منتور کیست و منتورینگ چیست؟

منتور کیست و منتورینگ چیست

نمی‌شود که ما در رابطه با اهمیت استارت‌آپ ها در دنیای امروز صحبت کنیم اما اشاره‌ای به نقش منتور و مهارت منتورینگ نکنیم. همان‌ طور که ممکن است همه شما بدانید، استارت‌آپ ها در دنیای امروز نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند و تاثیر بسیار زیادی در اقتصاد کشور ها دارا می‌باشند. همین موضوع باعث شده که اهمیت منتورینگ و نقش منتور تا حد بسیار زیادی پررنگ شود و باعث شود که افراد احساس مدیریت را در هنگام آغاز یک کسب ‌و کار در خودشان پرورش دهند. بدون وجود یک شخص راهنما و هنر مدیریت، یک کسب ‌و کار هیچ ‌گاه به پیشرفت نمی‌رسد.

منتورینگ به ‌طور کلی باعث می‌شود تا یک دستورالعمل مناسب برای کسب‌ و کار وجود داشته باشد و همه اقدامات روی یک برنامه ایجاد شوند و همین موضوع باعث می‌شود تا یک بیزینس به‌ راحتی به موفقیت برسد. ما در ادامه تلاش داریم تا برای شما در رابطه با این‌ موضوع صحبت کنیم که منتور کیست و منتورینگ چیست؟ دانستن پاسخ این سوالات به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر خودتان را به یک فرد راهنما تبدیل کنید و متوجه شوید که کدام اقدامات در چه زمانی باید انجام شوند تا شما بتوانید یک بیزینس را در نهایت به موفقیت برسانید. اگر شما نیز می‌خواهید روحیه مدیریت را در خودتان بالاتر ببرید و به‌ صورت اصولی به پیشرفت بیزینس خودتان کمک کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

منتور کیست؟ 

منتور کیست؟ 

اگر بخواهیم برای شما در رابطه با معنای واژه منتور صحبت کنیم، باید بگوییم که در لغت این واژه به‌ معنای راهنما و متخصص در فعالیتی می‌باشد که می‌تواند به کسب ‌و کار را به پیشرفت برساند. این فرد، فردی است که تجربه زیادی در یک زمینه خاص دارد و به‌ عنوان یک متخصص در این زمینه شناخته می‌شود. منتور کمک می‌کند تا به افراد دیگر که به ‌تازگی در حوزه تخصصی‌اش وارد شده‌اند نکات گوناگونی را بیاموزد و به آن ‌ها کمک کند تا پیشرفت بیشتری را داشته باشند.

این شخص راهنمای افراد دیگر است و می‌تواند به آن ‌ها کمک کند تا راحت‌تر مسیر پیشرفت را طی کنند و به تخصص مورد نظر که دارند برسند. در کسب‌ و کار ها و استارت‌آپ های امروز، این فرد در واقع همان فردی است که به توسعه کسب ‌و کار می‌پردازد و تلاش می‌کند تا به‌ عنوان کارآفرین یک بیزینس را راه بیندازد. افرادی که شروع می‌کنند تا یک کسب ‌و کار و راه بیاندازند؛ در مراحل اولیه، در زمینه تخصصی خودشان تحقیقات بسیار زیادی را انجام می‌دهند و تخصص مناسبی را به دست می‌آورند. در ادامه آن ‌ها با استفاده از کمک افراد دیگر و منتورینگ، سعی می‌کنند و کسب‌ و کار خودش خودشان را بهبود ببخشند و به موفقیت و پیشرفتی که مد نظرشان می‌باشد برسند.

منتورینگ چیست؟

حال که برای شما در رابطه با این ‌موضوع که یک شخص منتور کیست و چه وظایفی را برعهده دارد صحبت کردیم، بهتر است که در رابطه با وظیفه آن فرد یعنی منتورینگ نیز برای شما صحبتی را داشته باشیم. منتورینگ در واقع به ‌عنوان یک رابطه حرفه‌ای شناخته می‌شود که طی آن یک شخص حرفه‌ای که همان منتور می‌باشد، تلاش می‌کند تا افراد دیگر کمک کند تا بتوانند دانش خودشان را در یک زمینه تخصصی افزایش دهند و باعث بهبود شرایط کسب‌ و کار شوند. توجه نمایید که واژه منتورینگ همان‌ طور که معنای آن نشان می‌دهد؛ در واقع راهنمایی و مشاوره دادن در یک زمینه تخصصی می‌باشد.

براساس این ‌موضوع، رهبر و یا همان فرد منتور که وظیفه‌ی مدیریت یک کسب‌ و کار را برعهده دارد، تلاش می‌کند تا مهارت‌ هایی را در مسیر شغلی به کارمندان خودش بیاموزد. این مهارت ها می‌توانند به یک فرد کمک کنند تا راحت‌تر مسیر پیشرفت را طی کند و یک کسب‌ و کار را به مرحله‌ای از پیشرفت که می‌خواهد برساند. فردی که وظیفه منتورینگ را برعهده دارد، فردی بسیار مسلط و متخصص می‌باشد که دقیقاً می‌داند چه اتفاقی باید در چه زمانی رخ دهد. منتورینگ در واقع نوعی روحیه این مدیریت است که در کنار مدیریت سعی می‌کند تا به ‌عنوان یک راهنما و مربی باشد تا بتواند به افراد دیگر در رابطه و نکات مهم اطلاعات مناسبی را بدهد.

مطلب پیشنهادی: تعریف کوچینگ چیست و چه تفاوتی با منتورینگ دارد؟

استفاده از مدیریت منتورینگ چه مزایایی برای ما خواهد داشت؟

پیشتر گفتیم که فردی که یک کسب ‌و کار را راه‌اندازی می‌کند، به‌ عنوان منتور کسب‌ و کار شناخته می‌شود و وظیفه منتورینگ را برعهده دارد. در ادامه می‌خواهیم برای شما بگوییم که یک منتور مناسب چه مزایایی را دارا می‌باشد و چگونه می‌تواند باعث شود تا ما در کسب‌ و کار خودمان به موفقیت برسیم.

رسیدن به موفقیت شغلی

منتورینگ به ما کمک می‌کند تا با استفاده از دانش و تخصص منتور به موفقیت شغلی برسیم. اگر شما خودتان به‌ عنوان منتور شناخته می‌شوید، با استفاده از منتورینگ مناسب می‌توانید باعث شوید تا کاربر شما تخصص بیشتری در زمینه کاری بدست بیاورد و راحت‌تر کار ها را مدیریت کند. در نتیجه همین موضوع می‌تواند باعث شود که شما سریع‌تر به موفقیت شغلی که مد نظرتان می‌باشد برسید.

یادگیری نکات تاثیر گذار

شاید شما این نکته را ندانید، اما منتورینگ هم برای فرد یادگیرنده ، و هم برای منتور مناسب است. درست است که در این رابطه تنها کسی که در حال یاد دادن می‌باشد منتور، و تنها کسی که در حال گرفتن اطلاعات می‌باشد، شاگرد است اما در این چرخه و این رابطه، خود منتور نیز نکاتی را یاد می‌گیرد.

دستیابی به موفقیت‌ های فردی بیشتر

منتورینگ رابطه‌ای می‌باشد که در آن فرد منتور می‌تواند موقعیت‌ های بسیار مناسب و طلایی را برای افراد یادگیرنده به وجود بیاورد. این شرایط باعث می‌شود که فرد یادگیرنده سریع‌تر به پیشرفت برسد و در نهایت همین موضوع می‌تواند باعث شود که کسب ‌و کاری که یک منتور در حال هدایت آن می‌باشد، راحت‌تر به موفقیت برسد.

حتما بخوانید:  تعریف استارت آپ (startup) چیست؛ مراحل راه اندازی استارتاپ

یک منتور باید دارای چه ویژگی‌ هایی باشد؟

ویژگی های یک منتور

حال که برای شما در رابطه با مزایای منتورینگ صحبت کردیم بهتر است که به شما بگوییم که ویژگی‌ های یک منتور کدام می‌باشد تا شما بتوانید راحت‌تر یک منتور مناسب برای خود انتخاب کنید؛ و یا اگر در جایگاه منتور قرار دارید به یک فرد خبره و مناسب در این زمینه تبدیل شوید.

منتور ها باید عاشق کارشان باشند

در جایگاه یک منتور، و یک فردی که در حال پیدا کردن منتور می‌باشد باید به این‌ موضوع دقت داشته باشید که این فرد باید عاشق کارش باشد و از جان‌ و دل برای رسیدن به پیشرفت در کارش مایه بگذارد. این ‌گونه افراد باید بسیار مشتاق باشند تا بتوانند کسب‌ و کار خودشان را به پیشرفت برسانند. علاقه‌ مند بودن به کسب ‌و کار یکی از عناصر اصلی می‌باشد که می‌تواند باعث شود تا افراد با تمام توان در یک زمینه به فعالیت بپردازند و همین موضوع می‌تواند شانس موفقیت را بالاتر ببرد.

یک منتور باید برای مهارت مشخص ارزش قائل باشد 

منتور ها باید حتما دررابطه با مهارتی که دارند و می‌خواهند آن را به فرد دیگر یا دهند ارزش مناسبی قائل باشند. این ‌گونه افراد نه‌ تنها باید در زمینه تخصصی و مهارت لازم را داشته باشند بلکه باید تلاش کنند تا افراد را به ‌درستی در این راه هدایت کنند و نکات را به ‌خوبی به آن ‌ها یاد دهند. یک منتور حرفه‌ای باید تمام تلاش خودش را بکند تا برای یک زمینه یادگیری ارزش قائل باشد و به افراد دیگر نیز این احساس را انتقال دهد تا آن ‌ها نیز هنگام یاد گرفتن نکات گوناگون از تمام توان خودشان بهره ببرند.

یک منتور باید همواره در حال یاد گرفتن باشد

شاید دانستن این نکته کمی چالش‌برانگیز باشد. درست است که منتور در یک زمینه تخصصی به ‌اندازه کافی اطلاع دارد؛ اما این‌ موضوع را فراموش نکنید که یک منتور خوب باید همواره در حال یاد گرفتن نکات بیشتر باشد تا بتواند دانش بیشتری را با شما به اشتراک بگذارد و راحت‌تر نکات را به شما بیاموزد. اگر شما در مقام یک منتور قرار دارید، باید همواره در حال یاد گرفتن نکات بیشتر باشید تا بتوانید جایگاه منتورینگ خودتان را به‌ خوبی حفظ کنید. یاد گرفتن نکات گوناگون به شما به ‌عنوان یک منتور کمک می‌کند تا دانش خودتان را در زمینه‌ های مختلف گسترش دهید. مطمئن باشید که بالاخره در جایی و در زمانی این دانشی که کسب کرده‌اید به درد شما خواهد خورد و می‌تواند شما را نجات دهد. در کنار این‌ موضوع، اگر ما به‌ عنوان یک فرد یادگیرنده ببینیم که مربی ما در حال کسب کردن دانش گسترده می‌باشد خیالمان راحت می‌شود که می‌توانیم در شرایط خاصی در رابطه با ابهامات خودمان با منتور خود صحبت کنیم و همین موضوع می‌تواند باعث شود که رابطه‌ای مناسب و تأثیرگذاری میان ما و منتور شکل بگیرد.

یک منتور باید شنونده خوبی باشد

اگر شما در جایگاه منتور، هستید باید این‌ موضوع را بدانید که برای این ‌که به مربی خوب تبدیل شوید باید مهارت خوب گوش دادن را یاد بگیرید. این مهارت، مهارت بسیار مهمی می‌باشد زیرا می‌تواند به شما کمک کند به‌ خوبی سوالات و ابهامات افراد یادگیرنده خودتان را متوجه شوید و بتوانید پاسخ دقیقی به آن‌ ها بدهید. اگر شما در جایگاه فرد یادگیرنده هستید، باید حتما این ‌موضوع را مشخص کنید که فردی که برای منتورینگ انتخاب کرده‌اید، به ‌خوبی به صحبت‌ های شما گوش می‌دهد یا نه؛ منتظر است تا حرف های شما تمام شود تا به صحبت ‌های خودش ادامه دهد. توجه کنید که این‌ موضوع تاثیر بسیار زیادی در یادگیری شما خواهد داشت.

منتور ها باید افراد با شخصیتی باشند

از دیگر ویژگی‌ هایی که یک منتور خوب باید آن را دارا باشد این است که این ‌گونه افراد باید بسیار با شخصیت باشند و با افراد دیگر در هر جایگاهی با احترام متناسبی رفتار کنند. البته احترام گذاشتن به افراد باید در دستورالعمل همه افراد در هر نقشی در جامعه قرار بگیرد و در هر جایگاهی مهم شمرده شود. این‌ که یک فرد به ‌عنوان یک منتور شناخته ‌شده، دلیل نمی‌شود که او با افراد زیردستش با بدرفتاری و بی‌احترامی رفتار کند. این‌ موضوع نشان از غیرحرفه‌ای بودن یک منتور می‌باشد و می‌تواند تاثیر بسیار مخربی در وجه ی آن فرد داشته باشد.

مطلب پیشنهادی: چگونه حسابداری آنلاین باعث تحول در کسب و کارها شد؟

جمع ‌بندی

به ‌طور کلی منتور و منتورینگ پدیده‌ای می‌باشد که در دنیای امروز برای هر کسب‌ و کاری مهم و حیاتی شناخته می‌شود. کسب‌ و کار های استارتاپی در دنیای امروزه تا حد بسیار زیادی پیشرفت داشتند. همین موضوع باعث شده که تعداد منتور ها و روش ‌های منتورینگ گسترش پیدا کند. اگر شما صاحب یک کسب ‌و کار هستید باید تلاش کنید تا به‌ خوبی مهارت‌ های منتورینگ را فراگیرید؛ زیرا دیر یا زود به آن‌ ها نیاز خواهید داشت و بدون آن ‌ها نمی‌توانید کسب ‌و کار خودتان را با کمک افراد دیگر به موفقیت برسانید. اگر شما در زمینه‌ای تخصص نسبی دارید و می‌خواهید که با کمک یک منتور به موفقیت مد نظرتان برسید، باید حتما تلاش کنید تا از یک منتور خوب بهره ببرید و بتوانید در شرایط مد نظرتان راحت‌تر به موفقیت برسید. اشتراک گذاشتن تجربیات و تخصص‌ ها در رابطه‌ی منتورینگ، تاثیر بسیار زیادی در رشد کسب‌ و کار دارد و می‌تواند باعث شود که افراد راحت‌تر به هدفی که دارند برسند. اکثر روابط منتورینگ به روابط دوستی تبدیل می‌شود که این‌ موضوع می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در پیشرفت بیزینس داشته باشد زیرا دوستان راحت‌تر می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و سریع‌تر مشکلات را شناسایی کنند و آن ‌ها را حل ‌و فصل کنند.

بهترین نرم افزار حسابداری آنلاین

مجموعه نرم افزار مالی و منابع انسانی فینتو یک سیستم تحت وب و آنلاین است که شامل خدماتی از جمله سیستم حضور و غیاب، حقوق و دستمزد، تنخواه گردان و حسابداری آنلاین می‌شود. آنلاین بودن خدمات فینتو باعث می شود تا کاربران علاوه بر امکان دسترسی آسان از هر مکان و در هر زمان، هزینه های کمتری نسبت به سیستم های قدیمی بپردازند.

با نرم‌افزار حسابداری آنلاین فینتو، شما به راحتی می‌توانید با نرم‌افزارهای پیچیده خداحافظی کنید و مدیریت تمام نیازهای کسب و کار خود را با یک راه حل حسابداری ساده انجام دهید. فینتو به عنوان نرم‌افزار مبتنی بر ابر، مزایای بیشماری دارد که برای آگاهی بیشتر می توانید به صفحه زیر مراجعه کنید.

نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

2 در مورد “منتور کیست و منتورینگ چیست؟”

  1. سلام
    یه سوال داشتم
    آیا منتور حتما باید در اون حوزه ای که مشاوره میده تخصص داشته باشه؟

    1. شاید اگر منتور تخصص در یک حوزه داشته باشه بهتر بتونه کمک کنه
      اما الزاما فکر نمیکنم که تخصص بخواد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا