مالیات شرکت زیان ده – نحوه محاسبه مالیات شرکت زیان ده

مالیات شرکت زیان ده

مالیات شرکت های زیان ده معمولا از آن مواردی است که جای سوال زیادی دارد. اصلا آیا شرکت های زیان ده باید مالیات بدهند یا خیر؟ در این مقاله از فینتو قصد داریم تا به طور جامع و کامل به تمام قوانین مالیاتی شرکت های زیان ده بپردازیم. مثل همیشه تا انتها همراه ما باشید.

 

 

 

شرکت زیان ده در حسابداری

به زبان ساده زیان ده بودن شرکت در دنیای حسابداری زمانی اتفاق میفتد که درآمد شرکت شما بیشتر از هزینه ها باشد و یا هنگامی که درآمدها کاهش پیدا میکنند، هزینه ها به همان اندازه کاهش پیدا نکند. عوامل مختلف و مهمی که میتوانند باعث کاهش درآمد و زیان ده شدن یک کسب و کار شوند عبارت هستند از:

  •       مدیریت اشتباه گردش وجوه نقد
  •       عدم آشنایی صحیح با بازار
  •       عدم استفاده از تکنولوژی های جدید
  •       تقسیم اشتباه بودجه کسب و کار و سرمایه
  •       و…

 

 

مالیات شرکت های زیان ده

آیا شرکت های زیان ده باید مالیات بپردازند؟ همین جا خیالتان را راحت کنیم که خیر. در بند 12 ماده 148 قانون مالیات مستقیم آمده است که در چنین مواردی، زیانی که به کسب و کار وارد شده است از مالیات همان سال یا سال های بعد از آن کسر خواهد شد. پس در صورتی که بعد از ارسال اظهارنامه مالیاتی و مدارک و مستنداتی که ثابت کند که شرکت سودی به دست نیاورده و زیان ده بوده است اداره مالیات تا زمان زیان ده بودن، مالیاتی از آن شرکت نخواهد گرفت. به عبارتی مالیات به سود تعلق میگیرد نه به فروش. بنابراین در صورتی که شرکت سودی به دست نیاورده است، مشمول پرداخت مالیات نیز نیست.

 

بیشتر بخوانید: ماده 272 قانون مالیات های مستقیم – تفسیر + اطلاعیه ها

 

 

تایید شرکت های زیان ده از سوی سازمان مالیات

در بالا اشاره کردیم که شرکت های زیان ده باید مدارک و مستنداتی ارائه کنند که زیان ده بودن شرکت به سازمان امور مالیاتی اثبات شود. فراموش نکنید که پیش از هر چیز لازم است که اظهارنامه مالیاتی خود را در موعد مقرر ارسال کنید. در واقع به یاد داشته باشید که هرجا صحبت از مالیات در است، جمله “ارسال به موقع اظهارنامه مالیاتی” میدرخشد J سپس لازم است که مدارکی مانند واریزی های حقوق کارمندان، فاکتور یا مستندات مربوط به خرید تجهیزات، پرداختی های مربوط به وام و تسهیلات، هزینه های مربوط به تحقیق و توسعه و.. را به ممیز یا حسابرس مالیاتی ارائه دهید تا مورد بررسی قرار بگیرد. در صورت تایید این موضوع که هزینه ها بیشتر از درآمد بوده، شرکت زیان ده تلقی میشود و تا زمان سود ده شدن، مشمول پرداخت مالیات نخواهد بود. در ادامه لیست مواردی که مطابق با قانون مالیات مستقیم جزو هزینه های قابل قبول مالیاتی هستند را باهم میبینیم.

 

 بیشتر بخوانید: پرداخت قبض مالیات – جدیدترین روش های پرداخت قبض مالیاتی

 

ماده 147 قانون مالیت های مستقیم

ماده 147 قانون مالیات مستقیم به پذیرش هزینه های قابل قبول مالیاتی اشاره دارد. ” هزینه‌های قابل قبول برای تشخیص درآمد مشمول مالیات به شرحی که ضمن مقررات این قانون مقرر می‌گردد عبارت است از هزینه‌هایی که در حدود متعارف متکی به مدارک بوده و منحصرا مربوط به تحصیل درآمد موسسه در دوره مالی مربوط با رعایت حد نصاب‌های مقرر باشد. در مواردی که هزینه‌ای در این قانون پیش‌بینی نشده یا بیش از نصاب‌های مقرر در این قانون بوده ولی پرداخت آن به موجب قانون و یا مصوبه هیات وزیران صورت گرفته باشد قابل قبول خواهد بود”

 

شرط پذیرش هزینه های مالیاتی شرکت زیان ده

در بالا گفتیم که هزینه های شما باید مورد تایید اداره مالیات قرار بگیرد اما کدام هزینه ها مورد پذیرش اداره مالیات قرار خواهند گرفت؟ مطابق با ماده 147 و ماده 148 قانون مالیات مستقیم، هزینه های زیر به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی پذیرفته میشوند:

  •       هزینه هایی که مربوط به خود شرکت و مربوط به همان دوره مالی(مالیاتی) هستند( بیمه کارکنان، حقوق پرداختی، ضایعات تولید، اجاره دفتر یا ماشین آلات استیجاری و…)
  •       هزینه هایی که مدارک و مستندات آن وجود دارد. (برخی از هزینه ها ممکن است مدارک و مستند رسمی برای ارائه نداشته باشند اما قانون آن ها را به عنوان هزینه قابل قبول در نظر میگیرد مانند هزینه برق، سوخت و مخارج ارتباطات )
  •       کمک‌های اشخاص حقیقی و حقوقی برای احداث مساجد، مصلی ها و مدارس علمیه به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی تلقی مـی‌شـود. اداره اوقـاف و امـور خیریه تنها مرجع تأیید اسناد هـزیـنـه کمک اشخاص حقیقی و حـقـوقی برای احداث مـساجد می‌باشند.
  •       هزینه های بالای 5 میلیون تومان، برای اینکه مورد تایید سازمان امور مالیاتی قرار بگیرند باید از حساب شرکت واریز شوند
  •       از حد نصاب اعلام شده بیشتر نباشد (در صورتی که هزینه ها از حد نصاب اعلام شده از سوی سازمان امور مالیاتی بیشتر باشند، صرفا تا سقف اعلام شده مورد قبول است و هزینه های مازاد بر حد نصاب، جزو هزینه های قابل قبول مالیاتی قرار نمیگیرد)
  •       هزینه هایی که در قانون به آن ها اشاره نشده است و یا از حد نصاب مقرر شده بیشتر است، اما پرداخت آن مطابق با مصوبه هیئت وزیران صورت گرفته باشد مورد قبول است. مانند: کمک‌های اشخاص حقیقی و حقوقی برای احداث مساجد، مصلی ها و مدارس علمیه.

 

پیش تر به طور کامل به صفر تا صد هزینه های قابل قبول مالیاتی پرداخته ایم. پیشنهاد میکنیم برای اطلاع از لیست کامل هزینه های قابل قبول مالیاتی این مقاله را مطالعه کنید:

چه هزینه هایی مورد قبول مالیات هستند؟

 


هزینه های غیرقابل قبول مالیاتی شرکت های زیان ده

برخی از هزینه ها نیز به عنوان هزینه های قابل قبول مالیاتی پذیرفته نمیشوند. این هزینه ها شامل موارد زیر هستند:

  •       هزینه های مربوط به درآمدهای معاف از پرداخت مالیات یا مشمول مالیات با نرخ صفر و یا با نرخ مقطوع جزو هزینه های قبول مالیاتی نیستند.
  •       هزینه های خارج از دوره مالی مربوطه
  •       هزینه استهلاک ناشی از افزایش تجدید ارزیابی دارایی اشخاص حقوقی
  •   در صورتی که مدیرعامل و اعضا هیئت مدیره شخص حقیقی باشد، هزینه های مربوط به حقوق و دستمزد و مزایا آن ها و اولاد تحت تکفل و همسرشان به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی محسوب نمیشود (به جز هزینه های مربوط به سفر و فوق العاده مسافرت مربوط به شغل)

 

زیان ابراز نشده در اظهارنامه

یکی از سوالات متداول مودیان مالیاتی این است که اگر زیان های خود را در اظهارنامه ای که ارسال کرده ایم به طور کامل وارد نکرده باشیم، آیا این امکان وجود دارد که مجددا آن را لحاظ کنیم؟ قانون در این خصوص بیان کرده است که در صورتی که مودیان مالیاتی زیان سنواتی خود را در اظهارنامه اعلام نکرده باشند میتوانند از طریق ارائه درخواست کتبی این زیان را اعلام نمایند و سازمان پس از بررسی، در صورت احراز شدن زیان اعلام شده آن را از مالیات مودی کسر خواهد کرد.

 

 

مالیات شرکت های زیان ده مناطق آزاد

اگر شرکتی در مناطق آزاد مستقر باشد و زیان ده باشد، آیا زیان های او جزو هزینه های قابل قبول مالیاتی تلقی میشود؟ مهم است بدانید که شرکت های مستقر در مناطق آزاد تا مدت زمان 20 سال پس از تاسیس مشمول نرخ صفر مالیاتی هستند. بنابراین زیان آن ها مورد قبول سازمان امور مالیاتی نیست.

 

 

مالیات شرکت های زیان ده مناطق ویژه

از آنجایی که شرکت های مستقر در مناطق ویژه مشمول معافیت مالیاتی ویژه ای نیستند، قوانین مالیاتی برای آن ها مشابه با شرکت های عادی است و در صورتی که هزینه های آن ها قابل قبول مالیاتی باشد، از مالیات آن ها کسر خواهد شد.

 

 

اولین قدم برای استفاده از معافیت های مالیاتی ارسال به موقع صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان و در نهایت ارسال اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر است. با استفاده از نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو میتوانید بدون نیاز به خرید نرم افزار فیزیکی یا کمک گرفتن از شرکت های معتمد و واسط تنها با ایجاد یک حساب کاربری، در هر زمان و با هر دستگاهی (موبایل، لپ تاپ، کامپیوتر) صورتحساب الکترونیکی خود را به سامانه مودیان ارسال کنید. نرم افزار حسابداری فینتو 30 روز مهلت استفاده کاملا رایگان از تمامی امکانات نرم افزار را برای شما پیش بینی کرده است و شما میتوانید همین حالا با کلیک بر روی تصویر زیر رسیدگی به تمامی امور مالی و حسابداری خود را با فینتو آغاز کنید.

نرم افزار حسابداری آنلاین

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا