پیش پرداخت و پیش دریافت در حسابداری چیست؟

پیش پرداخت و پیش دریافت در حسابداری چیست؟

پیش پرداخت و پیش دریافت از کاربردی‌ترین موضوعات حسابداری هستند که همه ما، چه صاحب یک کسب‌و‌کار باشیم و چه مشتری و استفاده کننده‎ خدمات، با آن‎ها زیاد سر و کار داریم. از آنجاییکه محاسبه و شناسایی پیش‌پرداخت و پیش‌دریافت در حسابرسی‌های مالی و همچنین محاسبه سود و زیان بسیار ضروری هستند، چنانچه تاکنون اطلاعات کاملی درباره آن‎ها  نداشتید یا با توضیح و تفاوت‌های آن‎ها آشنا نبوده‌اید، این مقاله از فینتو برای شما است. در ادامه با ما همراه شوید.

پیش پرداخت چیست؟

حتما برای شما هم بسیار پیش آماده که پولی را پرداخت می‌کنید تا یک کالا یا خدمات را در آینده دریافت کنید. برای مثال پولی را بابت خرید خودرو به یک شرکت فروش خودرو پرداخت کرده‌اید و قرار است که خودرو را چند ماه بعد تحویل بگیرید. به این نوع از پرداخت که وجه مورد نظر قبل از ارائه کالا یا خدمات پرداخت می‎شود، پیش پرداخت می‎گوییم. پیش‌پرداخت دارایی جاری است و ماهیت بدهکار دارد. یعنی مبلغی است که ما نزد یک شرکت یا شخص دیگر داریم و پس از دریافت کالا یا خدمات، آن را از ستون بدهکار کسر کرده و به ستون بستانکار اضافه می‎کنیم. محاسبه و درج صحیح تغییرات ستون بدهکار و بستانکار از جمله مواردی است که باید با دقت حسابرسی و ثبت شود و ما پیشنهاد می‎کنیم برای جلوگیری از خطای انسانی و کاهش کاغذ بازی، با کم‎ترین هزینه از نرم افزار حسابداری آنلاین (ابری) فینتو استفاده کنید.

پیش پرداخت و پیش دریافت در حسابداری چیست؟

بیشتر بخوانید: حسابداری آنلاین چیست؟

انواع پیش پرداخت

  • پیش پرداخت دارایی جاری: برای خرید دارایی جاری مثل سهام یا مواد اولیه با سر‌رسید آینده انجام می‎شود. مثلا با پیش پرداخت، سهام یک شرکت را می‎خریم و در زمان توافق شده در آینده آن سهام به ما منتقل می‎شود.
  • پیش پرداخت خرید کالا: هنگام خرید کالا مبلغی به عنوان پیش‌پرداخت به فروشنده پرداخت می‎شود؛ اما در آینده آن را تحویل می‎گیریم.
  • پیش پرداخت دارایی ثابت یا سرمایه: هنگامی که با پرداخت مبلغی به عنوان پیش پرداخت دارایی ثابتی که می‎توانیم آن را سرمایه هم بنامیم (مثل ملک و املاک، زمین، ماشین آلات) را با موعد تحویل آینده خریداری می‎کنیم.
  • پیش پرداخت مالیات: پیش‌پرداخت مالیاتی زمانی است که هنوز موعد رسیدگی مالیاتی نرسیده است، اما به دلیل اجرای قوانین مالیاتی مبلغی به عنوان پیش پرداخت به اداره مالیات پرداخت می‎شود.

در سند پیش پرداخت چه مواردی ثبت میشود؟

در سند پیش پرداخت، حساب پیش پرداخت بدهکار و صندوق بستانکار یا حساب بانک به ثبت می‌رسد.

  آیا پیش پرداخت و علی الحساب با هم یکی هستند؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم خیر. پیش پرداخت و علی الحساب باهم متفاوت هستند. در پیش پرداخت قبل از اینکه کاری انجام شده باشد، فاکتور آن را دریافت می‎کنیم و طی یک یا چند مرحله بخشی یا تمام مبلغ را به حساب شرکت یا شخص مقابل واریز میکنیم و در آینده، کالا یا خدمات را دریافت می‎کنیم. اما در علی الحساب بخشی از کار انجام شده است و طرف مقابل برای ادامه کار مبلغی را به عنوان علی الحساب از ما دریافت می‎کند و باقی مانده مبلغ پس از اتمام کار یا معامله پرداخت می‎شود.

پیش پرداخت در حسابداری دولتی چیست؟

در حسابداری دولتی، حساب پیش پرداخت یک حساب دائمی و جزو دارایی‌ها محسوب می‎شود و مبلغی است که قبل از تحویل کالا یا خدمات به فروشندگان پرداخت می‎شود.

بیشتر بخوانید: جزوه آموزشی حسابداری دولتی کامران فقیهی

پیش دریافت چیست؟

به طور ساده پیش دریافت را اینگونه می‎توانیم توضیح دهیم: پیش دریافت مبلغی است که دریافت می‎کنیم تا در آینده خدمات یا کالایی را به شخص یا شرکتی ارائه دهیم. پیش دریافت ماهیت بستانکار دارد و تا زمانی که مبلغ شخصی یا شرکتی نزد ما است و هنوز کالا یا خدمات مورد نظر را ارائه نداده‌ایم، این مبلغ بدهی ما تلقی می‎شود و پس از ارائه کالا یا خدمات، آن را از ستون بدهی‌ها خارج کرده و در ستون درآمد‌ها ثبت می‎کنیم. به طور مثال اگر یک شرکت ارائه دهنده بیمه داشته باشیم و به شخصی بیمه یک ساله فروخته باشیم، تا یک سال آینده و پایان ارائه خدمات و تعهدات، مبلغ بیمه ای که پیش‌دریافت کرده‌ایم جزو بدهی شرکت ما تلقی می‎شود و در پایان این سال مبلغ پیش دریافت به درآمد ما تبدیل می‎شود.

پیش پرداخت و پیش دریافت در حسابداری چیست؟

انواع پیش دریافت

  • پیش دریافت اعتبار اسنادی: در زمان گشایش اسنادی، بانک مبلغی را تحت عنوان پیش دریافت اعتبار اسنادی دریافت می‎کند.
  • پیش دریافت پیمانکاری: پیش دریافتی است که یک شرکت پیمانکاری، برای کاری که قرار است انجام دهد دریافت می‎کند.
  • پیش دریافت درآمد: در زمان فروش کالا یا خدمات و قبل از تحویل یا ارائه، مبلغی به عنوان پیش دریافت از مشتری دریافت می‎شود و تا هنگام تحویل کالا یا خدمات این مبلغ بدهی فروشنده به مشتری تلقی می‎شود.
  • پیش دریافت خدمات: هنگامی که پیش از ارائه خدمات، مبلغی را به عنوان پیش دریافت از مشتری دریافت می‎کنیم تا در آینده خدماتی را ارائه دهیم. به طور مثال اگر یک شرکت حقوقی داریم و با گرفتن پیش دریافت با شرکت دیگری قرار داد می‎بندیم که تا یک سال تمام امور حقوقی آن ها را انجام دهیم اما در حال حاضر کاری را شروع نکرده‌ایم و قرار است در طول یک سال آینده امور حقوقی آن‌ها را انجام دهیم.
  • پیش دریافت مالیات: پیش دریافت مالیات مبلغی است که پیش از موعد رسیدگی مالیاتی دریافت می‎شود. مثل زمانی که کالایی را می‎فروشیم و روی آن مالیات بر ارزش افزوده دریافت می‎کنیم. این پیش دریافت مالیات بر ارزش افزوده هنگام رسیدگی مالیاتی با پیش پرداخت مالیات بر ارزش افزوده تهاتر می‎شود و مورد بررسی قرار می‎گیرد.

در سند پیش دریافت چه مواردی ثبت میشود؟

در سندهای پیش دریافت حساب بانک یا صندوق بدهکار و حساب پیش دریافت بستانکار ثبت می‎شود.

استهلاک پیش دریافت چیست؟

استهلاک پیش دریافت به این معنی است که وقتی پیش از تحویل کالا یا ارائه خدمات قرار است که از مشتری مبلغی را دریافت کنیم، مبلغ پیش دریافت باید در اولین پرداختی دریافت شود. به این معنی که اگر قرار است به میزان  30 درصد از فاکتور به عنوان پیش دریافت پرداخت بشود، 30 درصد از 100 درصد محاسبه می‎شود و مشتری می‌بایست آن را به عنوان پیش دریافت، پرداخت کند.

فینتو

در پایان لازم است تاکید کنیم که بررسی، ثبت و حسابرسی پیش دریافت و پیش پرداخت‌ها و اصلاح آن‎ها در حسابرسی کسب و کارها بسیار ضروری است و خطاهای محاسباتی می‎تواند داده‌ها و اطلاعات اشتباه و همینطور ضررهای مالی سنگینی به کسب و کار شما بزند. پیشنهاد می‎کنیم برای انجام این حسابرسی‌ها از نرم افزار حسابداری فینتو استفاده کنید که یک نرم افزار حسابداری ابری(آنلاین) است و می‌توانید با کم‎ترین هزینه، بدون نیاز به تجهیزات سخت افزاری و بدون نگرانی از پاک شدن اطلاعات خود، از هر کجا و در هر زمان به تمام اطلاعات و امور حسابداری و مالی‌تان دسترسی داشته باشید.

نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا