صفر تا صد حسابداری دولتی

صفر تا صد حسابداری دولتی

حسابداری دولتی مجموعه اعمالی است که در آن حسابدار دولتی اسناد و مدارک مالی را برای عرضه به دولت مورد پژوهش قرار می دهند. در این مقاله در خصوص انواع بکارگیران گزارشات این نوع حسابداری و همچنین درباره مشاغل وابسته به این نوع حسابداری مباحث سودمندی را در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم با ما باشید.

حسابداری دولتی چیست؟

حسابداری دولتی مجموعه اعمالی هستند که در آن حسابدار دولتی اسناد و مدارک مالی را برای عرضه به دولت مورد وارسی قرار می دهند. اعمالی که این حسابداران انجام می دهند از نظارت حساب های مالیاتی برای تصدیق درستی و نادرستی مفروضات و معلومات آنها تا پژوهش در خصوص حساب های مالی تشکیلات دولتی متنوع برای مشهود نمودن علائمی از اعمال قانون شکنانه و نادرست یا بدهکاری های مالیاتی است. حسابداری دولتی مقوله غیر قابل انفکاک تشکیلات ها در زمینه بودجه و جریان اظهارنامه مالیاتی می باشد و هر موسسه به دست کم یک حسابدار دولتی برای انجام این اعمال احتیاج دارد.
تشکیلات دولتی و موسسات زمان تنظیم و ساماندهی به اعمال خود برای یک سال، ۳ ماهه یا دیگر ادوار مالی معین به این نوع حسابدار مرتبط است. آیین گذاران دولتی که متصدی اختصاص بودجه می باشند به اعلام تشکیلات و همین حسابداران مربوط است. خیلی از این اعلام ها امکان دارد در اختیار عموم واقع شود تا مردم مطلع شوند که دولت در چه حیطه هایی و در کدام بخش هزینه کرده است، اما قسمت بزرگ آن مخفیانه و خصوصی است و فقط در دسترس دولت و تشکیلات مرتبط به آن قرار می گیرد.

حتما بخوانید: حسابرسی داخلی و همه چیز درباره آن

مبنای حسابداری دولتی چیست؟

مبنای حسابداری دولتی چیست؟
سوالی که در این بخش بوجود می آید این است که مبنای حسابداری دولتی چیست؟ بنیاد حسابداری معمولا بر مسئله زمان اکید دارد و به این پرسش جواب می دهد که یک پیشامد مالی چه موقعی بایستی شناسایی و درج شود. مطابق با این نگرش وارسی ادوار تغییر حسابداری بخش متداول من جمله حسابداری دولتی نمایانگر این حقیقت است که دولت ها در طی قرن ۲۰ از اصول  حسابداری متنوعی در شناسایی و تفکیک درآمد ها و هزینه خود استعمال نموده اند. کلیه دولت ها نخست اصل نقدی را به کار گرفته و درآمدها را در هنگام دریافت و هزینه ها را در زمان پرداخت تفکیک و درج نموده اند. پس از آن اساس حسابداری را از نقدی به نیمه تضمینی ترفیع نموده و درآمدها را زمان دریافت و هزینه ها را هنگام پایداری بازشناسی و در دفاتر درج می نمودند.
در چند دهه اخیر یک اهتزاز جهانی آرام ولی مستمر توسط بیشتر دولت ها برای تغییر و تحول از اساس نقدی به اساس ضمانت کامل حسابداری در حال اجرا می باشد. این تغییر و تحول برآیند تقاضای جوابگویی بیشتر، تکثیر نمایان بودن مفروضات و داده ها و تصمیم گیری عاقلانه در دپارتمان های عمومی است.

اساس ضمانت در حسابداری دولتی چیست؟

در اساس ضمانتی کامل حسابداری دولتی، درآمدها مواقعی بازشناسی و در دفاتر حسابداری ثبت می شوند که فراگیر می شوند یا شکل می گیرند. در این ماخذ موقع فراگیری یا شکل گیری درآمد، موقعی است که درآمد به صورت صریح معین می شود یا پیروی امتداد خدمات ایجاد می شود. در نهایت زمان دریافت وجه در این شیوه مورد ملاحظه قرار نمی گیرد بلکه زمان دستیابی یا شکل گیری درآمد در بازشناسی و درج آن ارزش و اعتبار دارد. همچنین در این ماخذ زمان تفکیک و درج هزینه، زمان تولید یا شکل گیری هزینه ها می باشد و زمانی که محصولی استرداد یا عملی صورت می گیرد برابر بهای تمام شده کالا استرداد شده یا عمل انجام گرفته شده، بدهی پرداختنی تولید می شود.

حتما بخوانید: حسابداری مالی چیست و چرا اهمیت دارد ؟

حسابدار دولتی کیست؟

حسابدار دولتی شخصی است که علاوه بر داشتن حسابداری، توانایی انجام امور مربوط به تشخیص حساب ها، بودجه بندی، عملیات حسابداری سپرده ها، تشخیص حساب ها، تنظیم حساب درآمد و هزینه اختصاصی، تهیه صورت های مالی مهم در موسسات دولتی و … را نیز دارد.

آشنایی با انواع بکارگیران گزارشات حسابداری دولتی

آشنایی با انواع بکارگیران گزارشات حسابداری دولتی
به صورت کلی انواع بکارگیران گزارشات حسابداری دولتی به 2 گروه مختلف تقسیم می شوند:

  • بکارگیران داخلی یا درون سازمانی

بکارگیران داخلی اشخاصی هستند که در درون تشکیلات مشغول به فعالیت می باشند و به مفروضات و داده های مالی دستیابی دارند اما جهت تصمیم گیری و برنامه ریزی  اعلام های حسابداری دولتی را به کار می گیرند. نظیر مدیران شرکت ها، حسابرسان داخلی و مسئولان برنامه ریزی

  • بکارگیران خارجی یا برون سازمانی

از دیگر انواع بکارگیران گزارشات حسابداری دولتی می توان به این مورد نیز اشاره نمود. اشخاصی می باشند که  در درون تشکیلات مشغول به کار نیستند اما با توجه به مسئولیت های قانونی مطابق با ضوابط و آیین خلق شده حق به کارگیری از مفروضات و معلومات را دارند و چنانچه بخواهید به این شرکت رجوع نمایید، مدیران وظیفه دارند معلومات را در دسترس شما قرار داند. نظیر نمایندگان مجلس شورای اسلامی، حسابرسان مستقل و یک یک اشخاص

آشنایی با حقایق اساسی در خصوص حسابداری دولتی

با حسابداری دولتی، ماخذ یک کشور به صورت نزدیک تنظیم و ساماندهی شده و مرجع های مالی با اهداف مختلف به طرح های متنوعی اختصاص داده می شوند. این گونه حسابداری کم و بیش به وسیله هر نوع سازمان دولتی نظیر شهرداری، فدرال، ایالتی یا شهر به کار گرفته می شود.
احتیاجات سازمان های دولتی منحصر به فرد بوده و کاملا متمایز از نهاد های غیر دولتی می باشند. استاندارد های حسابداری برای بکارگیری در سراسر کشور تالیف شده و کلیه تشکیلات وابسته با دولت مسئول هستند که به این استاندارد های ویژه توجه نموده و آنها را رعایت نمایند‌.
این نوع حسابداری دارای یک نقدینه با حساب های ویژه خود است که در مندرج بدهی ها و ماخذ مالی من جمله اعمال فعالیت های متنوع به کار برده می شود. این اعمال به نوعی جدا سازی شده اند که در یک زمان ویژه و جهت کامل نمودن اهداف مدنظر به اتمام می رسند. اگرچه نقدینه همانند یک سازمان متفاوت از لحاظ قانونی متمایز نیست ولی به دولت یاری می رساند تا کلیه ماخذ خویش را به صورت منظم سامان دهی و تنظیم نماید.
تنخواهی که در حسابداری دولتی وجود دارد به بررسی و ورود و خروج ماخذ یاری به سزایی می کند. دولت با جداسازی منابع به اقسام متنوع تنخواه این اعتماد را ایجاد می کند که به کارگیری از ماخذ به طور مصمم ساماندهی شده و از مخارج بیش از اندازه استفاده از بودجه در دپارتمان های غیر مجاز کاهش داده شود.
در خصوص سازمان های غیر دولتی نظیر کسب و کار و پیمانکاران،  کاملا مبرهن است که آنها قادر نیستند مبادی حسابداری خویش را با درخواست ها و احتیاجات منظم دولت به صورت مطلوب سازگار نمایند.  قطعا مشکلاتی که در این پروسه ایجاد میشوند نظیر فقدان قابلیت در انجام امور حسابرسی تا استنباط درست گونه مشاغل به بازشناخت مالیات های پرداختی و شیوه پرداخت مالیات به دولتیاری بسزایی می رساند.

آشنایی با مشاغل مرتبط با حسابداری دولتی

حسابداری دولتی دربردارنده مشاغل وابسته زیر در حیطه حسابداری می باشد:

  • حسابدار دولت

حسابدار دولت شخصی است که در حسابداری تکمیلی تبحر خاصی داشته و افزون بر آن کار های مرتبط به بازشناسی حساب ها، تنخواه، اعمال حسابداری سپرده ها، ساماندهی مدارک مالی، ساماندهی حساب مربوط به درآمد و هزینه تخصیص یافته و تمهید اقسام لیست های مالی عمده را در سازمان های دولتی انجام می دهد.

  • حسابرس IRS

از مشاغل مرتبط به حسابداری دولتی حسابرس IRS می باشد. که این نوع حسابرس با وارسی یا رسیدگی حساب های نهاد ها یا اشخاص و مفروضات مالی اعتماد حاصل می نماید که داده ها و معلومات ذکر شده با ضوابط مالیاتی به صورت صحیحی تطابق دارند.

  • نماینده خزانه داری

این نماینده متصدی ساماندهی و حفاظت از حساب های بانکی موسسه، برطرف نمودن موارد نامنطبق بانکی، ثبت مدارک حسابداری وابسته، نگهداری مدارک مالی و صادر نمودن و وصول مدارک پرداختی و دریافتی است.

  • مدیر مالی

از دیگر مشاغل مرتبط به حسابداری دولتی می توان مدیر مالی را نام برد. مدیر مالی به صورت کلی مسئول تمهید، اختصاص دادن و بررسی ماخذ مالی را بر دوش  دارد. او بایستی با بکارگیری تنخواه موسسه، ساماندهی منظم،  نظام دهی، رهنمون و وارسی اعمال مالی را انجام دهد.

این حسابدار با دقت به آیین و ضوابط متصدی نظارت قانونی، ارزشیابی سهام، مشاوره مالی، برنامه ریزی و محقق سازی سامانه مالی، داوری مالی و سرویس های مالی، حسابداری و عوارضی است.
آشنایی با انواع اصول حسابداری دولتی
اگر مایل باشیم که به صورت مختصر به اصول حسابداری دولتی اشاره نماییم این اصول دربردارنده 5 مورد می باشد که در زیر به آنها می پردازیم:

  • دقت به حساب های تنخواهی و دولتی
  • به کارگیری حساب های مستقل
  • دقت به حق تقدم ضوابط و دستورالعمل مالی هر کشور بر مبادی قابل قبول حسابداری
  • تمهید اعتبار در تکوین و ضمانت
  • به کارگیری منابع نیمه ضمانتی و ضمانتی تراز سازی شده

آشنایی با انواع تنخواه گردان در حسابداری دولتی

تنخواه گردان در حسابداری دولتی به اقسام متنوعی تسهیم می شود که دربردارنده موارد زیر می باشند:

  • تنخواه گردان خزانه

سندی که در گرو بانک مرکزی واقع شده است و در حساب درآمد همگانی واقع است که از طریق قانون احتمال به کارگیری از میزان مشخصی از آن در سال مالی برای برطرف نمودن احتیاجات خزانه حکومت اقتصادی وجود دارد.

  • تنخواه گردان استان:

تنخواه گردان استان بُعدی است که خزانه از محل سند تایید شده برای تکوین امکانات مالی ضروری در پرداخت مخارج های جاری و آباد سازی در دسترس نماینده خزانه استان ها قرار می دهند.

  • تنخواه گردان حسابداری:

وجهی که خزانه و نمایندگان خزانه استان در دسترس صاحب حساب قرار می دهند به آن تنخواه گردان حسابداری می گویند.

  • تنخواه گردان پرداخت:

این تنخواه گردان مقدار وجهی از موضع تنخواه گردان حسابداری است که از سوی صاحب حساب و با ستاندن گواهی از وزیر یا مدیر سازمان در دسترس مسئولان مجاز قرار می گیرد.

مطلب پیشنهادی: انواع حساب‌ها در حسابداری و بررسی ماهیت آنها

متداول ترین نوع حسابداری دولتی چیست؟

یکی از متداول ترین اقسام حسابداری دولتی، حسابداری خزانه می باشد. همانگونه که مستحضرید کنش های دولت خیلی مختلف است و انحصاری های قانونی و مالی فراوانی دارد. در این صورت کنش های دولت بایستی تحت این انحصاری ها صورت گیرند. بدین علت است که در قسمت دولتی حسابرسی به کلیه مفروضات مالی در یک مقیاس حسابداری مقدور نخواهد بود. در این صورت این نوع حسابرسی در بخش های متمایزی انجام می گیرد که یکی از این بخش حسابداری خزانه می باشد. در شرایطی که در قسمت خصوصی کلیه حسابرسی ها فقط در یک بخش حسابداری انجام می گیرند. ولی در قسمت دولتی معاملات به واسطه بخش های مجزا برآورد می شود.
براساس اصول GAAP خزانه ها در بخش حسابداری دولتی به ۳ دسته گروه بندی می شوند. این ۳ دسته نظیر خزانه دولتی، خزانه اختصاصی و خزانه اعتباری می باشد.

بهترین نرم افزار حسابداری آنلاین برای حسابداران

مجموعه نرم افزار مالی و منابع انسانی فینتو یک سیستم تحت وب و آنلاین است که شامل خدماتی از جمله سیستم حضور و غیاب، حقوق و دستمزد، تنخواه گردان و حسابداری آنلاین می‌شود. آنلاین بودن خدمات فینتو باعث می شود تا کاربران علاوه بر امکان دسترسی آسان از هر مکان و در هر زمان، هزینه های کمتری نسبت به سیستم های قدیمی بپردازند.
با نرم‌افزار حسابداری آنلاین فینتو، شما به راحتی می‌توانید با نرم‌افزارهای پیچیده خداحافظی کنید و مدیریت تمام نیازهای کسب و کار خود را با یک راه حل حسابداری ساده انجام دهید. فینتو به عنوان نرم‌افزار مبتنی بر ابر، مزایای بیشماری دارد که برای آگاهی بیشتر می توانید به صفحه زیر مراجعه کنید.

نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

2 دیدگاه دربارهٔ «صفر تا صد حسابداری دولتی»

  1. سلام دوستان وقت بخیر
    من تازه میخوام برای حسابداری بخونم و کنکور بدم و یه سوال داشتم
    اینکه حسابداری در لیسانس هم شاخه داره؟
    یعنی مثلا من میتونم کارشناسی حسابداری دولتی بخونم؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا