ارسال لیست مالیات حقوق بر اساس لیست بیمه به وزارت دارایی سال 1401

لیست مالیات حقوق همانطور که از نامش مشخص است مالیاتی است که بر حقوق و دستمزد تعیین می شود و در لیست حقوق و دستمزد جزو کسورات می باشد. کارفرمایان باید هر ماه علاوه بر ارسال لیست بیمه به سازمان تامین اجتماعی، لیست بیمه و حقوق را برای وزارت دارایی جهت تعیین مالیات بر حقوق ارسال نمایند.

مالیات حقوق بر دستمزد

تمام افرادی که در شرکت ها شاغل هستند و برای آنها بیمه تامین اجتماعی رد می شود و حقوق دریافت می کنند، باید بخشی از حقوق خود را به عنوان مالیات به وزارت دارایی پرداخت کنند. میزان مالیات حقوق هر سال تغییر می کند و بر اساس بخشنامه به تمام کارفرماها و شرکت ها  ابلاغ می شود. همچنین کارفرما موظف است مالیات متعلق به کارکنان را از حقوق و دستمزد آنها کسر نماید و لیست مالیات حقوق را به وزارت دارایی ارسال نماید. باید متذکر شویم این قانون شامل کارکنانی می شود که برای آنها لیست بیمه تامین اجتماعی رد می شود.

اهمیت ارسال لیست مالیات بر دستمزد

تنظیم لیست بیمه و تنظیم لیست مالیات حقوق نیازمند دقت است و  اشخاصی که مسئولیت این کار را بر عهده دارند، باید بر آئین نامه ها و قوانین سازمان ها اشراف کامل داشته باشند و با بخش نامه های جدید این ارگان ها آشنایی کامل داشته باشند.

کارفرمایان موظفند تا 1 ماه لیست مالیات حقوق پرسنل خود را برای وزارت دارایی ارسال نمایند. در صورت ارسال لیست مالیات حقوق در موعد مقرر کارفرمایان شامل مزایایی نیز خواهند شد، از قبیل تقسیط مالیات پرداختی شرکت و یا تخفیف در مالیات پرداختی. همچنین در صورت عدم ارسال آن شامل جرایمی برای شرکت می شوند. البته این جرایم شامل دیر ارسال شدن لیست مالیات حقوق نیز می شود.

تهیه لیست مالیات حقوق پرسنل بر طبق فاکتورهایی  که در فیش حقوقی است تعیین می شود، که الزاما همه موارد شامل مالیات نمی شود، از همین رو بهتر است در مورد تهیه آن از افرادی کمک بگیرید که در این زمینه تخصص لازم دارند. بعضا شرکت ها جهت جلوگیری از اشتباهات و خطا و جرائم مالیاتی این پروسه را به شرکت های حسابداری واگذار می کنند.

نحوه ارسال لیست مالیات بر درآمد حقوق کارکنان

برای ارسال لیست مالیات حقوق در قدم اول به سامانه مالیات بر درآمد حقوق وارد می شویم

 لیست مالیات حقوق

ورود به سامانه نیازمند کد کاربری و رمز عبور و همچنین کد اقتصادی جدید می باشد. که اگر کارفرما این موارد را در اختیار ندارد، باید از طریق سایت وزارت دارایی جهت دریافت کد اقتصادی و سایر موارد اقدام نماید.

مشخصات کارفرما

پس از وارد کردن کد کاربری وارد صفحه مشخصات کارفرما می شویم. در این صفحه اطلاعات خواسته شده در مورد کارفرما که قبلا در سامانه مالیاتی ثبت شده قابل مشاهده است، در صورت نیاز به اطلاعات جدید گزینه ویرایش را انتخاب می کنیم و اطلاعات جدید را در آن ثبت می کنیم.

 لیست مالیات حقوق

لیست حقوق

از منوی بالای صفحه گزینه خدمات را انتخاب نمایید و روی لیست حقوق کلیک کنید، در این قسمت می توانید حقوق بگیران جدید را اضافه کنید و همچنین فهرست حقوق بگیران را مشاهده نمایید.

حقوق بگیران جدید

در قسمت حقوق بگیران جدید که مطابق شکل زیر است می توانید اطلاعات حقوق بگیر جدید را وارد نمایید. باید در نظر داشته باشید. گزینه های قرمز رنگ باید کامل شود. در غیر این صورت اسم جدید در سامانه ثبت نخواهد شد. پس از تکمیل فرم روی گزینه ثبت کلیک کنید تا اطلاعات حقوق بگیر جدید در سامانه لیست مالیات حقوق ثبت شود.

 لیست مالیات حقوق

فهرست حقوق بگیران

پس از تکمیل فرم مشخصات تمام حقوق بگیران در این صفحه برای ما نمایش داده می شود. از منوی بالا از بخش خدمات- لیست حقوق می توانید لیست حقوق  جدید ایجاد کنید، نامگذاری این لیست ها اختیاری است اما بهتر است بر اساس ماه و سال تنظیم گردد، مثلا ذکر کنید لیست مالیات حقوق مهر 99

 لیست مالیات حقوق
 لیست مالیات حقوق

حقوق بگیران جدید

روی فهرست جدیدی که ایجاد نموده اید کلیک کنید و در پایین صفحه گزینه فهرست پرسنل را کلیک نمایید. از این قسمت می توانید حقوق بگیران، لیست جدید را وارد نمایید، تنها با وارد کردن کد ملی مشخصات حقوق بگیر برای شما نمایش داده می شود. سپس تمام آیتم ها را تکمیل نمایید. این صفحه شامل 4 بخش می باشد. نکته مهم در تنظیم لیست مالیات حقوق این است که در این صفحه که شامل اطلاعات حقوق کارکنان است، باید بر طبق لیست بیمه که به سازمان تامین اجتماعی ارسال می شود، تکمیل گردد.

 لیست مالیات حقوق

برای ثبت اطلاعات روی گزینه ذخیره کلیک می کنیم. البته باید در نظر داشته باشید تمام این پروسه ثبت اقلام مالیاتی را باید برای کلیه حقوق بگیران شرکت ثبت نمایید و هر بار ثبت یک حقوق بگیر جدید تعداد افراد لیست به روز می شود. از طریق ارسال فایل می توانید لیست تمام حقوق بگیران را یکجا وارد نمایید و دیگر نیازی به ارسال اطلاعات به صورت دستی نیست. البته در صورتی می توانید این کار را انجام دهید که از سیستم های حقوق و دستمزد برای شرکت خود استفاده نمایید.

 لیست مالیات حقوق

فهرست لیست ها

از بخش خدمات – لیست حقوق – فهرست لیست ها می توانید لیست های گذشته را مشاهده کنید و از قسمت خلاصه می توانید خلاصه ای از لیست های مورد نظر را برای خود ثبت نمایید. برای لیست مالیات حقوق جدید، روی گزینه عملیات کلیک کنید و در پایین صفحه با خلاصه لیست وارد صفحه اطلاعات کلیدی خلاصه لیست حقوق شوید و آن را مشاهده می نمایید که از این صفحه می توانید اطلاعات لیست جدید شرکت خود را از قبیل : جمع حقوق و مزایای نقدی، جمع مالیات، مشخصات چک، مشخصات فیش بانکی را وارد نمایید. و سپس گزینه ذخیره را بزنید.

 لیست مالیات حقوق

قبض

برای صدور قبض باید مجددا به صفحه فهرست لیست ها رفته و روی گزینه عملیات لیست کلیک نمایید و گزینه قبض را انتخاب کنید. از این بخش می توانید قبوض بانک خود را دریافت کنید. قبضی که برای شما صادر می شود که مشخصات کارفرما در سیستم اشخاص حقوقی در آن نمایش داده شده است، در صورت عدم وجود مغایرت در اطلاعات می توانید قبض را پرینت بگیرید و اگر آن را به صورت نقدي پرداخت می کنید از طریق شعب بانک ملی باید پرداخت کنید. اما اگر نحوه پرداخت غیر نقدی است، باید اول لیست خود را تکمیل نمایید و اطلاعات چک را در سامانه ثبت کنید. سپس چک را به واحد مالیاتی ارسال نمایید و رسیدی جهت دریافت چک از اداره مالیات بگیرید.

مشخصات کارفرما در سیستم اشخاص حقوقی به نمایش در می آید.

اطلاعات شامل :

نام، شناسه ملی، شماره ثبت، تلفن، سال، کد پستی، شماره پرونده، مبلغ کل، مالیات، شماره کلاسه، کد اقتصادی، ماه، صدور شناسه و پرداخت.

 لیست مالیات حقوق

ارسال لیست مالیات حقوق

در نهایت با گزینه ارسال لیست، لیست جدید را ارسال نمایید، باید در نظر داشته باشید با ارسال دیگر اطلاعات لیست مالیات بیمه جدید قابل تغییر نخواهد بود. پس پیش از کلیک روی گزینه ارسال لیست، اطلاعات وارد شده را چک نمایید. پیش از ارسال لیست باید خلاصه لیست را ذخیره کنید تا سیستم به شما اجازه ارسال بدهد. با کلیک روی گزینه بله، لیست مالیات حقوق جدید ارسال می شود. بعد از ارسال لیست حقوق مالیات در سامانه، در صفحه فهرست لیست ها باید لیست جدید گزینه تیک خورده باشد.

بعد از اتمام کارها به فهرست حقوق مراجعه کنید،چند نمونه برای شما نمایش داده می شود:

  • فهرست لیست ها: لیست مالیات حقوق مودی برای شما نمایش داده می شود.
  • فهرست حقوق جدید: در این قسمت یک لیست جدید، برای ارسال لیست مالیات انتخاب کنید
  • فهرست فایل های ارسالی: برای ارسال لیست مالیات حقوق و دستمزد از فهرست فایل هایی که تا کنون برای اداره مالیات ارسال کرده اید استفاده کنید
  • فهرست قبض ها: . لیست هایی که مودی ارسال کرده است را نشان می دهد.

 لیست مالیات حقوق

نکته در رابطه با لیست مالیات حقوق

برای چاپ خلاصه لیست مالیات حقوق نیاز است که برنامه Adobe Flash Player در سیستم کامپیوتر شما نصب باشد تا بدون مشکل بتوانید کار خود را انجام دهید.

بهترین نرم افزار حسابداری آنلاین

مجموعه نرم افزار مالی و منابع انسانی فینتو یک سیستم تحت وب و آنلاین است که شامل خدماتی از جمله سیستم حضور و غیاب، حقوق و دستمزد، تنخواه گردان و حسابداری آنلاین می‌شود. آنلاین بودن خدمات فینتو باعث می شود تا کاربران علاوه بر امکان دسترسی آسان از هر مکان و در هر زمان، هزینه های کمتری نسبت به سیستم های قدیمی بپردازند.

با نرم‌افزار حسابداری آنلاین فینتو، شما به راحتی می‌توانید با نرم‌افزارهای پیچیده خداحافظی کنید و مدیریت تمام نیازهای کسب و کار خود را با یک راه حل حسابداری ساده انجام دهید. فینتو به عنوان نرم‌افزار مبتنی بر ابر، مزایای بیشماری دارد که برای آگاهی بیشتر می توانید به صفحه زیر مراجعه کنید.

نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

8 در مورد “ارسال لیست مالیات حقوق بر اساس لیست بیمه به وزارت دارایی سال 1401”

  1. فاطمه توسرکانی

    کاش ارسال لیست مالیات و کارهای دیگه رو یکم آسون تر میکردن تا وقت کمتری از شرکتها بگیره

  2. اگر کارفرما دیر اقدام بکنه برای مالیات کارمندها شامل جریمه میشه؟
    و اینکه جریمه اش برای کارمند هست یا کارفرما؟

    1. سلام
      بله بنا به امر مکلف بودن کارفرما جریمه میشه،اعم از اینکه کارفرما مالیات حقوق رو از مبلغ حقوق،حقوق بگیر چه کسر کند چه نکند در هردوصورت پرداخت مالیات حقوق،حقوق بگیران بعهده کارفرما هست (طبق ماده ۸۶ق.م.م)
      برای اطلاع از میزان محاسبه جریمه ب مادتین ۱۹۷و۱۹۹قانون مالیات های مستقیم مراجعه کنید

  3. ما یه نشریه داریم که معاف از مالیات هست. حقوق همه پرسنل هم حداقل حقوق کارگری 7.400 ت. ما هرماه لیست بیمه را ارسال میکنیم ولی چون نشریه معاف از مالیات و پرسنل هم معاف از مالیات حقوق (زیر 10 میلیون) هستیم آیا لازمه لیست حقوق به اداره مالیات اعلام شود؟ آیا خود تامین اجتماعی طبق لیست بیمه اعلامی به اداره مالیات لیس حقوق طبق کدملی اعلام می کند؟
    2- تعدادی از نیروها کمتر از حداقل حقوق دریافت میکنند و هرماه دریافتی ندارند ولی حداقل حقوق بیمه ماهانه درنظر میگیریم
    ممنون میشم سریعتر جواب بدید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا