پخش مویرگی و ویژگی‌های آن

پخش مویرگی و ویژگی‌های آن

پخش مویرگی از شیوه های جدید در عرضه توزیع محصول است که در آن تولید کننده محصول خود را به پایین ترین کانال مشتری میفروشد.
این روش برای شرکت هایی با پخش بالا بسیار مناسب است، زیرا واسطه ها از میان حذف می‌شوند و مشتریان این فرصت را پیدا میکنند تا محصول خود را با قیمت پایین‌تر از عمده فروش خریداری کنند.
به طور کلی پخش مویرگی (فروش مویرگی) یک استراتژی بازاریابی است که شامل تولید کنندگان، توزیع کنندگان و خرده فروشان است و در چند حالت کامیون، ماشین، موتورسیکلت و دیگر وسایل نقلیه انجام میشود.
برای آشنایی بیشتر با این روش در ابتدا لازم است با مفهوم سیستم توزیع آشنا شوید.

سیستم توزیع چیست؟

سیستم توزیع، شامل تمام مراحل انتقال محصول از تولید کننده تا آخرین خریدار است، یعنی از زمان انبار محصول و زمان ثبت سفارش تا تحویل محصول به مشتری است.
سیستم توزیع هر شرکتی می‌تواند متفاوت باشد و انتخاب روش مناسب توزیع برای هر شرکتی به عوامل مختلفی مانند: اندازه بار، ظرفیت تولید، سیاست‌های قیمت‌ گذاری و بازاریابی و همچنین ارائه محصول به مشتریان فصلی وابسته است که نکته‌ی مهم در کارکرد این روش ها تعهد در اجرای درست آن است.

شرکت پخش مویرگی چه ویژگی‌هایی دارد؟

شرکت های پخش مویرگی وظیفه دارند محصول را تا پایین ترین سطح کانال توزیع یا همان خرده فروش توزیع کنند.
این استراتژی تا به حال عمدتا برای کالاهای پرمصرف مانند مواد غذایی، بهداشتی و … به دلیل بالا بودن سرعت فروش آنها استفاده می‌شد.
البته در حال حاضر بسیاری از عرضه کنندگان مدرن در حوزه های مختلفی مانند لوازم خانگی، مبلمان، تجهیزات آشپزخانه و بسیاری از موارد دیگر از استراتژی پخش مویرگی استفاده میکنند و توانسته اند به مزیت رقابتی دست پیدا کنند.

انواع شرکت های پخش مویرگی:

شرکت‌های پخش مویرگی عمدتا از دو جنبه ساختار و اندازه با یکدیگر تفاوت دارند.

 از نظر اندازه

  • شرکت های کوچک (در سطح محلی)
  • شرکت های متوسط
  • شرکت های پخش سراسری

از نظر ساختار

  • شرکت‌های پخش مویرگی مستقل: این شرکت ها عمدتا با چندین عرضه کننده فعالیت می کنند که بیشتر این عرضه کنندگان فعالان مطرح در صنایع غذایی، مواد شوینده و دارویی هستند.
  • شرکت های پخش مویرگی غیرمستقل: این دسته از شرکت‌ها عمدتا هلدینگ‌های شرکت های تولیدی هستند و فقط اجازه دارند محصولات تولیدی خود را توزیع کنند.

مزایا و معایب پخش مویرگی

همانطور که در بالا توضیح داده شد، توزیع مویرگی ویژگی‌هایی دارد که شاید برای هر شرکت تولیدی‌ای مناسب نباشد و یا برای فروش بعضی از محصولات کارایی نداشته باشد، اما به طور کلی در عصر جدید، این روش در بین بسیاری از شرکت‌های تولیدی پرطرفدار شده است.

مزایای پخش مویرگی

مزایای پخش مویرگی

افزایش نقدینگی

هر شرکت تولیدی هرچه محصول بیشتری بفروشد، پول بیشتری کسب می‌کند و هرچه موقعیت مکانی خود را در بازار بیشتر کند، درآمد آنها نیز افزایش می یابد. استراتژی پخش مویرگی یا همان فروش مویرگی به دلیل فروش مستقیم محصول به خریدار در تعداد بالا باعث افزایش نقدینگی شرکت عرضه کننده می شود.
عمدتا تولید کنندگان محصولات خود را در مکان‌های زیادی بازاریابی می کنند تا از تمام فرصت های خود استفاده کنند.

برند سازی محصول

میتوان از پخش مویرگی به عنوان یک استراتژی استفاده کرد چراکه باعث افزایش اطلاع رسانی از محصول، برند سازی و به دست آوردن مشتریان وفادار به محصول می شود.
با استفاده از این استراتژی، محصول در بسیاری از فروشگاه ها مشاهده می شود و فروش آن بیشتر می شود.

افزایش سرعت انتقال محصول به مشتری

در این روش به دلیل حذف واسطه گر ها، محصول تولید شده با سرعت بیشتری می تواند به دست خریدار برسد و این مزیتی مهم برای انتقال محصولات تاریخ مصرف دار است.

حتما بخوانید : رفتار با مشتری و خدمات به مشتریان باید چگونه باشد

 تولید کنندگان و خریداران

روش پخش مویرگی در نهایت به نغع مشتریان است، چراکه هم محصول را به قیمت کمتر میخرد و هم تنوع محصول برای او بیشتر می شود و میتواند خرید مناسبی داشته باشد.
تولید کنندگان نیز با استفاده از فروش مویرگی میتوانند بیشترین سود را داشته باشند، زیرا این روش باعث میشود محصول شناخته تر شود و با رضایت مشتریان به طبع فروش آن نیز بیشتر خواهد شد.

معایب پخش مویرگی

  • در اکثر مواقع تشکیل بخش توزیع برای پخش مویرگی پرهزینه و نیازمند تعداد زیادی ماشین های مناسب حمل و نقل است، در نتیجه مدیریت و رهبری این سیستم بسیار مشکل می‌شود.
  • در پخش مویرگی، اگر مدیریت صحیح و دقیق وجود نداشته باشد اصولا شرکت های توزیع کننده در نهایت خط مشی و مقررات مربوط به نوع بازاریابی را تعیین خواهند کرد و تولید کننده باید تابع تصمیمات آن شرکت باشد.
  • ممکن است در زمان توزیع محصول مشکلاتی به وجود بیاید مانند زمانی که مثلا محصول اشتباهی تحویل داده شده است یا فاسد شده است و دیگر مشکلات احتمالی.
  • مواقعی پیش می‌آید که نمیشود از کانال پخش مویرگی محصول را به طور گسترده توزیع کرد و محصول باز هم به صورت کلونی توزیع می‌شود.
  • در صورتی که بنا به دلایل مختلف، شرکت توزیع کننده تمایل به همکاری بیشتر با عرضه کننده نداشته باشد، سیستم بازاریابی وی به طور کلی قطع می‌شود و عرضه کننده با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد.

فینتو:
فینتو یک سیستم آنلاین برای محاسبه حقوق و دستمزد می باشد.با این سیستم شما به سادگی قادر خواهید بود تا حقوق و دستمزد کارکنان خود را با صرف کمترین زمان و پرداخت کمترین تعرفه ها،محاسبه کنید و فیش حقوقی چاپ کنید. همچنین در سیستم حقوق و دستمزد فینتو می توانید دیسکت بیمه، مالیات و بانک را به سادگی در یافت کنید.منتظر چی هستید! ثبت نام کنید و لذت ببرید.
نرم افزار حقوق و دستمزد آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

1 در مورد “پخش مویرگی و ویژگی‌های آن”

  1. با سلام و خسته نباشید
    مطالب آموزنده بود
    و به نکته های مرتبطی در این خصوص اشاره گردید.
    منتها خیلی خلاصه نوشته شده و میشود مطالب را بازتر و به نکته های ریزتری اشاره کرد.
    موفق و پایدار باشید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا