عیدی 1402 چقدر است؟مبلغ و نحوه محاسبه عیدی کارگران و بازنشستگان

نحوه محاسبه عیدی کارمندان و بازنشستگان

عیدی کارمندان و بازنشستگان در سال 1402 چقدر است؟ موضوع مبلغ و میزان عیدی کارکنان و بازنشستگان در هر سال و به خصوص در ایام نزدیک به پایان سال از پربحث ترین سوالات کارکنان و بازنشستگان است. در این مقاله از فینتو قرار است صفر تا صد به هرآنچه که لازم است درباره عیدی و نحوه محاسبه عیدی کارمندان و بازنشستگان بدانید بپردازیم پس مثل همیشه تا انتها همراه فینتو باشید.

 

عیدی 1402 کارمندان چقدر است؟

نحوه محاسبه عیدی کارمندان از سال 74 تا به امروز مطابق با یک فرمول محاسبه و پرداخت میشود. مهم است بدانید که نحوه محاسبه عیدی برای کارمندان دولت و دستگاه های دولتی با کارمندان بخش خصوصی و کارگرانی که مشمول قانون کار هستند متفاوت است. در ادامه به هر دو این موارد میپردازیم:

 

عیدی کارمندان دولت در سال 1402 چقدر است؟

عیدی کارمندان دولت هر سال توسط هیئت دولت تعیین و به کارمندان پرداخت میشود. مبلغ حداقل عیدی کارمندان دولت برای عیدی سال 1402 برابر با مبلغ 8.350.000 تومان و حداکثر مبلغ عیدی برابر با 12.539.250 تومان است. زمان پرداخت عیدی کارمندان دولت معمولا با حقوق بهمن ماه است که البته همانطور که میدانید گاهی با بد قولی رو به رو میشود و دیر تر از این موعد پرداخت میشود.

 

عیدی کارگران و کارمندان در سال 1402 چقدر است؟

عیدی کارمندان و کارگران غیر دولتی و بخش خصوصی معمولا بیشتر از کارمندان بخش دولتی است. مطابق با قانون کار، برای کارمندانی که حداقل یک سال سابقه کار در یک مجموعه را دارند مبلغ حداقل عیدی برابر با دو ماه حقوق پایه است و حداکثر عیدی نیز نباید بیشتر از سه برابر حقوق پایه باشد. حقوق پایه سال 1401 (بدون در نظر گرفتن مزایای رفاهی و سایر مزایا) معادل با 4.179.750 تومان است و حداقل عیدی سال 1402 برابر با 8.359.500 تومان و حداکثر عیدی برابر با 12.539.250 تومان است.

 

 

نحوه محاسبه عیدی 1402:

عیدی کارگرانی که یک سال سابقه کار دارند:

حداقا و حداکثر عیدی کارمندانی که یک سال کامل سابقه کار و همکاری با یک مجموعه را داشته اند مطابق با فرمول زیر محاسبه میشود:

 

 

محاسبه عیدی کارمندانی که کمتر از یک سال سابقه کار دارند:

در بالا حداقل و حداکثر عیدی کارمندانی که حداقل یک سال سابقه کار دارند را توضیح دادیم. اما نحوه محاسبه عیدی کارمندانی که کمتر از 1 سال سابقه دارند چگونه است؟ بسیاری گمان میکنند که به کارمندانی که کمتر از یک سال سابقه کار دارند عیدی تعلق نمیگیرد اما این یک باور اشتباه است. همه کارمندانی که مشمول قانون کار هستند به تناسب میزان کارکردشان مشمول دریافت عیدی نیز هستند که در عکس زیر باهم فرمول محاسبه عیدی افرادی که کمتر از یک سال سابقه کار دارند را مشاهده میکنیم:

 

 

فرمول محاسبه عیدی کارگران و کارمندان بر اساس ماه های کارکرد 1402:

در بالا فرمول محاسبه عیدی کارمندان و کارگران براساس تعداد روزهای کارکرد را دیدیم و در ادامه فرمول محاسبه عیدی کارگران بر اساس ماه های کارکرد برای کارمندانی که یک سال سابقه همکاری در یک مجموعه را داشته اند با هم میبینیم

 

فرمول محاسبه عیدی 1402

 

تصور کنید که کارمندی 4 ماه است که در یک مجموعه مشغول به کار شده و قرار است که عیدی سال 1403 خود را دریافت کند. اگر تصور کنیم که حقوق دریافتی او مبلغ 5.015.700 تومان (حقوق پایه سال 1402 بدون در نظر گرفتن مزایای رفاهی ) باشد، حداقل مبلغ عیدی او بدین ترتیب محاسبه میشود:

  • حقوق دریافتی (5.015.700) را در تعداد ماه های همکاری (4 ماه) ضرب میکنیم که معادل با عدد 20.062.800 تومان میشود.
  • عدد به دست آمده (20.062.800) را در 2 ضرب میکنیم. که برابر است با عدد 40.125.600
  • عدد 40.125.600 را تقسیم بر 12 میکنیم که برابر با عدد 3.343.800 است

پس حداقل عیدی دریافتی این شخص برابر با 3.343.800 تومان است. توجه داشته باشید که این رقم حداقل عیدی ای است که کارفرما موظف به پرداخت آن است اما کارفرما میتواند به دلخواه تا سقف سه برابر حداقل حقوق پایه به کارمندان عیدی بدهد.

امیدواریم که این مثال به قدر کافی برای شما شفاف بوده باشد اما در صورتی که ابهام یا راهنمایی بیشتری نیاز دارید برای ما در بخش کامنت ها بنویسید تا در کوتاه ترین زمان پاسخگوی شما باشیم.

 

بیشتر بخوانید : حق سنوات چیست؟ نحوه محاسبه و تقاوت حق سنوات با پایه سنوات

 

عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی و بازنشستگان کشوری 1402 :

مبلغ تعیین شده برای عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی و بازنشستگان کشوری و مستمری بگیران این سازمان ها در سال 1402، مبلغ 1.800.000 تومان است. مبلغ عیدی و پاداش بازنشستگان بهمن ماه هر سال به تایید و تصویب هیئت دولت میرسد و پرداخت میشود. هرچند که پرداخت این مبلغ در برخی مواقع با تاخیر انجام میشود. نظر شما درباره مبلغ عیدی بازنشستگان چیست؟ آیا این مبلغ را کافی میدانید؟

 

 

آیا به عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران مالیات تعلق میگیرد؟

نکته خوبی که مهم است بدانید این است که عیدی مستمری بگیران و بازنشستگان مشمول پرداخت مالیات عیدی نیست و مستمری بگیران و بازنشستگان از پرداخت مالیات عیدی معاف هستند.

 

 

آیا عیدی مشمول پرداخت حق بیمه است؟

خیر. عیدی مشمول پرداخت حق بیمه نیست و از پرداخت حق بیمه معاف است

 

 

آیا عیدی مشمول پرداخت مالیات است؟

جواب این سوال این است که بله! عیدی مشمول پرداخت مالیات است. از آنجایی که نحوه محاسبه مالیات عیدی از سال 1401 فرق کرده است در ادامه به توضیح کامل نحوه محاسبه مالیات عیدی میپردازیم.

 

 ” بیشتر بخوانید: آشنایی کامل با موارد مشمول بیمه و مالیات حقوق 1402

 

نحوه محاسبه مالیات عیدی 1402:

نحوه محاسبه مالیات عیدی برای افرادی که یک سال سابقه کار دارند:

نحوه محاسه مالیات عیدی تا حد زیادی شبیه نحوه محاسبه مالیات حقوق و به صورت پلکانی است.  برای همین در پایین جدول معافیت مالیات حقوق را قرار داده ایم تا درک موضوع برایتان ساده شود. مبلغ مالیات عیدی، به اندازه معافیت مالیات یک پایه حقوق از پرداخت مالیات عیدی معاف میشود و به مبلغ باقی مانده به صورت پلکانی از 10% تا 20% مالیات تعلق میگیرد. برای درک بهتر در ادامه باهم یک مثال میخوانیم:

جدول مالیات حقوق 1401

از تا مقدار مشمول مالیات نرخ مالیات
0 تومان 5.600.000 تومان معاف از مالیات 0
5.600.000 تومان 15.000.000 تومان 9.400.000 10%
15.000.000 تومان 25.000.000 تومان 10.000.000 15%
25.000.000 تومان 35.000.000 تومان 10.000.000 20%
35.000.000 تومان و بالاتر 30%

 

تصور کنید که فردی 20 میلیون تومان عیدی دریافت کرده است. محاسبه مالیات برای او به شرح زیر خواهد بود:

  • به اندازه یک پایه معافیت مالیات حقوق ( 5.600.000 در سال 1401) مشمول مالیات نمیشود
  • مطابق با جدول فوق نسبت به مازاد 5.6000 تا 15.000.00 تومان که در این مثال مبلغ 9.400.000 است 10% تعلق میگیرد.
  • مطابق با جدول، نسبت به مازاد 15 میلیون تومان که در این مثال مبلغ 5.000.000 تومان است 20% مالیات تعلق میگیرد .

به زبان بسیار ساده برای محاسبه مالیات حقوق ابتدا یک پایه معافیت حقوق آن سال را از مبلغ کل عیدی کسر میکنیم. مبلغ باقی مانده را که مشمول پرداخت مالیات عیدی است مطابق با جدول پلکانی مالیات حقوق همان سال جایگذاری میکنیم.

 

 

آیا در محاسبه عیدی مزایای رفاهی نیز محاسبه میشود؟

این موضوع از نکات بسیار مهمی است که خوب است بدانید:

  • در واحد هایی که طرح طبقه بندی مشاغل ندارند، مزد ثابت مبنای محاسبه عیدی کارمندان است. (مزد ثابت یعنی مزد شغل و مزایای ثابت پرداختی به تبع شغل مانند سختی کار یا فوق العاده شغل
  • در واحد هایی که طرح طبقه بندی مشاغل دارند، مزد گروه یا پایه مبنای محاسبه عیدی است و مزایای رفاهی مانند حق مسکن، حق خوار و بار، حق اولاد و… مشمول محاسبه ی عیدی نمیشود.

 

عیدی کارگران پاره وقت چگونه محاسبه میشود؟

مطابق با ماده 39 قانون کار، عیدی و همینطور پاداش کارگرانی که قرارداد پاره وقت دارند به نسبت ساعات کارکردشان محاسبه و پرداخت میشود. از آنجایی که این گروه از کارگران قرارداد ثابت ماهیانه ندارند نمیتوان مبلغ حقوق پایه ماهیانه را ملاک محاسبه عیدی آنان قرار داد. بنابراین برای محاسبه عیدی کارمندان و کارگرانی که قرارداد کار پاره وقت دارند، میانگین حقوق دریافتی 3 ماه آخر آن ها ملاک محاسبه عیدی قرار میگیرد.

 

 

آیا کارفرما میتواند عیدی کارمندان را زودتر پرداخت کند؟

مطابق با قانون، پرداخت عیدی و پاداش پایان سال تنها در انتهای هر سال موضوعیت دارد و در صورتی که کارفرما عیدی و پاداش کارکنان را زودتر از موعد پرداخت کند ، این مبلغ به عنوان “علی الحساب” پاداش و عیدی پایان سال است.

 

 

عیدی سربازان چقدر است؟

متاسفانه باید بگوییم که در قانون بودجه، برای عیدی سربازان بودجه ای در نظر گرفته نشده است. به همین خاطر سربازان عزیز کشورمان مشمول دریافت عیدی نیستند که قطعا این موضوع نیاز به بازنگری و چاره اندیشی دارد.

 

آیا مرخصی استعلاجی از مبلغ عیدی کارگر و کارمند کسر میشود؟

در صورتی که مرخصی استعلاجی به تایید تامین اجتماعی رسیده باشد، مبلغ عیدی روزهایی که کارگر از مرخصی استعلاجی استفاده کرده است نیز در محاسبه عیدی او حساب میشود و کسر نخواهد شد.

نحوه محاسبه عیدی برای سال های کبیسه به شرح زیر است:

 

فرمول محاسبه عیدی سال کبیسه

 

 

نحوه محاسبه مالیات عیدی سال کبیسه:

برای محاسبه مالیات عیدی سال کبیسه که سال 366 روز است، مبلغ مالیات عیدی نیز به تناسب 366 روز و با فرمول زیر محاسبه میشود.

مالیات عیدی سال کبیسه

 

 

با استفاده از نرم افزار حقوق و دستمزد فینتو میتوانید رسیدگی به تمام امور حقوق و دستمزد و همینطور محاسبه مالیات کارکنان را به سادگی انجام دهید. نرم افزار حقوق و دستمزد فینتو با افتخار برای چندمین سال متوالی نرم افزار حقوق و دستمزد شماره 1 ایران بوده است. با فینتو میتوانید بی نهایت کارگاه و پرسنل تعریف کنید و حقوق و مزایا و کسورات تمامی کارکنان را ثبت کنید. کارکنان شما نیز میتواننذ فیش حقوقی خود را مشاهده و دریافت کنند. همچنین میتوانید دیکست های بیمه و مالیات تهیه کنید، انواع وام و مساعده را تعریف کنید و معافیت های بیمه و مالیات را اعمال کنید. نرم افزار حقوق و دستمزد فینتو به مدت 30 روز مهلت تست رایگان دارد و شما میتوانید همین حالا و با کلیک بر روی تصویر زیر، رسیدگی به تمام امور مربوط به حقوق و دستمزد خود را شروع کنید:

نرم افزار حقوق و دستمزد

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا