مالیات بر ارزش افزوده رستوران و کافی شاپ ها 1403

مالیات بر ارزش افزوده رستوران و کافی شاپ ها

مالیات بر ارزش افزوده کافی شاپ ها و رستوران ها این روزها و با فراخوان جدید سازمان مالیات از پر بحث ترین موضوعات برای صاحبان مشاغل شده است. اما مطابق با فراخوان جدید اداره مالیات در حال حاضر کدام رستوران ها مشمول ارزش افزوده شده است؟ تغییرات مالیات بر ارزش افزوده برای رستوران ها و کافه ها چیست؟ در این مقاله از فینتو به توضیح کامل هر آنچه که لازم است درباره جدیدترین قوانین مالیات بر ارزش افزوده کافه ها و رستوران ها بدانید پرداخته ایم.

 

مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

خوب است که موضوع مالیات بر ارزش افزوده کافه و رستوران ها را با توضیح کوتاهی درباره مالیات بر ارزش افزوده شروع کنیم. مالیات بر ارزش افزوده نوعی از مالیات غیر مستقیم که قانون آن را این گونه توضیح میدهد:

“تفاوت بین ارزش کالاها و خدمات عرضه شده با ارزش کالاها و خدمات خریداری یا تحصیل شده در یک دوره معین”.پرداخت کننده مالیات بر ارزش افزوده، خریدار یا مصرف کننده است و دریافت کننده آن نیز اداره مالیات است. فروشندگان در واقع واسط هایی هستند که مبلغ مالیات بر ارزش افزوده را از خریدار دریافت و به اداره مالیات پرداخت میکنند.

پیشنهاد میکنیم برای توضیحات بیشتر کامل درباره مالیات بر ارزش افزوده و آموزش تصویری ارسال اظهارنامه ارزش افزوده این مقاله را مطالعه کنید: مالیات بر ارزش افزوده چیست؟ نحوه محاسبه و آموزش استعلام ارزش افزوده

 

مالیات بر ارزش افزوده رستوران ها و کافی شاپ ها:

فراخوان مالیات بر ارزش افزوده رستوران ها و غذای آماده از سال 94 آغاز شد و جدید ترین فراخوان آن در تیرماه 1402 ابلاغ و اجرایی شد که طی آن کافی شاپ ها و مراکز تهیه غذای بیرون بر هم مشمول نظام مالیات بر ارزش افزوده شدند. در ادامه به توضیح این فراخوان ها خواهیم پرداخت.

 

مالیات بر ارزش افزوده رستوران و کافی شاپ ها چقدر است؟

در سال 1403 مالیات بر ارزش افزوده برای رستوران ها، کافی شاپ ها و کلیه مراکز تهیه غذای اماده ای که مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستند 10% است.

 

مالیات صاحبان رستوران و کافی شاپ ها چقدر است؟

در بالا توضیح دادیم که مالیات بر ارزش افزوده برای مشاغل مرتبط با غذای آماده و کافی شاپ ها 10% است اما نرخ مالیات این مشاغل با توجه به حقیقی یا حقوقی بودن آن ها متفاوت است.

 

 

فراخوان های مالیات بر ارزش افزوده رستوران ها:

رستوران ها و کافه ها و به طور کلی مراکز تهیه و سرو غذای آماده در سه دوره مورد فراخوان اداره مالیات قرار گرفتند که در جدول زیر آن را مشاهده می کنید.

شماره فراخوان مشمولان ثبت نام ارزش افزوده تاریخ فراخوان
فراخوان مرحله چهارم صاحبان تالارهای پذیرایی، رستوران‌ها، تهیه‌کنندگان غذای آماده، ارائه‌دهندگان خدمات پذیرایی و کرایه‌دهندگان ظروف.  1389/07/1
فراخوان مرحله ششم اشخاص حقیقی و حقوقی موضوع ماده 95 قانون مالیات مستقیم.

شامل: چلوکبابی‌ها، سالن‌های غذاخوری، سفره‌خانه‌های سنتی و اغذیه‌فروشی‌های زنجیره‌ای با مالکیت واحد و یا نام و نشان و عنوان تجاری واحد.

 1394/01/1
فراخوان مرحله نهم کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که از فراخوان اول تا هستم مشمول ثبت نام ارزش افزوده نبوده اند.

شامل: تهیه غذای خانگی یا صنعتی، تهیه و توزیع انواع غذای بیرون بر شامل آشپزخانه ها و کیترینگ ها، کافی شاپ ها.

 1402/04/1

 

جدید ترین قانون ارزش افزوده برای رستوران ها (فراخوان نهم مالیاتی):

تا پیش از سال 1402 بسیاری از رستوران ها و تهیه غذای آماده مانند کافی شاپ ها یا تهیه غذاهای بیرون از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف بودند اما مطابق با فراخوان نهم مالیاتی که در تاریخ 01/04/1402 اعلام شد، اکنون کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که به شغل تهیه و توزیع غذا اشتغال دارند مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستند. به زبان ساده تر، کافی شاپ ها، تهیه غذاهای خانگی، تهیه غذاهای بیرون بر نیز از تاریخ ذکر شده ملزم به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستند.

 

اطلاعیه فراخوان نهم ارزش افزوده

اطلاعیه فراخوان نهم ارزش افزوده

 

 

رستوران های مشمول ارزش افزوده 1403 (کافه، رستوران و تهیه غذای آماده):

در حال حاضر کافه، رستوران، فست فود و مشاغل تهیه غذای آماده که مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستند به شرح زیر هستند:

 

  •       تمام صاحبان رستوران ها، تالارهای پذیرایی، چلوکبابی ها و سالن های غذاخوری و سفره خانه های سنتی
  •       تمامی صاحبان کافی شاپ ها، صاحبان مراکز تهیه غذای بیرون بر (اعم از خانگی یا صنعتی)
  •       کلیه اغذیه فروشی‌های زنجیره‌ای با مالکیت واحد و یا نام و نشان و عنوان تجاری واحد با هر میزان فروش فارغ از مساحت محل کسب و کار و مرجع صدور مجوز و…
  •       کلیه اشخاص حقوقی که به هر نوع فعالیت اعم از فعالیت های مذکور مشغول هستند(مانند آشپزخانه ها)

 

لیست رستوران ها و اغذیه فروشی هایی که مشمول مالیات بر ارزش افزوده نیستند:

مشاغل زیر که در فراخوان های اول تا هشتم مشمول مالیات بر ارزش افزوده نبوده اند، در فراخوان نهم نیز مشمول مالیات بر ارزش افزوده نیستند:

  •       جگرکی
  •       بریان فروشی
  •       حلیم و آش فروشی
  •       ساندویچ فروشی
  •       اغذیه و پیتزا فروشی

 

 

مالیات بر ارزش افزوده فست فودها:

یکی از پر تکرار ترین سوالات این است که آیا فست فودها نیز مشمول ارزش افزوده هستند یا خیر؟ خوب است بدانید که تنها فست فودهای زنجیره ای مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستند و فست فودهای تک شعبه ای مجاز به دریافت ارزش افزوده از مشتری نیستند.

 

مالیات بر ارزش افزوده کافی شاپ ها:

مطابق با فراخوان نهم مالیات بر ارزش افزوده، کافی شاپ ها نیز از تیرماه 1402 مشمول مالیات ارزش افزوده هستند.

 

آیا دریافت ارزش افزوده توسط رستوران ها قانونی است؟

بله. همانطور که در قسمت های بالا نیز توضیح دادیم، رستوران ها مشمول ارزش افزوده هستند. بنابراین دربافت ارزش افزوده توسط رستوران از مشتری قانونی است.

 

 تکالیف مالیاتی رستوران ها، کافی شاپ ها و مراکز تهیه غذا (نحوه پرداخت ارزش افزوده رستوران و کافی شاپ)

 

نحوه ثبت نام و پرداخت مالیات بر ارزش افزوده برای رستوران ها، کافی شاپ ها و مراکز تهیه غذا به شرح زیر است:

  •       ثبت نام در سامانه ارزش افزوده: از لینک های رو به رو میتوانید فرم های ثبت نام اشخاص حقیقی و حقوقی را دانلود کنید.

دانلود فرم ثبت نام ارزش افزوده افراد حقیقی

دانلود فرم ثبت نام ارزش افزوده اشخاص حقوقی

  •        ثبت نام و ایجاد کارپوشه در سامانه مودیان و صدور به موقع صورتحساب الکترونیکی

با استفاده از نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو میتوانید به مدت 15 روز به صورت کاملا رایگان و بدون محدودیت، صورتحساب الکترونیکی خود را به سامانه مودیان ارسال کنید.

مطلب پیشنهادی: سامانه مودیان چیست؟ آموزش صفر تا صد سامانه مودیان

 

  •       درج مالیات بر ارزش افزوده در فاکتوری که مشتری تحویل میگردد و دریافت ارزش افزوده از مشتری
  •       ارسال اظهارنامه ارزش افزوده از طریق درگاه ملی خدمات الکترونیک به نشانی my.tax.gov.ir

و پرداخت ارزش افزوده (موعد ارسال اظهارنامه ارزش افزوده 15 روز بعد از پایان هر فصل است)

 

 بهترین روش ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان:

با استفاده از نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو میتوانید بدون پرداخت هزینه های اضافی و کمک گرفتن از شرکت های معتمد، صورتحساب الکترونیکی خود را به سامانه مودیان ارسال کنید. نرم افزار حسابداری فینتو هیچ محدودیتی در تعداد ارسال صورتحساب الکترونیکی ندارد و حتی در صورتی که قصد استفاده از نرم افزار حسابداری را نداشته باشید هم میتوانید تنها از امکان ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان استفاده کنید. هر چند که باور داریم بعد از ورود به نرم افزار حسابی و مشاهده امکانات نرم افزار حسابداری فینتو از همراهان این نرم افزار خواهید شد. همین حالا با کلیک بر روی تصویر زیر و ایجاد حساب کاربری میتوانید ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان خود را شروع کنید

نرم افزار حسابداری آنلاین

 

 

 

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا