چگونه استارتاپ‌ ها را ارزش‌ گذاری کنیم؟

چگونه استارتاپ‌ ها را ارزش‌ گذاری کنیم؟

استارتاپ ها در اقتصاد امروز به یک منبع درآمد بسیار مناسب تبدیل شده‌اند که می‌توانند به ما کمک کنند کسب ‌و کار خودمان را داشته‌باشیم و در آمد خودمان را بیشتر کنیم. ما در این محتوا تلاش داریم تا برای شما در رابطه با ارزش ‌گذاری استارت آپ صحبت کنیم و به شما بگوییم که از چه روش ‌هایی می‌توانید یک بیزینس را ارزش‌ گذاری کنید. توجه کنید که ارزش‌گذاری تا حد بسیار زیادی مهم و حیاتی می‌باشد زیرا می‌تواند به ما کمک کند تا متوجه شویم چقدر در زمینه کاری خودمان پیشرفت کرده‌ایم و تا چه حد می‌توانیم روی ارزش کسب ‌و کار خودمان حساب کنیم.

مطلب پیشنهادی: تعریف استارت آپ (startup) چیست

روش ‌های گوناگون و متفاوتی وجود دارند که می‌توانند به ما کمک کنند به ارزش‌گذاری کسب‌ و کار خودمان بپردازیم که هر کدام از این روش ‌ها نیازمند دانش، تجربه، تخصص، و موارد دیگر می‌شود. به‌ طور کلی ارزش‌ گذاری باید هر چند وقت یک‌بار برای کسب‌ و کار ها صورت بگیرد تا فردی که مدیریت یک استارت آپ را برعهده دارد متوجه شود تا چه حد در زمینه تخصصی خودش موفق‌تر عمل کرده است. اگر شما نیز کنجکاو هستید تا بیشتر در رابطه با ارزش ‌گذاری بیزینس خود اطلاعات کسب کنید و می‌خواهید که متوجه شوید ارزش کسب ‌و کارتان چقدر می‌باشد؛ به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید تا متوجه شوید از چه روش ‌هایی می‌توانید به هدف خودتان برسید و مشخص کنید که ارزش استارتاپی که پایه‌گذاری کرده‌اید چقدر می‌باشد.

بررسی روش‌ های متفاوت ارزش گذاری استارت آپ

بررسی روش‌ های متفاوت ارزش گذاری استارتاپ 

توجه کنید که روش ‌های گوناگون و متفاوتی برای  ارزش‌ گذاری یک استارتاپ وجود دارند که هر کدام از آن‌ ها ویژگی‌ های منحصر به ‌فردی را دارا می‌باشند. شما باید با تحقیق و توسعه متوجه شوید که برای استارتاپی که دارید کدام روش مناسب‌تر می‌باشد تا بتوانید با استفاده از یک روش تاثیر گذار به ‌خوبی به ارزش ‌گذاری کسب ‌و کار خود بپردازید و درصد موفقیت خود را اندازه‌گیری کنید.

حتما بخوانید: تعریف مدیریت دانش و نقش آن در استارتاپ ها

ارزش ‌گذاری به روش کارت امتیازدهی 

این روش ارزش ‌گذاری استارت آپ روشی است که ارزش قبل از تزریق سرمایه به استارتاپ را محاسبه می‌کند. در این روش میانگین ارزش پیش‌ از تزریق سرمایه به استارت آپ بررسی می‌شود و بعد با استفاده از موارد ارزش‌گذاری امتیازاتی به یک استارتاپ داده می‌شود. توجه کنید که این ارزش می‌تواند به ‌راحتی و بدون هیچ ‌گونه مشکلی محاسبه شود. معیار هایی که برای این روش مورد استفاده قرار می‌گیرند شامل 30 درصد قابلیت تیمی، 15 درصد محصول یا خدمت، 25 درصد اندازه فرصت، 10 ‌درصد کانال‌ های فروش و بازاریابی،  10‌درصد محیط رقابتی، 5 درصد نیاز به سرمایه‌ گذاری ‌های بعدی، و 5 درصد شامل موارد دیگر می‌شود که در نهایت می‌تواند باعث شود یک کسب ‌و کار با استفاده از این روش ارزش‌گذاری شود.

روش ارزش ‌گذاری  برکس

این روش یک روش بسیار ساده و راحت برای ارزش‌ گذاری استارتاپ می‌باشد که توسط فردی به نام دیو برکس طراحی ‌شده است‌ در این روش ارزش گذاری، پنج عامل کلیدی در موفقیت وجود دارد که این عوامل شامل ایده مناسب، نمونه اولیه خوب، تیم مدیریتی متخصص، روابط استراتژیک مناسب، و داشتن مشتریان وفادار می‌شود. توجه کنید که این روش در حال حاضر یکی از مناسب‌ترین روش ‌های ارزش ‌گذاری استارتاپ می‌باشد که می‌تواند به افراد کمک کند تا به‌ خوبی متوجه شوند که کسب ‌و کارشان تا چه حد با ارزش می‌باشد.

ارزش ‌گذاری استارت آپ ها

روش ارزش گذاری خطرپذیر 

در این روش ارزش ‌گذاری در واقع ارزش‌گذاری یک استارتاپ از زاویه دید سرمایه ‌گذاران اتفاق می‌افتد. همواره فردی که به‌ عنوان یک سرمایه ‌گذار در یک استارت آپ شناخته می‌شود به ‌دنبال بازدهی مناسب می‌باشد تا بتواند سرمایه خودش را به‌ راحتی چندین برابر کند. به ‌همین دلیل این روش یکی از روش‌های بسیار مناسب برای سرمایه‌گذارانی می‌باشد که می‌خواهند متوجه شوند چقدر سرمایه‌ گذاری‌ای که داشته‌اند موفق عمل کرده‌اند. توجه کنید که در این روش بازده مورد انتظار سرمایه ‌گذار، در واقع به ‌طور کامل براساس افق سرمایه ‌گذاری، شرایط اقتصادی و بازار کار کشور، و همچنین انتظار سرمایه‌گذار تعیین می‌شود. این موارد جزء موارد تأثیر گذاری هستند که می‌توانند در این روش ارزش‌گذاری مورد بررسی قرار بگیرند.

مطلب مرتبط: حسابداری استارتاپ ها

روش ارزش ‌گذاری ارزش منصفانه بازار

از دیگر روش ‌هایی که از آن در ارزش ‌گذاری استارتاپ بهره گرفته می‌شود، روش ارزش ‌گذاری استارت آپ با ارزش منصفانه بازار می‌باشد. در رابطه با این روش بهتر است که برای شما یک مثال بزنیم. تصور کنید که شما می‌خواهید در منطقه‌ای یک سرمایه‌گذاری داشته باشید و برای مثال یک مغازه،خانه، و یا زمین بخرید. برای این‌که متوجه شوید مظنه بازار در آن منطقه چقدر می‌باشد چه اقداماتی را انجام می‌دهید. منطقی است که شما به سراغ آگهی‌ ها یا بنگاه‌ های اطلاعاتی بروید تا متوجه شوید چقدر هزینه نیاز دارید تا بتوانید گزینه مورد نظر خود را بخرید. به‌ طور کلی تحقیقات محلی می‌توانند بازه قیمتی ملکی که می‌خواهید بخرید را نشان دهد.

این روش ارزش‌ گذاری نیز دقیقاً به ‌همین ‌ترتیب عمل می‌کند. پایه ‌گذار و سرمایه ‌گذاری که می‌خواهد ارزش یک استارتاپ را بررسی کند باید تلاش کند تا روی استارتاپ های دیگر نیز تمرکز داشته باشد و متوجه شود که با توجه به حوزه کسب‌ و کار یک استارتاپ، توقعات واقعی و همچنین اندازه بازار تا چه حد می‌تواند ارزش داشته باشد. توجه نمایید که برای استفاده از این روش افراد باید اطلاعات نسبتاً مناسبی در رابطه با حقیقت بازار داشته باشند و با گشت‌ و گذار و تحقیق و توسعه فراوان در نهایت به ارزش واقعی یک کسب ‌و کار پی ببرند.

روش ارزش ‌گذاری  هزینه راه‌اندازی مجدد 

 

این روش یکی دیگر از روش ‌های ارزش ‌گذاری استارتاپ می‌باشد که در آن دارایی ‌هایی که به ‌صورت فیزیکی برای یک کسب ‌و کار وجود دارند مورد بررسی قرار می‌گیرند. بعد از این ‌که این بررسی‌ ها به ‌طور کامل صورت گرفتند، با تحقیق و توسعه مشخص می‌شود که ایجاد یک نمونه مشابه این کسب ‌و کار در جای دیگر با شرایط فعلی تا چه حد می‌تواند هزینه ‌بر باشد و چقدر زمان می‌گیرد. توجه نمایید که در این روش تنها دارایی ‌های فیزیکی مورد بررسی قرار می‌گیرند و به‌ هیچ ‌عنوان دارایی ‌های معنوی و دارایی ‌های نامشهود مورد بررسی قرار نمی‌گیرد. به‌ همین دلیل این روش ارزش ‌گذاری روش آن‌چنان تأثیرگذاری نمی‌باشد اما می‌تواند به‌صورت سریع به شما این امکان را بدهد تا متوجه شوید که در حال حاضر چقدر سرمایه دارید.

اما توجه نمایید که اگر شما می‌خواهید که به‌ صورت واقعی متوجه شوید که ارزش یک استارت آپ چقدر می‌باشد باید علاوه ‌بر موارد فیزیکی؛ تبلیغات انجام ‌شده، میزان شناخته شدن یک برند، پرطرف‌دار بودن محصول در میان جامعه هدف، راه‌اندازی سایت‌ ها و شبکه‌ های اجتماعی، پیشرفت و یادگیری کارمندانی که در یک استارتاپ کار می‌کند و موارد دیگر را نیز بررسی کنید تا متوجه شوید چقدر هزینه و انرژی صرف‌شده تا یک کسب ‌و کار علاوه ‌بر دارایی ‌های فیزیکی، به جایگاهی که در حال حاضر در میان جامعه هدفش دارد برسد. پس تا آنجا که می‌شود سعی کنید به ‌هیچ ‌عنوان روی این روش ارزش ‌گذاری اعتماد آن‌چنانی نکنید.

روش ارزش ‌گذاری مقایسه‌ای 

روش ارزش ‌گذاری مقایسه‌ای 

 

از روش‌ های دیگر ارزش ‌گذاری استارتاپ ها می‌توانیم به روش ارزش ‌گذاری مقایسه‌ای اشاره کنیم. در این روش یک مقایسه مستقیم میان یک شاخص مهم بین استارتاپ و یک شرکت مشابه مورد بررسی قرار می‌گیرد تا بتوان با استفاده از این شاخص به‌ طور کامل بررسی کرد که یک کسب ‌و کار نوپا تا چه حد ارزش دارد. توجه نمایید که برای نمونه اگر یک کسب‌ و کار در حوزه خدمات پرداخت آنلاین فعالیت داشته باشد، از موارد مرتبطی در این زمینه مانند تعداد تراکنش ‌ها در هر روز استفاده می‌شود تا مشخص شود که آیا یک استارتاپ ارزشش بالاتر رفته یا خیر. توجه نمایید که با مقایسه این استارتاپ با یک شرکت مشابه و نسبتاً قدیمی‌تر، ما می‌توانیم با استفاده از داده‌ های به ‌دست ‌آمده از یک شاخص مشخص کنیم که ارزش حدودی یک استارتاپ چقدر می‌باشد و یک کسب ‌و کار نوپا تا چه حدی پیشرفت و توسعه داشته است.

روش ارزش ‌گذاری ارزش دفتری

 

این روش از روش ‌های دیگر ارزش ‌گذاری استارت آپ می‌باشد که به ارزش خالص و واضح یک شرکت و یا یک استارتاپ دقت و توجه می‌کند. توجه نمایید که این روش ارزش ‌گذاری دارایی ‌های واضح و سخت‌افزاری شرکت را مورد بررسی قرار می‌دهد و تا حد بسیار زیادی نسبتاً شبیه روش ارزش‌ گذاری هزینه باز تاسیس می‌باشد.

روش ارزش‌ گذاری تنزیل جریان ‌های نقدی 

این روش یکی دیگر از روش ‌های ارزش گذاری می‌باشد که با استفاده از تنزیل جریان ‌های نقدی به ارزش ‌گذاری استارت آپ ها می‌پردازد. توجه نمایید که فلسفه این نوع روش ارزش ‌گذاری در‌واقع نگاه رو به جلو و آینده می‌باشد. در واقع این روش به شما کمک می‌کند تا با استفاده از میزان پیشرفتی که داشته‌اید و ممکن است در آینده داشته باشید، به  ارزش ‌گذاری کسب‌ و کار خودتان بپردازید. همه کسب‌ و کار ها در دنیای امروز سعی می‌کنند تا با استفاده از پیش‌بینی رشد و بررسی فعالیت رقبا خودشان را به موفقیت برساند و همین موضوع باعث می‌شود که ما بتوانیم رشد و آینده‌ی کسب ‌و کار خودمان را پیش‌بینی کنیم و با توجه به میزان درآمد خود، تخمین بزنیم که تا چه حدی کسب‌ و کار ما دارای ارزش می‌باشد. همین موضوع می‌تواند به ما کمک کند تا یک ارزش ‌گذاری مناسب را داشته باشیم.

از کجا بفهمم که کدام روش ارزش ‌گذاری استارتاپ برای کسب و کار ما مناسب می‌باشد؟

توجه کنید که انتخاب روش مناسب برای ارزش‌گذاری یک بیزینس و کسب ‌و کار باید با توجه به معیار های گوناگونی انجام گیرد. برای مثال سن ‌و سال کسب‌ و کار، سطح بلوغ کسب ‌و کار، داده‌ های که از یک کسب ‌و کار در دسترس می‌باشند، پتانسیل رشد یک کسب‌ و کار، حوزه فعالیت آن، سهم بازار، اندازه بازار، میزان نیاز جامعه به محصول و یا خدمت تولید شده و موارد دیگر جزو این معیار ها می‌باشند. توجه کنید که هر چه کسب و کار نوپا تر باشد، راحت‌تر می‌توان از روش ‌های گوناگون برای ارزش ‌گذاری آن استفاده کرد. برای کسب ‌و کار های نوپا، روش ‌های کیفی گزینه ‌های مناسبی برای ارزش ‌گذاری می‌باشند. اما هرچه کسب ‌و کار رشد بیشتری داشته باشد، سن‌ و سال دار تر شود، پیچیدگی ‌های زیادی را درون خودش جای دهد باید از روش ‌های کمی و مبتنی به داده‌ ها استفاده کرد تا بتوان به ارزش‌گذاری یک استارتاپ پرداخت.

نتیجه ‌گیری 

توجه کنید که روش ‌های ارزش ‌گذاری استارت آپ تنها به مواردی که ما آن ‌ها را در این محتوا برای شما نام بردیم محدود نمی‌شوند و بسیار گسترده‌تر و بیشتر از مواردی می‌باشند که ما آن ‌ها را در این مطلب برای شما آورده‌ایم. پس اگر شما می‌خواهید به ‌دنبال یک روش مناسب برای خودتان بگردید و تحقیق و توسعه بیشتری را داشته باشید تا متوجه شوید که کدام روش برای شما گزینه مناسبی می‌باشد. به‌ طور کلی ارزش‌ گذاری استارت آپ به شما کمک می‌کند تا متوجه شویم که در یک بازه زمانی خاص چقدر پیشرفت کرده‌اید و از پیشرفت خودتان راضی می‌باشید یا خیر. این کار به شما کمک می‌کند تا از اقدامات مناسب‌تری بهره ببرید تا بتوانید انتظارات خودتان را برآورده کنید. در واقع ارزش ‌گذاری نوعی آزمون ‌و خطا می‌باشد که می‌تواند به شما کمک کند متوجه شوید هنگامی ‌که از روش خاصی استفاده کرده‌اید تا چه حد موفق‌تر بوده‌اید و یا کنار گذاشتن یک اقدام تا چه حد به کسب‌ و کار شما ضرر و زیان وارد کرده است.

بهترین نرم افزار حسابداری آنلاین

مجموعه نرم افزار مالی و منابع انسانی فینتو یک سیستم تحت وب و آنلاین است که شامل خدماتی از جمله سیستم حضور و غیاب، حقوق و دستمزد، تنخواه گردان و حسابداری آنلاین می‌شود. آنلاین بودن خدمات فینتو باعث می شود تا کاربران علاوه بر امکان دسترسی آسان از هر مکان و در هر زمان، هزینه های کمتری نسبت به سیستم های قدیمی بپردازند.

با نرم‌افزار حسابداری آنلاین فینتو، شما به راحتی می‌توانید با نرم‌افزارهای پیچیده خداحافظی کنید و مدیریت تمام نیازهای کسب و کار خود را با یک راه حل حسابداری ساده انجام دهید. فینتو به عنوان نرم‌افزار مبتنی بر ابر، مزایای بیشماری دارد که برای آگاهی بیشتر می توانید به صفحه زیر مراجعه کنید.

نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا