این روزها بازار شرکت های دانش بنیان به دلیل مزایای خوبی که برای شرکت ها دارند بسیار داغ است و اغلب شرکت ها از کوچک تا بزرگ به دنبال کسب اطلاعات یا شناخت راه های دانش بنیان شدن هستند تا بتوانند از مزایا و امتیازاتی که دولت برای شرکت های دانش بنیان در نظر گرفته بهره مند شوند و با سرعت بیشتری در مسیر پیشرفت قدم بردارند. با این حال بسیاری هنوز از قوانین، شرایط و مدارکی که برای دانش بنیان شدن نیاز است به درستی اطلاع ندارند پس ما تصمیم گرفتیم تا در این مقاله از فینتو به طور کامل به توضیح تمام شرایط و اقداماتی که یک شرکت برای دانش بنیان شدن نیاز دارد بپردازیم. پس اگر شما نیز از قوانین ثبت و ارزیابی شرکت های دانش بنیان به طور کامل مطلع نیستید، این مقاله برای شما است.
شرکت دانش بنیان چیست؟
بهتر است که ابتدا با یک توضیح ساده از تعریف شرکت های دانش بنیان شروع کنیم. شرکت های دانش بنیان به شرکت های خصوصی یا تعاونی گفته میشود که به کارآفرینی بر پایه علم و دانش می پردازند و باعث رشد اقتصاد، تولید ثروت و اشتغال زایی در بستر علم و دانش همراه با خلاقیت و نوآوری میشوند. قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان در ایران در سال 91 و با هدف گسترش اقتصاد دانش محور و تحقق اهداف علمی و اقتصادی توسط هیئت وزیران به تصویب رسید و همانطور که شاهد هستیم در سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته شده است. سال 1401 نیز سال “ تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین” نام گذاری شد
حالا که مرور سریعی به معنی شرکت های دانش بنیان داشتیم. در پایین به توضیح شرایط ، قوانین و مدارکی که برای ثبت یک شرکت دانش بنیان نیاز است میپردازیم.
ِویژگی های عمومی و اختصاصی برای شرکت های متقاضی:
همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، شرکت های خصوصی و تعاونی واجد شرایط ارزیابی برای دانش بنیان شدن هستند. پس لازم است که پیش از ثبت درخواست برای ارزیابی جهت دانش بنیان شدن یک شرکت خصوصی یا تعاونی ثبت کرده باشید. شرکت های خصوصی و تعاونی که متقاضی دانش بنیان شدن هستند لازم است که ویژگی های عمومی و اختصاصی زیر را داشته باشند.
“بیشتر بخوانید: همه چیز درباره نحوه ثبت شرکت“
ویژگی های عمومی:
دست کم دو نفر از اعضا هیئت مدیره شرکت باید بتوانند که “حداقل” دو مورد از شرایط زیر را اثبات کنند
- حداقل مدرک کارشناسی
- دست کم سه سال سابقه کاری یا علمی در زمینه ی فعالیت های شرکت یا سابقه مدیریتی داشته باشند
- حداقل یک اختراع ثبت و ارزیابی شده داخلی داشته باشند یا در زمینه کاری خود یک اختراع ثبت شده ی بین المللی داشته باشند
- به مدت 6 ماه حداقل برای سه نفر از کارمندان تمام وقت شرکت بیمه پرداخت شده باشد.
- دست کم نیمی از درآمد شرکت در یک سال مالی گذشته از فروش کالا، فناوری و یا خدمات دانش بنیان( شامل خدمات تحقیق و توسعه و طراحی مهندسی مرتبط با فهرست کالاهای دانش بنیان و خدمات تخصصی دانش بنیان) از طریق قرارداد باشد
تبصره:شرکت هایی که در مرحله تجاری سازی اولین کالای دانش بنیان خود هستند،در صورتی که دارای تولید پایلوت موفق باشند،و استانداردهای لازم را از مراجع ذی صلاح داخلی یا بین المللی کسب کرده باشند،و دارای بازار مطمئن و یا اعلام نیاز معتبر همراه با قرارداد تولید کالا باشند،از رعایت بند 1-2 مستثنی هستند
ویژگی های اختصاصی:
شرکت متقاضی باید علاوه بر شاخص های عمومی بالا، در یکی از دسته بندی های زیر دارای کلیه ی شرایط اختصاصی باشد
شرکت های تولید کننده کالای دانش بنیان:
شرایط اختصاصی برای شرکت های تولید کننده کالای دانش بنیان به شرح زیر است:
- محصول خود را طی دو سال گذشته و در قالب کالای جدید عرضه کرده باشند
- دانش فنی تولید آن کالا را بومی سازی کرده باشند
- استانداردهای مورد نیاز کالا را اخذ کرده باشند
- حداقل 30% از کارمندان تمام وقت شرکت، باید دست کم مدرک کارشناسی داشته باشند و در بخش های مرتبط با تولید مشغول به کار باشند
- بخش تحقیق و توسعه شرکت می بایست فعال باشد و دست کم 7% از فروش سالانه این شرکت صرف همین موضوع شود
شرکت های خدمات تخصصی دانش بنیان:
شرایط اختصاصی برای شرکت های خدمات تخصصی دانش بنیان به شرح زیر است:
- حداقل 50% از نیروهای تمام وقت شرکت که دارای مدرک کارشناسی یا بالاتر هستند در زمینه ارائه خدمات دانش بنیان مشغول فعالیت باشند
- شرکت در طول یک سال، حداقل درآمد تعیین شده توسط قانون را از طریق ارائه خدمات دانش بنیان کسب کرده باشد
- شرکت در طول یک سال گذشته حداقل یک قرارداد رسمی در زمینه ارائه خدمات دانش بنیان داشته باشد
- دست کم 7% از درآمد سالیانه ی شرکت صرف تحقیق و توسعه خدمات مرتبط با دانش بنیان شود
شرکت های تحقیق و توسعه و خدمات طراحی مهندسی
شرایط اختصاصی برای شرکت های شرکت های تحقیق و توسعه و خدمات طراحی مهندسی دانش بنیان به شرح زیر است:
- در یک سال گذشته، دست کم یکی از مواردی که مورد تحقیقات آن ها بوده منجر به عقد قرارداد برای بهبود فرایند یا تولید و عرضه کالا یا خدمات ارتقا یافته شده باشد.
- حداقل 50% از نیروی انسانی تمام وقت شرکت که مدرک کارشناسی یا بالاتر دارند در بخش تحقیقات مشغول باشند
- محصول تولید شده توسط شرکت باید حداقل به صورت تولید شده یا پایلوت باشد
برای ثبت شرکت دانش بنیان به چه مدارکی نیاز داریم؟
در بالا به طور کامل به شرایط عمومی و تخصصی که شرکت های دانش بنیان لازم است داشته باشند پرداختیم. در پایین لیست مدارکی که برای ثبت نام و ارزیابی شرکت دانش بنیان نیاز است را برای شما آماده کرده ایم. این مدارک را باید در سایت معاونت توسعه شرکت های دانش بنیان به نشانی https://daneshbonyan.isti.ir بارگذاری کنید.
مدارک مورد نیاز:
- ارائه رزومه و یا کاتالوگ شرکت (اختیاری)
- ارائه تصویر مجوزهای شرکت (اختیاری)
- ارائه آگهی تاسیس و آخرین روزنامه رسمی شرکت(اجباری)
- ارائه تعهد نامه نظام مالی (اجباری)
فایل و جزئیات این تعهدنامه را میتوانید با کلیک بر روی لینک زیر ببینید و دانلود کنید
مشاهده و دانلود فایل تعهدنامه مالی شرکت های دانش بنیان
- ارائه تصویر آخرین اظهارنامه مالیاتی (اجباری)
- ارائه آخرین لیست بیمه کارکنان شرکت به همراه شرح کامل مزایا و دریافتی آن ها (اختیاری)
- ارائه رزومه و معرفی نامه کارکنان (اختیاری)
- ارائه نمودار سازمانی شرکت (اختیاری)
پس از ارسال مدارک در سامانه مراحل زیر جهت ارزیابی و راستی آزمایی طی خواهد شد:
- اطلاعات ثبت شده جهت ارزیابی حضوری در محل به کارگزاران ارسال میشود
- ممیزی فنی توسط گارگروه سردبیری معاونت علمی و فناوری صورت میگیرد
- مدارک و مستندات ارائه شده شده با قوانین و ایین نامه های معاونت علمی تطبیق داده میشود
- نتیجه اعلام خواهد شد
هزینه ثبت شرکت دانش بنیان چقدر است؟
برای ثبت شرکت دانش بنیان نیازمند پرداخت هزینه جداگانه ای نیستید. هزینه های پرداختی شامل همان هزینه ای هایی است که برای ثبت شرکت خصوصی یا تعاونی پرداخت میکنید و یا هزینه های دیگری مثل هزینه اظهارنامه، روزنامه رسمی و.. . اما دانش بنیان شدن یا همان ثبت شرکت دانش بنیان به صورت جداگانه نیازمند پرداخت هزینه ای نیست.
در این مقاله تلاش کردیم تا تمام مدارکی که لازم است جهت ارزیابی و ثبت شرکت دانش بنیان ارائه دهید را در خدمت شما قرار دهیم. در صورتی که همچنان سوال یا ابهامی در این باره دارید میتوانید سوال خود را در قسمت نظرات برای ما بنویسید. همکاران ما در کوتاه ترین زمان ممکن پاسخگوی شما هستند.
نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو
پیشرفت و حرکت در مسیر صحیح و رو به جلو در هر شرکتی نیازمند حسابداری صحیح است. با نرم افزار حسابداری آنلاین (ابری) فینتو که نسل جدید نرم افزارهای حسابداری است می توانید با کمترین هزینه و در هر زمان و از هر کجا به امور مالی و حسابداری شرکت رسیدگی کنید. برخلاف نسل قدیمی نرم افزارهای حسابداری، نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو دیگر نیازی به پرداخت هزینه گزاف، نصب نرم افزارهای سخت و پیچیده، محدودیت در استفاده و بروز رسانی های سخت ندارد. نرم افزار حسابداری فینتو 15 روز مهلت تست رایگان دارد و شما میتوانید همین حالا و با کلیک بر روی تصویر زیر انجام کلیه امور مالی و حسابداری خود را با فینتو آغاز کنید