مهارت‌ و توانایی های مهمی که در کار گروهی باید داشته باشیم

مهارت‌ و توانایی های مهمی که در کار گروهی باید داشته باشیم

مهارت و توانایی کار گروهی به اندازه‌ای اهمیت دارد که مدیران معمولا در زمان استخدام ترجیح می‌دهند تا فردی را استخدام کنند که توانایی کار در یک تیم را داشته باشد. کار گروهی تقریباً برای همه صنایع مورد نیاز است و کارفرمایان انتظار دارند کارمندان مانند بازیکن یک تیم فوتبال عمل کنند.

شاید شما تصور کنید که چون بیشتر وظایف شغلیتان را به تنهایی انجام می‌دهید نیازی به دشتن توانایی کار گروهی ندارید، اما به عنوان عضوی کوچک از یک سازمان شما باید بتوانید در چارچوب اهداف گسترده شرکت به کارهای خود فکر کنید و دستاوردهای خود را به افراد دیگر سازمان اعلام کنید.

مهارت و توانایی های کار گروهی چیست؟

مهارت‌ها و توانایی‌های کار گروهی شامل ویژگی ها و توانایی هایی است که به شما امکان می دهد در هنگام گفتگو، کار بر روی پروژه، جلسات یا سایر همکاری‌ها با دیگران به خوبی عمل کنید. داشتن مهارت‌های کار گروهی به توانایی شما در برقراری ارتباط، گوش دادن فعالانه، مسئولیت پذیری، صداقت و… بستگی دارد که در ادامه بیشتر به آنها خواهیم پرداخت.

انواع مهارت های کار گروهی

در زمان ارسال رزومه به مهارت‌های خاصی که در شرح وظایف شغل مورد نظر ذکر شده است تأکید کنید و در صورت تمایل به سایر مواردی که ممکن است مهم باشند نیز اشاره کنید. در قسمت بعد لیستی از مهمترین مهارتهای کار گروهی که برای کارفرمایان اهمیت دارد را بررسی خواهیم کرد.

حتما بخوانید: مهارت های نرم چیست و چرا مهارت های نرم اهمیت دارند

ارتباطات

به عنوان یک عضو خوب در تیم باید توانایی برقراری ارتباط و بیان ایده های خود به طور واضح را داشته باشید. شما باید مطمئن شوید که لحن شما همیشه حرفه‌ای اما دوستانه است و ارتباط کلامی و غیر کلامی هنگام کار در یک گروه بسیار اهمیت دارد.

ارتباطات می‌تواند شامل مواردی مانند:

  • مشاوره دادن
  • ایده دادن در امور
  • بازخورد نسبت به کارها
  • راهنمایی افراد
  • آموزش دادن
  • ارتباط کلامی
  • ارتباط دیداری
  • ارتباط نوشتاری

باشد.

مدیریت مشکلات

یک مهارت مهم در کار تیمی این است که بتوانید مشکلات را بین اعضای تیم حل کنید. شما باید بتوانید برای حل و فصل اختلافات با اعضای تیم خود مذاکره کنید و اطمینان حاصل کنید که همه از بودن در تیم راضی هستند.

این توانایی می‌تواند شامل مواردی مانند:

  • تفکر انتقادی
  • تعریف مشکلات
  • همدلی
  • انعطاف پذیری
  • هوش هیجانی بالا
  • رهبری
  • استدلال و تفکر منطقی
  • تفکر منطقی
  • مذاکره
  • حل مسئله

باشد که باید آنها را تقویت کنید.

مطلب پیشنهادی: پنج مهارتی که برای موفقیت در آینده شغلی لازم دارید

توانایی گوش دادن

بخش مهم دیگر ارتباطات گوش دادن است. شما باید بتوانید به ایده ها و نگرانی ها گوش دهید تا عضوی موثر در تیم باشید. با پرسیدن سوالاتی برای روشن شدن نگرانی‌ها و یا استفاده از نشانه های غیرکلامی، می توانید به تیم خود نشان دهید که به آنها اهمیت می دهد و ایده ها یا نگرانی هایشان را درک می کنید.

این توانایی می‌تواند شامل مواردی مانند:

  • گوش دادن فعال
  • ارتباط چشمی
  • تصمیم گیری گروهی
  • تفسیر کردن
  • ارتباط غیر کلامی
  • روشن فکر بودن
  • صبر
  • آرامش
  • دریافت بازخورد
  • خلاصه سازی

باشد که باید آنها را تقویت کنید.

اعتماد سازی

شما باید یک عضو موثر و با اطمینان تیم باشید تا همکاران شما بتوانند در انجام کارهای حساس به شما اعتماد کنند. به این منظور، اطمینان حاصل کنید که به ضرب الاجل ها پایبند هستید و کارهای واگذار شده را به درستی انجام می‌دهید. این به شما کمک می کند اعتماد همکاران خود را جلب کنید.

برای بالا بردن کسب اطمینان و اعتماد سازی به مواردی مانند:

  • متعهد بودن
  • شبکه سازی
  • داشتن اعتماد به نفس
  • انعطاف پذیری
  • صداقت
  • توانایی انجام همزمان چند کار
  • مشارکت
  • مدیریت کارها
  • اعتماد داشتن به دیگران

توجه کنید.

احترام به افراد

در صورتی که به همکاران و عقایدشان احترام بگذارید، افراد راحتتر با شما ارتباط برقرار خواهند کرد. اقدامات ساده مانند استفاده از نام شخص به همراه یک عنوان احترام آمیز، برقراری ارتباط چشمی و گوش دادن فعال هنگام صحبت با فرد باعث می شود اعضای تیم با شما ارتباط بهتری داشته باشند.

برای بالا بردن احترام متقابل به موراد زیر توجه کنید.

  • تصدیق دیگران
  • همفکری با افراد
  • انگیزه دادن به افراد
  • تبادل نظر
  • ایجاد ارتباط کلامی
  • صبور بودن
  • حمایت از همکاران
  • درک احساسات افراد

دیگر مهارت های کار تیمی

در این قسمت چند مهارت کار گروهی  برای برنامه های شغلی و محیط کار وجود دارد که باید به آن توجه کرد.

  • قابلیت ساخت Rapport
  • مسئوليت
  • تصمیم گیری
  • تفویض اختیار
  • تاثیر گذار بودن
  • سازماندهی
  • ترغیب کننده
  • برنامه ریزی پروژه
  • دریافت بازخورد
  • توانایی ارائه مطالب
  • خودآگاهی
  • مدیریت زمان

سعی کنید مهارتهای مختلف خود را تشخیص دهید و با تهیه یک لیست دو ستونی که شامل مهارتهای خوب شما و مهارتهای ضعیف شما می‌شود، باعث پیشرفت شغلی خود شوید.

معرفی فینتو

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشه که به خاطر یکسری از مشکلات نتونید به محل کار برید یا برای مثال خارج از ساعت کاری باید گزارشی رو آماده کنید تا برای مدیرتون که داخل جلسه است ارسال کنید.
و یا اینکه به دلیل نوسانات برق برای سیستم داخل شرکتتون مشکل پیش اومده و تقریبا همه اطلاعاتتون از بین رفته.
همه این اتفاقات و صدها مسائل دیگه باعث شدن تا کم کم نرم افزار های سنتی و یا به اصطلاح local جای خودشون رو به سیستم های ابری بدن که از لحاظ امنیت و دسترسی به مراتب قوی تر هستند.
ما در فینتو با بهره گیری از آخرین دانش روز فناوری اطلاعات تونستیم یک نرم افزار حقوق و دستمزد ابری بسیار قوی طراحی و عرضه کنیم تا شما دوستان بتونید به راحتی از هرکجا و با هر دستگاهی کارهاتون رو انجام بدید.

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل