کلان داده چگونه به حسابداری کمک می‌کند؟

کلان داده چگونه به حسابداری کمک می‌کند؟

اقتصاد مدرن روش‌­های نوینی می­‌طلبد. یکی از مسائل مهمی که امروزه در حسابداری مطرح شده، نقش کلان داده ها است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

علم داده از کجا می­‌آید؟

از زمان شکل­‌گیری تمدن تا به امروز، اطلاعات و مدیریت اطلاعات نقش انکار­ناپذیری در رونق سیاست و تجارت داشته است؛ به این صورت که افراد آگاه ­تر همواره موفقیت ­های بیشتری داشته اند. گاه این اطلاعات به شکل غلطی استفاده می­ شود که به آن رانت می­ گویند اما وجهه مثبت آگاهی و داشتن اطلاعات، ضرورت داده­ ها و کلان داده­ ها را تبیین می­ کند.
اصطلاح “علم داده” data science نخستین بار در سال 2001 توسط ویلیام کلیولند مطرح شد و این شاخه جدید علمی از آن روز، نخبگان را به پردازش داده­‌ها مشغول کرده است.

همچنین بخوانید: رشد حسابداری و حسابرسی چیست و چگونه اتفاق می‌­افتد

کلان داده چیست؟

کلان داده، big data یا طبق مصوبه فرهنگستان مه داده، حجم انبوهی (در ابعاد ترابایت و زتابایت) از داده ­های تو در تو و پیچیده است که از از طریق پردازش آن­ها می ­توانیم تصمیمات بهتری بگیریم. با توجه به نقش پررنگ و حجم زیاد داده در علم حسابداری، داده­‌های کلان به حسابداران کمک می­‌رسانند.

ضرورت کلان داده­‌ها چیست؟

گفته می‌­شود که ناپلئون در جنگ­‌های خود برای پیش­بینی حرکات دشمن از مدل‌سازی استفاده می­‌کرده و رمز موفقیت او در تاریخ همین است!
امروزه نیز داده­‌ها و تحلیل­ آن­‌ها در زمینه‌­های مختلف نقش مهمی دارند:

  • در علوم پزشکی برای انتخاب سریع‌ترین درمان
  • استفاده از داده‌­های مولکولی برای ساختن دارو و واکسن کرونا
  • در نقشه­‌ها و GPS برای پیدا کردن بهترین مسیر
  • تبلیغات و بازاریابی برای فهمیدن مناسب­‌ترین استراتژی
  • در برنامه‌­نویسی، کشاورزی، صنعت بیمه، آموزش، هوا­شناسی و…

حتی در بازی فوتبال، از داده برای پیش­بینی ضربات پنالتی استفاده می­‌شود؛ در تجارت و حسابداری نیز داده­‌ها نقش تعیین‌­کننده‌­ای نظیر ضربات پنالتی دارند.

حسابداری، پاشنه آشیل یا مزیت رقابتی؟

حسابداری و امور مالی همواره در کسب و کار­ها نقش دوگانه ­ای دارد؛ چرا که جمع­ بندی سود و زیان با این بخش است. حسابداران مشخص می­ کنند که چه زمان شرکت سودآوری دارد یا کی زمین می‌­خورد، بنابراین چشم تمام پرسنل به دست حسابداران است.
ممکن است برخی از کسب و کار­های کوچک یا نوپا تصور کنند که خرج کردن برای مسائل مالی و حسابرسی سودی ندارد اما باید توجه داشت که حسابداری علم پیچیده‌­ای است و حتی خود حسابداران هم ممکن است بدون استفاده از دیتا و داده دچار اشتباهات رایج حسابداری شوند.

مولفه­ های مرتبط با کلان داده (4V)

چهار ویژگی باید برای استفاده از کلان داده وجود داشته باشند، در غیر این صورت استفاده از آن­‌ها نه تنها سودی نمی­‌رساند بلکه امکان خطا را افزایش می‌­دهد:

  • Veracity: درستی، صحت و سقم اطلاعات
  • Velocity: سرعت تولید و پردازش دیتا
  • Variety: تنوع و تعدد منابع داده
  • Volume: مقدار و حجم کل اطلاعات

مولفه‌های مهم در کلان داده‌ها

استفاده حسابداری از کلان داده

تکامل و تغییرات روزانه حسابداری در عصر اطلاعات بر کسی پوشیده نیست. به زودی حسابداری بدون استفاده از داده­های حجیم، درست و متنوع، امکان­پذیر نخواهد بود.
برای مثال: تسلط بر این داده­‌ها باعث داشتن دید بهتری از بازار می­شود و رفتار و خواسته مشتریان قابل پیش­بینی می­‌گردد. این مساله باعث ایجاد مزیت رقابتی در حسابداری شده و راندمان کار را افزایش خواهد داد.

حسابداری مدیریتی و داده

طبق مطالعات انجام شده، 86% از متخصصین اقتصاد معتقدند که داشتن دید مناسب و شفاف نسبت به داده‌­ها باعث رونق کسب و کار خواهد شد. آنان معتقدند که حسابداران مسلط به دیتا باید علاوه بر امور مالی، در امور مدیریتی نیز به تصمیم­‌گیری کمک کنند چرا که تحلیل­های مختلف، به آن­ها دید کاملی از چالش­‌ها می‌دهد که این موضوع باعث حل بهتر معضلات می­‌شود.
علاوه بر آن تمرکز بر شواهد، مدارک و دیتای قابل پردازش باعث شده تا فرهنگ سازمانی به سمت مستدل و منطقی شدن تصمیمات پیش رود، در حالی که در سازمان­‌های با مدیریت سنتی، تصمیمات تنها بر پایه نظرات شخصی مدیران و با میزان خطای بالا اتخاد می‌­شوند.

مزایا و معایب کلان داده چیست؟

مزایای آن عبارت است از:

  • شناسایی علل شکست
  • فهم بهتر خواست مشتری
  • افزایش وفاداری آنان
  • کاهش درصد ریسک
  • افزایش دقت

یکی از چالش‌­ها در استفاده از کلان داده، آگاهی از طرز کار آن­‌هاست. مورد بعدی امنیت داده‌­هاست که می­‌توان برای اطمینان از آن از حسابداری ابری استفاده کرد.
کلام آخر
در مجموع استفاده از کلان داده ضرورت است و برای کاهش ریسک و چالش‌­ها بهتر است از نرم افزار­های مناسب حسابداری استفاده شود. فینتو مجموعه­‌ای است که این خدمات را در بهترین شکل به شرکت­‌ها ارائه می­‌کند تا در پرداخت حقوق و دستمزد بهترین اتفاقات رخ دهند.
فینتو:
فینتو یک سیستم آنلاین برای محاسبه حقوق و دستمزد می باشد.با این سیستم شما به سادگی قادر خواهید بود تا حقوق و دستمزد کارکنان خود را با صرف کمترین زمان و پرداخت کمترین تعرفه ها،محاسبه کنید و فیش حقوقی چاپ کنید. همچنین در سیستم حقوق و دستمزد فینتو می توانید دیسکت بیمه، مالیات و بانک را به سادگی در یافت کنید.منتظر چی هستید! ثبت نام کنید و لذت ببرید.
نرم افزار حقوق و دستمزد آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

2 در مورد “کلان داده چگونه به حسابداری کمک می‌کند؟”

  1. مطلبتون خیلی جذاب بود
    خودم به شخصه کلی با مبحث کلان داده حال میکنم
    اینکه اومدین و در یک بخش تخصصی بررسیش کردین خیلی خوبه

  2. محمد حسن کرمانی

    خیلی مقاله جالبی بود
    بنده حسابدار هستم و با مفهوم کلان داده آشنا نبودم
    ممنون از شما بابت مقاله های خوبتون

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا