حسابداریمالیات

آموزش پلمپ دفاتر قانونی

راهنمای پلمپ دفاتر قانونی

پلمپ دفاتر قانونی در اصل کار چندان سختی نیست. در واقع کسی که وظیفه ثبت این دفاتر را برعهده دارد، به طور خاص اطلاعات و اسناد مربوط به شخص حقیقی و یا شرکت را در دفاتر به ثبت می رساند. این امر به دلایلی بر اهمیت وجود حسابدار در یک موسسه یا شرکت صحه می گذارد، چرا که نکته سنجی و حساب و کتاب دقیق باعث می شود ثبت پلمپ دفاتر قانونی با مشکل مواجه نشود. در قانون تجارت ماده 6 به این نکته اشاره شده است که تجار به استثناء خرده کاسبان باید دفاتر روزنامه، کل، دارایی و کپیه را داشته باشند که بر اساس قوانین بروز شده، سازمان امور مالیاتی کشور تنها به داشتن دفتر روزنامه و دفتر کل بسنده شده است و سایر دفاتر را حذف کرده است.

برای مصون ماندن دفاتر ذکر شده در قانون تجارت و به موجب ماده 11 و نیز ماده 12 به این نکته اشاره شده است که این دفاتر باید از سوی اداره ثبت شماره گذاری و پلمپ شوند.

برای آگاهی بیشتر در خصوص نحوه پلمپ دفاتر قانونی با ما همراه باشید…

انواع پلمپ دفاتر قانونی

اصولا دفتر های پلمپ دارای دو نوع می باشند. نوع اول آن دفتر روزنامه و نوع دیگر آن دفتر کل می باشد. در مباحث مربوط به قوانین تجارت به طور مفصل در خصوص چند و چون این دفاتر توضیحات لازمه ارائه شده است. اگر می خواهید در مورد چگونگی فعالیت و چرایی بوجود آمدن آنها بیشتر بدانید تا آخر این مبحث با ما بمانید.

دفاتر قانونی که پلمپ می شوند، برابر با فعالیتهایی که شرکت مربوطه و یا کسانی که اقدام به تجارت نموده اند به طور سالیانه تنظیم می شوند. این دفاتر بیشتر در امورات مربوط به مالیات و دارایی مورد استفاده قرار میگیرند. البته سوای موارد مالیاتی حساب کتاب ها را سامان داده و به آنها جنبه ی قانونی می دهند. در این میان به یک امر اساسی باید توجه داشت و اینکه چنانچه دفاتر مذکور حاوی خط خوردگی و یا خدشه و هرگونه ابهامی باشند و یا به صورت اشتباه تنظیم شده باشند، شرکت و یا حتی تاجران را با مشکلاتی مواجه می سازد. اگر تجار و یا شرکت ها در مهلت قانونی اقدام به تحویل دفاتر ننمایند، اداره مالیات جرائم لازمه را برای آنها در نظر خواهد گرفت.

مهلت قانونی پلمپ دفاتر قانونی

شرکت ها، تاجران و کسانی که اقدام به انجام فعالیت های تجاری و بازرگانی می کنند، در سال مالی که فعالیت دارند باید نسبت به تنظیم و دریافت آنها اقدام نمایند. اگر بخواهیم در این مورد برای ملموس تر بودن موضوع مثالی عرض کنیم باید گفت که اگر شرکتی مثلا در سال جاری از ماه فروردین تا ماه اسفند فعالیت داشته باشد، باید از اول ماه فروردین تا آخر اسفند پلمپ دفاتر قانونی سال را دریافت و تنظیم نماید. لازم به ذکر است مهلت قانونی برای سال جاری، پایان همان سال می باشد.

در صورتی که که شرکت و یا تجار در سال هیچگونه فعالیتی نداشته باشند، حتما باید نسبت به دریافت آنها به صورت قانونی اقدام کنند. با پایان یافتن سال مالی به مدت چهار ماه مهلت دارند که دفاتر دریافت شده را به مرکز مالیاتی محل سکونت تحویل دهند. البته این دفاتر با توجه به عدم فعالیت شرکت باید به صورت سفید تحویل داده شود.

مراحل پلمپ دفاتر قانونی

 مراحل پلمپ دفاتر قانونی

کسانی که اقدام به ثبت شرکت می کنند، پس از ثبت آن به طور حتم باید دفاتر پلمپ را دریافت کنند. با عنایت به این مسئله چگونگی دریافت این دفاتر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

در ادامه با ما باشید…

قدم اول در دریافت پلمپ دفاتر قانونی این است که مدارکی که لازم است را تهیه نماییم. پس از تهیه نمودن مدارک باید برای دریافت دفاتر اقدام کنیم. مدارکی که مورد نیاز است را ما در این مقاله برای شما شرح می دهیم تا با اطمینان خاطر بتوانید امورات مربوطه را به انجام برسانید.

مدارکی مورد نیاز پلمپ دفاتر قانونی برای افراد حقیقی شامل کپی کارت ملی و کپی شناسنامه است. در سامانه ی تعریف شده سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار نامه را دریافت نمایید و پس از آن نسبت به پر کردن آن اقدام نمایید.

برای پلمپ دفاتر قانونی افراد حقوقی اول از هر چیز رونوشت کارت ملی مدیر عامل لازم است. در سامانه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می بایست اظهار نامه مربوط به شرکت را دریافت کنید و نسبت به پر کردن آن اقدامات لازم انجام شود. البته ذکر این نکته لازم است که اظهار نامه ی دریافت شده حتما باید یکی از مدیر های شرکت آن را امضا کند. با عنایت به اینکه، هر شرکتی در زمان ثبت اولیه و یا در هنگام اعمال تغییرات باید آن را در روزنامه های رسمی کشور انتشار دهد، کپی روزنامه ای که آخرین تغییرات شرکت در آن به ثبت رسیده است، حتما باید ارائه گردد. در این تغییرات امکان دارد تغییرات مربوط به مدیران و یا حق امضا و تغییر در افراد هیات مدیره باشد. یکی دیگر از مدارک مورد نیاز کپی و یا اصل معرفی نامه ای که شرکت آن ها را معرفی کرده است، لازم و ضروری است. این مورد بیشتر برای اشخاص حقوقی و دولتی مورد نیاز است.

حتما بخوانید: عدم فعالیت شرکت‌‏ها و پیامد‏های عدم اعلام آن

تبعات عدم پلمپ دفاتر قانونی

کسانی که نسبت به پلمپ دفاتر قانونی در موعد مقرر اقدام می کنند، نسبت به مقررات قانون مند هستند و شفافیت مالی خود را اثبات می کنند. مالیات هایی که برای شرکت تعیین می شود، معمولا بر اساس درآمدی است که از طریق قانونی به شرکت می رسد. اداره دارایی مالیات هایی که وضع می کند را بر اساس دفاتر تحویل داده شده توسط شرکت و یا تاجر تعیین می کند. با عنایت به اینکه ممکن است دفاتر روزنامه و دفاتر کل در موعد مقرر به دست شما نرسد و یا اینکه دیر به دست شما برسد، باید از اول سال مالی نسبت به دریافت آنها اقدام کنند. توصیه می شود پس از آنکه دفاتر را بر اساس سند ها و مدارک مالی شرکت خود تکمیل نمودید، ضروری است که آنها را در محلی مطمئن نگهداری کنید. هرگونه قلم خوردگی و یا خراش و یا صدمه و آسیب دیدگی در دفاتر تکمیل شده، از نظر اداره مالیات قابل قبول نیست و شامل جریمه های احتمالی خواهد گردید. در موعد مقرر و زمانی که حسابرس اقدام به حسابرسی می کند، این دفاتر موشکافانه بررسی می شود. ذکر این نکته حائز اهمیت است که دفاتر روزنامه و کل حتما باید پیش از شروع سال مالی جدید پلمپ شوند.

همانگونه که در مطالب بالا نیز ذکر شده اگر در زمان مناسب نسبت به دریافت دفاتر اقدام نکنیم و یا اینکه به صورت درست و حسابی آنها را پر نکنیم، امکان دارد جریمه های سنگینی از طرف اداره مالیات و دارایی برای شرکت ما اعمال شود. از طرف دیگر انجام درست و به موقع پلمپ قانونی دفاتر علاوه بر اینکه از اعمال جرائم مختلف جلوگیری می کند، بلکه شامل معافیت های مالیاتی می شود.

راهنمای پلمپ دفاتر قانونی

آموزش گام به گام پلمپ دفاتر قانونی

چنانچه در نظر دارید، خودتان برای پلمپ دفاتر قانونی روزنامه و دفاتر کل اقدام کنید، ما به شما تمامی مراحل را به صورت گام به گام توضیح خواهیم داد. در صورتی که تا پایان این مقاله همراه ما باشید، میتوانید بدون واسطه کلیه عملیات مربوطه را به انجام برسانید و از پرداخت هزینه های معاف شوید.

در ادامه با ما بمانید…

گام اول انجام کار مشخص نمودن اطلاعات متقاضی است. بدین ترتیب که ابتدا باید نوع شخص متقاضی را مشخص کنیم. چنانچه دفاتر برای اشخاص است باید گزینه حقیقی را انتخاب کنیم. اما برای شرکت ها باید گزینه حقوقی را انتخاب کنیم. این عمل در قسمت مرجع ثبت شرکت ها قابل اجرا است. در ادامه باید نوع سال مالی را انتخاب کنیم. اگر شرکت و یا فرد در حال حاضر در داخل کشور مشغول به فعالیت هستند باید سال شمسی و کسانی که فعالیت های آنان در رابطه با شرکای خارج از کشور است، باید سال میلادی را ملاک قرار دهند.

شروع سال مالی به این صورت است که شما باید دفاتری که سفارش می دهید را باید بدانید که برای چه سالی خواهد بود. همیچنین ضروری است که تاریخ را نیز به صورت دقیق انتخاب کنید و روز و ماه مالی را مد نظر داشته باشید.

گام دوم شامل اطلاعات شخص حقوقی است. با توجه به اینکه شما نوع انتخاب دفاتر را حقوقی انتخاب نموده اید، باید پایگاه داده های ثبت شرکت ها را به تایید برسانید. لازم به ذکر است دفاتر به به آدرس ثبت شده در پایگاه داده فرستاده می شوند.

گام سوم شامل تکمیل اطلاعات اظهارنامه است. اظهار نامه ای که در سامانه سازمان ثبت اسناد کشور دریافت نموده اید باید توسط شخص تکمیل شود. اطلاعات مربوط به این شخص را باید به صورت دقیق وارد کنید. شایان ذکر است که اطلاعاتی که ثبت می کنید باید منطبق بر واقعیت و شناسنامه ای فرد باشد، در غیر این صورت قابل قبول نخواهد بود.

گام چهارم ثبت اطلاعات هیات مدیره شرکت و یا موسسه است. در این مرحله باید کسانی که به هر نحو در شرکت و یا موسسه عضو هستند و سهام دارند، اطلاعات آنها را وارد کنیم و پس از وارد نمودن باید گزینه ثبت را برای تک تک آنها بزنیم.

مطلب پیشنهادی: هر آنچه باید درباره گزارش فصلی بدانید

گام پنجم تعیین سمت اشخاصی است که در سامانه ی مذکور وارد نموده ایم. در این مرحله کلیه اعضایی را که اطلاعات آنها را وارد نموده ایم، باید تک به تک انتخاب کنیم و برای هر یک از آنها سمتی که در شرکت دارند را وارد نماییم. در این مرحله نیز همانند مرحله قبل پس از وارد نمودن اطلاعات برای برای هر کدام از آنها گزینه ی ثبت را بزنیم. باید این نکته نیز مورد توجه قرار بگیرد که چنانچه هر کدام از اعضای هیات مدیره دارای بیش از یک سمت باشند، باید هر کدام از سمت ها باید یک بار آن را انتخاب و سمت او را مشخص نماییم.

گام ششم، دفتری است که تقاضا می دهیم. در این مرحله باید نوع دفتر و میزان برگ های آن و نیز تعداد آن را  مشخص کنیم. پس از انتخاب موارد ذکر شده باید قسمت ذخیره دفتر مورد تقاضا را انتخاب کنیم. باید به این نکته توجه داشت که حتما هر دو نوع دفاتر روزنامه و کل را با هم سفارش داد.

نهایتا مرحله آخر تایید درست بودن اطلاعات است که ما باید در این مرحله کلیه اقدامات خود را به ثبت نهایی برسانیم.

یک راه حل برای مدیریت منابع انسانی :

جهانی شدن نیروی کار یکی از پیامد های فناوری اطلاعات است.امروزه این دانش قادر است فراتر از مرزهای جغرافیایی، نیروهای مورد نیاز خود را جذب کند.این امر باعث به وجود آمدن چالش های بسیاری برای مدیریت سازمان ها از جهات جذب و به کارگیری نیروی کار در سطح جهانی شده است. به طور مثال مدیران امروزه سعی می کنند فعالیت های خود را در نقاطی از دنیا دایر کنند که نرخ دستمزد با آهنگی کند تر رشد می کند.

فناوری اطلاعات به سرعت در حال تغییر است و همزمان با تغییر خود مدیریت منابع انسانی را نیز دگرگون می کند. فینتو یک نرم افزار آنلاین جهت انجام برخی امور در حوزه مدیریت منابع انسانی مانند سیستم حضور و غیاب آنلاین، سیستم حقوق و دستمزد و تنخواه گردان می باشد.با فینتو می توانید امور گفته شده را با صرف زمان و هزینه پایین انجام دهید و از آن لذت ببرید.

نرم افزار حقوق و دستمزد آنلاین فینتو

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا