حق سنوات چیست؟ حق سنوات 1403 و تفاوت آن با پایه سنوات

حق سنوات

حق سنوات از جمله مزایایی است که پرداخت آن توسط کارفرما اجباری است و تقریبا به تمام کارگران تعلق میگیرد اما بسیاری از افراد از شرایط، نحوه محاسبه و پرداخت آن به درستی اطلاع ندارند و یا آن را با پایه سنوات اشتباه میگیرند. در این مقاله از فینتو به توضیح هر آنچه لازم است درباره حق سنوات بدانید میپردازیم، پس تا پایان همراه ما باشید.

 

حق سنوات چیست؟

حق سنوات که آن را با نام مزایای پایان خدمت هم میشناسیم، مبلغی است که در پایان هر سال کاری به تمامی کارگران متناسب با میزان کارکردشان تعلق میگیرد و کارفرما موظف است که هنگام پایان قرارداد با کارمند، حق سنوات او را بر اساس تعداد سال های کارکرد او حساب و پرداخت کند. بسیاری از کارفرمایان نیز حق سنوات را سالیانه پرداخت نمیکنند و هنگام پایان همکاری، سنوات تمام سال های همکاری را به صورت یکجا با کارگر تسویه میکنند.

 

میزان حق سنوات چقدر است؟

مبلغ حق سنوات برای هر سال، معادل آخرین حقوق دریافتی کارگر  در آخرین ماه همکاری است. به طور مثال اگر کسی مدت یک سال در یک شرکت مشغول به کار بوده، سنوات او به اندازه یک حقوق است و مبلغ آن معادل با مبلغ آخرین ماهی است که حقوق دریافت کرده است. به همین ترتیب اگر کسی 10 سال سابقه کار داشته باشد سنوات او معادل با 10 حقوق (هر سال، یک حقوق) محاسبه خواهد شد. نکته ی مهمی که خوب است بدانید این است که اگر کسی چند سال در یک مجموعه کار کرده باشد اما سنوات دریافت نکرده باشد، هنگام قطع همکاری سنوات او می بایست به روز و مطابق با سنوات تعیین شده ی سال جاری محاسبه شود. به زبان ساده تر اگر فرض کنیم که شخصی 10 سال سنوات معوقه دارد و در سال 1403 قصد دریافت سنوات خود را دارد، مطابق با قانون کار سنوات هر 10 سال او به اندازه آخرین حقوق ماهیانه ی دریافتی او در سال 1403 محاسبه میشود.

 

سنوات به چه کسانی تعلق میگیرد؟

تقریبا می توان گفت که تمام افراد مشمول دریافت حق سنوات هستند از جمله:

  • افرادی که قراردادهای تمام وقت یا پاره وقت دارند
  • افرادی که قراردادهای رسمی یبا غیر رسمی دارند
  • کارگران فصلی، ساعتی یا روزمزد
  • تمام افرادی که قرارداد مطابق با قوانین قانون کار دارند

نکته ای که باید به آن توجه باشید این است که است سنوات کارگران ساعتی و نیمه وقت بر اساس میانگین حقوق دریافتی آن ها در 90 روز آخر همکاری محاسبه میشود.

تنها کسانی که امکان دریافت حق سنوات را ندارند دانشجویان و دانش آموزانی هستند که در مشاغل تابستانی فعالیت میکنند

 

 بیشتر بخوانید: پایه سنوات چیست؟ نحوه محاسبه پایه سنوات 1403

حق سنوات برای کسانی که کمتر از یک سال سابقه کار دارند:

در بالا اشاره کردیم که حق سنوات به ازای هر سال کاری محاسبه میشود. اما لازم است بدانید که افرادی که کمتر از یک سال سابقه کار دارند نیز به تناسب مدت کارکردشان، مشمول دریافت حق سنوات هستند.

در زیر فرمول محاسبه حق سنوات را با هم میخوانیم.

نحوه محاسبه حق سنوات با مثال:

برای محاسبه حق سنوات از فرمول زیر استفاده میکنیم:

آخرین حقوق دریافتی کارگر در سال جاری را ضرب در تعداد روزهای کارکرد کرده و سپس تقسیم بر 365 میکنیم.

برای جا افتادن بهتر موضوع، بیایید این مثال را با هم مرور کنیم. اگر آخرین حقوق دریافتی شخصی 6 میلیون تومان باشد و تعداد روزهای کارکرد او کمتر از یک سال و به طور مثال 200 روز باشد برای محاسبه حق سنوات، 6 میلیون دریافتی او را در 200 ضرب میکنیم و بر 365 تقسیم میکنیم که بدین ترتیب حق سنوات او تقریبا معادل 3.287.000 هزار تومان میشود.

 

مثال دوم: اگر شخصی 10 سال سابقه کار دارد و در پایان سال 1403 با شرکت مذبور قطع همکاری کرده است و قصد دریافت حق سنوات 10 سال گذشته خود را دارد، با فرض اینکه آخرین حقوق دریافتی او معادل 10 میلیون تومان بوده است، حق سنوات 10 سال گذشته او برابر با 10 حقوق (هرسال، یک حقوق) و مبلغ آن برابر با آخرین دریافتی او در سال جاری است یعنی حق سنوات او برای 10 سال معادل 100 میلیون تومان میشود (10 سال ضرب در 10 میلیون تومان)

 

حق سنوات 1403

فرمول محاسبه حق سنوات در سال 1403 همانند سال های گذشته است و تفاوتی نکرده است و از طریق آموزش محاسبه حق سنوات که در بالا توضیح دادیم محاسبه میشود. برای یادآوری نیز یک بار دیگر فرمول محاسبه حق سنوات را برای شما قرار داده ایم:

فرمول محاسبه حق سنوات 1403
(آخرین حقوق پایه دریافتی * تعداد روزهای کارکرد) تقسیم بر 365

 

تفاوت پایه سنوات با حق سنوات

از آنجایی که پایه سنوات و حق سنوات اغلب باهم اشتباه گرفته میشوند، خوب است که در اینجا یک بار برای همیشه  به توضیح پایه سنوات و تفاوت آن با حق سنوات به طور کامل بپردازیم

 

پایه سنوات چیست؟

مطابق با قانون کار و برای تشویق و جبران کمبود حقوق کارگران در صورتی که کارگر بیش از یک سال در یک کارگاه کار کرده باشد، به صورت روزانه مبلغی تحت عنوان پایه سنوات برای او لحاظ خواهد شد که پرداخت آن معمولا به صورت ماهانه و همراه با حقوق و یا در انتهای سال و به صورت یکجا است. مبلغ پایه سنوات هر ساله توسط شورای عالی کار اعلام میشود و کارگرانی که در طرح طبقه بندی مشاغل مشغول هستند، با توجه به اینکه در کدام دسته بندی 20 گانه قرار دارند مشمول دریافت پایه سنوات هستند.

پس متوجه شدیم که علاوه بر اینکه محاسبه و معیار حق سنوات و پایه سنوات کاملا با هم متفاوت است، پایه سنوات برخلاف حق سنوات تنها به کارگرانی تعلق میگیرد که بیش از یک سال در یک کارگاه کار کرده باشند و مبلغ آن نیز توسط شورای عالی کار تعیین میشود و برخلاف حق سنوات بستگی به حقوق توافقی بین کارگر و کارفرما و مزایای رفاهی دریافتی ندارد.

 بیشتر بخوانید: پایه سنوات چیست و چطور محاسبه میشود؟

 

تفاوت پایه سنوات و حق سنوات چیست؟

از آن جایی که پایه سنوات و حق سنوات در بسیاری از اوقات باهم اشتباه گرفته میشوند و برای افراد تبدیل به موضوع گیج کننده ای شده است، ما در فینتو جدول زیر را برای شما آماده کرده ایم تا به طور خلاصه و کامل و یک بار برای همیشه تفاوت های پایه سنوات و حق سنوات را به خوبی بشناسید

پایه سنوات حق سنوات
پایه سنوات به کارگرانی تعلق میگیرد که سال اول فعالیت خود در یک کارگاه را به پایان رسانده و سال دوم همکاری خود را با آن مجموعه سپری میکنند. در واقع افراد از سال دوم همکاری با یک کارفرما یا مجموعه مشمول دریافت پایه سنوات هستند حق سنوات به تمامی کارگران تعلق میگیرد و در صورتی که شخصی کمتر از یک سال سابقه کار داشته باشد، به نسبت کارکردش حق سنوات او محاسبه و به او پرداخت میگردد
میزان پایه سنوات یک عدد مشخص است که هرساله توسط اداره کار ابلاغ میشود و ماهیانه همراه با حقوق و دستمزد به کارگر پرداخت میشود

(میزان پایه سنوات در سال 1402 برای هر روز 7 هزارتومان و ماهیانه 210 هزارتومان برای ماه 30 روزه و 217 هزارتومان برای ماه 31 روزه اعلام شده است)

میزان حق سنوات به ازای هر سال معادل با یک حقوق و به مبلغ آخرین حقوق دریافتی کارگر در آخرین ماه فعالیت او است. به عنوان مثال اگر کارگری سه سال سابقه کار داشته باشد، هنگام پایان همکاری باید معادل سه حقوق (هرسال، یک حقوق) حق سنوات دریافت کند.

حق سنوات به روز محاسبه میشود وبه عنوان مثال درصورتی که فردی بخواهد حق سنوات معوقه 5 سال گذشته خود را در سال 1402 دریافت نماید، کارفرما موظف است که مبلغ هر 5 حق سنوات او را به ارزش روز و معادل با آخرین حقوق دریافتی او در سال 1402 با وی تسویه بکند.

پایه سنوات جزو حقوق و دریافتی ماهیانه است و مشمول پرداخت مالیات است حق سنوات چنانچه در پایان همکاری دریافت شود مشمول پرداخت بیمه و مالیات نیست اما در صورتی که فرد حق سنوات خود را دریافت کند و به همکاری با مجموعه ادامه دهد لازم است که مالیات حقوق سنوات را بپردازد

آیا مزایای رفاهی در محاسبه حق سنوات اعمال میشود؟

در پاسخ باید بگوییم که بله. در محاسبه حق سنوات به جز مبلغ حقوق دریافتی پایه، مزایایی همچون حق مسکن، حق اولاد، حق خوار و بار، هزینه ی ایاب و ذهاب و سایر مزایا محاسبه میشود. بنابراین اگر کارگر مزایای رفاهی نیز دریافت میکند در محاسبه حق سنوات به نفع او خواهد بود زیرا مزایای رفاهی حقوق کارگر را افز ایش میدهد، در نتیجه حق سنوات سالیانه که به اندازه یک حقوق میباشد نیز رقم بیشتری است.

حق سنوات فردی که ترک کار کرده چگونه است؟

آیا به کارگری که ترک کار کرده است حق سنوات تعلق میگیرد؟ این یکی از متداول ترین سوالات دریاره حق سنوات است.

مهم است بدانید که حتی در صورت ترک کار نیز کارفرما ملزم به پرداخت حق سنوات کارگر است. توجه داشته باشید که در صورتی که همکاری بین کارفرما و کارگر کمتر از یک سال باشد، کارفرما موظف به پرداخت حق سنوات کارگر به تناسب زمان کارکرد او است.

حق سنوات چیست

فرمول محاسبه حق سنوات 1402

فرمول محاسبه حق سنوات در سال 1402 نیز همانند سال های گذشته و به روش زیر محاسبه میشود که در شروع متن نیز با مثال آن را توضیح داده ایم:

آخرین حقوق دریافتی ضرب در تعداد روزهای کارکرد تقسیم بر 365

 

آیا میتوان از کارفرما به دلیل عدم پرداخت حق سنوات شکایت کرد؟

بله. پرداخت کارفرما مطابق قانون برای کارفرما اجباری است. بنابراین در صورتی که کارفرما از پرداخت سنوات خودداری کند کارفرما میتواند به اداره کار شکایت کند و نسبت به دریافت حق سنوات خود اقدام کند.

 

آیا نوع قطع همکاری کارفرما با کارگر تاثیری در دریافت حق سنوات دارد؟

خیر. کارگر در هر صورت مشمول دریافت حق سنوات است و قطع همکاری چه بر اثر پایان قرارداد باشد و چه اخراج، استعفا، بازنشستگی و… حق سنوات به او تعلق میگیرد

تغییر مدیرعامل شرکت تاثیری در پرداخت حق سنوات تاثیر گذار است؟

تغییر مدیرعامل یا کارفرما و همینطور بزرگی و کوچکی شرکت و سازمان هیچگونه تاثیر و ارتباطی در حق سنوات ندارد.

 

نحوه محاسبه حق سنوات سال های گذشته چگونه است؟

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم در صورتی که چند سال سنوات معوقه داشته باشید، مجموع سنوات معوقه شما مطابق با همان سالی که اقدام به دریافت سنوات کرده اید و با نرخ همان سال محاسبه میشود.

 

آیا به حق سنوات مالیات تعلق میگیرد؟

حق سنوات مبلغی است که هنگام پایان قرارداد به شخص پرداخت میشود. اگر کارگر سنوات خود را هنگام قطع همکاری دریافت کند و رابطه کاری او با شرکت به پایان برسد مشمول پرداخت مالیات برای سنوات نخواهد بود اما در صورتی که سنوات سالیانه خود را دریافت کند و همچنان به همکاری با شرکت ادامه دهد، مالیات حقوق سنوات از او کسر خواهد شد.

 

آیا از حق سنوات حق بیمه کسر میشود؟

خیر مطابق با قانون تامین اجتماعی، حق سنوات مشمول کسر حق بیمه نیست.

 

آیا به افرادی که کمتر از یک سال سابقه کار دارند حق سنوات تعلق میگیرد؟

این از سوال مهم و البته پر تکرار است و پاسخش این است که بله! بیشتر افراد خیال میکننذ که حق سنوات تنها به افرادی که یک سال و بیشتر در یک مجموعه کار کرده اند تعلق میگیرد اما این اشتباه است. تمامی افراد به نسبت کارکردشان مشمول دریافت حق سنوات هستند اعم از افرادی که قرارداد نیمه وقت یا موقتی و ساعتی دارند، کارگران فصلی و…

 

نرم افزار حقوق و دستمزد فینتو

با نرم افزار حقوق و دستمزد آنلاین فینتو میتوانید به ساده ترین روش ممکن حقوق و دستمزد پرسنل شرکت را محاسبه کنید. نرم افزار فینتو به صورت 24 ساعته و بدون هیچ محدودیتی در تعریف تعداد پرسنل به شما این امکان را میدهد تا حقوق، مزایا و کسورات کارکنان را مدیریت کنید، دیسکت های بیمه و مالیات تهیه کنید، انواع معافیت های مالی و مالیاتی را اعمال کنید، دیسکت پرداخت گروهی بانک تهیه کنید و انواع وام و مساعده را برای کارکنان تعریف کنید.

همین حالا میتوانید کار خود را با فینتو را آغاز کنید: نرم افزار حقوق و دستمزد آنلاین فینتو

نرم افزار حقوق و دستمزد آنلاین

اشتراک گذاری:

12 در مورد “حق سنوات چیست؟ حق سنوات 1403 و تفاوت آن با پایه سنوات”

  1. سلام
    پرداخت حق سنوات سالیانه آیا علی الحساب است؟
    پرداخت سنوات سالیانه هر سال چه فرقی با پرداخت سنوات سال آخر برای کارفرما دارد؟
    آیا کارگری کا هر سال سنوات خود را دریافت می‌کند می‌تواند در سال آخر جهت پرداخت آخرین سال از کارفرما شکایت کند؟

  2. عبدالله قاسمی

    سلام من پارسال تو یک هتل مشغول کار بودم حق سنوات و عیدی منو امسال سال جدید واریز کردن مگه محاسبع سنوات طبق روز نیست نباید طبق اداره کار امسال حساب کنن؟؟

    1. تیم تحریریه فینتو

      سلام وقت شما بخیر. بله حق سنوات مطابق با نرخ روز بایذ پرداخت بشه. یعنی به طور مثال در صورتی که شما میخواید حق سنوات سال 1400 و 1401 رو در سال 1402 تسویه و دریافت کنید، کارفرما موظف هست که حق سنوات هر دو سال رو مطابق با تعرفه سال 1402 که توسط وزارت کار اعلام میشه به شما پرداخت بکنن. موفق باشید.

  3. سلام الان برج ۵وحق سنوات مارو ندادند ….ایا طبق ۱۴۰۲ برایمان حساب میشود یا همان ۱۴۰۱ …..اخه شنیدیم اگر ۳ماه دیرکرد داشته باشند طبق سال جاری واریز میگردد

  4. سلام یه سوال؟
    من اول خرداد 1401 اومدم شرکت و کارفرما پایان اردیبهشت 1402 سنوات و عیدی رو دادن یعنی بعد اینکه یکسال تمام شد برای 10 ماه 1401 رو پایان اردیبهشت به نرخ 1401 پرداخت کردن آیا درسته یا نه؟

  5. سلام . پدرم ۲۲ سال کارگر شبانه روزی بود بدون اینکه بیمه شده باشه و حق سنوات و حق اولاد و حق مسکن یا عیدی و پاداش داشته باشد. امسال کار را ترک کرده است . ایا میتواند حق سنوات و تمام حق ها و پاداش هایش را بگیرد؟؟؟ و خود را باز نشسته کند؟

  6. سلام
    آیا مزایا و کارانه و مبالغ این چنینی (که در لیست بیمه به عنوان مشمول لحاظ شده اما جزء حقوق پایه نیستند) شامل سنوات هستند؟

  7. من علاوه بر حقوقی که دریافت میکنم بعنوان سرویس شرکت هم مبلغی به من میدهند آیا برای سنوات پایان سال مبلغ سرویس رو هم باید پرداخت کنند یا خیر؟

  8. اسماعیل مصطفایی

    با سلام من ۲۲سال کارکردم میخواهم سنواتی رابگیرم آیا حق مسکن حق اولاد بقیه مزایا روی سنوات حساب می‌شود یا فقط پایه حقوق حساب میشود

    1. سلام
      شامل آن بخش از دریافتی که از آن حق بیمه کسر و به حساب تامین اجتماعی واریز گردیده است می‌شود در واقع به میزان اولین حقوق بازنشستگی که میانگین دریافتی شما خواهد بود

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا