مالیات تکلیفی پزشکان 1403 – جدیدترین قوانین

مالیات تکلیفی پزشکان از پر بحث ترین مالیات های درآمد است. در این مقاله قصد داریم به صفر تا صد هر آنچه که لازم است درباره مالیات تکلیفی پزشکان و همچنین نحوه پرداخت و قوانین مالیات تکلیفی بدانید بپردازیم پس مثل همیشه تا انتها همراه فینتو باشید

 

مالیات پزشکان

پزشکان نیز مانند سایر اقشار جامعه مشمول نظام مالیاتی هستند. مالیاتی که پزشکان پرداخت میکنند شامل سه دسته زیر است:

  •       مالیات بر درآمد (حقوق)
  •       مالیات بر درآمد مشاغل
  •       مالیات تکلیفی

امروز و در این مقاله از فینتو قرار است به صفر تا صد مالیات تکلیفی پزشکان بپردازیم

مالیات تکلیفی پزشکان چیست؟

مالیات تکلیفی پزشکان از انواع مالیات های غیر مستقیم است. مطابق با بند “ث” تبصره 6 قانون بودجه 1403، تمامی مراکز درمانی موظف هستند که 10% از حق الزحمه ای که به پزشکان یا گروه پزشکی پرداخت میشود را به نام شخص و به عنوان مالیات علی الحساب به حساب سازمان امور مالیاتی واریز کنند. این مبلغ از محل صورتحساب های ارسالی به بیمه ها یا وجه هایی است که بیمار نقدا پرداخت میکند و شامل همه ی درآمد حقوق و کارانه پزشکان نیست.

 

 

مهلت پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان

مهلت پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان تا یک ماه پس از وصول وجه از سمت بیمه ها یا بیماران است. بنابراین مراکز درمانی وظیفه دارند تا یک ماه پس از دریافت وجه از بیماران یا بیمه ها، 10% مالیات را به نام پزشک، به حساب سازمان امور مالیاتی پرداخت نمایند.

 

 

چه کسانی باید مالیات تکلیفی پزشکان را پرداخت کنند

مراکز درمانی زیر موظف به پرداخت مالیات تکلیفی پزشکانی هستند. سازمان امور مالیاتی وظیفه دارد که در صورت اضافه شدن مراکز درمانی دیگر، این موضوع را به آن ها ابلاغ نماید.

  •       مراکز درمانی خصوصی
  •       مراکز درمانی دولتی
  •       مراکز درمانی وابسته به نهادهای عمومی، نیروهای مسلح، خیریه ها و شرکت های دولتی.

 

“بیشتر بخوانید: مالیات خودرو 1403 چقدر است؟ آخرین اخبار

 

سامانه پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان

امکان پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان از طریق سامانه https://withholding.tax.gov.ir/ فراهم است. مراکز درمانی با ورود به این سامانه میتوانند اقدام به پرداخت مالیات مورد نظر بکنند.

 

آموزش پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان

برای پرداخت این مالیات تکلیفی به ترتیب زیر عمل میکنیم

  •       ابتدا وارد سامانه مالیات تکلیفی مخصوص پزشکان به نشانی https://withholding.tax.gov.ir/ شوید (تصویر شماره 1)

 

مالیات تکلیفی پزشکان

 

 

  •       پس از ورود به سامانه، در صفحه ای که اکنون رو به روی خود مشاهده میکنید، دکمه “ادامه” که در کادر سبز رنگ قرار داد انتخاب کنید. (تصویر شماره 2)

 

مالیات تکلیفی پزشکان

 

 

  • در این مرحله لازم است که اطلاعات پزشک را وارد نمایید. این اطلاعات شامل شماره ملی پزشک، کد ملی و تاریخ تولد او است. پس از وارد کردن این اطلاعات و انتخاب پزشک، میتوانید اطلاعات مربوط به پرداخت را وارد نمایید. سامانه به صورت خودکار مالیات را محاسبه خواهد کرد و برای شما قبض مالیاتی صادر میشود که میتوانید نسب به پرداخت آن اقدام کنید.

اگر از نحوه پرداخت قبض مالیاتی اطلاع ندارید، پیشنهاد میکنیم این آموزش را مطالعه بفرمایید:

 “ بیشتر بخوانید: پرداخت قبض مالیات – جدیدترین روش پرداخت قبض مالیاتی

 

نکات مهم درباره ارسال مالیات تکلیفی پزشکان:

  •       امکان ثبت نام و پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان برای اتباع خارجی (پزشک های غیر ایرانی) نیز در این سامانه وجود دارد.
  •       امکان ثبت و پرداخت قبض تجمعی در این سامانه فراهم شده است. مراکز درمانی میتوانند با ثبت اطلاعات پزشکان جدید یا انتخاب نام پزشکان، گزینه “عملیات صدور قبض تجمعی” را انتخاب کنند و نسبت به صدور قبض تجمعی اقدام نمایند.

 

با استفاده از نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو میتوانید به تمام امور مالی و حسابداری خود رسیدگی کنید و همچنین صورتحساب الکترونیکی خود را به سامانه مودیان ارسال کنید. نرم افزار حسابداری فینتو یک نرم افزار ابری (cloud) است که به نصب نرم افزارهای گران قیمت و پیچیده فیزیکی نیاز ندارد. شما میتوانید همین حالا و با کلیک بر روی لینک زیر، از 15 روز استفاده کاملا رایگان از نرم افزار حسابداری فینتو استفاده کنید و رسیدگی به امور مالی، حسابداری و ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان را با فینتو آغاز کنید:

نرم افزار حسابداری آنلاین

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا