حسابداری ارز‌های دیجیتال

حسابداری ارز‌های دیجیتال

ارز دیجیتال ‌چیست؟

ارز دیجیتال cryptocurrencies یا ״ارز رمزنگاری شده״ از دو کلمه کریپتو crypto (رمزنگاری) و کارنسی currency (ارز) تشکیل شده است.
هر گونه واحد یا واسطه پولی غیر­فیزیکی که بر بستر اینترنت تعریف می­‌شود ارز دیجیتال نامیده می­‌شود. تفاوت مهم آن با سایر انواع پول و اوراق، تبادل آنی و بدون مرز است.
این ثروت را می­توان به امتیاز داخل بازی­‌های کامپیوتری تشبیه کرد که درفضایی موازی با اقتصاد سنتی حرکت می­‌کند و به زودی درصد بالایی از تبادلات مالی را تسخیر خواهد کرد.

حتما بخوانید: چند راه تبدیل بحران به موقعیت

چرا ارز دیجیتال؟

در گذشته مردم و بازرگانان برای تبادلات تجاری از کالا، سکه و اسکناس استفاده می­‌کردند که این ابزار­ها امروزه جای خود را به حساب­‌های بانکی داده‌­اند. ادامه این روند تغییرات باعث خواهد شد تا در آینده‌­ای نه چندان دور استفاده از رمز­ارز ها یا ارز دیجیتال به امری رایج تبدیل شود.

مزایا و چالش های موجود در بازار ارزهای دیجیتال به چه صورت است؟

استفاده از ارز دیجیتال نسبت به پول سنتی محاسن زیادی دارد از جمله:

  • امنیت بالا در حوزه پرداخت
  • حذف ریسک سرقت هویت
  • تبادل مستقیم و حدف کارمزد
  • امکان انجام تراکنش­‌های بین مرزی
  • خرید و فروش آسان
  • عدم تاثیرپذیری از سیاست­‌های دولتی و بین‌­المللی
  • کمک به کاهش فقر
  • قابلیت استفاده در شرایط بحران، دورکاری، تعطیلات، فاصله گذاری اجتماعی و…

در کنار مزایای بی­‌شمار، چالش­‌ها و خطراتی هم در این بازار وجود دارد که باید آن­‌ها را رفع کرد:

  • کلاهبرداری: افراد عام، بدون آگاهی از اصول حسابداری به راحتی در تله کلاهبرداران می‌­افتند.
  • نوسانات قیمت که تا روزی ۵۰ درصد هم می­‌رسند.
  • بازار سیاه: قوانین جهانی شفافیت کافی را ندارند و گاه از آن برای تجارت­‌های غیر قانونی استفاده می­‌شود.
  • برگشت ناپذیری تراکنش­‌ها: در ارز دیجیتال هیچ تراکنشی امکان بازگشت ندارد و افرادی که به شکل حرف‌ه­ای با امور مالی آشنا نیستند در صورت ضرر و زیان هیچ چاره‌­ای ندارند.

مزایا و چالش¬ها در حسابداری ارز دیجیتال

ورود علم حسابداری

بار­ها شاهد رکود ناگهانی در بازار­هایی نظیر مسکن، طلا، ارز، بورس و… بوده‌­ایم که بر اثر خروج ناگهانی نقدینگی مردم ایجاد شده است. دلیل عمده این خروج ناگهانی، نگرانی مردم از زیاندهی بر اثر نا­آشنایی با بازار است.
با توجه به گسترش خرید و فروش ارز دیجیتال و ورود جمعیت زیاد به بازار بعید نیست که در آینده نه چندان دور، افراد نا­آشنا با این بازار نوظهور نیز دچار ضرر و زیان شده و صحنه را ترک کنند. این مساله در درازمدت آسیب زیادی به اعتماد مردم زده و حجم معاملات را شدیدا کاهش می­‌دهد.
همچنین وجود انواع مختلف ارز دیجیتال (نزدیک به 2000 نوع) باعث شده تا کار با آن‌­ها در ابتدا کمی پیچیده به نظر برسد.
بر اساس نکات گفته شده ضروری است که افراد با حداقلی از اصول حسابداری در این حیطه آشنا باشند.

حتما بخوانید:اشتباهات رایج و کلید موفقیت کسب و کارها ی کوچک

حسابداری ارز دیجیتال در ایران

گردش مالی ارز دیجیتال در کشور غیر­قانونی نیست، اما قانونی هم نیست؛ بنابراین وارد تراکنش­‌های بانکی نشده و مشمول قانون مالیات نیز نمی­‌گردد.
هرچند این ارز، پول قانونی نیست اما نوعی کالا محسوب می­‌شود و باید در ثبت حسابداری مانند سایر سرمایه­‌گذاری­‌های سهام و اوراق با آن برخورد شود.
بر اساس استاندارد­های بین‌­المللی گزارشگری مالی (IFRS) می­‌توان رمز­ارز یا ارز دیجیتال را از چند جهت مانند وجه نقد، دارایی مالی غیر نقد، سرمایه گذاری در ملک و مسکن، دارایی نامشهود، موجودی­ها و… مورد بررسی قرار داد.
سخن پایانی
در شرایط سخت اقتصادی عده زیادی از مردم برای کسب سود به سمت بازار ارز دیجیتال روانه می‌­شوند. نکته حائز اهمیت در این بازار چالش­ها و خطرات آن است که در صورت نبود آشنایی و آگاهی احتمال کلاهبرداری و ضرر مالی بالایی وجود دارد. این احتمال و ریسک نباید باعث شود تا از خیر سود بالای ارز دیجیتال بگذریم، بلکه باید از مشاوران حرفه­‌ای کمک گرفته و از بستر­های مناسب استفاده نماییم.
معرفی فینتو
فناوری اطلاعات به سرعت در حال تغییر است و همزمان با تغییر خود مدیریت منابع انسانی را نیز دگرگون می کند. فینتو یک نرم افزار آنلاین جهت انجام برخی امور در حوزه مدیریت منابع انسانی مانند سیستم حضور و غیاب آنلاین، سیستم حقوق و دستمزد و تنخواه گردان می باشد که از تکنولوژی رایانش ابری بهره می‌برد .با فینتو می توانید امور گفته شده را با صرف زمان و هزینه پایین انجام دهید و از آن لذت ببرید.
نرم افزار حقوق و دستمزد آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

3 در مورد “حسابداری ارز‌های دیجیتال”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا