چگونه جذب سرمایه کنیم؟

چگونه چذب سرمایه کنیم؟

جذب سرمایه، از خود محوری تا مراکز شتاب دهنده!

ورود تکنولوژی به زندگی در کنار پیشرفت علوم گوناگون، سبب ظهور ایده های نوین و استارت آپ های مختلف شده است. کسب و کارهای نوظهور و شرکت های نوپا به منظور گسترش و توسعه ی فعالیت ها، علاوه بر ایده های قوی و قابل اجرا، به جذب سرمایه و پشتیبانی مالی نیاز دارند. برخلاف باور عموم، همه ی شرکت های سرشناس در طول تاریخ، در کنار ایده های برخاسته از دانشگاه ها و خوابگاه های دانشجویی، علاوه بر نبوغ و تلاش افراد، با سرمایه و پشتیبانی مالی به شکوفایی و موفقیت دست یافته اند. بنابراین استارت آپ ها در کنار ایده ی خلاقانه و قوی، به سرمایه گذار و پشتیبانی مالی نیاز دارند.

جذب سرمایه و سرمایه گذار در جامعه ی امروزی، امری سخت و پرفراز و نشیب محسوب می‌شود که با بهره گیری از ترفندها و آموزش های خاص، به راحتی انجام می‌شود. رعایت نکات اصلی در مذاکرات جذب پشتیبان مالی، قدمی مؤثر در پیشرفت کسب و کار محسوب می‌شود. سرمایه گذاران نیز همچون صاحبان کسب و کارها، در سود و منفعت فعالیت شرکت ها سهیم خواهند بود. در ادامه به بررسی موشکافانه روش ها ی جمع آوری سرمایه می پردازیم.

با اصول جذب سرمایه، برنده ی مذاکرات باشیم

با اصول جذب سرمایه، برنده ی مذاکرات باشیم

ایده پردازان و صاحبان کسب و کارهای نوظهور و نوپا، به منظور اجرای برنامه ها و ایده های خویش به جذب سرمایه و پشتیبان مالی نیاز دارند. قریب به 80 درصد سرمایه اولیه استارت آپ ها از طریق بهره گیری از  پس انداز صاحبان تأمین می‌شود و مابقی نیاز آنها از طریق جلب سرمایه گذار مهیا می‌شود. ایده  پردازان و صاحبان استارت آپ ها به منظور موفقیت بیشتر در کسب و کار، باید پیش از اقدام به جذب سرمایه گذار، اصول و قوانین مذاکره با افراد را فراگیرند. به طور کلی فراگیری اصول مذاکره و جذب سرمایه گذار، احتمال شکست در مذاکرات مالی را کاهش می دهد.  در ادامه به بررسی اصول حیاتی در کسب سرمایه می پردازیم.

مطلب پیشنهادی: از چه راه هایی می توان برای ایده ای که در ذهن داریم جذب سرمایه کنیم

  1. گام اول، خود را جای سرمایه گذار بگذاریم: گام اول در جلب نظر مثبت سرمایه گذار، درک تمام و کمال موقعیت وی می باشد. بنابراین بهتر است صاحبان ایده ابتدا خود را جای سرمایه گذار تصور کنند و تمام انتظارات و خواسته های وی را درک نمایند. به بیانی دیگر، بهتر است ایده پرداز در کنار منفعت خویش، به منفعت و انتظارات سرمایه گذار نیز توجه نماید. انسان ها برای کسب سرمایه و جمع آوری اموال، سختی های بسیاری متحمل می‌شوند. بنابراین هیچ کس اموال خویش را به آسانی در راه تحقق ایده های دیگران صرف نمی‌کند. مگر اینکه صاحبان کسب و کار و ایده ها، اعتماد فرد را جلب نمایند. جلب اعتماد سرمایه گذار با ارائه ی ادله و برنامه ی شفاف، سبب پیشرفت مذاکره و موافقت طرفین می‌گردد.
  2. گام دوم، به جای رویا پردازی، پلان واقعی ارائه دهید: یکی از مشکلات اصلی و ابتدایی استارت آپ ها در جذب سرمایه گذار، ارائه ی ایده ی خام به جای برنامه ی اجرایی می باشد. صاحبان کسب و کارها ، به منظور رفع این مشکل باید ابتدا روی نقاط ضعف و قوت طرح خود به طور دقیق کار کنند. ایده باید از تمام ابعاد و زوایا مورد ارزیابی قرار گیرد و به صورت یک پلان واقعی و قابل اجرا بدل گردد. مشورت با افراد متخصص و ماهر در مورد مراحل اجرایی ایده سبب ترسیم نقاط ضعف و مشکلات اجرایی برای ایده فرد پرداز خواهد شد. ورود به مذاکره با چنین زمینه ای، سبب افزایش توانایی در متقاعد نمودن فرد سرمایه گذار خواهد شد. ارائه ی پلان اجرایی واقعی و صحیح به جای رویا پردازی و خیالبافی، سبب کسب اعتماد اسپانسر خواهد شد. بررسی مراحل اجرایی ایده و استارت آپ در حضور اسپانسر، به شفاف سازی امور منجر خواهد شد. هنگامی که اسپانسر مالی از اقدامات، فعالیت ها و تلاش های شما در راستای اجرای ایده آگاه شود، احتمال همکاری و عقد قرارداد افزایش می‌یابد. پس ارائه ی پلان واقعی با تمام مسائل و تلاش های انجام شده به فرد سرمایه گذار، ، سبب کسب سرمایه خواهد شد.
  3. گام سوم، ارائه مدل درآمدی معین: هدف نهایی تمام کسب و کارها، سود دهی و کسب درآمد می باشد. یکی از گام های موثر در متقاعد سازی فرد سرمایه گذار، ارائه ی مدل درآمدی واقعی و سود آور می باشد. قبل از ارائه و معرفی مدل درآمدی، باید از سود دهی و صحیح بودن آن اطمینان حاصل نمود. تست سوددهی، روشی مطمئن در ارزیابی مدل درآمدی می باشد. تعیین پروسه ی درآمد، شیوه ی درآمد زایی، تعیین افراد دخیل در افزایش درآمد، قانونی و غیرقانونی بودن شیوه ی درآمد زایی و پاسخ بسیاری از پرسش های دیگر، در شفاف سازی امور مالی موثر می باشند. ارائه ی برنامه درآمدی باید با مثال های زنده و موفق همراه باشد. یعنی میزان درآمد شرکت های دیگر از برنامه ی درآمدی مدنظر را به سرمایه گذار ارائه نمود. بنابراین شفاف سازی نحوه ی سود دهی کسب و کار سبب افزایش جلب نظر سرمایه گذار خواهد شد.
  4. گام چهارم، تعیین مشتریان و اندازه بازار: مشتریان و بازار هدف کسب و کارها، بخش حیاتی سود دهی محسوب می‌شوند. بررسی میزان مشتری های فرضی و واقعی، سبب شفافیت امور مالی خواهد شد. در مرحله ی پیشرفته تر، باید خصوصیات مشتری مانند؛ میزان تحصیلات، شغل، سن، طبقه اجتماعی و محل زندگی مورد بررسی قرار داده شوند. ارزیابی خصوصیات مشتریان به شفاف سازی تعداد مشتریان واقعی منجر خواهد شد. ارائه ی نمودار پیش فرض از مشتری ها و میزان درآمد آنها، به فرد سرمایه گذار، احتمال عقد قرارداد را افزایش خواهد داد. بازار هدف گسترده و تمکن مالی مشتریان، سودآوری کسب و کار را به میزان قابل توجهی تضمین خواهد نمود.
  5. گام پنجم، تشکیل تیم قوی: به ثمر رسیدن ایده ی مناسب و کسب و کار نوین به گروه حرفه ای و تیم مناسب نیاز دارد. ایده ی مناسب با برنامه ی درآمدی عالی و بازار هدف مناسب، قطعا به برای کسب نتیجه ی مطلوب، به عوامل اجرایی قوی، توانمند و ماهر نیاز دارد. بنابراین، ارائه ی مشخصات تیم اجرایی قوی و متخصص به فرد سرمایه گذار، سبب کسب رضایت و جذب سرمایه خواهد شد. گروه قوی با مهارت های متنوع و توانایی های مرتبط با حوزه ی استارت آپ مدنظر، به آسانی نظر مثبت سرمایه گذار را کسب خواهد نمود. انتخاب اعضای تیم باید بر اساس اصول تشکیل تیم و مهارت افراد انجام شود.
  6. گام ششم، تعیین دوره سود دهی: اغلب افراد با هدف افزایش میزان سرمایه و کسب سود مناسب، استارت آپ ها را از نظر مالی پشتیبانی میکنند. بنابراین ارائه ی برنامه دقیق بازدهی و سود دهی استارت آپ به فرد سرمایه گذار الزامی می باشد. اغلب اوقات هرچه زمان بازگشت وجه و کسب سود سریع تر باشد، فرد مبلغ بیشتری را به عنوان سرمایه در اختیار استارت آپ قرار خواهد داد. البته برخی افراد بدون توجه به میزان سود دهی و زمان بازگشت وجه، فقط به دلایل شخصی و علاقه، سرمایه خود را در اختیار استارت آپ های مختلف قرار می‌دهند.
  7. گام هفتم؛ تحقیق در مورد مسائل حقوقی مربوطه: شراکت در امور مالی، همواره نیازمند رعایت قوانین و نکات حقوقی می باشد. سرمایه گذاری و دریافت سرمایه از پشتیبان مالی، به عنوان یک شراکت دو طرفه به رعایت نکات حقوقی نیاز دارد. انواع مختلف از شراکت، قوانین مختلف نیز دارند که صاحبان استارت آپ ها قبل از شروع مذاکره، باید از آنها آگاهی کافی داشته باشند. یادآوری و رعایت قوانین حقوقی از طرف استارت آپ ها سبب جلب نظر مثبت سرمایه گذار خواهد شد. علاوه بر این، آگاهی از نکات حقوقی و رعایت آنها، از مشکلات حقوقی عدیده جلوگیری خواهد نمود.
  8. گام هشتم؛ کسب اطلاعات در مورد فرد سرمایه گذار: تحقیق در مورد علایق، زمینه فعالیت، شخصیت، فعالیت های مالی و سرمایه گذاری های پیشین فرد سرمایه گذار، قبل از شروع مذاکره الزامی می باشد. با بررسی نکات مذکور، تناسب یا عدم تناسب فرد با استارت آپ تا حدودی مشخص خواهد شد. گاهی خصوصیات و فعالیت های وی با صاحبان استارت آپ تناسب ندارد و افراد از همکاری پشیمان می‌شوند. بنابراین کسب اطلاعات اولیه در مورد پشتیبان مالی، کیفیت سرمایه گذاری را تحت تاثیر قرار می دهد.

روش های جذب سرمایه

روش های جذب سرمایه

ایده پردازی و شروع کسب و کار نوین، فعالیتی جذاب، پر مشغله و با درآمد بالا است که برای استارت و شروع به سرمایه ی اولیه و جذب سرمایه نیاز دارد. نیاز مالی کسب و کارها به تناسب زمینه فعالیت متفاوت می باشد. گاهی افراد با بهره گیری از روش هایی چون؛ استفاده از پس انداز، وام گرفتن، شراکت، قرض گرفتن و… استارت آپ خود را راه اندازی می‌کنند. امروزه صاحبان استارت آپ ها، می توانند از راه های کم دردسر به جذب سرمایه ی اولیه برسند. در ادامه روش های جذب پشتیبان مالی را بررسی می نماییم.

  • بوت استرپینگ، اولین راه جذب سرمایه: عبارت بوت استرپینگ به معنی خود محور و خود گردانی می باشد. یعنی فرد با تکیه بر پس انداز و دارائی های خویش یا خانواده، فعالیت استارت آپ را ادامه می‌دهد. گاهی فرد با کمک دوستان و آشنایان یا فروش، هزینه های کسب و کار خود را تأمین می‌کند. این روش به طور کلی با خود محوری و فعالیت شخصی به تامین و جذب سرمایه می‌پردازد.
  • وام، یکی از راه های جذب سرمایه: اغلب افراد و صاحبان کسب و کارها برای حل مشکلات مالی از بانک ها و موسسات اعتباری وام می‌گیرند. اما نکته حائز اهمیت در درخواست وام، مرحله ی فعالیت کسب و کار است. یعنی اگر استارت آپ و ایده در فاز های اجرایی باشند، انتخاب وام به عنوان روش افزایش سرمایه، مشکلات مالی دیگری در پی خواهد داشت. اما در صورتی که مشکل مالی مقطعی باشد و کسب و کار در کوتاه مدت به سوددهی برسد، وام گرفتن کاری صحیحی می باشد.
  • سرمایه گذاری همگانی یا جمعی، یکی از روش های افزایش سرمایه: سرمایه گذاری همگانی با بهره گیری از اینترنت و شبکه های ارتباط جمعی، سرمایه مورد نیاز کسب و کارها را جمع آوری می‌نماید. صاحبان کسب و کارها با ارائه دلیل و ایده های خویش، اطرافیان، آشنایان، مخاطبان و حتی مشتریان خود را به سرمایه گذاری ترغیب می نمایند. بنابراین استفاده از فضای مجازی در کسب سرمایه موثر می باشد.

حتما بخوانید: همه چیز درباره اصول سرمایه گذاری موفق

  • شتاب دهندگان، یکی از موسسات در تامین نیازهای مالی: سازمان هایی تحت عنوان شتاب دهندگان در زمینه های مختلف، صاحبان ایده و استارت آپ ها را پشتیبانی می‌کنند. این سازمان ها علاوه بر مشاوره و آموزش افراد، گاهی محل کار و اجرای ایده را تأمین می‌کنند.
  • شراکت، از روش های افزایش سرمایه: شراکت و جذب شریک از روش های رایج در حل مشکلات تجاری محسوب می‌شود. تناسب عقیده و اهداف صاحبان استارت آپ با فرد شریک، در بهره وری شراکت بسیار موثر می باشد. شراکت با سرمایه گذار سبب تامین بخشی از امور مالی استارت آپ خواهد شد.
  • مراکز رشد، یکی از پشتیبان های مالی: مراکز رشد، در زمینه ی پشتیبانی و یاری صاحبان ایده و کسب و کارها، فعالیت می‌کنند. این مراکز با آموزش، مشاوره و تامین محل کار کسب و کارها، از فعالیت استارت آپ ها پشتیبانی می‌کنند.
  • کسب حمایت دولت، از روش های جذب سرمایه: صاحبان ایده و کسب و کارها، می توانند به منظور کسب سرمایه اولیه یا افزایش سرمایه، ایده های خود را به دولت ارائه نمایند. یعنی ایده ها و طرح های خود را به مراکز علمی و فناوری ارائه نمایند و در صورت موافقت دولت، از کمک های مالی بهره مند شوند. البته کمک مالی دولت به صاحبان ایده ها، اغلب به صورت وام می باشد. بنابراین کمک دولت، روش مطلوبی برای شروع کسب و کار نوپا نمی باشد.

جذب سرمایه و افزایش توانایی مالی در کسب و کارها ، با روش های دیگری نیز قابل اجرا می باشد. مطالعه و آموزش از راه های افزایش توانایی در جذب پشتیبان مالی است که با تکیه بر استعدادهای شخصی و جمعی انجام می‌شود.

بهترین نرم افزار حسابداری آنلاین

مجموعه نرم افزار مالی و منابع انسانی فینتو یک سیستم تحت وب و آنلاین است که شامل خدماتی از جمله سیستم حضور و غیاب، حقوق و دستمزد، تنخواه گردان و حسابداری آنلاین می‌شود. آنلاین بودن خدمات فینتو باعث می شود تا کاربران علاوه بر امکان دسترسی آسان از هر مکان و در هر زمان، هزینه های کمتری نسبت به سیستم های قدیمی بپردازند.

با نرم‌افزار حسابداری آنلاین فینتو، شما به راحتی می‌توانید با نرم‌افزارهای پیچیده خداحافظی کنید و مدیریت تمام نیازهای کسب و کار خود را با یک راه حل حسابداری ساده انجام دهید. فینتو به عنوان نرم‌افزار مبتنی بر ابر، مزایای بیشماری دارد که برای آگاهی بیشتر می توانید به صفحه زیر مراجعه کنید.

نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

2 در مورد “چگونه جذب سرمایه کنیم؟”

  1. وام گرفتن که تو ایران عذابه
    حالا امیدواریم امسال با توجه به شعار حمایت از کارارینان فرجی حاصل بشه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا