مزایا و تسهیلات مالیاتی برای صاحبان مشاغل در قانون مالیات های مستقیم

قانون مالیات های مستقیم

در این مقاله قصد داریم تا با وظایف، مزایا، تسهیلات و معافیت های مالیاتی صاحبان مشاغل و فعالین اقتصادی در قانون مالیات های مستقیم آشنا شویم. پیشنهاد می کنیم تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

اگر به تعریف مالیات مستقیم و غیر مستقیم همراه با افراد مشمول آنها نیاز دارید به مقاله زیر مراجعه کنید:

اشخاص مشمول مالیات چه کسانی هستند؟

لزوم طرح، شکل گیری و به اجرا درآمدن قانون مالیات های مستقیم

همه ما بر این مطلب واقفیم که در هر کشوری در هر برهه ای از زمان مجموعه ای از قوانین و مقررات در راستای بهبود عملکرد ارگان ها و نیز به منظور بهره وری کل جامعه طرح و تصویب می شوند تا از آثار و نتایج آن‌ ها کل ارکان اجتماع برخوردار شوند و عدالت در حیطه های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و … در سرتاسر جامعه به اجرا درآید. بالطبع قانون مالیات های مستقیم نیز به دنبال هدفی مشابه، مطرح و به تصویب قانون گذاران رسید.

مطلب پیشنهادی: قبل از اعتراض مالیاتی چه مراحلی را باید طی کنیم؟

مزایای اجرای قانون مالیات های مستقیم برای جامعه

از مزایای دریافت مالیات های مستقیم بواسطه قانون مالیات های مستقیم توسط دولت، می توان به کمک به دولت در راستای تأمین هزینه های اقدامات خود نام برد؛ ضمن اینکه بخشی از این مالیات ها صرف تأمین سرمایه در بخش های دیگر مفید،برای جامعه فایده خواهد شد. همچنین فعالین اقتصادی با فراغ بال بیشتری به فعالیت های خود در چارچوب قانون ادامه خواهند داد و توزیع ثروت در جامعه با اجرایی شدن این قانون شکل متعادل تری به خود خواهد گرفت و شاهد توسعه اقتصادی در بخش های مختلف جامعه خواهیم بود که بازتاب آن به زندگی و معیشت کل آحاد جامعه باز می گردد.

قانون مالیات های مستقیم

لزوم آگاه سازی صاحبان مشاغل از قانون مالیات های مستقیم

با توجه به گزارشاتی که از طریق رسانه های مالیاتی کشور واصل شده است، آگاه سازی مؤدیان محترم مالیاتی نسبت به قانون مالیات های مستقیم در جهت عمل به تکالیف مالیاتی خود در حیطه فعالیت های اقتصادی و نیز برخورداری از مزایا و معافیت های قانونی که قانون گذار در مواد قانون مالیات های مستقیم برای این دسته از افراد در نظر گرفته است و صد البته عدم تخصیص جریمه به‌ واسطه عدم عمل به قانون، کمک شایان و قابل توجهی به مؤدیان گرامی می نماید.

مطلب پیشنهادی: نتایج زیانبار فرار مالیاتی در اقتصاد کشور

فصول مرتبط با تسهیلات و مزایای در نظر گرفته شده برای صاحبان مشاغل از قانون مالیات های مستقیم

در کلیات قانون مالیات های مستقیم در غالب مواد و تبصره هایی پیرامون بحث تسهیلات و معافیت های مالیاتی، قوانین و مطالبی آورده شده است. همچنین در فصل چهارم از باب سوم قانون مالیات های مستقیم که مشتمل بر ۹ ماده و ۱۱ تبصره می باشد نیز در حوزه مالیات بر درآمد مشاغل و تکالیف و حقوق آنان، قوانینی اختصاص داده شده است. بهتر است بدانید یکی از مطالب پوشش داده شده در این فصول راجع به اشخاصی می باشد که در زمره مودیان مالیاتی محسوب می شوند و بر این اساس از درآمد حاصل از فعالیت های اقتصادی این اشخاص و نیز تکالیفی که نسبت به سازمان امور مالیاتی کشور دارند هم صحبت به میان آمده است.

در بخش های انتهایی فصل چهارم از باب سوم نیز از مطالبی مرتبط با امتیازات و معافیت‌ هایی که برای صاحبان مشاغل در نظر گرفته شده است، صحبت به میان آمده است.

قانون مالیات های مستقیم

وظایف و تکالیف فعالین اقتصادی و صاحبان مشاغل

تکالیف بسیاری در مفاد قانون مالیات های مستقیم بر عهده فعالین اقتصادی قرار گرفته است که لازم است این دسته از اشخاص از این وظایف آگاه شده و توجه خود را به اجرای صحیح این قوانین معطوف نمایند. خلاصه ای از کلیات این قانون و مواد آن در ذیل ذکر شده است:

  1. نگهداری اسناد و مدارک: فعالین اقتصادی موظف می باشند تا از اسناد و مدارک و قراردادهای کاری خود طبق شرایط و ضوابط مشخص شده، به منظور شفاف سازی درآمد مشمول به مالیات، نگهداری نموده و در موعد مقرر اظهارنامه مالیاتی خود را بر اساس این مدارک تنظیم و ارسال نمایند.
  2. مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی مشاغل: بر اساس مفاد مندرج در قانون مالیاتی مستقیم کشور تمامی صاحبان مشاغل مکلف می باشند تا فهرست ها و گزارشات مالیاتی مربوط به یک سال اقتصادی خود را به صورت مشخص شده و صریح بر اساس نوع فعالیت شغلی و محل صورت گرفتن فعالیت، طبق دستورالعمل های مشخص تنظیم نموده و در انتهای مهلت تعیین شده برای هر سال مالی تحویل نمایند.
  3. مهلت قانونی اعلام شروع فعالیت: فعالین اقتصادی و صاحبان مشاغل مکلف می باشند تا ظرف مدت چهار ماه از آغاز فعالیت اقتصادی خویش، نوع فعالیت و محل فعالیت و هر آنچه مرتبط با حیطه فعالیت اقتصادی خود می باشد را به صورت کتبی تهیه نموده و به حوزه مالیاتی محل خود تحویل نمایند.

حتما بخوانید: آثار سوء فاکتورهای صوری در اقتصاد کشور

تسهیلات و مزایا

به منظور تکریم مؤدیان محترم مالیاتی در راستای هر چه بهتر انجام دادن تکالیف مالیاتی در حیطه فعالیت های اقتصادی، قانون گذار تسهیلات و مزایایی را برای آن دسته از اشخاصی که توجه و اهمیت لازم را به انجام مفاد قانون مالیات مستقیم ابراز می دارند، در نظر گرفته است. در زیر به خلاصه ای از کلیات این قانون و مواد آن اشاره کرده ایم:

  1. میزان معافیت صاحبان مشاغل: آن دسته از صاحبان شغل که اظهارنامه مالیاتی خود را طبق ضوابط مشخص شده و در مهلت مقرر تنظیم و ارائه نمایند، از معافیت در مالیات تا مقدار مشخص شده در موضوع ماده ۸۴ قانون مالیات های مستقیم بهره مند شده و به مازاد درآمد سالانه آن ‌ها طبق ماده ۱۳۱ قانون مالیات های مستقیم، مالیات تعلق خواهد گرفت.
  2. جایزه خوش حسابی: به آن دسته از فعالین اقتصادی که طی سه سال متوالی تکالیف مالیاتی خود را به شیوه صحیح و در موعد مقرر انجام داده باشند و صحت امور مالیاتی آن‌ ها تأیید شده باشد مشمول جایزه ای برابر با پنج درصد (۵%) از اصل مالیات سه سال متوالی ذکر شده خواهند بود و علاوه بر آن استفاده از مزایای ذکر شده در ماده (۱۹۰) قانون مالیات های مستقیم نیز به عنوان جایزه خوش حسابی از محل دریافتی های جاری پرداخت می شود یا در حساب سال های بعد ایشان لحاظ خواهد شد. (طبق ماده ۱۸۹)
  3. مزایای موضوع ماده ۱۹۰ ق م م: چنانچه شخصی از صاحبان مشاغل مالیات عملکرد سال مالی خود را قبل از موعد مقرر پرداخت نماید، به ازای ماه های باقی مانده از موعد مشمول جایزه ای معادل یک درصد از هر ماه تا موعد مقرر خواهد شد.

قانون مالیات های مستقیم

 جرائم مالیاتی صاحبان مشاغل

در صورتی که به علت عدم آگاهی از قانون مالیات های مستقیم یا دلایل عمدی و یا هر علت دیگری ممانعتی در راستای اجرای صحیح تکالیف از جانب صاحبان مشاغل صورت گیرد، طبق قانون با متخلف برخورد خواهد شد و فرد متخلف مشمول جریمه قرار خواهد گرفت. جریمه هایی همچون:

  1. جریمه دیرکرد
  2. جریمه عدم تسلیم اظهارنامه
  3. جریمه عدم ارائه دفاتر و اسناد حسابداری
  4. جریمه تخلف در قبال اشخاص ثالث
  5. و … .

فینتو:
مقوله مالیات به قدری مهم است که می تواند موجب شکست و نابودی یک کسب و کار گردد و از طرفی می توان با بهره گیری از یک حسابدار خبره کمترین میزان مالیات را پرداخت آن هم کاملا قانونی.
با نرم‌افزار حسابداری آنلاین فینتو، شما به راحتی می‌توانید با نرم‌افزارهای پیچیده خداحافظی کنید و مدیریت تمام نیازهای کسب و کار خود را با یک راه حل حسابداری ساده انجام دهید.  با فینتو می توانید یک حسابدار برای چندین شرکت و بی نهایت پرسنل داشته باشید آن هم با کمترین تعرفه و صرف کمترین زمان ممکن، چراکه با حداقل دانش حسابداری نیز می شود از آن استفاده نمود.ثبت نام کنید و لذت ببرید.
نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

1 در مورد “مزایا و تسهیلات مالیاتی برای صاحبان مشاغل در قانون مالیات های مستقیم”

  1. سوال تکلیف منی که فقط برای گرفتن دستگاه کارت خوان سیار مجبور شدم کد مالیاتی بگیرم در صورتی که بیکار هستم و کارت خوان رو هم فقط برای دست فروشی آنهم برا شب عید گرفتم چیه آیا بجز اینکه از متمولین و کسبه پردرآمد و شرکت‌ها و غیره مالیان میگیرین در راستای کمک اقتصادی کل جامعه که فرمودین و توجیه کردین برای قشر فرودست و ضعیف جامعه چه سودی دارید و اینکه اگر کد مالیاتی گرفتن به منزله فقط جریمه دادن هست نه کارت خوان میخوام نه چیزی اونم پس میدم مال خودتون من فقط نخواستم بخاطر امنیت کارت خوان ازاد بخرم از طریق بانک اقدام کردم تمام اگر بازم حتی قراره برای امثال من مشکلی پیش بیاد حداقل ممنون میشم جواب بدین که کارت خوانی که جالبه الان دست همه اتباع بیگانه و افغانی هم هست نه مالیات میدن نه چیزی بابت زندگی و هزینه مجانی در ایران که وجودشان باعث بیخانه و بیکار شدن امثال من شده اما منه هفت در اندر جد ایرانی فرزند ایران رفتم کارت خوان بگیرم گفتن کد مالیاتی بگیر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا