جزوه آموزشی حسابداری دولتی کامران فقیهی 1401

حسابداری دولتی مجموعه اعمالی است که در آن حسابدار دولتی اسناد و مدارک مالی را برای عرضه به دولت مورد پژوهش قرار می دهد. در ادامه درباره‌ی تاریخچه حسابداری دولتی توضیح مختصری آورده ایم. با ما همراه باشید.

تاریخچه حسابداری دولتی

از آنجا که در ایران باستان رویه‌هایی برای دریافت باج و خراج، هزینه گمرک و مالیات اراضی و امور دام وجود داشته است، می‌توان نتیجه گرفت حسابداری در ایران قدمت چندین هزاران ساله دارد. علاوه بر این در تاریخ ذکر شده است که حکومت‌ها وجوهاتی را در دیوان خانه‌ها نگهداری و به مصارف لشکری می‌رساندند. حسابرسی به این وجوهات نشانگر اهمیت حسابداری در آن زمان است.

بیشتر بخوانید: صفر تا صد حسابداری دولتی

در زمان ساسانیان، بخشی وجود داشت که به آن دیوان می گفتند و وظیفه اخذ حقوق دیوانی (مالیات اراضی و دام و گمرک)، برقراری ضوابط مدون و نظارت بر امر وصول درآمدها را عهده‌دار بوده است. به عنوان مثال مساحت، نوع زمین، مرغوبیت ، وضعیت آب و هوای منطقه و نوع محصولات ملاک تعیین مالیات اراضی بود. خراج دام ها نیز به شکل مشابهی با توجه به تعداد دام، فربه‌ای و لاغری و همچنین وضعیت خشکسالی و پارامترهای دیگر تعیین می گردید. اخذ عوارض گمرکی از کالا‌های وارداتی به ماخذ ۱۰ درصد ارزش یا مقدار کالای ورودی، بیانگر وجود ضوابط مشخص در این زمینه است.

دانلود فایل جزوه آموزشی حسابداری دولتی کامران فقیهی 1401

 

جزوه آموزشی حسابداری دولتی 1401 - فینتو

 

CallToActionBlog.Hooghoogh

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا