همه چیز درباره دریافت مالیات از خانه‌های خالی

همه چیز درباره دریافت مالیات از خانه‌های خالی

چندی پیش طرح اصلاح ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم برای جلوگیری از احتکار مسکن مطرح شد  که ذهن خیلی را درگیر خود کرد. حال می‌خواهیم به این سوال بپردازیم که چه کسانی مشمول مالیات از خانه‌های خالی هستند؟
باید بگوییم این قانون شامل واحد‌های مسکونی واقع در شهرهایی با بیش از 100 هزار نفر جمعیت می‌باشد که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور موضوع تبصره (7) ماده (169) مکرر این قانون، در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از چهار ماه به عنوان خانه خالی شناسایی شوند.
املاکی که شامل این قانون شوند، به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور، بدون لحاظ معافیت‌های تبصره (۱۱) ماده (۵۳) این قانون، به صورت ماهانه مشمول مالیاتی برمبنای مالیات بر درآمد اجاره به شرح زیر می‌شوند:
سال اول- معادل شش برابر مالیات متعلقه
سال دوم – معادل دوازده برابر مالیات متعلقه
سال سوم به بعد – معادل هجده برابر مالیات متعلقه

حتما بخوانید: طرح همسان سازی و افزایش حقوق بازنشستگان

همچنین این قانون برای ساختمان‌های نوساز به این صورت است که، پس از دوازده ماه و در پروژه‌های انبوه ‌سازی پس از هجده ماه از پایان مهلت اتمام عملیات ساختمانی مندرج در پروانه ساخت موضوع ماده (۱۰۰) قانون شهرداری مصوب ۱۳۴۴/۰۴/۱۱، مشمول خواهند شد.
همچنین در تبصره‌ای از این قانون ذکر شده که سرپرستان خانوار باید اقامتگاه خود را اعم از اینکه اجاره است یا مالکیت آن را در اختیار دارند، در سامانه املاک و اسکان ثبت کنند. واحدهای مسکونی که اطلاعات سکونت و مالکیت آنها در سامانه املاک و اسکان ثبت نشده باشد، در حکم خانه خالی محسوب می‌شود. هر خانوار علاوه بر اقامتگاه اصلی، می‌تواند روی هم مالک یک اقامتگاه فرعی در شهر غیر از محل اقامتگاه اصلی باشد که معاف از مالیات بر خانه‌های خالی خواهد بود.
از موارد مهم دیگری که در این قانون جدید ذکر شده این است که، به دلیل آنکه بیشترین واحدهای خالی که تاکنون شناخته شده است مربوط به اشخاص حقوقی و به‌ویژه متعلق به برخی بانک‌هاست، قانون‌گذار تصمیم گرفته دریافت مالیات از اشخاص حقوقی صاحب واحد خالی دوبرابر اشخاص حقیقی باشد.
و نکته مهم دیگر اینکه، واحدهای مسکونی که اطلاعات اقامت و مالکیت آنها در سامانه املاک و اسکان کشور ثبت نشده باشد، در حکم خانه خالی محسوب می‌شوند.

معرفی فینتو

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشه که به خاطر یکسری از مشکلات نتونید به محل کار برید یا برای مثال خارج از ساعت کاری باید گزارشی رو آماده کنید تا برای مدیرتون که داخل جلسه است ارسال کنید.
و یا اینکه به دلیل نوسانات برق برای سیستم داخل شرکتتون مشکل پیش اومده و تقریبا همه اطلاعاتتون از بین رفته.
همه این اتفاقات و صدها مسائل دیگه باعث شدن تا کم کم نرم افزار های سنتی و یا به اصطلاح local جای خودشون رو به سیستم های ابری بدن که از لحاظ امنیت و دسترسی به مراتب قوی تر هستند.
ما در فینتو با بهره گیری از آخرین دانش روز فناوری اطلاعات تونستیم یک نرم افزار حسابداری بسیار قوی طراحی و عرضه کنیم تا شما دوستان بتونید به راحتی از هرکجا و با هر دستگاهی کارهاتون رو انجام بدید.
نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو، در حسابداری و رسیدگی به امور پرداختی به شما کمک می­کند تا بهترین راندمان کاری و بیشترین سود­آوری را داشته باشید.
نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

1 در مورد “همه چیز درباره دریافت مالیات از خانه‌های خالی”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا