قدمتی چند ساله دارد اگر تقویت نشده باشد قطعا مشتریان خود را از دست داده است پس برای قدرتمند سازی برند در زمان کم می توانید چندین راهکار ساده را به کار ببرید.
چگونه برندسازی کنیم؟

روش های کلی و کاربردی در برندسازی

همانطور که گفته شد برند یا نام تجاری از قسمت های مختلفی تشکیل شده است این اجزا شامل جلوه های بصری، نام تجاری، جلوه های حسی و زبان نوشتاری و …. می باشد که همگی در فرآیند برندسازی یا ساخت برند باید مورد توجه قرار بگیرند. در زیر ۸ روش ساده ای که کمک می کند تا برند شما معروف شود را بیان خواهیم کرد.

حتما بخوانید: آنچه باید در مورد ریبرندینگ یا بازسازی برند بدانید

۱. تحقیق در مورد رقبا
شما هر محصول یا خدمتی را که ارائه کنید قطعا محصولات مشابه آن در بازار وجود دارد. در وهله اول برای برندسازی لازم است که در مورد رقبای خود در بازار هدف تحقیق کنید. در ابتدا کار خود را با تحقیق درباره بازار و مخاطبان هدف شروع کنید و بعد از آن به دنبال تحقیق در مورد رقبای مستقیم و غیر مستقیم خود بروید.
ابتدا باید بفهمید  که مشتریان برند شما چه افرادی هستند و بعد از اینکه از شخصیت مشتریان باخبر شدید می توانید تعریفی جامع از پرسونای آن ها ارائه کنید. می توانید شخصیت خریداران را با پارامترهایی از قبیل سن، جنس، شغل، سلایق و … تعریف کنید. بعد از اینکه تعریفی از شخصیت مشتریان ارائه کردید می توانید مشخص کنید که چه کسانی دقیقا مخاطبان هدف شما هستند و با این پیش فرض می توانید برندی را طراحی کنید که به بهترین نحو بتواند  پاسخگوی نیاز واقعی مشتریان باشد.
امروزه به لطف شبکه های اجتماعی و سایت های مختلف می توان تا حدودی مخاطبان هدف را شناسایی کرد. چون از این طریق می توانید بفهمید که بیشتر کاربران از چه صفحاتی بازدید می کنند چه مطالبی را بیشتر می پسندند از چه چیزی بیشتر هیجان زده می شوند محصولاتی که بیشترین طرفدار را دارند کدامند و کاربران چگونه با هم در مورد محصولات و خدمات صحبت می کنند.
۲. ارائه تعریفی مشخص از هویت شخصی برند
روش های کلی و کاربردی در برندسازی
رویاپردازی دقیقا همان مرحله ای است که در برندسازی به آن رسیده اید. دوست دارید برند شما چه چیزی باشد. اگر به تعریف برند نگاهی بیندازیم خواهیم دید که تمایز عمدی همیشه نمی تواند برای مشتریان جذاب باشد در پاره ای از مواقع تمایز عمدی سبب کاهش جذابیت برند و از دست رفتن مشتریان می شود.
آنچه یک کسب و کار از سایر کسب و کارهای مشابه متمایز می کند برندینگ یا برندسازی خوب است. بهتر است برند شما یک آپشن برتر داشته باشد تا مخاطبان بتوانند با آن آپشن شما را توصیف کنند و علاقمندی خود را به آن نشان دهند. برای این کار می توانید تمام ویژگی های کسب و کار را یادداشت کنید سبب صفت هایی را در این بین انتخاب کنید که منحصر به فرد هستند.
به طور مثال اگر کسب و کار خود را یک فرد در نظر بگیرید می توانید ابتدا ویژگی های او را بیان کنید. سپس بر روی دو آپشن برتر او تمرکز کنید و بدانید کدام ویژگی برتر است.
بیشتر برندهای مطرح دنیا داستانی برای نام تجاری خود دارند. داستان برند می تواند باعث ارزش گذاری برند شود و با طرح داستان مخاطبان ارتباط بهتری با برند برقرار می کنند. حال برای شناخت ارزش ها باید بدانید کسب و کار شما چه کاری انجام می دهد و چرا و چگونه این کار را انجام می دهد؟ کدام ویژگی کسب و کار شما را متمایز می کند و چه انگیزه ای نسبت به کسب و کار دارید؟
اگر شما با دید مشتری و خارج از گود کسب و کار به کار و محصول خود نگاه کنید قطعا بعدهای مثبت کار را می بینید و می دانید که چه کارهایی باعث پر اهمیت نشان دادن کسب و کار می شود. وقتی به عنوان مشتری کسب و کار را رصد کنید می توانید به مواردی از قبیل نحوه خدمات دهی برند، نحوه بسته بندی محصولات، درصد مشتری مداری و احترام به مشتری دست پیدا کنید.

مطلب پیشنهادی: هشت راه برای تقویت برند شخصی یا پرسونال برندینگ

۳. انتخاب نام تجاری مناسب
یکی از روش های اساسی در برندسازی، انتخاب نام مناسب است. هر اسمی که برای کسب و کار خود انتخاب کنید اعتبار و برندینگ شما را بهبود می بخشد. گاها افراد اسم هایی را انتخاب می کنند که داستانی پشت پرده ی آن است. به طور کلی اسم انتخابی باید دارای ویژگی هایی از قبیل کوتاه بودن، شیرین و به یادماندنی، تلفظ آسان و دارای اعتبار و ارزش در آینده باشد. به طور مثال یک تولیدی یک اسم  را بر اساس نوع محصول تولید شده برای برند خود انتخاب می کند شاید در همان برهه زمانی اسم محبوبیت زیادی کسب کند اما اگر در آینده این سازمان بخواهد محصولات خود را گسترش دهد این اسم دیگر مناسب نیست و کارایی لازم را نخواهد داشت. در نتیجه باید نام تجاری قابلیت مقیاس پذیری و رشد در آینده را داشته باشد.
نکته دیگری که در انتخاب نام باید مد نظر قرار دهید پرهیز از انتخاب اسم های تکراری یا مشابه می باشد. اگر با اسم انتخابی شما یک وب سایتی وجود داشته باشد لازم است که نام برند را تغییر دهید. چون پس از تایید نام تجاری و شروع کسب و کار باید یک وب سایت برای برند طراحی کنید و در شبکه های اجتماعی یک صفحه رسمی با اسم برند ایجاد کنید.
۴. ساخت شعار جذاب
همه ما بعضی از برندها را با شعار رایج آن ها می شناسیم مثلا شعار برند امرسان ” زیبا، جادار، مطمئن” که به خوبی توانسته است ویژگی های برند را بازگو کند و هم از حداقل کلمات در آن استفاده شده است. شعار انتخابی باید تاثیرگذاری بالایی داشته باشد و در عین حال قدرت ماندگاری در ذهن مخاطب را داشته باشد.
شعار شاید یک پارامتر الزامی برای کسب و کارها نباشد اما طراحی آن می تواند به برقراری ارتباط با مخاطبان کمک کند. شعار در بازاریابی هم نقش فوق العاده ای دارد و قابلیت استفاده در تبلیغات، رسانه ها، شبکه های اجتماعی، کارت های ویزیت و … را دارد.
در شعار کوتاه و به یاد ماندنی شرکت امرسان می توانیم دریابیم که استفاده از کلمات مناسب تا چه حد می تواند یک محصول را معرفی کند و به آن هویت ببخشد. هر مخاطبی با شنیدن شعار “زیبا، جادار، مطمئن” تصویری از یک محصول ایده آل را در ذهن خود متصور می شود.
۵، طراحی لوگوی مناسب
یک برند برای کامل شدن باید مراحل مختلفی را پشت سر بگذارد که طراحی لوگو می تواند قلب فرآیند ساخت را تشکیل دهد. یک لوگوی مناسب می تواند در سطح جهانی به عنوان عنصری برجسته برای کسب و کار شما باشد و اگر از طراحی مناسب برخوردار باشد می تواند بر روی شیوه ی شناخت مردم تاثیر بگذارد.
ایده گرفتن از لوگوهای مطرح دنیا می تواند به شما کمک کند تا لوگو کسب و کار شما هم خلاقانه باشد. البته تنها باید ایده بگیرید و از کپی کردن لوگوهای مرتبط با کسب و کار خود اجتناب کنید. لوگوی شرکت اپل که به شکل یک سیب گاز زده شده است یا لوگوی شانل chanel که به شکل حرف C است عموما معرف یک محصول نیست و مستقیما به کسب و کار اشاره نمی کند.
زمانی یک لوگو موفق است که بتواند هویت و شخصیت برند را به نمایش بگذارد اما اشاره ای به محصولات نکند که در شرکت های موفق چون اپل، ال جی، سونی و … این پدیده  به وضوح دیده می شود. ابزارهای ساخت لوگو متنوع و در عین حال آسان هستند و شما بدون دانش خاصی و در کمترین زمان ممکن می توانید لوگوی برند خود را به بهترین نحو ممکن طراحی کنید.
همانطور در انتخاب نام برند قابلیت مقیاس پذیری در آینده مهم بود در این روش هم حتما باید لوگو قابلیت مقیاس پذیری را داشته باشد.
مورد دیگر در طراحی لوگو انعطاف پذیری آن است. یعنی به نحوی باشد که هم به صورت متنی و هم آیکون قابل نمایش باشد. اگر به لوگوی کمپانی پوما و لاگوست و اپل نگاه کنید خواهید دید که انعطاف پذیری بالایی دارند و از ترکیب آیکون حیوانات و میوه ها و متن ها برای طراحی لوگو استفاده شده است. خاصیت انعطاف پذیری سبب می شود تا دست تولید کننده در استفاده از لوگو آزاد باشد و در هر موردی به سلیقه ی خود از لوگوی متنی یا آیکونی استفاده نماید و مخاطب با دیدن هر دو لوگو اسم برند را به خاطر می آورد.
۶. تعریف زبان بصری برند
در برندسازی جنبه حسی- بصری بسیار مهم است زبان بصری که همان لوگو می باشد باید باعث ایجاد سازگاری و یکپارچگی در برند می شود. به طوری که افراد  زمانی که با اجزای کسب و کار شما مواجه می شوند ناخودآگاه به یاد برند شما می افتند. انتخاب زبان بصری و به کار بردن آن در تمام اجزای برند خیلی مهم است چون شما باید لوگو را در وب سایت، کارت ها، شبکه های اجتماعی، تبلیغات رسانه ای و … قرار دهید.
برای دادن هویت به برند باید دو عنصر اساسی که شامل رنگ برند و طرح فونت می باشد رعایت شود. انتخاب رنگ مناسب برای برند باعث بالا رفتن قابلیت شناسایی آن می شود. در انتخاب رنگ لوگو بهتر است آشنایی اندکی با قواعد رنگ شناسی داشته باشید. از تاثیرگذارترین لوگوهای رنگی می توان به لوگوی گوگل اشاره کرد.
مورد بعدی انتخاب فونت یکسان در تمام اجزای برند می باشد. فونت های کلاسیک و مدرن تاثیر زیادی در شناخت برند خواهد داشت.

حتما بخوانید: برندسازی شخصی بدون تخصص، راهی به بن بست

۷. ساخت صدای برند
سبک ارتباطی شما از طریق صدای برند امکان پذیر است. در واقع صدای برند مواردی از قبیل محتوای نوشتاری و میکروسکوپی وب سایت، امضای ایمیل و … می باشد در واقع برند همان شیوه ی سبک ارتباط با مشتریان می باشد.
این صدا باید با توجه به نوع کسب و کار انتخاب می شود. مثلا برای مشاغل روزمره می توان از صدای عادی و عامیانه استفاده کرد اما برای سازمان های بزرگ باید از زبان رسمی استفاده کرد. اگر در زبان برند کلمات به درستی انتخاب و بیان شوند می تواند منظور کسب و کار را به مخاطب انتقال دهند.
۸. ادامه دادن برندسازی
تداوم برندسازی می تواند به تداوم محبوبیت برند  در بازار هدف بینجامد زمانی که شما در تمام مراحل ساخت لوگو به صورت مستمر فعال باشید می توانید تاثیر گذاری برند را مداوم کنید و با نیازهای مشتریان ارتباط برقرار کنید.
در پایان یک برند زمانی به موفقیت دست پیدا می کند که توانسته باشد تمام پارامترهای برند سازی را رعایت کرده باشد و لوگو و شعار خود را بر روی تمام محصولات تولیدی بزند تا برندی قدرتمند را بسازد.
شرکت خود را به بهترین شکل مدیریت کنید
هر مدیر خوب نیازمند ابزاری قدرتمند است تا بتواند مجموعه خود را به بهترین شکل مدیریت کند. مجموعه نرم افزار مالی و منابع انسانی فینتو ابزاری قدرتمند است که می تواند به مدیران در کنترل کارمندان و محاسبه حقوق و دستمزد آنها کمک کند.
شما همیشه یک مدیر لایق هستید و باید بهترین ها برای شما باشد. با استفاده از نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو کار مدیریت خود را بسیار آسان تر کنید.
نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا