اصلی ترین مشکلات محیط کار و نحوه واکنش به مشکلات محیط کار

اصلی ترین مشکلات محیط کار و نحوه واکنش به مشکلات محیط کار

با مشکلات محیط کار به چه صورتی رفتار می کنید؟ اغلب اوقات اشخاص در محل کار با مشکلات و چالش هایی دست و پنجه نرم می کنند که حس می کنند از رویارویی با آن و همچنین برطرف نمودن این مسئله ناتوان هستند. یکی از عمده ترین این مسائل در محیط کار احتمالا خرده گیری ها و انتقاد های غیر عادلانه و نادرست مدیر می باشد. جهت مواجهه با این چالش ها، مسائل و استرس هایی که به دنبال خود دارند راه حل هایی نیز وجود دارد. در این مبحث انواع مشکلات محیط کار و همچنین راهکار های آنها را نیز ارائه داده ایم پس با ما تا پایان این مطلب همراه باشید.

رویکرد اشخاص در برخورد با مشکلات محیط کار

همواره اشخاص در رویارویی با مشکلات محیط کار ۳ عکس العمل از خود نشان می دهند.

  • تشویش و اضطراب به دل آنها هجوم می آورد، حس خوبی ندارند و دوست دارند این مسئله به خودی خود برطرف شود.
  • حس می کنند برای رفع این مسئله بایستی استراتژی مطلوبی یابند و این استراتژی به راه حل صحیح و درستی بینجامد.
  • در پی فردی در پیرامون خود می گردند تا مسئله پیش آمده را به گردن او بیندازند.

این سه نگرش رفتاری در رویایی با مسائل ایجاد شده در محیط کار خود سبب ایجاد مسائلی جدیدتر می شود و در نتیجه سبب می شود رفع آنها خیلی دشوار شود. بایستی با مشکلات محیط کار به گونه ای دیگر نگاه کنید و با همکاری همدیگر راه حل هایی برای آنها پیدا نمایید. امکان دارد راه حل هایی که به ذهن همکاران برسد مغایرت های فاحشی با همدیگر داشته باشند ولی بایستی از وجود این دیدگاه های متفاوت و مغایر حس مطلوبی داشته باشید.

وجود این تضادها به شما و نهاد شما کمک بسزایی می نماید. در رویارویی با این مغایرت ها و دیدگاه های متفاوت بایستی به دو نکته عمده توجه ویژه نمایید: نخست این که این دیدگاه های متفاوت همواره وجود دارند و این مسئله سبب می شود نظام های مدیریتی نهاد و روابط با اشخاص بهبود یابد. دومین نکته وجود مغایرت سبب می شود معلومات و داده های درستی کسب کنید و بتوانید در ارائه راه حل هایی جهت برطرف نمودن مشکلات در محل کار از این داده ها به صورت مطلوبی استفاده کنید. با این نگرش می توانید مسائل را با روی باز قبول کنید.

زمانی که در فکر عرضه راه حل جهت برطرف نمودن مسائل در محل کار خود هستید بایستی این موضوع را مدنظر قرار دهید که عمده ترین خطا در رفع این مشکلات، سعی جهت سرعت بخشیدن در عرضه راهکار است. عرصه راه حل برای رفع مسائل بایستی در وهله پایانی باشد نه اینکه در مراحل اولیه پروسه رفع مشکل باشد.

راهکارهایی جهت مواجه با مشکلات محیط کار

در این مبحث به بعضی از مسائل و مشکلات محیط کار و راه حل هایی جهت رویارویی با آنها خواهیم پرداخت.

مطلب پیشنهادی: یک مدیر موفق در موقعیت‌های بحرانی چه واکنشی دارد؟

  • مشاجره در محیط کار

زمانی که مجموعه عظیمی از اشخاص را با سابقه ها، تجربه ها و ایده های متنوعی دور هم جمع می کنید ایجاد نزاع و مشاجره معمولا مسئله ای غیر ممکن نیست. اگرچه گرد آوردن اشخاص با باور های متنوع می تواند سودمند باشد ولی اغلب اوقات این مشاجرات امکان دارد صدمه زننده و خطر ساز شوند.

ارتباط موثر برقرار نمودن می تواند بهترین روش جهت غلبه بر مشاجرات محیط کار باشد، همکار های بداندیشی که به سخنان هم توجه می کنند و با همدیگر جهت پیدا نمودن راهکار همکاری می کنند. شما بایستی نکات اصلی توافق و دیدگاه متفاوت میان دو طرف را تشخیص داده و جهت پیشرفت برنامه ریزی نمایید.

راهکارهایی جهت مواجه با مشکلات محیط کار

  • تبعیض از مسائل مهم در محل کار

با توجه به این موضوع متاسفانه تبعیض در محل کار یک مسئله معمول و خیلی جدی در کار می باشد. اشخاص در محل کار بایستی حس مهم بودن، امنیت و پشتیبانی نمایند ولی زمانی که فردی مورد تبعیض واقع شود امکان دارد این حس مهم بودن در او از بین رفته و سبب بوجود آمدن مشکل و ناراحتی در نیروی کار شود.

به منزله یک صاحب کار چنانچه در محیط کار این مسئله به وجود آمد بایستی خیلی فوری مبادرت نمایید، در این شرایط باید سیاست داشته باشید با ریزبینی آنچه که پیش آمده را مشخص نموده و جهت کنترل آن، کار درست را انجام دهید.

  • کمبود انگیزه

یکی از انواع مشکلات محیط کار کمبود انگیزه می باشد. واقع بینانه نیست که توقع داشته باشید تمام پرسنل یک تیم هر روز با انگیزه کامل به محیط کار خود بیاید، ولی زمانی که خیلی از پرسنل اغلب با این مسئله درگیر هستند این امر می تواند نمایانگر یک مسئله بزرگتر باشد و معمولا روی موسسه اثر ناخوشایندی می گذارد.

بهتر است بدانید به چه علتی اشخاص دچار این مشکل هستند ولی چندین راهکار مطلوب جهت بوجود آوردن انگیزه در محل کار وجود دارد من جمله بازشناسی اهداف و بکارگیری از روش های دلگرم کننده، رویداد ها و انجام کارهای گروهی، طرح ریزی روش هایی جهت تنبیه و ترغیب در موسسات و…

  • داشتن تشویش و اضطراب

بعضی از تشویش ها سودمند بوده و انگیزه مطلوبی برای اکیپ پرسنل می باشند، ولی اضطراب و تشویش بیش از اندازه می تواند با اعمال ناسازگاری منتهی به خطا شده و سبب فرسودگی شغلی می شود. فرو رفتن اکیپ در شغل می تواند دامنه گسترده ای از مشکلات محیط کار را ایجاد نماید در این صورت بایستی به هر شکلی از آن دوری نمود.

چنانچه یک یا چند پرسنل دارید که با استرس کاری دست و پنجه نرم می کنند بایستی حجم کار آنها را کاهش داد. حتی امکان دارد متوجه این موضوع شوید که تکنولوژی ها و تجهیزاتی وجود دارد که کار آنها را راحت تر می کند و شما می توانید این کار ها را به آنها بشناسانید.

  • تعادل نامطلوب بین کار و زندگی

زمانی که یک شغل را رهبری و ساماندهی می کنید، شغل شما مسلما با زندگیتان آمیخته شده است. تنها بدین علت که شما به صورت مستمر به شغل خود فکر می کنید این بدان مفهوم نیست که پرسنل شما هم بایستی در زمان بهره مندی از مرخصی خود همچنان کار کنند. اینکه از پرسنل خود توقع داشته باشید که ۲۴ ساعته در دسترس شما باشند و خیلی کم به آنها مرخصی دهید می تواند با کسل کردن کارکنان، سبب صدمه دیدن شغل آنها شود. در برابر، پرسنل شما جهت عرضه مطلوب ترین کارکرد، احتیاج به تعادل صحیح میان شغل و زندگی فردی خود دارند.

جهت ایجاد تعادل مطلوب میان شغل و زندگی فردی، با وضع آداب و رسوم ویژه ای در موسسه که اعمال مطلوب کار ها در منزل و محیط کار را ترغیب می کند آغاز نمایید. از پرسنل خود تقاضا نمایید که تنها در ساعات کاری به پیام های شما جواب دهند از آنها بخواهید مطلوب ترین زندگی را داشته و در تمام پیشامدهای خانوادگی خود به صورت کامل حضور داشته باشند. این امور به بهسازی روابط اثربخش میان مدیر و پرسنل هم کمک بسزایی می کند.

  • برنامه ریزی بدون انعطاف

اهمیتی ندارد چند کارمند دارید بایستی بدانید که پرسنل شما به کار خود متعهد می باشند و زمان کافی برای انجام کار ها صرف می کنند. هرچند امکان دارد به پرسنل خود جهت کار کردن در زمان های ویژه احتیاج داشته باشید ولی توجه به این مسئله که آیا به سختگیری بسیاری در ضوابط برنامه ریزی احتیاج دارید یا خیر از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

چنانچه پرسنل خود را بدون هیچ نوع آزادی عملی وادار به کار تمام وقت نمایید می تواند سبب اعمال فشار های روانی شود، مخصوصا زمانی که پرسنل با داشتن کشش پذیری بسیار، می توانند کار ها را به بهترین شکل ممکن انجام دهند. جهت رفع این مسئله بهتر است با افزودن منعطف پذیری بیشتر به ایام کاری پرسنل خود به آنها فرصت برنامه ریزی جهت کار خود دهید.

  • کمبود تجهیزات یا تکنولوژی

از دیگر انواع مشکلات محیط کار می توان به کمبود تکنولوژی و تجهیزات اشاره نمود. شغل شخصی که کارفرمای یک حرفه کوچک باشد معمولا به ندرت راحت است، مخصوصا زمانی که صحبت از تصمیم گیری در خصوص شیوه اختصاص دادن سود و محل سرمایه گذاری در موسسه خود باشد. در صورتی که استخدام پرسنل جدید امکان دارد ارجحیت بیشتری در قیاس با خرید ابزار آلات نو برای شما را داشته باشد، چه بسا بازخورد بکارگیری از سیستم های قدیمی را خیلی سریع تر از انچه که توقع دارید حس خواهید کرد. زمانی که کار پرسنل شما به علت کندی ابزار آلات و سیستم های نامطلوب آغاز به صدمه دیدن نماید انگیزه و کارکرد آنها امکان دارد دچار افت شود.

در عوض اینکه کارکنان خود را وادار به برطرف نمودن مستمر مسائل، جهت سازش نمودن با نبود فناوری کنید ایده ای جهت سرمایه گذاری در تجهیزات و ابزار آلات نو تنظیم نمایید. با کارکنان خود در خصوص هر آنچه که جهت اعمال بهتر کار خود احتیاج دارند مشورت نمایید و در خصوص نوین ترین تکنولوژی های موجود مطالعه نمایید و جهت خرید تجهیزات جدید بودجه ای را تخصیص دهید.

مشکلات محیط کار برای بانوان

مشکلات محیط کار برای بانوان کدامند؟ با وجود مسائلی نظیر حقوق کمتر در قیاس با آقایان در مقام های مشابه، ایجاد سد بر سر راه ارتقا شغلی بانوان و تبعیض های جنسیتی معمولا مسائلی می باشند که خانم ها روزانه در محل کاری با آن مواجه هستند. افزون بر این چالش ها، تفکیک شغل های بانوان یا اجازه ندادن به آنها جهت حضور در بازار کاری متنوع از دیگر مسائلی هستند که خانم ها نه فقط در کشور ایران بلکه در خیلی از مشاغل در کشور های دنیا با آن دست و پنجه نرم می کنند. این چالش ها عبارتند از:

مشکلات محیط کار برای بانوان

  • برقراری تعادل بین زندگی فردی و کاری

کارمند بودن بانوان در محیط های کاری به هیچ عنوان سبب نمی شود وظائف مرسوم خود را در برابر خانه و خانواده فراموش کنند. در حقیقت خانم ها به منظور اینکه در زندگی دستخوش مسائلی نشوند بایستی بین زندگی خود و کارش تعادل برقرار نماید. خیلی از بانوان که در بیرون از خانه مشغول کار هستند زمان و انرژی خود را بین مسئولیت های یک همسر، مادر، کارمند و یا فرزند توزیع می کند. ایجاد تعادل بین زندگی شخصی و کار را می توان من جمله امور بی نظیر زندگی خانم ها دانست که معمولا آسان به چشم می آید، زیرا که هر یک از این مسئولیت ها سختی های خاص به خود را دارند.

  • نبرد با محدودیت های کاری بدون ساپورت نزدیکان

یکی از مشکلات محیط کار برای بانوان نبرد با محدودیت های کاری بدون ساپورت نزدیکان می باشد. در خیلی از جامعه ها معمولا از بانوانی که بیرون از خانه کار می کنند هیچ گونه حمایتی نمی شود و چنانچه در زندگی شخصی یا شغل آن ها مسئله ای ایجاد شود بانوان می دانند که بایستی خود آنها به تنهایی به برطرف نمودن این مسئله بپردازند. بانوان شاغل افزون بر کار بیرون از منزل مجبورند مهمترین امور داخل خانه را خود به تنهایی بر عهده گیرند. در صورتی که بیشتر آقایان یا تبحر مرتبط به خانه داری را آموزش ندیده اند یا همکاری کافی با همسری که همراه آنها در خارج از خانه به کاری مشغول هستند را ندارند.

حتما بخوانید: تعریف فرهنگ سازمانی و کارهای مفید برای پیشبرد فرهنگ سازمانی

  • کار و کوشش بیشتر جهت اثبات خود

در بعضی محیط های کاری اکثر مدیران به پرسنل مرد ارزش بیشتری می دهند، این مسئله بدین مفهوم است که بانوان ناچارند جهت اثبات قابلیت ها و تبحر هایشان در محل کار چند برابر بیشتر از آقایان کار کنند. ولی در نتیجه بازخورد کار آقایان حتی در وضعیت برابر هم زیاد تر از بانوان مورد عنایت واقع می شود. این مسئله نیز امری طبیعی است که برای آقایان حقوق و مزایای بیشتری هم مدنظر قرار گرفته می شود.

شرکت خود را به بهترین شکل مدیریت کنید

هر مدیر خوب نیازمند ابزاری قدرتمند است تا بتواند مجموعه خود را به بهترین شکل مدیریت کند. مجموعه نرم افزار مالی و منابع انسانی فینتو ابزاری قدرتمند است که می تواند به مدیران در کنترل کارمندان و محاسبه حقوق و دستمزد آنها کمک کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا