هویت برند چیست؟ چگونه هویت برند قدرتمندی بسازیم؟

هویت برند چیست؟ چگونه هویت برند قدرتمندی بسازیم؟

هویت برند چیزی نیست که بتوان یک شبه آن را به وجود آورد. شما برای این کار نیاز به یک برنامه ریزی و استراتژی مناسب دارید تا بتوانید بهترین و نزدیک ترین هویتی را بسازید که نام تجاری شما را نشان می دهد و باعث رشد بیشتر شما خواهد شد. برای این کار باید قدم در مسیری طولانی اما حساب شده بگذارید؛ در این راه باید ابزارها و شرایط مناسب را فراهم کرده و همچنین به درک صحیحی از کاری که شرکت شما انجام می دهد و نحوه ارائه برند شما به دنیا، دست یابید.

اگرچه این کار آسان به نظر نمی آید اما نگران نباشید ما در این مقاله نهایت سعیمان را کرده ایم تا به ساده ترین روش ممکن و به صورت پله پله شما را در این مسیر راهنمایی کنیم.

 

هویت برند چیست؟

هویت برند شامل لوگو، پالت رنگ، شعار تبلیغاتی، فونت نوشتاری و اینفرگرافیک شما و هر چیزی که نمایانگر نام تجاری شما باشد، است. مارتی نیومایر یک متخصص برندینگ هویت برند و نام تجاری را به این شکل تعریف می کند:

“هویت برند، بیان بیرونی یک نام تجاری است که شامل علامت تجاری ، نام ، ارتباطات و ظاهر بصری می شود”.

در واقع هویت برند مجموع ظاهر، احساسات، صدا و صحبت منحصر به فرد برند شما در ارتباط با مردم است. وقتی مردم در مورد نام تجاری یک برند صحبت می کنند، عموما منظورشان هویت بصری و ظاهر آن برند است؛ در واقع آن ها یک برند را با ظاهر آن که هویت آن محسوب می شود به خاطر می سپارند.

هویت برند چیست؟

هویت برند شامل چه مواردی می شود؟

وقتی هویت برند را ایجاد می کنید، در واقع یک جعبه ابزار از عناصر بصری ایجاد می کنید تا به شما در برقراری ارتباط موثر کمک کند؛ این جعبه ابزار می تواند بسیار اولیه باشد و روی پایه و اساس متمرکز باشد و یا گسترده باشد و تمامی جوانب را در نظر بگیرد. در حقیقت همه چیز به نیازهای کسب و کار و شرکت شما بستگی دارد.

در مرحله اول، هر نام تجاری نیاز به یک هویت اساسی دارد که شامل سه عنصر اصلی است:

  • لوگو
  • پالت رنگ
  • تایپوگرافی

در مراحل بعد اگر تمایل دارید که محتوای متنوع تری ایجاد کنید، می توانید عناصر بیشتری را برای بیان نام تجاری خود در رسانه ها و کانال های ارتباطی خود با مخاطب در نظر بگیرید، مانند:

  • عکاسی
  • طراحی تصاویر گرافیکی
  • طراحی و استفاده از آیکون ها
  • مصور کردن داده ها

البته نگران نباشید، اصلا نیازی نیست که همه موارد گفته شده را به صورت یک جا در نظر بگیرید. اگر نمی دانید چطور شروع کنید، نمی دانید در آینده چه چیزهایی به کارتان خواهد آمد و به چه چیزهایی نیازی نخواهید داشت، شما می تواندی در ابتدا از لوگوی اصلی، پالت رنگی برند و تایپوگرافی شروع کنید و در ادامه راه در صورت نیاز عناصر دیگر را ایجاد و اضافه کنید.

مطلب پیشنهادی: مراحل و مزایای ثبت برند

چرا داشتن هویت برند مهم است؟

ساخت هویت برند، ساخت یک بسته بندی زیبا برای برند نیست! بلکه چیزی فراتر از آن است. نیاز به ساخت هویت برند در واقع به دنبال نیاز به انتقال داستان موثر یک برند به مردم به وجود آمده است و در مورد این است که چگونه می توانیم با طراحی و دیزاین بر نحوه تعامل مردم با برند تجاری خود از سه طریق تاثیر بگذاریم:

  1. متمایز بودن:

چگونه می توانید در یک بازار شلوغ برجسته شوید؟ در این جا هویت برند شما نقش قوی ای را ایفا کند. چه بخواهید محصول شما در یک قفسه هر چشمی را به خود جذب کند، چه بخواهید تبلیغات شما در تلویزیون به چشم بیاید، رمز موفقیتتان این است آن محصول را به شیوه ای متمایز و منسجم ارائه کنید.

  1. برقراری ارتباط موثر:

شما باید نام تجاری خود را به شکل تاثیر گذاری معرفی کنید. هرچه بتوانید نام تجاری خود را به شکل موثر تری به مردم معرفی کنید، برقراری ارتباط و تعامل با برند شما برای مردم راحت تر خواهد بود و امکان این که به مشتریان مادام العمر شما تبدیل شوند بیشتر می شود.

  1. تجربه خوشایند:

هر چیزی که شما می سازید در واقع بازتابی از هویت برند شماست. بنابراین اگر به دنبال ساختن تجربه ای خوب و استوار از برند خود هستید باید هویت برندتان را موثر و قدرتمند ارائه دهید و این کلید افزایش تجربه برند است.

شما می توانید این کار را از شبکه های اجتماعی برند خود، وبلاگ و یا وبسایت، بروشورهای فروش و کاتالوگ هایتان شروع کنید.

در نهایت یادتان باشد جدای از این که اکنون شرکت و کسب و کار شما در چه جایگاهی قرار دارد، اگر به دنبال یک رقابت موثر و موفقیت هستید، ایجاد یک هویت برند قوی و موثر بسیار مهم و حیاتی است.

چه چیزی یک هویت برند قوی می سازد؟

چه چیزی یک هویت برند قوی می سازد؟

مسئله اساسی و مهم در طراحی و تدوین استراتژی ساخت هویت برند این است که حتی اگر تمامی عناصر و جوانب را برای طراحی هویت برند در نظر بگیرید باز هم ممکن است به شما برای رسیدن به اهداف بلند مدت کمک نکند.

یک هویت تجاری باید برای همه افراد مناسب باشد؛ یعنی هم بتواند انتظارات تیم داخلی شما مانند سفیران برند، تولید کنندگان محتوا و… را برآورده کند و بتواند با آن ها ارتباط برقرار کند و هم بتواند با افرادی که از محصولات شما استفاده می کنند یعنی مشتریان شما، ارتباط برقرار کند.

برای موفقیت در این راه شما نیاز دارید هویت برندی بسازید که:

  1. متمایز باشد: در بین رقبا برجسته باشد و توجه مخاطب را به خود جلب کند.
  2. به یاد ماندنی باشد: تأثیر بصری داشته باشد. (اپل را در نظر بگیرید، لوگو آنقدر به یاد ماندنی است که آن ها فقط لوگو را روی محصولات خود قرار می دهد و نه نام شرکت را.)
  3. مقیاس پذیر باشد: در صورت رشد و تکامل باز هم قدرتمند باشد و مناسب کسب و کار شما باشد. در واقع بتواند با نام تجاری رشد کرده و تکامل یابد.
  4. انعطاف پذیر باشد: بتوان از آن در بسیاری از برنامه و کانال های تبلیغاتی مختلف (وبسایت ، چاپ ، و شبکه های اجتماعی و …) استفاده کرد.
  5. منسجم باشد: هر قطعه از آن مکمل قطعه دیگر باشد.
  6. کاربرد آن آسان باشد: استفاده از آن برای طراحان واضح و روشن باشد.

اگر هویتی طراحی کنید که با مخاطبان مورد نظر شما مطابقت نداشته باشد یا برند شما را نشان ندهد، در واقع منابع انسانی، زمان و هزینه مالی زیادی را هدر داده اید. اما نگران نباشید، زیرا ما این جا هستیم تا مطمئن شویم این اتفاق برای شما نمی افتد. پس در ادامه با نحوه ساخت هویت برند با ما همراه باشید.

حتما بخوانید: برندسازی شخصی بدون تخصص، راهی به بن بست

چگونه هویت برند قوی بسازیم؟

ما برای راحتی شما و جلوگیری از ایجاد هرگونه ابهامی، نحوه ساخت هویت برند را در ده مرحله و به صورت پله ای توضیح داده ایم:

مرحله 1:  پایه هاو زیربنای برند خود را بشناسید

برای ساخت یک هویت تجاری قوی پیش از تمرکز بر روی هویت بصری و ظاهر برند باید به درک درستی از شخصیت برند خود برسید و بدانید عناصر اصلی برند شما چه چیزهایی هستند. یک برند مانند یک خانه است و باید بر روی پایه های محکمی بنا شود!

شخصیت برند شما چیست؟ کسب و کار شما به چه چیزهایی اهمیت می دهد؟ قرار است چه کاری انجام دهد؟ چگونه می خواهید در مورد کاری که انجام می دهید صحبت کنید؟ همه این ها عناصر اصلی برند شما هستند که هویت بصری و ظاهر برند شما با آن ها مرتبط هستند. اگر این پایه و اساس را ندارید، نمی توانید یک هویت بصری طراحی کنید که داستان برند شما را به درستی بیان کند.

بنابر این پیش از هرگونه اقدامی در قدم اول باید مطمئن شوید که موارد زیر را می دانید:

  • قلب برند: این مورد در مورد بیان اصول اصلی برند شما است. (به ویژه هدف ، چشم انداز ، ماموریت و ارزش های شما).
  • نام تجاری: اگر قبلاً این کار را نکرده اید ، نحوه انتخاب نام مناسب را بیابید. یادتان باشد، شما واقعاً نمی توانید یک لوگو را بدون نام طراحی کنید.
  • ماهیت برند: این مورد در مورد صدا ، لحن و شخصیت شماست.
  • پیام رسانی: شعار ، ارزش پیشنهادی و ستون های پیام خود را بشناسید تا اطمینان حاصل کنید که هویت بصری شما داستان درستی را بیان می کند.

علاوه بر این ، باید بدانید که چرا اصلاً این روند را طی می کنید. اگر از ابتدا شروع کرده اید ، بدیهی است که چرا باید این کار را انجام دهید. اگر در حال تغییر نام تجاری و هویت برند خود هستید ، مطمئن شوید که همه اعضای تیم شما هم چالش هایی که با هویت فعلی برندتان با آن ها روبرو هستید را درک کرده اند و هم آنچه را که می خواهید با یک هویت برند جدید به آنها برسید.

مرحله 2: هویت فعلی خود را ارزیابی کنید

برندسازی خوب در نهایت ارتباط خوب است. برای اینکه مطمئن شوید خروجی بصری شما با ارزش های برند شما همخوانی دارد ، شخصیت شما را منعکس می کند و داستان کلی نام تجاری شما را بیان می کند ، باید از برند خود درک عمیقی داشته باشید.

بنابراین ، شما باید در ابتدا نام تجاری خود را ارزیابی کنید تا بفهمید:

  • وضعیت فعلی هویت برند شما چگونه است.
  • چگونه می توان آن هویت برند را ایجاد کرد و یا تغییر داد تا با اهداف شما در آینده مطابقت داشته باشد.

در این مسیر داشتن نگاه انتقادی به نام تجاری می تواند به شما بینش های لازم برای ساخت هویت برندی که به طور دقیق بیانگر نام تجاری شما و درونمایه آن است، بدهد.

مرحله 3: رقبای خود را زیر نظر بگیرید

هدف از ساخت هویت برند در واقع ایجاد تمایز است تا نام تجاری خود را به شیوه ای منحصر به فرد و متمایز از دیگران نشان دهیم. بنابراین ، نه تنها درک اینکه رقبای شما چه کسانی هستند اهمیت دارد بلکه  این مورد که برند شما از نظر ارائه بصری و قیافه ظاهری چطور با سایر برند ها مقایسه می شود هم بسیار مهم است.

از طریق ممیزی رقبا ، می توانید نام تجاری و برند خود را به طور کلی با رقبای خود مقایسه کنید ، که این کار دید خوب و شگفت انگیزی به شما می دهد.

در نهایت شما می توانید با بررسی حداقل 5 تا از رقبای کسب و کار خود و توجه به نحوه پرزنت هویت برند آن ها در زمینه های عناصر بصری مشترک، گرایش ها ، موضوعات بصری خاص صنعت، شخصیت های نام تجاری و… ، دید خوبی برای تکمیل فرایند ساخت هویت برند خود به دست آورید.

مرحله 4: خلاصه ای از هویت بصری برند خود را طراحی کنید

حال وقت آن است که تیم خود را با یافته ها و برنامه ای که دارید همسو کنید. ویژگی های کلیدی برندی که می خواهید از طریق جلوه های بصری خود بیان کنید، چیست؟ تمایل دارید مردم با دیدن هویت بصری برند شما چه احساسی داشته باشند؟ هر یک از اعضای تیم ممکن است دید متفاوتی در مورد هویت برند شرکت داشته باشند و پاسخ متفاوتی به این سوالات بدهند.

قبل از شروع طراحی باید در تیم خود درباره هویت بصری ای که می‌خواهید برندتان داشته باشد صحبت کنید و از روش بارش فکری  استفاده کنید. این روش به همراه صحبت کردن به شما کمک می کند تا در تیمتان به یک دید مشترک برای هویت برندتان برسید و مسیر پیش رو را مشخص کنید.

در نهایت، پس از طی کردن مراحل بالا باید با توجه به اطلاعات به دست آمده، خلاصه ای خلاقانه از مسیر طراحی هویت برند بنویسید و طراحی کنید. مطمئن شوید خلاصه ای که می نویسید، مطابق با اهداف برند تجاریتان باشد.

هویت برند قوی

مرحله 5: لوگوی و تایپوگرافی خود را طراحی کنید

هویت برند یک سیستم طراحی پیچیده است. هر عنصر بر عنصر دیگر تأثیر می گذارد. طراحی یک هویت برند ابتدا با طراحی لوگو شروع می شود. یک لوگوی قوی ماهیت برند شما را به تصویر می کشد و به شما کمک می کند نشان برند خود را در دنیا ثبت کنید.

برای طراحی لوگو ۲ راه پیش روی شماست:

  1. می توانید خودتان با ابزار پیشرفته و یا به صورت دستی اقدام کنید. کافیست ابتدا با مداد آن چه که در نظر دارید را طراحی کنید و برای این که مطمئن شوید، تصاویر اصلی به اندازه کافی قدرتمند هستند تا پیام را به تنهایی و بدون افزودن رنگ ارسال کنند. روی اشکال ضعیف کار کنید و یا به تصاویر و اشکال تکمیلی فکر کنید.
  2. می توانید فرآیند طراحی لوگو را به شرکت های گرافیکی و یا افراد متخصص بسپارید. برای این کار تنها کاری که باید بکنید این است که خلاصه خلاقانه خود را از هویت بصری مورد نظرتان در اختیار یک گرافیست قرار دهید و با پرداخت حق الزحمه از او بخواهید لوگویی مطابق اهداف و نظرات شما طراحی کند.

نکته مهم در طراحی هویت بصری برند این است که باید هر عنصر بصری در هویت شما، به یک زبان بصری منسجم کمک کند. پس متون و تایپوگرافی هم به عنوان یک عنصر بصری باید در راستای بقیه عناصر باشد. بنابراین باید توجه ویژه ای به انتخاب فونت و طراحی تایپوگرافی نام تجاری خود داشته باشید تا علاوه بر قدرتمند و خلاقانه بودن باید با سایر عناصر هماهنگ باشد.

مرحله 6: پالت رنگی خود را انتخاب کنید

وقتی یک لوگو ثابت برای برند خود در نظر گرفتید، دیگر به راحتی می توانید به دنبال انتخاب یک پالت رنگی ثابت هم باشید. رنگ ها ابزاری عالی برای متمایز کردن برند شما از رقبا هستند؛ آن ها می توانند احساسات مختلفی را در مخاطب ایجاد کنند و قدرت و ثبات برند شما را به رخ بکشند. پس در انتخاب رنگ ها محتاط و عاقلانه عمل کنید.

یک پالت رنگی خوب باید تمیز و انعطاف پذیر باشد و معمولا از موارد زیر تشکیل می شود:

  1. یک رنگ اصلی
  2. دو رنگ اولیه (بیسیک)
  3. سه تا پنج رنگ مکمل
  4. دو رنگ جهت دهنده

مرحله 7: طراحی عناصر اضافی

نیازهای هر برند متفاوت است؛ بنابراین برخی افراد ممکن است نیاز به طراحی یک هویت جامع داشته باشند و برخی دیگر نه. اما در هر صورت خیلی خوب است که نیازهای آینده برند خود را در نظر بگیرید. اگر قصد دارید انواع مختلف محتوا و عناصر بصری را امتحان کنید، راجع به آن ها نیز بحث کنید و پس از مطرح کردن با تیم خود آن ها را وارد هویت برند خود کنید. در نهایت پس از آزمون و خطا خواهید فهمید که کدام عناصر به کارتان نمی آید و مناسب برندتان نیست و کدام عناصر بازخورد خوبی داشته و مناسب برندتان است.

مرحله 8: دستورالعمل های برند خود را بسازید

یک هویت برندی قدرتمند و زیبا که هرگز مورد استفاده قرار نمی گیرد و یا به اشتباه استفاده می شود، بسیار آزار دهنده تر و دلخراش تر از هویت برندی است که نامناسب و بد طراحی شده است.

پس تشخیص ارزش یک هویت برند و نحوه ارائه و استفاده از آن بسیار اهمیت دارد.

برای این کار باید دستورالعمل های واضح و آسان برای هر قسمت از هویت برند خود مانند نمونه ها و موارد استفاده برای چاپ، وبسایت، ویدئو و… را در نظر بگیرید. همچنین از جزئیات کاربردی غافل نشوید و تا جایی که لازم است در دستور العمل های خود، اطلاعات مورد نیاز و جامعی از هویت برند خود ارائه بدهید تا تیم شما بتواند این اطلاعات را در طراحی و ارائه تمامی بخش های هویت برندتان، به طور واضح و موفق استفاده کنند.

پس از تکمیل این دستورالعمل ها، مطمئن شوید که آن ها بین کل تیم توزیع می شود، در مکانی با دسترسی آسان ذخیره می شود و مرتباً به روز می شود.

سخن پایانی

امیدواریم این مقاله به شما در جهت ساخت یک هویت برند قوی کمک کرده باشد. در نهایت اگر انجام این مراحل برایتان سخت است و یا منابع مورد نیاز را ندارید، می‌توانید این کار را به یک متخصص بسپارید. حتما نظرات و سوالات خود را از طریق کامنت با ما به در میان بگذارید.

شرکت خود را به بهترین شکل مدیریت کنید

هر مدیر خوب نیازمند ابزاری قدرتمند است تا بتواند مجموعه خود را به بهترین شکل مدیریت کند. مجموعه نرم افزار مالی و منابع انسانی فینتو ابزاری قدرتمند است که می تواند به مدیران در کنترل کارمندان و محاسبه حقوق و دستمزد آنها کمک کند.

شما همیشه یک مدیر لایق هستید و باید بهترین ها برای شما باشد. با استفاده از نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو کار مدیریت خود را بسیار آسان تر کنید.

نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

3 در مورد “هویت برند چیست؟ چگونه هویت برند قدرتمندی بسازیم؟”

  1. یکی از مشکلاتی که خود من در ابتدای شروع کارم داشتم این بود که نمیدونستم چطور لوگو رو طراحی کنم
    چه طرحی بزنم
    واقعا لوگو او هویت برند نقش اساسی و کلیدی داره
    ممنون از بلاگ مفیدتون

    1. تیم تحریریه فینتو

      سلام جناب عظیمی. ممنون از اینکه همراه فینتو هستید. نظرتون باعث دلگرمی و خوشحالی ما هست.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا