اینتا کد چیست؟ آموزش دریافت و ویرایش اینتا کد

اینتا کد

اینتا کد مالیاتی از آن دسته مواردی است که اگر به هر نحوی با مالیات سروکار دارید، حتما اسم آن به گوشتان خورده است. در این مقاله قصد داریم تا به صفر تا صد اینتا کد از جمله آموزش دریافت اینتا کد، معرفی افرادی که باید اینتا کد بگیرند و تمامی آموزش های مرتبط با اینتا کد بپردازیم.

 

 

اینتا کد چیست؟

اینتا کد یک شماره منحصر به فرد است که به هر فعالیت اقتصادی تعلق میگیرد. هدف از ایجاد اینتا کد در اصل طبقه بندی دقیق فعالیت های اقتصادی و در نهایت سهولت محاسبه مالیات کسب و کارها است. تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که فعالیت اقتصادی دارند موظف هستند که نسبت به دریافت اینتا کد اقدام کنند، چرا که پیش نیاز تکمیل ثبت نام در سامانه مالیاتی، دریافت اینتا کد است و در صورت عدم دریافت این کد، ثبت نام شما در گام 4 باقی خواهد ماند.. از سوی دیگر از آنجایی که اینتا کد به طور دقیق الگوی اقتصادی و سودآوری کسب و کار را مشخص میکند، در صورتی که معامله ای بدون اینتا کد صورت بگیرد مشمول جریمه خواهد بود.

 

چه کسانی باید اینتا کد دریافت کنند؟

پاسخ به این سوال که چه کسانی موظف به دریافت اینتا کد هستند ساده است: تمامی کسانی که مودی مالیاتی محسوب میشوند! در واقع همه کسانی مشمول ثبت نام در نظام مالیاتی و پرداخت مالیات هستند یا به عبارتی کسانی که مشمول ثبت نام در سامانه مودیان و ارسال صورتحساب الکترونیکی هستند لازم است که از پیش نسبت به دریافت اینتا کد مالیاتی اقدام کرده باشند.

 

طبقه بندی اینتا کد –انواع اینتا کد

در نظام مالیاتی اینتا کد به سه دسته اصلی زیر طبقه بندی شده است که هر کدام زیر گروه و به دنبال آن ضرایب مالیاتی متفاوتی دارند:

  •       تولید
  •       خدمات
  •       بازرگانی

هر کسب و کاری لازم است تا برای دریافت اینتا کد اختصاصی ابتدا یکی از این سه دسته بندی را انتخاب کند، و سپس با وارد کردن اطلاعات کامل و دقیق تر، اینتا کد خود را دریافت کند.

 

 

آموزش دریافت اینتا کد

برای دریافت اینتا کد لازم است که از طریق سامانه سازمان امور مالیااتی به نشانی https://my.tax.gov.ir مراجعه کنید و سپس به ترتیب زیر عمل کنید:

  • بر روی گزینه “ثبت نام و پیش ثبت نام” کلیک کنید
  • در هر مرحله از شما اطلاعات هویتی درخواست میشود که لازم است آن ها را تکمیل کنید
  • سپس لازم است که برای دریافت اینتا کد، نوع فعالیت، گروه فعالیت شغلی و سپس درصد فعالیت خود را مشخص کنید. توجه داشته باشید که مجموع درصد فعالیت های شما باید به عدد 100 برسد.
  • پس از وارد کردن اطلاعات، با کلیک بر روی گزینه تکمیل ثبت نام اینتا کد خود را دریافت خواهید کرد.
  • اینتا کد شما همیشه از بخش داشبورد مالیاتی > فهرست پرونده های مالیاتی>پرونده های عملکرد و ارزش افزوده> کلیک بر روی جزییات پرونده. قابل مشاهده است.

 

 ” بیشتر بخوانید: مالیات تراکنش بانکی چیست؟ آموزش نحوه محاسبه

 

جدول نسبت سود فعالیت

جدول نسبت سود فعالیت که جدیدترین نسخه آن در سال 1401 توسط سازمان امور مالیاتی به روز رسانی شده است را برای تمامی کسب و کارهای تولید، خدمات و بازرگانی از طریق لینک های زیر میتوانید دانلود کنید.

 

جدول نسبت سود فعالیت بازرگانی

برای دانلود جدول نسبت سود فعالیت بازرگانی اینجا کلیک کنید

 

جدول نسبت سود فعالیت تولیدی

برای دانلود جدول نسبت سود فعالیت تولیدی اینجا کلیک کنید

 

جدول نسبت سود خدماتی

برای دانلود جدول نسبت سود فعالیت خدماتی اینجا کلیک کنید

 

 

آموزش اصلاح اینتا کد – آموزش ویرایش اینتا کد

در صورتی که قصد تغییر یا اصلاح اینتا کد خود را دارید لازم است مراحل زیر را طی کنید:

  • وارد سامانه سازمان امور مالیاتی به نشانی https://my.tax.gov.ir/ شوید.
  • بر روی گزینه “ورود به درگاه خدمات ملی الکترونیکی” کلیک کنید
  • سپس از قسمت منوی سمت سمت راست بر روی گزینه “فهرست پرونده های مالیاتی” و بعد بر روی “پرونده های عملکرد و ارزش افزوده” کلیک کنید.
  • پرونده مالیاتی خود را انتخاب کنید و بر روی “جزییات پرونده” کلیک کنید
  •  در ادامه مطابق با تصویر زیر از میان گزینه های موجود در بالای صفحه بر روی گزینه “بروزرسانی و تکمیل ثبت نام” کلیک کنید. (تصویر شماره 1)
آموزش دریافت اینتا کد
(تصویر شماره 1)

 

 

  •  در صفحه ای که اکنون باز شده است، در قسمت سمت چپ پایین صفحه بر روی گزینه “نمایش و ویرایش اطلاعات” کلیک کنید. (تصویر شماره 2)
آموزش دریافت اینتا کد
(تصویر شمار 2)

 

  • از میان گزینه های بالای صفحه، گزینه “نوع فعالیت/دسته بندی” را انتخاب کنید. و سپس از بخش “فهرست فعالیت ها بر اساس اینتا کد” بر روی ” افزودن فعالیت جدید” کلیک کنید (تصویر شماره 3) و در صفحه ی ای که مشاهده میکنید گزینه”درخواست تغییر اطلاعات” را انتخاب و نسبت به ویرایش اینتا کد خود اقدام کنید.
آموزش دریافت اینتا کد
(تصویر شماره 3)

 

 

اینتا کد مهندس ناظر

مهندسین ناظر نیز مانند سایر مهندس ها لازم است که اینتا کد دریافت کنند. برای دریافت اینتا کد مهندس ناظر لازم است که هنگام تکمیل ثبت نام در قسمت نوع فعالیت گزینه مهندس ناظر را انتخاب کنید تا اینتا کد مخصوص خود را دریافت کنید.

 

اینتا کد شرکت پیمانکاری

برخی مشاغل مانند شرکت های پیمانکاری از دریافت اینتا کد مالیاتی معاف هستند. شرط برخورداری از این معافیت این است که ارزش قراردادها و مبلغ دریافتی کل پیمان های آن ها در سال کمتر از مبلغ 5 میلیون تومان باشد.

 

خطای اینتا کد در اظهارنامه مالیاتی

خطای مرتبط با اینتا کد که مودیان هنگام ارسال اظهارنامه مالیاتی با آن روبرو میشوند، خطایی با متن زیر است:

مودی گرامی، لازم است ابتدا به سامانه ثبت نام مراجعه کنید و سپس تمامی فعالیت‌های مربوط به واحد شغلی خود را براساس اینتاکد در سامانه ثبت نام الکترونیک تکمیل نمایید”

در صورتی که با این خطا مواجه شدید. لازم است که همانند آموزش قسمت بالا که در آن نحوه اصلاح اینتا کد را آموزش داده ایم عمل کنید و نوع فعالیت شغلی و درصد اینتا کد خود را مجددا ویرایش و ثبت کنید.

 

بیشتر بخوانید: آموزش ثبت و ارسال اظهارنامه مالیاتی (آموزش گام به گام تصویری)

 

ارسال رایگان صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان

با استفاده از نرم افزار حسابداری ابری فینتو میتوانند بدون نیاز به پرداخت هزینه ای جداگانه و یا کمک گرفتن از شرکت های معتمد، صورتحساب الکترونیکی خود را به سامانه مودیان ارسال کنید. نرم افزار حسابداری فینتو 15 روز مهلت استفاده رایگان دارد و شما میتوانید همین حالا به صورت کاملا رایگان صورتحساب الکترونیکی خود را ارسال کنید. برای استفاده از 15 روز مهلت استفاده کاملا رایگان از تمامی امکانات نرم افزار حسابداری فینتو از جمله ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان بر روی تصویر زیر کلیک کنید.

نرم افزار حسابداری آنلاین

 

 

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا