هدف سازمانی و تاثیرات آن بر رشد سازمان

هدف سازمانی و تاثیرات آن بر رشد سازمان

مشخص نمودن هدف در هر کاری می تواند به آن هویت دهد. به همین دلیل است که مشخص نمودن اهداف در تعیین ماهیت کسب و کار نقش موثری ایفا می کند. بنابراین تعیین هدف سازمانی می تواند منجر به رشد بیشتر کسب و کار شما در بازار گردد. از طرفی مشخص نمودن هدف در سازمان ها موجب می شود تا علاوه بر مشتریان، کارمندان نیز رضایت بیشتری نسبت به کار خود داشته باشند. اما بسیاری از افراد ممکن است تعریف دقیقی از هدف سازمانی نداشته باشند. یا اینکه ندانند تعیین این هدف چه تاثیری در موفقیت و رشد سازمان دارد. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با تعریف هدف های سازمانی و تاثیر آن ها در رشد و موفقیت یک سازمان به طور کامل آشنا کنیم.

هدف سازمانی

هدف سازمانی چیست؟

داشتن هدف مشخص و روشن برای پیشبرد هر شرکت و سازمانی الزامی است. زیرا هدف سازمانی است که مشخص می نماید کسب و کار به دلیل خاصی ایجاد شده و هویت دارد. به طور کلی با توجه به تحقیقات انجام شده روی روند کار شرکت ها مشخص شده سازمان هایی که دارای هدف هستند، ارتباط بهتری را میان مشتریان و همچنین کارمندان ایجاد می نمایند. معمولا تعیین هدف در سازمان ها به معنای درک بهتر مشکلات مشتریان و ارائه راه حل بهتر برای رفع آن ها می باشد.

به طور کلی هدف سازمانی یعنی اهداف و دلایلی که مشخص می نمایند، روند کار شرکت به چه صورت است. هدف از تاسیس شرکت چیست و قرار است به رفع چه مشکلاتی پرداخته شود. برای تعیین هدف سازمانی باید چندین سوال را برای خود مطرح نمود و هدف را به گونه ای تعیین کرد که به این سوالات پاسخ دهد. از مهم ترین و اساسی ترین سوالاتی که هدف باید به آن پاسخگو باشد، می توان به سوالات زیر اشاره داشت:

مطالب مرتبط: شش سبک رهبری در سازمان ها

  • جهان و دنیای مشتریان به چه چیزی نیاز دارند؟
  • چگونه می توان ارزش اقتصادی بیشتری را برای شرکت ایجاد نمود؟
  • کارمندان شرکت برای انجام چه کاری مشتاق هستند؟
  • شرکت در انجام چه کاری به صورت تخصصی مهارت دارد؟
  • کدام ویژگی شرکت شما را نسبت به سایر رقبا منحصر به فرد می نماید؟

هدف سازمانی چیست و چگونه روی رشد سازمان تاثیر می گذارد؟

اهمیت شفافیت هدف سازمانی

از آنجایی که هدف سازمانی می تواند به افزایش قدرت کسب و کارها در بازار کمک نماید، شفاف سازی هدف نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به طور کلی شفاف سازی نمودن هدف در هر سازمان جوابی است که به چرایی وجود آن سازمان داده می شود. بنابراین نقش بسیار موثری در تصمیم گیری های شرکت دارد. تصمیم گیری های شرکت در رابطه با نحوه برخورد سازمان با مشتریان، عملکرد کارمندان و حمایت سازمان های اجتماعی انجام می شود. بنابراین شفاف سازی اهداف سازمانی می تواند نقش بسیار پررنگی در میزان موفقیت آن داشته باشد.

به طور کلی شرکت هایی که هدف های روشن و شفاف تری دارند، می توانند اعتماد سرمایه گذاران بیشتری را جلب نمایند. در نهایت ارتباط بهتری با آن ها خواهند داشت و همین موضوع موجب موفقیت بیشتر آن ها در آینده خواهد شد. همچنین سازمان هایی که اهداف خود را شفاف سازی می کنند، می توانند ارتباط بهتری میان اهداف خود و نیازهای جامعه ایجاد کنند. بنابراین قدرت بهره وری خود را تقویت نموده و آینده روشن تری را پیش روی خود قرار خواهند داد. به همین دلیل است که رهبران تمامی موفق و معتبر در ابتدا برای کسب و کار خود هدف سازمانی تعیین می نمایند و سپس به شفاف سازی آن می پردازند.

بنابراین برای دستیابی به موفقیت کسب و کار خود در ابتدا بهتر است اهداف مشخصی را با توجه به نیاز مشتریان خود تعیین نمایید و آن ها را به صورت شفاف برای مشتریان و کارمندان مشخص نمایید.

اهمیت شفافیت هدف سازمانی

بیشتر بخوانید: چارت سازمانی چیست و چگونه تهیه می شود؟

راهبردهای هدف سازمانی در کار سازمان

اکثر رهبران موفق برای تعیین هدف سازمانی و افزایش اعتبار کسب و کار خود از راهبردهای مختلفی استفاده می نمایند. این راهبردها به شرح زیر می باشند.

  • در ابتدا باید داستان خود را تاثیرگذار بیان کنید: تاثیرگذاری داستانی که در رابطه با برند و هدف سازمان خود بیان می نمایید، تاثیر بسیار زیادی در جذب مشتریان و موفقیت بیشتر شما خواهد داشت. بنابراین سعی کنید در داستان برند خود، میزان تعهد خود به عدالت های اجتماعی و اعتماد مشتریان را بیان کنید. در این صورت می توانید بدون در نظر گرفتن قومیت و نژاد تمامی افراد را تحت تاثیر قرار دهید.
  • به تمامی مخاطبان خود فکر کنید: فراموش نکنید که تمامی برندهای معتبر دارای اهداف پر مفهوم و معنایی هستند که معمولا به تمامی مخاطبان می اندیشند. به طور مثال هدف تعیین شده برای سازمان باید همزمان به خواسته ها و نیازهای مشتریان پاسخ دهد. از طرفی استعدادها و ارتباط میان کارمندان را نیز در نظر داشته باشد. این کار موجب رضایت بیشتر کارمندان و مشتریان می شود. بنابراین سرمایه گذاران نیز اعتماد بیشتری به شما خواهند داشت و از رضایت بالاتری نیز برخوردار می شوند.
  • در حرف و عمل یکسان باشید: زمانی که هدف سازمانی مشخصی داشته باشید، تکلیف خود را روشن تر می دانید. بنابراین می تواند حرف و عملی یکسان داشته باشید. زمانی که تمامی داستان و اطلاعات در رابطه با محصولات و خدمات شما مطابق با عملکرد واقعی آن ها باشد، مشتریان اعتماد بیشتری نسبت به شما پیدا می کنند. بنابراین به راحتی می توانید آن ها را متقاعد نمایید که در میان رقبا، به شما اعتماد کنند و محصولات مورد نظر خود را از شما خریداری نمایند. فراموش نکنید که یکسان بودن حرف و عمل یک کسب و کار می تواند آن را به یک برند معتبر تبدیل نماید.

هدف سازمانی چیست و چگونه روی رشد سازمان تاثیر می گذارد؟

ارتباط هدف های سازمانی و رشد شرکت

همانطور که گفته شد وجود هدف سازمانی می تواند مسیر فعالیت شرکت را روشن تر نماید. از طرفی منجر به روشن شدن تکلیف کارمندان می گردد. به همین دلیل آن ها به خوبی می دانند که چه وظیفه کاری دارند و می توانند از مهارت های خود برای دستیابی به اهداف شرکت استفاده نمایند. در نهایت انگیزه آن ها برای انجام کارهای شرکت به وفور افزایش می یابد. همچنین مشتریان با توجه به خواسته های خود و اهمیت آن ها برای سازمان، می توانند راحت تر به سازمان اعتماد نمایند. به طور کلی داشتن هدف در سازمان ها منجر به افزایش انگیزه کارمندان و نتیجه دهی بهتر فعالیت های سازمان خواهد شد. به همین دلیل است که تمامی سازمان های موفق اهداف مشخصی را برای کسب و کار خود تعیین نموده اند.

اگر بخواهیم نقش هدف سازمانی بر رشد یک سازمان را مورد ارزیابی قرار دهیم، می توانیم بگوییم که در اولین قدم تعیین اهداف انگیزه کارکنان یک سازمان را افزایش می دهد. به همین دلیل است که فعالیت های شرکت روند سریع تر و قوی تری را طی می نمایند و در نهایت نتیجه بهتری از فعالیت های کارکنان حاصل می شود. با افزایش کیفیت عملکرد سازمان، مشتریان نیز محصولات و یا خدمات با کیفیت تری را نیز دریافت می نمایند. که همین منجر به افزایش اعتماد و رضایت آن ها از عملکرد سازمان می شود. افزایش کیفیت عملکرد در کنار رضایت بیشتر کارمندان و مشتریان، موجب می شود تا کسب و کار شما سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهد.

در نهایت منجر به برتری شما نسبت به رقبا می شود. با این تفاسیر تمامی رهبرانی که به دنبال موفقیت و گسترش کسب و کار خود هستند، باید در ابتدا اهداف سازمانی شفاف و مشخصی را برای شرکت خود تعیین نمایند.

نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

3 در مورد “هدف سازمانی و تاثیرات آن بر رشد سازمان”

  1. من حدود 14 سال سابقه کار دارم
    عمیقا درک میکنم که هدف در سازمان چه تاثیری میتونه داشته باشه

  2. سعید میرزایی

    واقعا همسو بودن هدف سازمان با توانایی و بستری که فراهم شده اهمیت داره
    بعضا مدیران میخوان رونالدویی عمل کنن
    هیچ بستری فراهم نمیکنن اما هدف های بلند بالایی رو ترسیم میکنن

  3. سحر کبریتی

    لطفا در خصوص چگونگی ساخت هدف سازمان هم صحبت کنید
    چه معیار هایی رو باید در نظر بگیریم؟؟؟؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا