تبصره ماده 100 سال 1402 – راهنمای کامل نکات تبصره ماده 100

تبصره 100 مالیات

ماده 100 قانون مالیاتهای مستقیم از کاربردی ترین مواردی است که مودیان مالیاتی میتوانند از آن استفاده کنند. امروز قصد داریم تا به صفر تا صد هرآنچه لازم است درباره این تبصره و قوانین و نحوه بهره مندی از آن بدانید را باهم یاد بگیریم.

 

 

تبصره ماده 100 قانون مالیات مستقیم

تبصره ماده 100 قانون مالیاتهای مستقیم که در ادامه متن اصلی آن را هم میخوانیم، به منظور تسهیل امور مالیاتی کسب و کارهای کوچک و متوسط اجرا میشود. مطابق با تبصره ماده 100 قانون مالیاتهای مستقیم، صاحبان مشاغل، اصناف و کسب و کارهایی که حداکثر تا 100 برابر سقف معافیت مالیاتی (12 میلیارد تومان در سال 1403) درآمد داشته باشند (از طریق فروش کالا، ارائه خدمات)، از ارسال اظهارنامه مالیاتی، نگهداری دفاتر قانونی،  پرداخت مالیات علی الحساب معاف خواهند بود. همچنین این مودیان میتوانند دوره تقسیط طولانی تری برای پرداخت مالیات خود داشته باشند. توجه داشته باشید که این تبصره به معنای معافیت مالیاتی کامل نیست، بلکه به این معنا است که رسیدگی به پرونده مالیاتی این اشخاص با سخت گیری کمتری انجام خواهد گرفت. مودیان مالیاتی که فرم تبصره ماده 100 را پر میکنند، همچنان ممکن است در صورت مشکوک به نظر رسیدن حساب ها، علی الراس شوند و مورد بررسی موشکافانه بازرس و حسابرس قرار بگیرند.

 

متن تبصره ماده 100: سازمان امور مالیاتی کشور می‌تواند برخی از مشاغل یا گروه‌هایی از آنان را که میزان فروش کالا و خدمات سالانه آن‌ها حداکثر ده برابر معافیت موضوع ماده (84) این قانون باشد از انجام بخشی از تکالیف از قبیل نگهداری اسناد و مدارک موضوع این قانون و ارائه اظهارنامه مالیاتی معاف کند و مالیات مودیان مذکور را به صورت مقطوع تعیین و وصول نماید. در مواردی که مودی کمتر از یک سال مالی به فعالیت اشتغال داشته باشد مالیات متعلق نسبت به مدت اشتغال محاسبه و وصول می‌شود.
حکم این تبصره مانع از رسیدگی به اظهارنامه‌های مالیاتی تسلیم شده در موعد مقرر نخواهد بود.

 

سقف تبصره ماده 100 سال 1402

بنابر اعلام سخنگوی سازمان مالیاتی، سقف استفاده از تبصره ماده 100 قانون مالیات مستقیم برابر با صد و پنجاه برابر معافیت ماده 84 قانون مالیات مستقیم، رقم 18 میلیارد تومان است. این رقم برای مشاغلی که به صورت مشارکتی اداره میشوند نیز 36 میلیارد تومان (18 میلیارد تومان برای هر یک از شریک ها است)

 

 

” بیشتر بخوانید : آموزش ارسال اظهارنامه مالیاتی (آموزش تصویری کامل)

 

مهلت استفاده از تبصره ماده 100 سال 1402

بنا بر الام سازمان امور مالیاتی ارسال فرم تبصره ماده 100 قانون تا تاریخ 1403/05/15 تمدید شده است. پیشنهاد میکنیم که ارسال این فرم را به روزهای آخر موکول نکنید.

 

 

شرایط استفاده از فرم تبصره ماده 100

برای اینکه بتوانید از این تبصره قانونی استفاده کنید، لازم است که شرایط زیر را داشته باشید:

  •       مجموع فروش کالا و خدمات تا سقف صد و پنجاه برابر معافیت ماده 84 قانون مالیات مستقیم (18 میلیارد تومان برای سال 1403)
  •       عدم وجود بدهکاری مالیاتی.
  •       ارسال به موقع فرم درخواست (25 خردادماه 1403) از طریق سامانه سازمان امور مالیاتی

 

تبصره ماده 100 مالیات

 

عوامل موثر در تعیین مبلغ مالیات تبصره ماده 100

در تعیین مبلغی که در فرم تبصره ماده 100 خود مشاهده میکنید عوامل مختلفی دخالت دارند. اصلی ترین عوامل در تعیین مبلغ مالیات تبصره ماده 100 به شرح زیر است:

  • مبالغ ورودی به دستگاه کارتخوان یا درگاه های بانکی  و همچنین شماره حساب درج شده در پرونده مالیاتی
  • گزارش های بانک مرکزی از سایر حساب های مربوط به شخص که ماهیت تجاری دارند. (این حساب ها – در صورت وجود- در فرم تبصره ماده 100 به شما نشان داده خواهند شد)
  • صورتحساب های الکترونیکی که شما به عنوان خریدار ارسال کرده اید و یا شخص فروشنده آن ها را ارسال کرده و شما را به عنوان خریدار معرفی کرده است. (حتی اگر شما مشمول ارسال صورتحساب الکترونیکی نباشید، در صورتی که خریدی انجام داده اید و فروشنده در صورتحساب الکترونیکی خود، شما را به عنوان خریدار معرفی کرده باشد)
  • گزارشات معاملات فصلی که توسط شما ارسال شده است و گزارش معاملات فصلی دیگران که در آن شما را به عنوان فروشنده معرفی کرده باشد
  • مجموع گزارشات حاصل از ارسال اظهارنامه ارزش افزوده که طی چهار دوره مالیاتی پرداخت کرده اید
  • مالیات قطعی شده سال گذشته یا سال های گذشته

 

 

نحوه تکمیل فرم تبصره ماده 100 اشخاص حقیقی

برای اینکه درخواست فرم تبصره ماده 100 خود را ارسال کنید لازم است که مراحل زیر را طی کنید:

  •       ورود به سامانه سازمان امور مالیاتی به نشانی https://my.tax.gov.ir و ورود به حساب کاربری خود.
  •       بر روی گزینه “فهرست پرونده های مالیاتی” کلیک کنید و سپس گزینه “پرونده های عملکرد و ارزش افزوده” را انتخاب کنید.
  •       پرونده مالیاتی مورد نظر خود را انتخاب کنید
  •       بر روی گزینه “ارسال اظهارنامه عملکرد و یا تبصره ماده 100” کلیک کنید
  •       در صفحه ای که اکنون پیش رو میبینید، گزینه ثبت اظهارنامه و فرم استفاده از تبصره ماده 100 ” را انتخاب کنید.
  •       یک کادر برای شما نمایش داده شده است. در این کادر لازم است گزینه های تعیین شده را مطابق با اطلاعات خود انتخاب کنید و گزینه “فرم تبصره 100” را انتخاب کنید
  •       در صفحه بعدی اطلاعات هویتی خود را مشاهده میکنید. این اطلاعات را بررسی کنید و در صورت درست بودن اطلاعات، گزینه تایید را انتخاب کنید
  •       در مرحله بعدی اطلاعات و ارقام مربوط به فروش را مشاهده میکنید. امکان افزودن مبالغ بیشتر نیز برای شما وجود دارد. در صورت نیاز مبلغ را وارد و سپس دکمه افزودن را بزنید
  •       قبض مالیاتی برای شما صادر میشود . در صورت تایید بر روی گزینه “صدور قبض” کلیک کنید.

 

بیشتر بخوانید: مفاصا حساب مالیاتی – دریافت مفاصا حساب + استعلام مالیات” 

 

شرایط تقسیط مالیات تبصره ماده 100

مطابق با اعلام سازمان امور مالیاتی شرایط تقسیط و پرداخت مالیات برای افرادی که از تبصره ماده 100 مالیات استفاده میکنند به شرح زیر است:

  • افرادی که برای پرونده مالیاتی خود دارای بدهی مالیات عملکرد بابت سال های قبل نباشند، مالیات مقطوع یا مالیات ابرازی آن ها به مدت 9 ماه (10 قسط) قابل تقسیط خواهد بود. و در صورتی که دارای بدهی مالیات عملکرد بابت سال های قبل باشند و ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی مربوطه را از طریق چک الکترونیک بدهند، با رعایت مفاد ماده 167 قانون مالیات مستقیم به مدت 6 ماه (7 قسط) قابل تقسیط میباشد.
  • افرادی که برای پرونده مالیاتی خود دارای بدهی مالیات عملکرد بابت سال های قبل نباشد و برای پرداخت مالیات خود از طریق چک الکترونیک اقدام نمایند، امکان تقسیط بدهی تا 14 ماه (15قسط) برای آن ها فراهم خواهد بود.
  • افرادی که برای پرونده مالیاتی خود دارای بدهی مالیاتی بابت سال های گذشته باشند، مالیات ابرازی یا مالیات مقطوع آن ها در 4 قسط قابلیت تقسیط خواهد داشت.
  • مودیانی که با عدم پذیرش فرم تبصره ماده 100، اقدام به ارسال اظهارنامه مالیاتی نمایند، مالیات آن ها تا 2 ماه (3 قسط) قابل تقسیط خواهد بود.

 

نحوه محاسبه مالیات تبصره 100

سازمان امور مالیاتی معمولا به صورت رسمی نحوه محاسبه مالیات اشخاصی که از ماده 100 استفاده کرده اند را اعلام نمیکند. اما به صورت معمول میدانیم که مالیات اشخاصی که از تبصره ماده 100 استفاده میکنند به شیوه زیر است:

  • ابتدا سود مشمول مالیات به شیوه زیر محاسبه میشود:

سود مشمول مالیات = ضریب سود فعالیت * مبلغ فروش کالا یا خدمات

  • سپس ماخذ مالیاتی مطابق با فرمول زیر محاسبه میشود

ماخذ مالیاتی =  معافیت سالیانه صاحبان مشاغل – سود مشمول مالیات

  • و در نهایت مبلغ مالیات از فرمول زیر محاسبه میشود:

ماخد مالیاتی * نرخ مالیات صاحبان مشاغل

 

 

نکته: هزینه های اجاری ( به شرط احراز ) در محاسبه مالیات مقطوع مودیانی که در املاک استیجاری فعالیت میکنند لحاظ میگردد

 

 

کدام مشاغل امکان استفاده از تبصره ماده 100 را ندارند؟

مشاغل زیر امکان استفاده از فرم تبصره ماده 100 را ندارند:

  •       مشاغلی که درآمد آن ها در سال 1403 بیشتر از 18 میلیارد تومان باشد
  •       مشاغل مشارکتی که سهم درآمد هر یک از شرکا بیشتر از 18 میلیارد تومان باشد یا مجموع درآمد شرکا بیش از 36 میلیارد تومان باشد.
  •       مشاغلی که مطابق با قانون ملزم به استفاده از پایانه های فروشگاهی (دستگاه کارتخوان یا پز بوده اند) و به تکالیف مالیاتی خود عمل نکرده اند
  •       مشاغلی که سازمان امور مالیاتی امکان استفاده از فرم تبصره ماده 100 را در کارپوشه مالیاتی شان به آن ها نداده است.
  •       مشاغل حرف پزشکی و وکلا (مطابق با قانون بودجه 1403)

 

اظهارنامه مالیاتی پیش فرض

اظهارنامه مالیاتی پیش فرض، عبارتی جدید در مالیات است. مطابق با اعلام سازمان امور مالیاتی، تمامی مشاغل و مودیان مالیاتی که میزان درآمد و فروش آن ها بیش از مقدار ذکر شده (18 میلیارد تومان) باشد، سازمان امور مالیاتی یک اظهارنامه مالیاتی پیش فرض مطابق با اطلاعات موجود برای آن ها آماده خواهد کرد و در کارپوشه مالیاتی آن ها به نشانی https://my.tax.gov.ir قرار خواهد گرفت. در صورتی که مودی مالیاتی نسبت به تایید، تکمیل و ارسال این اظهارنامه مالیاتی نمایند، اظهارنامه مالیاتی وی در اجرای ماده )97( قانون مالیات های مستقیم به عنوان اظهارنامه کم ریسک تلقی شده و بدون
رسیدگی مورد پذیرش قرار گرفته و برگ قطعی برمبنای آن صادر و ابلاغ خواهد شد.

 

جریمه استفاده غیرمجاز از تبصره ماده 100

در صورتی که مودی مالیاتی، درآمد بیش از 18 میلیارد تومان (به صورت انفرادی) و یا 36 میلیارد تومان (به صورت شراکتی) داشته باشد و اقدام به پر کردن فرم تبصره ماده 100 کند و از ارسال مشاغل

 

 

مزایای استفاده از تبصره ماده 100

استفاده از تبصره ماده 100 قانون مالیات مستقیم در سال 1403 مزایای متعددی برای مودیان مالیاتی دارای کسب و کارهای کوچک و متوسط دارد. این مزایا شامل:

  •       کاهش تشریفات اداری و نامه نگاری های اداری
  •      امکان بخشودگی جرایم صد در صدی موضوع مواد 190 قانون مالیات مستقیم (بابت تقسیط بدهی در صورت پرداخت در موعد مقرر) و 169 (بابت عدم صدور صورتحساب) و 272 .
  •       عدم نیاز به ارسال اظهارنامه
  •       عدم بررسی دفاتر قانونی
  •       سهولت پرداخت مالیات

 

اولین قدم برای در امان بودن از جریمه های مالیاتی و استفاده از معافیت های مالیاتی ، ارسال به موقع صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان است. با استفاده از نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو میتوانید بدون نیاز به نصب نرم افزار و همچنین بدون استفاده از شرکت های معتمد یا واسط، صورتحساب الکترونیکی خود را به سامانه مودیان ارسال کنید. نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو 30 روز مهلت استفاده کاملا رایگان از تمامی امکانات نرم افزار را برای شما پیش بینی کرده است و شما میتوانید همین حالا و با کلیک بر روی تصویر زیر، رسیدگی به کلیه امور مالی، حسابداری و ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان را با فینتو آغاز کنید.

نرم افزار حسابداری آنلاین

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا