بیمه کارفرما چیست؟ هرآنچه لازم است درباره بیمه کارفرما بدانید

بیمه کارفرما چیست؟ بررسی مزایا و معایب بیمه کارفرمایان

بیمه کارفرما یکی از پر سوال ترین و پر ابهام ترین انواع بیمه برای کارفرمایان و صاحبان کسب و کار است. این بیمه که یکی از بهترین انواع بیمه های خویش فرما برای کارفرمایان است موجب میشود تا کارفرمایان نیز مانند کارگران با پرداخت حق بیمه از اکثر مزایای بیمه تامین اجتماعی بهره مند شوند و از خدمات رفاهی، حمایتی و همینطور مستمری بازنشستگی تامین اجتماعی استفاده کنند. با این حال پرسش های مختلفی درباره آن وجود دارد از جمله اینکه نحوه ثبت نام بیمه کارفرما چگونه است؟ میزان حق بیمه کارفرما چقدر است و یا اینکه بیمه کارفرما چه تفاوتی با بیمه کارگر دارد؟ ما در این مقاله از فینتو تلاش کرده ایم تا به تمام سوالات شما درباره بیمه کارفرما به طور کامل پاسخ بدهیم پس مثل همیشه تا انتها همراه فینتو باشید.

مطلب مرتبط: آموزش تصویری تهیه و ارسال لیست بیمه اینترنتی کارکنان و کارفرما

بیمه کارفرما چیست؟

پیش از شروع توضیحات درباره بیمه کارفرما خوب است که تعاریف مختلف سازمان تامین اجتماعی را باهم مرور کنیم. در این سازمان سه پایه اصلی وجود دارد، پایه اول یا بیمه گر که سازمان تامین اجتماعی است و پایه دوم بیمه شده می باشد که متشکل از کارگر و کارفرما است. پایه سوم نیز، تعهدات و وظایف سازمان تامین اجتماعی است که موارد تامین حمایت از کارگر و کارفرما یا به عبارتی خدمات این سازمان را شامل می شود، که عبارتند از تعهدات مالی و پزشکی، حقوق بازنشستگی، از کارافتادگی و دیگر وظایف سازمان تامین اجتماعی. همانطور که میدانید مطابق با قانون کار تمامی کارفرمایان موظف هستند که کارگران شاغل در مجموعه خود را بیمه تامین اجتماعی کنند و بیمه تمامی کارگران از سوی کارفرما اجباری است. نرخ حق بیمه کارگر 30% است که از این میزان 23% سهم کارفرما و 7% سهم شخص است که از حقوق او کسر میشود. اما بیمه کارفرما چیست؟ در کنار بیمه اجباری کارگران، سازمان تامین اجتماعی بیمه اختیاری را برای کارفرمایان در نظر گرفته است که آن ها نیز بتوانند از مزایای خدماتی، رفاهی و همینطوز حقوق و مزایای بازنشستگی سازمان تامین اجتماعی بهره مند شوند. که در ادامه به تمام آنچه نیاز دارید درباره نحوه ثبت نام، تعرفه حق بیمه کارفرمایان و پرداخت حق بیمه کارفرما بدانید میپردازیم.

تعهدات و خدمات سازمان تامین اجتماعی

لیست خدمات و تعهداتی که سازمان تامین اجتماعی به بیمه شدگان ارائه میکند به شرح زیر است:

  • پرداخت حقوق بازنشستگی
  • پرداخت حقوق از کار افتادگی
  • پرداخت حقوق بازماندگان
  • پرداخت حقوق بیکاری ( به کارفرمایان پرداخت نمیشود)
  • جبران دستمزد روزهای بیماری
  • جبران دستمزد روزهای بارداری
  • پرداخت هزینه وسایل کمک پزشکی
  • پرداخت کمک هزینه ازدواج
  • پرداخت کمک هزینه کفن و دفن

بیمه کارفرمایان

 

شرایط سنی بیمه کارفرما

حداکثر سن کارفرما برای عضویت در بیمه کارفرما، 55 سال و حداقل سن آن 18 سال است. اگر در زمان انعقاد قرارداد سن کارفرما بیش از 55 سال باشد در صورتی که سابقه کار تامین اجتماعی داشته باشد، میتوان این سابقه را به سن کارفرما اضافه کرد.

 

حق بیمه کارفرما چند درصد است؟

میزان حق بیمه در بیمه کارفرما 27 درصد است. میزان حق بیمه کارفرما نباید کمتر از حداقل دستمزد و بیشتر از حداکثر دستمزد باشد. نکته ای که خوب است بدانید این است که مطبوعات و نشریات تا سقف حداکثر 5 نفر از پرداخت حق بیمه سهم کارفرما معاف هستند

نحوه ثبت نام بیمه کارفرمایان:

  • مراجعه کارفرما به یکی از شعب تامین اجتماعی و عقد قرارداد بیمه کارفرما
  • بررسی شرایط کارفرما از سوی سازمات تامین اجتماعی
  • انجام آزمایش های مربوطه در صورت تایید مدارک و شرایط توسط سازمان تامین اجتماعی

کارفرما سه ماه مهلت دارد تا نسبت به پرداخت حق بیمه اقدام کند، در صورتی که طی مدت زمان سه ماه پرداخت حق بیمه انجام نشود بیمه او به حالت تعلیق در میاید و لازم است که به صورت حضوری به شعبه تامین اجتماعی مراجعه کند.

نحوه پرداخت حق بیمه چگونه است؟

افراد به دو روش حضوری و غیر حضوری میتوانند نسبت به پرداخت حق بیمه اقدام کنند که در پایین به توضیح آن ها میپردازیم.

روش حضوری پرداخت حق بیمه: در این روش لازم است که لیستی از تمامی کارکنان شرکت (کارگر و کارفرما) تهیه کنید و یه یکی از شعب تامین اجتماعی مراجعه کنید و حق بیمه تعیین شده را واریز کنید. البته این روش کمی زمان بر است و با وجود روش های مختلف غیر حضوری که در زیر به آن ها خواهیم پرداخت پیشنهاد میکنیم که برای سهولت انجام امور به صورت غیر حضوری اقدام به پرداخت حق بیمه کنید

روش های غیر حضوری پرداخت حق بیمه:

در روش غیر حضوری به 7 روش زیر میتوانید نسیت به پرداخت حق بیمه اقدام کنید:

  • پرداخت حق بیمه از طریق سایت یا اپلیکیشن تامین اجتماعی
  • پرداخت حق بیمه از طریق تلفن بانک
  • پرداخت حق بیمه به وسیله دستگاه کارتخوان
  • پرداخت حق بیمه به وسیله دستگاه خودپرداز (ATM)
  • پرداخت از طریق موبایل با شماره گیری گد های USSD
  • پرداخت از طریق اینترنت بانک بانک های ملت و رفاه

حتما بخوانید : بیمه کارفرما ، تهیه و ارسال لیست بیمه توسط کارفرمایان

حق بیمه کارفرما به چه میزان می باشد؟

 

 حق بیمه برای کارفرمایان چگونه محاسبه میشود؟

محاسبه حق بیمه برای کارفرمایان به دو صورت است و بر حسب سابقه کار محاسبه می شود.

  • در صورتی که کارفرما بیش از 10 سال سابقه کار داشته باشد، حق بیمه او بر حسب میانگین دستمزد دریافتی او در دو سال آخر محاسبه میشود
  • در صورتی که کارفرما کمتر از 10 سال سابقه کار داشته باشد، حق بیمه او بر حسب میانگین حداقل و حداکثر دستمزد دریافتی او محاسبه خواهد شد

آیا در بیمه کارفرما به مرخصی استعلاجی حقوق تعلق میگیرد؟

خیر. در بیمه کارفرما هنگام مرخصی استعلاجی به فرد دستمزد تعلق نمیگیرد

 

پرداخت حق بیمه کارفرما بر مبنای حداکثر مزد است یا حداقل مزد؟

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم پرداخت حق بیمه کارفرما نباید از حداقل مزد کمتر و از حداکثر مزد بیشتر باشد

 

آیا بیمه کارفرما مستمری بازنشستگی کمتری دارد؟

این که بیمه کارفرما مستمری بازنشستگی کمتری دارد یک باور کاملا اشتباه است. محاسبه مستمری بازنشستگی در بیمه کارفرما نیز مانند سایر انواع بیمه ها بر مبنای میانگین دستمزد دو سال آخر شخص است.

 

تفاوت بیمه کارفرما با بیمه کارگر چیست؟

میتوان گفت که قوانین بیمه کارفرما و کارگر در سازمان تامین اجتماعی از بسیاری از جهات یکسان است و تفاوت های بسیار جزئی باهم دارند. از تفاوت های مهم میان بیمه کارفرما و کارگر میتوان به این موارد اشاره کرد:

  • به کارفرمایان بیمه بیکاری تعلق نمیگیرد و بیمه بیکاری فقط مشمول کارگران و کارمندان میشود
  • بیمه کارفرما بر خلاف بیمه کارگر اجباری نیست و در صورت عدم پرداخت حق بیمه کارفرما، جریمه ای متوجه شرکت یا کارفرما نخواهد بود. در صورتی که بیمه کارگر اجباری است و قوانین بسیار سخت گیرانه و جریمه های سنگینی در خصوص بیمه اجباری کارگران وجود دارد.
  •  مهلت پرداخت حق بیمه کارفرما سه ماه است در حالی که مهلت پرداخت بیمه کارگران دو ماه می باشد.

 

بیمه‌ی مشاغل آزاد بهتر است یا بیمه کارفرما؟

بسیاری از افراد تردید دارند که بهتر است به صورت آزاد خود را بیمه کنند و یا از بیمه کارفرمایان استفاده کنند؟ در پاسخ میتوان گفت که مزیت هر دو این بیمه ها تقریبا مشابه هم است اما حق بیمه در بیمه آزاد 26 درصد حقوق و دستمزد توافق شده است در حالیکه برای کارفرمایان این نرخ به میزان 27درصد است. در صورتی که کارفرما هستید، استفاده از بیمه کارفرمایان را توصیه کردیم.

بهترین نرم افزار حقوق و دستمزد

فینتو با افتخار برای چندمین سال متوالی افتخار این را دارد که نرم افزار شماره 1 حقوق و دستمزد ایرانی باشد.  شما با استفاده از نرم افزار آنلاین حقوق و دستمزد فینتو میتوانید بدون محدودیت بی نهایت پرسنل و کارگاه تغریف کنید و کلیه امور مربوط به حقوق و دستمزد و بیمه و مالیات کارکنان، از جمله ثبت حقوق، مزایا و کسورات، تهیه دیسکت های بیمه و مالیات، اعمال انواع معافیت های بیمه و مالیاتی، تعریف انواع وام و مساعده و تهیه دیسکت پرداخت گروهی بانک را انجام دهید. نرم افزار حقوق و دستمزد فینتو 30 روز مهلت تست رایگان دارد و شما میتوانید همین حالا و با کلیک بر روی تصویر زیر رسیدگی به تمام امور مربوط به حقوق و دستمزد کسب و کار خود را با فینتو آغاز کنید

بررسی مزایا و معایب بیمه کارفرمایان

نرم افزار حقوق و دستمزد آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

6 در مورد “بیمه کارفرما چیست؟ هرآنچه لازم است درباره بیمه کارفرما بدانید”

  1. خیلی عالی و توضیح کامل داده شده.
    اما اینکه حقوق ثابت مشمول میشود یا در قانون مزایا دیگری برای کارفرما در نظر گرفته شده یا خیر بسیار عالیتر می شد
    با سپاس

    1. وحید کریم پور

      سلام.من حدود۱سال به بازنشستگی دارم هم کارفرما هستم وهم کارمند اگر این یک سال آخر را بخواهم از بیمه کارفرمایی لیست رد کنم مشکلی برای بازنشستگی پیش نمیاد سن من۵۲ سال است

  2. سلام
    بنده شنیدم که حق بیمه کارفرما در یکسری شرایط شامل معافیت میشه
    کسی میدونه شرایطش چی هست؟

  3. بازنشستگی کارفرما به چه صورتی هست
    مثلآ من ۲۴سال بیمه اجباری وسخت وزیان اوردارم والان بیمه کارفرمایی رد میشه برام در ۲۵سال سابقه+خرید سختی کار میتونم بازنشست بشم یا خیرممنون میشم راهنمایی کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا