حسابداری استارتاپ ها

حسابداری استارتاپ ها

دنیای استارتاپ ها در ایران به سرعت در حال رشد و توسعه است. این کسب و کار های نوپا تا زمانی که به یک شرایط پایدار برای درآمدزایی و ثبات برسند، هرروز چالش های متعددی را تجربه می کنند و گاهی اوقات 24 ساعت در طول شبانه روز هم برای رسیدگی به تمامی مشکلات زمان کمی به نظر می رسد. به همین دلیل استارتاپ ها در سراسر دنیا، بخشی از فعالیت هایشان را به شرکت های متخصص می سپارند تا با هزینه ای کمتر و تخصصی تر انجام گیرند که یکی از این امور حسابداری استارتاپ ها میباشد.
فعالیت های حسابداری از این قبیل فعالیت هاست که در این مقاله قصد داریم به مزایای  این فعالیت ها برای حرکت رو به جلو شرکت های استارتاپی بپردازیم. در ابتدا باید تعریف روشنی از مفهوم استارتاپ داشته باشیم:

استارتاپ چیست؟

درواقع استارتاپ، به فعالیتی گفته می شود که در آن فرد به صورت فعال و خلاق و با داشتن ایده های جدید و نوین و برخورداری از نیاز های روز دنیا قدم در عرصه تولید و عرضه یک محصول و ارائه خدمات برمی دارند تا استارتاپ را راه اندازی نمایند.
استارتاپ ها عموما از یک ایده آغاز می شوند و سپس از یک ساختار کوچک با 2 الی 3 نفر تبدیل به یک شرکت بزرگ و پیشتاز می گردند. احتمالا همه ما داستان شکل گیری گوگل و یا فیس بوک را شنیده ایم و امروزه هم شاهد رشد استارتاپ های زیادی در داخل کشور هستیم.

چرا نیاز به حسابداری برای شرکت های استارتاپی مانند نیاز انسان به آب است؟

امروزه همه می دانند که برای موفقیت در کسب و کار تا چه اندازه به حسابداری نیاز است.
به گفته برایان هامیلتون، مدیر شرکت اطلاعات حسابرسی Sageworks بسیاری از کارآفرینان بی‌تجربه نمی‌دانند که در مراحل اولیه راه‌اندازی کسب‌وکار، یا حتی قبل از شروع به کار شرکت، نیاز به استخدام حسابدار دارند یا خیر.
استفاده از نرم افزار های حسابداری برای حسابداری استارتاپ ها این مزیت را خواهد داشت که درصد خطای انسانی در آن در حد قابل توجهی کاهش خواهد یافت و از لحاظ حساب هزینه ها نیز هزینه هایی چون پرداخت حقوق به کارشناسان حسابداری و امور مالی استارتاپ در لیست حساب های هزینه شرکت وجود نخواهد داشت و از همه مهمتر، حساب های مالی استارتاپ ساماندهی و به طور منظم ارائه خواهند شد.
بنابراین همانند انسان که اگر چندروز آب نخورد از بین خواهد رفت و نیاز به آب برای آن یک نیاز اساسی است؛ نیاز به حسابداری برای استارتاپ ها هم یک نیاز اساسی است.

حتما بخوانید: بایدهای استارتاپی برای اولین سال اظهارنامه مالیاتی

خدمات حسابداری استارتاپ ها چگونه است؟

در حسابداری استارتاپ، اولین گام انتخاب یک نرم افزار حسابداری مناسب می باشد که امروزه اکثر شرکت های مدرن از نرم افزار هایی برای مدیریت فرآیند های حسابداری استفاده می کنند.
شما نیز می توانید برای استارتاپ خود از نرم افزارهایی که به صورت رایج و براساس ماهیت فعالیت شما وجود دارد استفاده کنید.
در واقع ویژگی هایی که نرم افزارها در این نوع حسابداری دارا هستند این است که گزارش ها را ساده سازی می کند و همچنین سهولت در استفاده از نرم افزارهاست.
به صورت کلی می توان گفت که استارتاپ ها برای شروع فعالیت خود نیاز به استفاده از نرم افزار های حسابداری که پیچیده باشد، ندارند و آن ها باید از نرم افزاری ساده سازی شده با مبانی پایه استفاده کنند.

حسابداری استارتاپ ها
حسابداری استارتاپ ها

چه مشکلاتی درحسابداری استارتاپ ها وجود دارد که ممکن است روند فعالیت آن ها را آهسته کند؟

بسیاری از مدیران استارتاپ ها در ابتدای شروع به کار استارتاپ چون شور و اشتیاق راه اندازی و گسترش کسب و کار خود را دارند ممکن است از کنترل برخی امور مالی شرکت غافل شوند و این سوء مدیریت گزارشات مالی به مشکلات مالی استارتاپ ها  منجر و اگر سریعا در جهت رفع این مشکلات برنیامده شود باعث از بین رفتن کسب وکار شما شود.

1- کمبود وقت در ثبت رویداد های مالی:

یکی از ابزار های مهم برای بررسی عملکرد واقعی استارتاپ ها به روز نگه داشتن دفاتر رویداد های مالی است. در همه صورت باید میزان سطح موجودی، هزینه های تولید محصول، میزان فروش و درآمد، هزینه تسهیلات و سایر هزینه های استارتاپ تحت کنترل شما باشد، در غیر این صورت علاوه بر نا به سامانی دفاتر مالی، خود شما نیز دچار سردرگمی خواهید شد.

حتما بخوانید: منابع انسانی در استارتاپ چگونه عمل می کند؟

2- اعتماد کامل به نرم افزار حسابداری:

درست است که یک نرم افزار حسابداری در امور مالی استارتاپ ها می تواند نقش مهم و اساسی داشته باشد اما این نرم افزار قابلیت حل تمام مشکلات حسابداری استارتاپ شما را نخواهد داشت.
برخی از مشکلات و مسائل حسابداری به حدی پیچیده است که بهترین و به روزترین نرم افزار های حسابداری نیز قادر به حل آنها نیستند و نیاز به دانش بنیادی حسابداری در حل آنها ضروری است، به خصوص اگر خارج نشدن از مقررات قانونی کسب و کار جزو اولویت های کاری شما باشد.

3- کمک گرفتن اشتباه:

برخی از متخصصان و مشاورین حسابداری چون از کسب و کارشما آگاهی کافی را ندارند ممکن است با راهنمایی های اشتباه بدتر شما را دچار سردرگمی کنند. اگر در امور حسابداری به مشکلی برخوردید،  راهنمایی گرفتن و مشاوره یا باید از طریق مشاوران استارتاپ هایی فعال در زمینه هایی مشابه به زمینه فعالیت استارتاپ شما و یا باید از طریق کسانی که در این حوزه مجرب بوده و شناخت کامل از وضعیت کسب وکار و ماهیت استارتاپ شما داشته باشند، صورت بگیرد.

نتیجه گیری:

بنابراین اگر فعالیت استارتاپی دارید یا ایده ای دارید که قصد اجرایی کردن آن را دارید بیش از هرچیز باید به مسائل مالی آن توجه داشته باشید. بدون برنامه ریزی مناسب برای فرآیند های حسابداری، شناخت هزینه ها و درآمدها نمی توانید استارتاپ خود را سرپا نگه دارید.
یک راه حل برای مدیریت منابع انسانی :
جهانی شدن نیروی کار یکی از پیامد های فناوری اطلاعات است.امروزه مدیریت منابع انسانی قادر است فراتر از مرزهای جغرافیایی، نیروهای مورد نیاز خود را جذب کند.این امر باعث به وجود آمدن چالش های بسیاری برای مدیریت سازمان ها از جهات جذب و به کارگیری نیروی کار در سطح جهانی شده است. به طور مثال مدیران امروزه سعی می کنند فعالیت های خود را در نقاطی از دنیا دایر کنند که نرخ دستمزد با آهنگی کند تر رشد می کند.
فناوری اطلاعات به سرعت در حال تغییر است و همزمان با تغییر خود مدیریت منابع انسانی را نیز دگرگون می کند. فینتو یک نرم افزار آنلاین جهت انجام برخی امور در حوزه مدیریت منابع انسانی مانند سیستم حضور و غیاب آنلاین، سیستم حقوق و دستمزد و تنخواه گردان می باشد.با فینتو می توانید امور گفته شده را با صرف زمان و هزینه پایین انجام دهید و از آن لذت ببرید.
نرم افزار حقوق و دستمزد آنلاین فینتو
 

اشتراک گذاری:
اسکرول به بالا