تهیه و ارسال لیست بیمه کارکنان و کارفرما

تهیه و ارسال لیست بیمه کارکنان و کارفرما

از مسائل مهم که کارفرمایان باید در نظر داشته باشند، تهیه لیست بیمه تامین اجتماعی کارکنان است. کارفرما باید در انتهای هر ماه لیست بیمه را تهیه نموده و به سازمان تامین اجتماعی ارسال کند. بعضاً شرکت‌ها تهیه لیست بیمه تامین اجتماعی و ارسال آن را به شرکت های حسابداری واگذار می کنند تا از این بابت آسوده خاطر باشند.

در این بخش آموزش تهیه لیست بیمه و نحوه ارسال لیست بیمه را به صورت مرحله به مرحله از طریق نرم افزار تهیه و ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی بیان خواهیم کرد.

تهیه لیست بیمه

آموزش تصویری تهیه و ارسال لیست بیمه اینترنتی

در شروع کار برای تهیه لیست بیمه تامین اجتماعی به سایت www.tamin.ir می رویم و آخرین نسخه نرم افزار ارسال لیست حق بیمه را دانلود نموده و بر روی سیستم کامپیوتر خود نصب می کنیم.

حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۰ + جدول حقوق و دستمزد ۱۴۰۰

سپس با کلیک بر روی List Disk برنامه را اجرا می کنیم. صفحه نرم افزار به شکل زیر است:

تهیه لیست بیمه

ثبت مشخصات کارگاه

قسمت اول از دریافت لیست بیمه:

بر آیکون اطلاعات پایه کلیک نموده و گزینه‌ی مشخصات کارگاه را انتخاب می کنیم.

مشخصات کارگاه

در بخش مشخصات کارگاه روی گزینه‌ی جدید که در بالای صفحه قرار دارد کلیک می کنیم.

 تهیه لیست بیمه

در این بخش فرمی برای وارد کردن اطلاعات کارگاه باز شده که به شکل زیر فرم را برای دریافت و تهیه لیست بیمه پر می کنیم.

اطلاعات کارگاه

  1. کد ده رقمی کارگاه
  2. ردیف پیمان: مختص افراد پیمانکار
  3. نام کارگاه: که نوع فعالیت کارگاه ذکر می شود: مثلاً فروش لوازم یدکی، مکانیکی و …
  4. نام کارفرما: نام کارفرما اعم از شخص حقیقی و یا شرکت حقوقی
  5. آدرس کارگاه: در این قسمت آدرس کارگاه به صورت کامل ذکر می شود.
  6. نرخ حق بیمه

مطلب پیشنهادی: آشنایی با بیمه تکمیلی و انواع آن

مشخصات کارکنان

با تکمیل این فرم، بخش اول برای تهیه لیست بیمه کارکنان کامل می شود. برای ادامه تکمیل و تهیه لیست بیمه مجدد گزینه اطلاعات پایه کلیک می شود و گزینه‌ی دوم مشخصات کارکنان را کلیک می کنیم.

مشخصات کارکنان

بر روی گزینه جدید کلیک نمایید. فرم برای ورود اطلاعات باز می‌شود که شامل اطلاعات زیر می باشد. باید دقت داشته باشید که برای تهیه لیست بیمه، تمامی اطلاعات باید به صورت دقیق وارد شود و اطلاعات کارکنان (بیمه شده) دقیقاً باید مطابق با اطلاعات شناسنامه ای آن‌ها باشد.

 تهیه لیست بیمه
تهیه و ارسال لیست بیمه

  1. شماره بیمه نامه
  2. شماره پرسنلی
  3. نام بیمه شده
  4. نام خانوادگی بیمه شده
  5. نام پدر
  6. جنسیت
  7. تاریخ تولد
  8. شغل: در این بخش کد شغل را وارد نموده، اگر کد شغل در دسترس نیست می توانید با استفاده از گزینه ی سرچ در همین آیکون نام شغل را نوشته تا نرم افزار، کد شغل را به شما بدهد.
  9. شماره شناسنامه
  10. شهر محل صدور
  11. کد ملی

در تهیه لیست بیمه سایر گزینه های فرم، پر کردن آن‌ها اختیاری است و الزامی به پر کردن ندارد، مثل: بخش محل صدور شناسنامه، شماره مسلسل، تحصیلات و … .

باید دقت شود در تهیه لیست بیمه 11 مورد ذکر شده حتماً پر شود و اطلاعات صحیح باشد. با پر کردن  این فرم روی گزینه ثبت کلیک می کنیم و اگر در ثبت اطلاعات مشکلی نباشد، مشخصات ثبت می شود. در غیر این صورت سیستم پیام خطا می دهد.

پیغام خطا معمولاً برای این موارد است:

  • ایراد در وارد کردن شماره ملی، مثل: کم یا زیاد وارد کردن اعداد
  • درج کد ملی اشتباه

تنظیم لیست ماهانه

در ادامه تهیه لیست بیمه با کامل شدن بخش اول، روی گزینه‎ی عملیات کلیک می کنیم تا گزینه‌ی لیست ماهانه را نشان دهد. سپس روی گزینه جدید کلیک می نماییم.

تنظیم لیست ماهانه
 تهیه لیست بیمه
 تهیه لیست بیمه 2

  1. کد کارگاه
  2. ردیف پیمان: که این گزینه فقط برای پیمانکاران باید وارد شود.
  3. سال
  4. ماه
  5.  تعداد نفرات بیمه شده
  6. جمع روزهای کاری
  7. جمع دستمزد روزانه
  8. جمع دستمزد ماهانه
  9. مزایای ماهانه

نکاتی در رابطه با تنظیم لیست ماهیانه بیمه

  • کد کارگاه‌ها سه صفر است و برای پیمانکاران ردیف پیمان، اگر کد به صورت صحیح وارد شود اطلاعات کارگاه نمایش داده می شود.
  • تعداد نفرات بیمه شده همان تعداد کارکنان است که تحت پوشش بیمه می باشند و نه خانواده های آن‌ها
  • برای جمع روزهای کارکرد به ماه های 31 و 29 روزه دقت شود.
  • محاسبه دستمزد ماهانه به این صورت است که از ضرب تعداد روزهای کاری به دستمزد روزانه بدست می آید.
  • برای جمع روزهای کاری، دستمزد روزانه و ماهانه باید دقت شود که به اندازه تعداد نفرات باید محاسبه شود، فرضاً اگر 3 نفر بیمه شده داریم باید 90 روز کاری ذکر شود.
  • محاسبه حق بیمه برای هر شخص 30 درصد دستمزد است که از این مقدار 7 درصد سهم بیمه شده، 20 درصد سهم کارفرما و 3 درصد بیمه بیکاری است.
  • هیئت مدیره در شرایطی نباید سه درصد بیمه بیکاری پرداخت کند، که اولاً در اساسنامه شرکت آمده باشند دوماً در لیست بیمه عنوان شغل هیئت مدیره رد شده باشد و سوماً بازرس بیمه آن‌ها را تائید کند.
  • اگر کارگاهی به صورت خانوادگی (زن و شوهر و فرزندان) اداره می شود، بیمه بیکاری برای آن‌ها منظور نمی شود و صفر می زنیم.
  • در هنگام تهیه لیست بیمه باید در نظر داشته باشید که در قسمت ماه، لیست بیمه‌ی ماه قبل وارد می شود، مثلاً شما اگر در ماه مهر فرم را پر می کنید، قرار است لیست بیمه‌ی شهریور ماه را ارسال کنید و یا کارگاه‌هایی که شامل معافیت حق بیمه کارفرما برای حداکثر 5 نفر هستند، دو ماه قبل ذکر می شود.

ثبت ریز کارکرد ماهانه بیمه شدگان

در تهیه لیست بیمه باید دقت داشت که در بخش ریز کارکرد، روزهای کاری و همچنین دستمزد روزانه، مرخصی‌ها، استراحت پزشکی و … باید ثبت شود. فرم ریز کارکرد 4 گزینه دارد که به صورت زیر است:

 تهیه لیست بیمه

  1. شماره بیمه شده
  2. جمع روزهای کارکرد
  3. جمع دستمزد روزانه
  4. مزایای ماهانه مشمول (مستمر)

وقتی این 4 بخش پر می شود، فرم خود به خود سایر مشخصات شخص را نمایش می دهد. با ثبت و تائید اطلاعات می توان دکمه‌ی خروج را زد.

در تهیه لیست بیمه اگر بیمه شدگان بیشتر از یک نفر هستند، ریز کارکرد بیمه شده بعدی را مشخص کنید.

نکاتی در رابطه با ثبت ریز کارکرد:

  • در مورد میزان دستمزد باید در نظر داشته باشید که برای افراد با توجه به سمت متفاوت است. مثلاً دستمزد یک مسئول اداری با منشی متفاوت است و یا یک استاد کار و شاگرد در این مورد با هم تفاوت دارد.
  • نامه بازرسان معمولاً بهترین نظر در مورد مشاغل است که به کارفرما ارائه می شود.
  • دستمزدها در شهرهای بزرگ بیشتر است.
  • در ذکر عنوان شغل و دستمزد باید دقت شود که با هم مغایرت نداشته باشند، چون حق بیمه پرداختی متفاوت است و هر کدام که به اشتباه ذکر شود، منجر به جریمه برای کارفرما خواهد شد.

دیسکت بیمه

تا این قسمت با ثبت اطلاعات اقدام به تهیه لیست بیمه در نرم افزار کرده‌ایم اما در ادامه باید اطلاعات به صورت دیسکت تهیه شود، برای تهیه دیسکت بیمه باید دو فایل وجود داشته باشد:

  1. DSKKAR00.dbf   اطلاعات کارگاه
  2. DSKWOR00.dbf  اطلاعات بیمه شدگان

با تهیه دیسکت و ثبت اطلاعات از طریق اینترنت و ارسال به شعبه تأمین اجتماعی یا ارائه به کارگزاری تأمین اجتماعی می توان فیش پرداخت حق بیمه را دریافت نموده و حق بیمه کارکنان کارگاه را واریز کرد.

نحوه تهیه دیسکت لیست بیمه

برای تهیه دیسکت مجدد روی گزینه عملیات کلیک کرده و گزینه لیست ماهانه را انتخاب می کنیم و از این بخش گزینه تهیه دیسکت را کلیک می کنیم و پوشه را انتخاب نموده و ذخیره را می زنیم و فایل‌ها را در آن پوشه ذخیره می کنیم.

 تهیه لیست بیمه

برای ارسال اینترنتی مسیر فایل ریز کارکرد، پوشه‌ای که فایل‌ها در آن ذخیره شده را باز می کنیم و روی فایل‌ها کلیک می کنیم و در انتها گزینه قبول را کلیک می کنیم. در صورت درست انجام دادن مراحل، پیام زیر را مشاهده می کنید:

«عملیات انتقال اطلاعات به دیسکت با موفقیت انجام شد.»

 تهیه لیست بیمه

با انجام تمام مراحل بالا، تهیه لیست بیمه انجام شده و در نهایت با ارسال فایل برای شعبه تأمین اجتماعی و یا کارگزاری تأمین اجتماعی عملیات ارسال انجام می شود.

آسان ترین راه برای تهیه و ارسال لیست بیمه کارکنان و کارفرم چیست؟

ارسال لیست بیمه از روش بالا ممکن است با مشکلات مختلفی روبرو شود. اما روشی آسان تر نیز وجود دارد که دیگر نیازی به نرم افزار List Disk ندارد و می توانید بسیار سریع تر لیست بیمه را تهیه کنید.
شما می توانید با استفاده از نرم افزار حقوق و دستمزد آنلاین فینتو علاوه بر تهیه و ارسال لیست بیمه و مالیات، می توانید حقوق و مزایا و کسورات کارمندان خود را محاسبه کنید.
نرم افزار حقوق و دستمزد آنلاین فینتو با بهره گیری از تکنولوژی رایانش ابری علاوه بر امکان دسترسی آسان از هر مکان ، هزینه های کمتری را در مقایسه با سیستم های قدیمی دارد. فینتو این امکان را برای کاربران فراهم می کند که در هر زمانی و با هر دستگاهی به فینتو دسترسی داشته باشند. از دیگر مزایای این سیستم می توان به انعطاف پذیری بالای سیستم در مقابل تغییر قوانین کار و تامین اجتماعی و امکان محاسبه عوامل حقوق و مزایا در روش های اجرایی مختلف توسط کاربر، دقت و سرعت در محاسبه، محیطی حرفه ای و کاربر پسند و ارائه خدمات اینترنتی ۲۴ ساعته اشاره کرد.
همچنین برای مشاهده آموزش تهیه و ارسال لیست بیمه با نرم افزار حقوق و دستمزد فینتو می توانید به مطلب زیر مراجعه کنید.

ویدیو آموزش کار با سایت حقوق و دستمزد فینتو

نرم‌افزار حسابداری آنلاین فینتو، آسان‌ترین راه محاسبه و دریافت خروجی‌های لازم برای ثبت و پرداخت لیست بیمه برای کسب‌وکار شماست.

نرم افزار حقوق و دستمزد آنلاین فینتو

سوالات متداول

21 دیدگاه دربارهٔ «تهیه و ارسال لیست بیمه کارکنان و کارفرما»

  1. سلام
    من تمام مراحل تهیه دیسکت را انجام میدهم بدون هیچ خطایی ُ تایید انتقال اطلاعات به دیسکت هم دریافت میکنم ولی وقتی وارد فولدر میشوم هیچ فایلی در فولدر مشخص شده وجود ندارد

    1. تیم تولید محتوا فینتو

      سلام.
      بهتر است برای ساخت دیسکت های بیمه از نرم افزار حقوق و دستمزد فینتو به ادرس finto.ir استفاده کنید تا با چنین مشکلاتی برخورد نکنید.

      1. سلام وقتتون بخیر من کیه مراحله لیست بیمه رو رفتم ولی زمانی که میخوام دیسکت تهیه کنم خطا میزنه ،خطای مسیری میشه لطفا راهنمایم کنین ممنون میشم

      2. تیم تولید محتوا فینتو

        با عرض سلام خدمت شما؛
        برای اینکه درگیر کار با نرم افزار لیست دیسک بیمه نباشید توصیه میکنیم از نرم افزار حقوق و دستمزد آنلاین فینتو استفاده کنید.

  2. علی رضا زارعی

    بنده با نرم افزار های فینتو کار کردم و به نظرم راحتتر کردن تهیه و ارسال لیست بیمه یکی از کارای کوچیکی هست که فینتو انجام میده
    حتما فینتو رو امتحان کنین

  3. اگر یک شخصی 10 دی از شرکت بره، باید آخر ماه براش اون 10 روز رو بیمه رد کنیم؟
    و اینکه اگر بیمه رد نشه شخص میتونه شکایت کنه؟

  4. سلام وقت بخير
    در تير ماه 99 در پنل https://samt.tamin.ir در بالاي صفحه متن زير درج شده است
    کارفرماي محترم باستناد مصوبه هيات محترم وزيران کمک هزينه مسکن کارگران مشمول قانون کار از ابتداي تير ماه 1399 مبلغ 3000000 ريال تعيين گرديده که ضروري است نسبت به درج آن در ستون مزاياي ليست ماهانه و پرداخت حق بيمه متعلقه بيمه شدگان مورد نظر نيز اقدام گردد.
    بنده كارفرما هستم و يك كارگر دارم و از ابتداي تيرماه ندانستم چطور اين مبلغ را به ليست اضافه كنم و ماه هاي تير و مرداد و شهريور اين مبلغ را براي كارگرم رد نكردم آيا چطور مي توانم براي ماه هاي قبل اين مبلغ را بپردازم؟ و شامل جريمه شده ام؟
    اكنون مي خواهم براي ماه مهر 99 ليست رد كنم. لطفا من را راهنمايي نماييد كه اين مبلغ را بايد چطور در ليست اضافه كنم. آيا بايد مبلغ 3.000.000 ريال را به دستمزد روزهاي كاركرد كارگرم اضافه كنم و طبق فرمول هميشگي ليست را تهيه كنم؟ مثلا براي 20 روز كار كارگرم
    (مبلغ دستمزد روزانه كارگر x روزهاي كاركرد+حق مسكن 3.000.000 ريالي) يا چطور؟
    ممنون ميشوم بازبين نماييد
    با احترام

  5. در گزينه مزاياي ماهانه به اون 400 تومان اضافه ميشود يعني مزاياي ماهانه 7000000 ريال به دستمزد اضافه نكنيد زيرا كادر جدا دارد و به منزله افزايش دستمزد روزانه تلقي ميشود

    1. محمد حسین شیخعلی زاد

      سلام دوست عزیز ،
      نرخ حق بیمه پیش فرض 30 درصد هست و داخل فینتو هم به همین مقدار مشخص شده

  6. با درود
    سوالی برام پیش اومده گفتم شاید بتونم به شما زحمت بدم
    من هنگام چاپ لیست حق بیمه در نرم افزار تامین اجتماعی صفحه لیست به دو صفحه تقسیم میشه در صورتی که در یک صفحه جا میشه.
    تنظیمات چاپ رو نمیبینم که بتونم درستش کنم
    لطفا در صورت امکان راهنمایی کنید.
    با سپاس

    1. من هم این مشکل رو داشتم
      دقیق یادم نمیاد اون موقع چطور حلش کردم
      الان هم که پنج ماه هست که از فینتو استفاده میکنم و خیلی راحت شدم خدارو شکر

  7. سلام من نرم افزار لیست دیسک رو نصب کردم اما باز کردن مشخصات کارکنان با این خطا مواجه میشم . مشکل چیه ؟ من چطور باید رفعش کنم؟
    خطا”متاسفانه ارتباط با سرویس دهنده بانک اطلاعاتی برقرار نیست”

    1. فکر نمیکنم لازم باشه شما کار خاصی انجام بدید
      فقط اون ماه رو براشون تا جایی که اومدن یمه رد کنید و از ماه بعدی اسم اون فرد رو تو لیستتون ننویسین

  8. سلام
    بنده کارفرما هستم،5ماه لیست بیمه کارگران را ارسال کرده ام و از این ماه خوددم را بیمه کردم.چطور باید خودم را به لیست اضاف کنم؟

  9. سلام
    وقتتون بخیر باشه
    اگر لیست بیمه رو با این نرم افزار فینتو که آخر مقاله معرفی کردید تهیه و ارسال کنیم، سازمان قبول میکنه؟ بعدا به مشکل نمیخوریم که با list disk ارسال نکردیم؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا