مراحل و مزایای ثبت برند

مراحل و مزایای ثبت برند

ثبت برند چیست؟ هر مشاغلی برای کالا و محصولات خود بایستی اسمی تعیین کنند که مردم جهت خرید و آگاهی از محصول در پی اسم تجاری آن باشند. اصل شروع هر کاری تعیین اسم تجاری و ثبت آن جهت ممانعت از نسخه برداری ایران می باشد.‌ در حال حاضر مالکان مشاغل، علامت تجاری خود را به ثبت رسانده اند و احتمالا در فکر ثبت برند های دیگر جهت محصولات خود هستند. ثبت علامت تجاری در کلیه کسب و کار های متنوع و با محصولات متنوع در کلیه حیطه ها قابل اخذ می باشد و می تواند به صورت بی واسطه بر روی محصولات قابل ارائه، ارزش بخشی نماید و انحصار و ساپورت دولت را در حمایت از مالک برند را به همراه دارد. صاحب برند در صورت ثبت علامت تجاری در رده خود می تواند انحصار را در دست خود گرفته و به رقبای خود اجازه بکارگیری و کپی برداری را ندهد.

مراحل و مزایای ثبت برند

مراحل ثبت برند در چند گام ساده

برای ثبت برند بایستی مراحل متنوعی را طی کرد که عبارتند از:

  1. اخذ مشاوره تخصصی و رایگان

نخستین مبادرت ضروری جهت ثبت علامت تجاری اخذ مشاوره حرفه ای و مجانی با متخصصان کاربلد شرکت حقوقی معروف در رابطه با اموری مانند: مراحل ثبت و اسناد مورد نظر آن ، مدت زمانی که تقریبا طول می کشد تا علامت تجاری به ثبت برسد، هزینه این کار ، تعیین نام تجاری ، لوگو که یک عبارت مطلوب، شکل و عکس زیبا یا تلفیقی از هردو می باشد و بایستی ای فاکتور ها را به نوعی تعیین کنید که علامت تجاری شما به آسانی در فکر شنوندگان و مخاطبان ماندگار شود و شناسه محصول یا کاری باشد که عرضه می کند. همچنین شما قادر هستید بعد از آنکه علامت تجاری مدنظر خود را در ایران به ثبت رساند آن را در کشور های دیگر به عنوان علامت تجاری مادرید هم به ثبت برسانید.

در این خصوص می توانید از مهارت متخصصان خبره شرکت های حقوقی معتبر و مشهور استفاده نمایید.

  1. استعلام علامت تجاری پیش از ثبت

نخست باید استعلام کنید عین یا مشابه علامت تجاری که علاقه به ثبت آن را دارید پیش از آن در همین رده ثبت شده است یا نه؟

میان علامت تجاری شما و علامت تجاری که قبل از شما در همان رده ثبت شده است اگرچه مشابهتی وجود داشته باشد درخواست شما تایید نخواهد شد.

علامت و نشان تجاری که برای بار اول درخواست آن از سوی کارشناسان اداره مالکیت مورد تایید واقع نشود قطعا شانس کمتری جهت ثبت شدن برای دفعات بعدی دارد که قانون مربوط به اداره مالکیت چنین نشان تجاری را خراب معرفی می کند. ما به شما حتما حتما پیشنهاد می کنیم که این مرحله را به شدت جدی بگیرید! پیش از آغاز هر مبادرتی نخست علامت تجاری مدنظر خود را استعلام نمایید تا از میزان ثبت آن آگاهی پیدا کنید. بدین جهت می توانید از اتلاف وقت و هزینه خود پیشگیری کنید.

  1. تمهید اسناد ضروری

از مراحل ثبت برند می توان به تمهید نمودن اسناد ضروری اشاره کرد.

حتما بخوانید: هشت راه برای تقویت برند شخصی یا پرسونال برندینگ

  1. ثبت نام در سیستم اداره مالکیت و پس از آن دریافت گواهی امضا از دفترخانه اسناد رسمی

در این وهله بایستی  در سایت اداره مالکیت ثبت نام نمایید و حساب کاربری خود را ایجاد و آن را تصویب کنید. روش تایید حساب کاربری بدین صورت است که با برگه ای که خود سیستم بعد از انجام ثبت نام در دسترس شما قرار می دهد به یکی از دفاتر اسناد رسمی در شهر خود رجوع و مبادرت بع دریافت گواهی امضا کنید.

بعد از دریافت گواهی امضا بایستی داده های مرتبط به این گواهی را در سیستم مرکز مالکیت معنوی وارد نمایید تا حساب کاربری شما تصویب شود و بتوانید بیانیه علامت تجاری خود را تنظیم و ثبت نمایید.

  1. ساماندهی درست و تایید بیانیه برند

در این مرحله بایستی با ورود به سایت اداره مالکیت به بخش تایید بیانیه برند وارد شوید. پس از آن مبادرت به کامل نمودن بیانیه ثبت  برند خود کنید و اسنادی مانند کپی شناسنامه، کارت ملی درخواست کننده یا درخواست کنندگان ، جواز فعالیت، کارت بازرگانی و الگوی برند خود به سایز ۶×۶ سانتی متر را در سیستم خود آپلود کنید.

بعد از سپری نمودن و کامل کردن مراحل مورد نظر جهت تایید بیانیه برند و پرداخت مخارج مربوطه، در سیستم برای شما برگه ای ارائه داده می شود که بایستی از آن پرینت بگیرید و با رجوع به یکی از دفاتر اسناد رسمی در سراسر کشور مبادرت به ثبت اطلاعات وارده در سیستم نموده و از دفاتر رسمی فوق گواهی امضا و فرم ثبت داده های کاربری را اخذ کنید.

پس از آن با وارد کردن داده های این فرم در سیستم ، نام کاربری و پسورد را اخذ نماید که برای پی جویی های بعدی و آگاهی از فرصت شما در صف هر یک از متخصصان و مبادرات بعدی بایستی به وسیله همین اسم کاربری و پسورد مبادرت نمایید.

  1. وارسی تاییدیه علامت تجاری به وسیله متخصصان اداره علائم تجاری

بعد از آنکه تاییدیه برند شما به وسیله هر ۳ متخصص و مسئول اداره علائم تجاری ارزیابی و بدون ایراد گزارش و مورد پذیرش قرار گرفت، برای شما پیامی فرستاده می شود که ثبت برند مورد درخواست شما از طرف اداره علائم تجاری بدون مانع و مشکل تشخیص داده شده است.

بعد از ایجاد پرونده فیزیکی برند، از سوی اداره مالکیت مبحث درخواست ثبت علامت تجاری شما به روزنامه رسمی فرستاده می شود.

در این حین برای واریز مخارج روزنامه رسمی مرتبه نخست که به اطلاعیه درخواست برند نامگذاری شده ، فراهم می شود. پس از آن بایستی مبادرت به واریز هزینه مرتبط نمایید که بعد از طی شدن تقریبا یک هفته ، روزنامه چاپ و به نشانی شما فرستاده می شود.

براساس قانون، از روز نشر روزنامه رسمی مرحله نخست برای اشخاص ثالث یک ماه زمان وجود دارد که اگر ثبت برند درخواست شده را منافی با حق و حقوق قانونی خویش می دانند در رابطه با ثبت آن به صورت رسمی اعتراض کنند.

چنانچه در مهلت مقرر شده که به مدت یک ماه تمام می باشد اعتراض مورد نظر به سازمان مذکور ارسال نگردد در این صورت پرداخت هزینه روزنامه رسمی به مرحله دوم موکول می گردد.

با پرداخت این مخارج تقریبا ۷ روز طول می کشد تا روزنامه مرحله دوم چاپ و به نشانی شما فرستاده شود.

  1. یک نوبت رجوع به اداره علامت و اخذ سند ۱۰ ساله علامت تجاری

مدت زمان اعتبار قانونی ثبت برند

مدت زمان اعتبار ثبت برند حدود ۱۰ سال از روز تقدیم بیانیه ثبت آن می باشد. این مدت زمان با تقاضای صاحب آن جهت ادوار پی در پی ۱۰ ساله با پرداخت مخارج تعیین شده قابل تمدید است. یک فرصت ارفاقی ۶ ماهه که از انقضا دوره،  آغاز می شود، جهت ادای مخارج تمدید با پرداخت جریمه تعویق مدنظر واقع می شود.

پروسه ثبت برند

آشنایی با نکات عمده در پروسه ثبت برند

در این مبحث می خواهیم در خصوص پروسه ثبت برند نکاتی عمده را بیان کنیم که عبارتند از:

  • مخارج مرتبط به ثبت علامت تجاری با رجوع به سامانه مرکز مالکیت بایستی اینترنتی پرداخت شود.
  • در گواهی قبول یا رد تاییدیه ، مرکز مالکیت صنعتی می تواند تاثیر بسزایی در قبول یا رد آن داشته باشد.
  • دلایل عمده رد علامت تجاری: شباهت  علامت تجاری با دیگر علائم تجاری ، پیش از این به اسم فردی دیگر ثبت شده باشد ، ثبت علامت تجاری با بند ها و اساسنامه قانون تجارت مغایر باشد، این علامت با مبادی و فرهنگ کشور همخوانی نداشته باشد، کامل نبودن اسناد ارسالی و یا فقدان شایستگی فرد درخواست کننده.
  • اعتراض بر ثبت علامت تجاری: درخواست کننده چنانچه پیش از ثبت علامت تجاری و یا پس از آن، از روال ثبت علامت تجاری شکایتی داشته باشد ، شکایت خود را با در دست داشتن شرای، زیر گزارش می کند.
  • عمدا یا سهوا علامت تجاری به اسم کس دیگری باشد.
  • تشابهات علامت تجاری از حیث رنگ، نشانه، اشکال و خطوط سبب خطا در کاربر شود.
  • یک ماه کاری زمان شکایت بر ثبت علامت تجاری است و این مدت زمان به درستی پس از ثبت در روزنامه های رسمی است ، وگرنه شکایت قبول نمی شود.
  • چنانچه شخصی بخواد چندین برند را با هم به ثبت برساند ضروری است برای هریک از آن ها تاییدیه مجزا بدهد.
  • چنانچه روال کارشناسی منتهی به هشدار رد تاییدیه شود مراتب شکایت به وسیله طرح در انجمن های شبه قضایی قابل پی جویی است.

مزایای ثبت برند

عمده ترین مزایای ثبت برند یا علامت تجاری

عمده ترین مزایای ثبت برند یا علامت تجاری عبارت است از:

  • قانونی شدن

نخستین امتیاز و احتمالا عمده ترین خصوصیتی که برند برای شما می تواند داشته باشد این است که با ثبت علامت تجاری در برابر قانون معروف می شوید. هدف از معروف و بنام شدن این است که زمانی شما علامت تجاری خود را به ثبت برسانید می توانید از اشخاصی که  علامت تجاری شما را بکار می برند شکایت کنید و ان ها را وادار به تعویض نام و از آنها خسارت دریافت کنید.

با ثبت قانونی علامت تجاری دیگر موسسات و یا بیزینس ها دست به مقلد گری و سوء استفاده از برند شما نمی زنند و با خیالی آسوده می توانید به بیزینس خود بپردازید.

  • ایجاد تمایز

ثبت علامت تجاری افزون بر شما برای مشتری های شما هم می تواند دارای منفعت باشد. آن ها می توانند به آسانی کالا یا خدمات شما را بیابند و آن را بکار ببرند.

  • عملکرد و شیوه های پشتیبانی از برند

این مسئله سبب می شود شما به میزان هر چه بیشتر به احتیاجات مشتری ها دست بیابید و مطلع شوید که بر چه اساسی پیگیر علامت تجاری شما هستند و یا چه علتی سبب می شود رقیب شما را برگزیند. با بالاتر رفتن سطح کیفی  و مقایسه آن با تقاضای مخاطب می توانید جایگاه ویژه ای در بازار پیدا کنید.

مطلب پیشنهادی: چگونه با ۸ روش ساده برندسازی کنیم و برند خود را معروف کنیم؟

  • بازاریابی

در حال حاضر بازاریابی به یکی از ستون های اصلی هر بیزینس مبدل شده است. اصل کار مارکتینگ معرفی و به شهرت رساندن کالا ها یا خدمات است که مسلما این مسئله بدون علامت تجاری و لوگو امکان پذیر نیست.

اگرچه برای مارکتینگ و به شهرت رسیدن یک بیزینس فقط ثبت برند کافی نیست بلکه بایستی به خیلی مسائل و باید ها و نباید هایی در تعیین علامت تجاری مطلوب توجه کرد.

  • نمایندگی

حق امتیاز یکی دیگر از عمده ترین مزایای ثبت برند می باشد چرا که مشوقی جهت ثبت علامت تجاری به حساب می آید. موقعی که شما علامت تجاری خود را به ثبت می رسانند فرصت بکارگیری از آن را برای اشخاص ثالث هم فراهم می سازید. بدین علت شما می توانید حق امتیاز  برند خود را به اشخاص و یا موسسات دیگر بسپارید تا هم به معروفیت و  ارزش و اعتبار شما یاری رساند  و هم یک منبع درآمد خوبی بدون پرداخت هیچ هزینه ای برای شما باشد.

  • ایجاد دارایی

چنانچه علامت تجاری که تعیین کرده اید بتواند در بازار اعتبار و معروفیتی پیدا کند ، خود علامت تجاری می تواند یک سرمایه کاملا گرانبها به حساب آید. بدین مفهوم که در آینده می توانید علامت تجاری خود را به فروش برسانید و با اشخاصی با توجه به اعتبار و ارزش آن از اسم آن در بیزینس خود  استفاده کنند تا علامت تجاری خودشان معروف تر شود و می تواند درآمدی مطلوب برای شما نیز باشد.

  • وام و سرمایه

یک علامت تجاری ثبت شده می تواند ارزشی در برابر دولت، بانک ها و سهامداران باشد. اخذ وام و یا یافتن سهامدار زمانی می تواند برای شما اتفاق بیفتد که علامت تجاری خود را به ثبت رسانده باشید. ثبت علامت تجاری سبب می شود که قانون شما را به صورت رسمی بشناسد و این مسئله می تواند به بانک ها و سهامداران این اعتماد را القا نمایید که بیزینس شما می تواند قابل اعتماد و معروف باشد.

شرکت خود را به بهترین شکل مدیریت کنید

هر مدیر خوب نیازمند ابزاری قدرتمند است تا بتواند مجموعه خود را به بهترین شکل مدیریت کند. مجموعه نرم افزار مالی و منابع انسانی فینتو ابزاری قدرتمند است که می تواند به مدیران در کنترل کارمندان و محاسبه حقوق و دستمزد آنها کمک کند.

شما همیشه یک مدیر لایق هستید و باید بهترین ها برای شما باشد. با استفاده از نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو کار مدیریت خود را بسیار آسان تر کنید.

نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا