مدیریت تغییر و رهبری تغییر چیست؟ چه تفاوتی با هم دارند؟

مدیریت تغییر و رهبری تغییر چیست؟ چه تفاوتی با هم دارند؟

امروزه جهان در مسیر پیشرفت، مدام در حال تغییر است و این تغییرات به نسبت گذشته بیشتر و سریع‌تر شده اند. در حالی که در گذشته تمرکز شرکت‌ها و کسب و کارها بیشتر بر روی فرآیندها بود، امروزه این تمرکز بیشتر بر روی وفق یافتن با جهان امروز است؛ زیرا اگر شرکت ها نتوانند با رشد جامعه و بازار هماهنگ شوند و جایگاه خود را در بازار رقابتی حفظ کنند، به تدریج جایگاه خود را از دست داده و از رقبا و بازار عقب می افتند. در همین راستا، مدیران شرکت ها برای این که بتواند در بازار جهانی در جایگاهی قابل رقابت قرار گیرند باید تلاش کنند تا با تغییرات و پیشرفت ها سازگار شوند؛ امروزه توجه ها به این سمت می روند که یک کسب و کار چگونه می تواند از طریق مدیریت تغییر و رهبری تغییر، با تغییرات مدام وفق پیدا کرده و همچنین با پیشرفت های بیرونی هماهنگ شود.

اکثر افراد در دنیای کسب و کار احتمالا در مورد مدیریت تغییر شنیده اند اما علاوه بر آن، شرایط جدید باعث به وجود آمدن اصطلاح و نقش دیگری به عنوان رهبری تغییر نیز شده است. تفاوت بین مدیریت تغییر و رهبری تغییر بسیار مهم است. این دو فرایند برای اجرایی شدن یک «استراتژی تغییر» بسیار مهم هستند، اما اشتباه گرفتن این دو عبارت می تواند باعث به وجود آمدن مشکلاتی شود.

در این مقاله سعی کردیم شما را با مفهوم دو نقش مدیریت تغییر و رهبری تغییر و همینطور تفاوت این دو آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

مدیریت تغییر چیست؟

مدیریت تغییر چیست؟

برای این که در یک سازمان تغییر رقم بخورد و همه افراد و فرآیندها با تغییرات وفق پیدا کنند، باید شخصی روند تغییرات را مدیریت کند. در واقع به یک مدیر نیاز است که بتواند با استفاده از مفاهیم، ابزار، فناوری ها و تکنیک های مورد نیاز، مسیر تغییر را مشخص کند، جنبه ی فردی تغییرات را کنترل کند و همچنین اختلالات احتمالی را کاهش دهد.

به عبارت دیگر یک مدیر تغییر می کوشد تا طرح ها و برنامه هایی را آماده کند، تا به کارکنان یک سازمان در جهت پذیرفتن فرآیندها و استانداردهای جدید و هماهنگ شدن با آن کمک کند؛ مدیر تغییر گاهی نیاز به تلاش کمی برای انجام این کار دارد و گاهی نیز به فعالیت های دگرگون کننده نیاز دارد.

رهبری تغییر چیست

رهبری تغییر چیست؟

رهبری تغییر یک رویکرد فعال برای مدیریت تغییر است و می تواند در هنگام عدم قطعیت، کمک چشمگیری برای مدیریت تغییر باشد. در رهبری تغییر، تغییر به عنوان فرصتی برای توسعه و پیشرفت تلقی می شود و نه تنها یک فرصت محدود.

رهبر تغییر به دنبال به وجود آوردن فضای مشارکتی بین کارکنان و همینطور روشن سازی و تعیین اهداف جدید سازمان برای کارکنان است تا سازمان به این اهداف و استانداردهای جدید دست یابند.

مطلب پیشنهادی: 8 نکته در خصوص نحوه مدیریت یک مجموعه برای مدیران تازه کار

رهبران تغییر وظیفه دارند که چشم اندازی الهام بخش به وجود آورند و از آن چشم انداز در سراسر سازمان حمایت کنند. این چشم انداز در مقایسه با مدیریت تغییر بسیار وسیع تر است و در واقع به دنبال همراه کردن کل سازمان با تغییر، است.

به طور جزئی یک رهبر تغییر با استفاده از ایجاد فضای مشارکتی، خلاقانه و انگیزشی در سازمان و همینطور روشن سازی اهداف جدید سازمان، اعضای سازمان را ترغیب می کند تا تغییر را هدایت کرده و رهبری کنند؛‌ در واقع در این شیوه از اعضای سازمان انتظار می رود که ذهنیت یک کارآفرین درون سازمانی را داشته باشند که می تواند امور را به دست بگیرد و بارها و بارها تغییرات را تقویت کرده و راه حل های لازم را برای تهدیدهای احتمالی ارائه دهد. به این صورت اهداف و استانداردهای جدید به صورت موفقیت آمیز تحقق میابد و تحمیل تلقی نمی شود.

تفاوت ها مدیریت تغییر و رهبری تغییر چیست؟

تفاوت ها مدیریت تغییر و رهبری تغییر چیست؟

مدیریت تغییر شامل مجموعه ای از ابزار و ساختارهای اساسی برای تحت کنترل گرفتن مسیر  در نظر گرفته شده برای تغییرات است؛ اما رهبری تغییر شامل توانایی استفاده از قدرت افراد، چشم اندازها و فرآیندها برای پایداری و استحکام این تغییرات در مقیاس های بزرگ است.

آنچه این دو را از هم متمایز می کند در واقع سطح تمرکز، تعداد ذینفعان، تعداد حامیان و همچنین دامنه ابتکارات است.

در زیر برخی از تفاوت های این دو را آورده ایم:

  1. این دو از نظر مقیاس متفاوتند.
  2. هر دو به دنبال اهداف نهایی یکسانی هستند اما در هدف گذاری های جزئی با هم متفاوتند.
  3. در مدیریت تغییر ، اعضا به عنوان سوژه تغییر در نظر گرفته می شوند ، در حالی که در رهبری تغییر ، اعضا خود محرک و عامل تغییر هستند.
  4. رهبری تغییر، در واقع تمرکز و تأثیرگذاری بر تغییرات را توصیف می کند، در حالی که مدیریت تغییر فرآیندهای چگونگی دستیابی به تغییرات را شرح می دهد.
  5. در مدیریت تغییر، تغییرات قابل کنترل هستند، درحالی که در رهبری تغییر، تغییرات به عنوان فرآیندهای پویا و خلاق به حساب می آیند.
  6. رهبری تغییر شامل برنامه ریزی سنگین برای کاهش هرج و مرج و عدم قطعیت است، در حالی که مدیریت تغییر مستلزم پذیرش هرج و مرج ، آسیب پذیری و عدم قطعیت است.

حتما بخوانید: راه هاي تقويت مشاركت كارمندان

اهمیت مدیریت تغییر و رهبری تغییر

دلایل زیادی وجود دارد که چرا یک سازمان در هنگام وقوع تغییر به مدیریت و رهبری تغییر نیاز دارد. صرف نظر از این یک تغییر تا اندازه کوچک یا بزرگ است، در هر صورت تاثیراتی بر سازمان می گذارد و برای هماهنگ شدن با این تغییرات به مدیریت تغییر و رهبری تغییر نیاز است.

اگر رهبری تغییر وجود نداشته باشد، ممکن است کارکنان چشم انداز های استراتژی تغییر را درک نکرده و از آن حمایت نکنند؛ همچنین بدون مدیریت تغییر ممکن است فرآیندهای دستیابی به تغییری موفق در سر جای خود قرار نگیرند.

با وجود این دو:

  1. احتمال موفقیت آمیز بودن تغییرات افزایش می یابد.
  2. می توان اعتماد کارکنانی که ممکن از در هنگام تغییر احساس ناامنی کرده و در برابر آن مقاومت می کنند را جلب کرد و آن ها را با تغییر همراه ساخت.
  3. توانایی های تیم برای هماهنگی و سازگار شدن با تغییر افزایش پیدا می کند.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. حتما نظرات خود را با استفاده از قسمت کامنت گذاری با ما به اشتراک بگذارید.

شرکت خود را به بهترین شکل مدیریت کنید

هر مدیر خوب نیازمند ابزاری قدرتمند است تا بتواند مجموعه خود را به بهترین شکل مدیریت کند. مجموعه نرم افزار مالی و منابع انسانی فینتو ابزاری قدرتمند است که می تواند به مدیران در کنترل کارمندان و محاسبه حقوق و دستمزد آنها کمک کند.

شما همیشه یک مدیر لایق هستید و باید بهترین ها برای شما باشد. با استفاده از نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو کار مدیریت خود را بسیار آسان تر کنید.

نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا