مالیات مکسوره چیست؟ توضیح کامل انواع مالیات بر درآمد

مالیات مکسوره

مالیات مکسوره از جمله عبارت های مالیاتی مهمی است که تمامی فعالان اقتصادی و افراد مشمول مالیات با آن مواجه میشوند. با این حال ممکن است که نام مالیات مکسوره برای بسیاری از افراد ناشناخته و گیج کننده باشد. امروز به طور کامل به صفر تا صد هرآنچه که لازم است درباره مالیات مکسوره بدانید میپردازیم پس مثل همیشه تا انتها همراه فینتو باشید.

 

 

مالیات مکسوره چیست

مالیات مکسوره در واقع همان مالیات تکلیفی و از انواع مالیات بر درآمد است و معمولا پرداخت آن توسط یک شخص واسط  انجام میشود. در واقع در این نوع مالیات کارفرما یا شخص واسط وظیفه دارد که به جای مودی مالیاتی، مالیات را به نام او و به اداره مالیات پرداخت نماید و رسید آن را دریافت کند. به عنوان مثال مالیات حقوق یک مالیات تکلیفی است. در پرداخت مالیات حقوق، کارفرما تکلیف دارد که مبلغ مالیات را از حقوق کارگر کسر و به اداره مالیات پرداخت نماید. البته در مواردی مانند مالیات حق الوکاله، پرداخت مالیات مکسوره به طور مستقیم توسط شخص وکیل به اداره مالیات انجام میشود. در ادامه انواع مختلف مالیات مکسوره یا همان مالیات تکلیفی را با توضیح کامل باهم میخوانیم

 

 

انواع مالیات مکسوره

انواع مالیات مکسوره به شرح زیر است

  •       مالیات اجاره
  •       مالیات حقوق
  •       مالیات بر حق الوکاله
  •       مالیات تکلیفی پزشکان
  •       مالیات بر نقل و انتقال سهام
  •       مالیات قرارداد بیمه با موسسات بیمه ای خارجی

مالیات مکسوره

 

در ادامه به توضیح هر کدام به تفکیک میپردازیم

 

 

مالیات اجاره

مالیات اجاره یکی از انواع مالیات مکسوره است. در مالیات اجاره مستاجر تکلیف دارد که مبلغ مالیات را به صورت ماهیانه از مبلغ اجاره کسر و تا 10 روز پس از پایان ماه آن را به اداره مالیات پرداخت نماید. اگر از نحوه محاسبه مالیات اجاره و قوانین و شرایط آن اطلاع ندارید، در مقاله ای جداگانه صفر تا صد آن را توضیح داده ایم که خواندن آن را به شما پیشنهاد میکنیم: مالیات اجاره 1403 + جدول و نحوه محاسبه مالیات اجاره

 

 

مالیات حقوق

در بالا هم اشاره کردیم که مالیات حقوق یک مالیات مکسوره یا مالیات تکلیفی است که پرداخت آن برعهده کارفرما است. مالیات حقوق به صورت پلکانی محاسبه میشود و نرخ و مبلغ آن هر سال توسط اداره کار و سازمان امور مالیاتی بروز رسانی میشود. برای آموزش محاسبه مالیات حقوق و همچنین اطلاع از نکات آن، این مقاله از فینتو را مطالعه بفرمایید: مالیات حقوق 1403 + جدول حقوق و جدیدترین قوانین

 

 

 

مالیات حق الوکاله

مالیات حق الوکاله نیز یک مالیات مکسوره است. مالیات حق الوکاله یک مالیات مستقیم است. این موضوع به این معنا است که شخص وکیل که دریافت کننده حق الوکاله است، به طور مستقیم وظیفه پرداخت این مالیات را دارد. تمامی وکلا موظف هستند که مبلغ حق الوکاله خود را در وکالت نامه ذکر نمایند و معادل 5% از مبلغ قرارداد را به صورت علی الحساب تمبر باطل و الطاق کنند. مبلغ مالیات حق الوکاله با توجه به میزان و نوع قرارداد و وکالت نامه و همچنین نوع مرجع قضایی که قرار است به پرونده رسیدگی کند، متفاوت است. قبلا در یک آموزش جداگانه به صفر تا صد مالیات حق الوکاله پرداخته ایم که خواندن آن را به شما توصیه میکنیم:

 

 

مالیات حق الزحمه پزشکان – مالیات تکلیفی پزشکان

پزشکان با سه نوع مالیات رو به رو هستند که شامل مالیات حقوق (مالیات بر درآمد)، مالیات بر درآمد مشاغل و مالیات تکلیفی است. مالیات تکلیفی پزشکان یک مالیات مکسوره است که وظیفه پرداخت آن برعهده درمانگاه، بیمارستان و سایر مراکز درمانی است که پزشک معالج در آن مشغول به کار است. در سال 1403 مالیات مکسوره یا همان مالیات تکلیفی پزشکان مطابق با بودجه سال 1403 تغییراتی داشته است که برای اطلاع از این تغییرات و همچنین نحوه محاسبه و پرداخت این مالیات، مقاله زیر را مطالعه بفرمایید:

مالیات حق الوکاله و تمام مواردی که لازم است درباره اش بدانید

 

مالیات بر نقل و انتقال سهام

مالیات بر نقل و انتقال سهام نیز از رایج ترین انواع مالیات مکسوره به ویژه در شرکت های سهامی است. وظیفه پرداخت این مالیات بر عهده شخص انتقال دهنده سهام است. شخصی که انتقال دهنده سهام به دیگری است، وظیفه دارد که معادل 4% از ارزش سهام را از مبلغ دریافتی کسر کند و به حساب اداره مالیات واریز نماید

 

 

 

مالیات قرارداد با موسسات بیمه ای خارجی

مالیات مکسوره قراردادهای بیمه، مختص به قرارداد بین شرکت بیمه ایرانی و بیمه گر خارجی است. هنگامی که یک شرکت بیمه ایرانی اقدام به بیمه نمودن و دریافت حق بیمه از بیمه گر اتکایی خارجی بکند، موظف است که 2% از مبلغ حق بیمه دریافتی را به عنوان مالیات به حساب سازمان امور مالیاتی واریز نمایند.

نکته: بیمه اتکایی، قرارداد بیمه‌ای است که به موجب آن، بیمه‌گر مستقیم تمام یا قسمتی از نتایج مالی تعهدات بیمه‌ای خود را به بیمه‌گر دیگری انتقال می‌دهد.

 

 

 

جریمه عدم پرداخت مالیات مکسوره

تمامی افراد حقیقی و حقوقی در صورت عدم پرداخت مالیات های مکسوره ای که بر عهده آن ها است مشمول جریمه مالیاتی خواهند شد. جریمه عدم پرداخت مالیات معادل 10% از مالیات پرداخت نشده به همراه 2.5% جریمه دیرکرد در ازای هر ماهی که از سررسید مالیات گذشته است میباشد.

 

این روزها مهم ترین و اولین قدم جلوگیری از هرگونه جریمه مالیاتی، ارسال به موقع صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان است. با استفاده از نرم افزار حسابداری فینتو میتوانید در هر زمان و از هر کجا تنها با ورود به حساب کاربری خود، صورتحساب الکترونیکی خود را ارسال کنید و به تمامی امور مالی و حسابداری خود رسیدگی کنید. فینتو 15 روز مهلت استفاده رایگان از تمامی امکانات نرم افزار را برای شما پیش بینی کرده است. با کلیک بر روی تصویر زیر، همین حالا حسابداری با فینتو را رایگان آغاز کنید:

نرم افزار حسابداری آنلاین

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا