مدیریت منابع انسانی با توسعه منابع انسانی چه تفاوتی دارد؟

منابع انسانی

منابع انسانی مهم‌ترین و تأثیرگذارترین منابعی می‌باشند که یک سازمان یک اداره را روی پا نگه داشته‌اند. حتی با توجه به گسترش فناوری در دنیای امروز، بدون مدیریت منابع انسانی هیچ کدام از این فناوری ‌ها کاربردی نخواهند بود و نمی‌توانند یک کسب ‌و کار و یا یک سازمان را به هدف نهایی‌اش برسانند. منابع انسانی در واقع قلب تپنده و دستور دهنده و اسکلت اصلی یک سازمان را تشکیل می‌دهند. اما در کنار منابع انسانی، استفاده از انواع مختلف ابزار ها و تکنولوژی‌ ها و ماشین ‌آلات نیز می‌تواند روند تولید و ارائه خدمات را راحت‌تر کنند. ما در این محتوا تلاش داریم تا برای شما در رابطه با مدیریت منابع انسانی و توسعه منابع انسانی صحبت کنیم و به شما بگویم که که تفاوت این دو مورد کدام می‌باشد و در واقع چه عاملی باعث شده که مدیریت منابع انسانی از توسعه منابع انسانی متفاوت باشد.

توجه نمایید که فرقی نمی‌کند که شما در کسب ‌و کار خودتان پنج کارمند داشته باشید یا پنجاه کارمند، به ‌هر حال برای این ‌که بتوانید کسب ‌و کار خودتان را روی اصول پیش ببرید، نیاز دارید تا بتوانید از خدمات مدیریت و توسعه منابع انسانی بهره ببرید. این کار به شما کمک میکند تا بتوانید به‌ خوبی کارمندان خود را مدیریت کنید و بدون هیچ ‌گونه مشکلی از استعداد های ذاتی و توانایی‌ های آن‌ها بهره ببرید و در جهت پیشرفت کسب‌ و کار خودتان قدم بردارید. اگر می‌خواهید بیشتر در این‌ رابطه بدانید، ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

تفاوت مدیریت منابع انسانی با توسعه منابع انسانی

بررسی چیستی مدیریت منابع انسانی و توسعه منابع انسانی

قبل‌ از این ‌که بتوانیم برای شما تفاوت این دو بخش و فعالیت را از یکدیگر مشخص کنیم؛ بهتر است که به‌ طور کامل و واضح هر کدام از این زمینه ‌های تخصصی را برای شما تعریف کنیم. مدیریت منابع انسانی با توسعه منابع انسانی تفاوت ‌های زیادی دارد و شما نباید آن ‌ها را با یکدیگر اشتباه بگیرید. اما در قدم اولیه برای این ‌که بتوانید تفاوت این دو را متوجه شوید بهتر است که به‌ صورت جداگانه و کامل بفهمید که مفهوم هر کدام از این عبارت ‌ها چه می‌باشد و در زمینه‌ای از آن ‌ها بهره گرفته می‌شود. بیایید با یکدیگر به بررسی مفهوم این دو عبارت بپردازیم.

بیشتر بخوانید: مدل های مدیریت منابع انسانی برای سازمان ها

مدیریت منابع انسانی یعنی چه؟

توجه کنید که مدیریت منابع انسانی یا HRM به ‌عنوان یک بخش مجزا در یک سازمان شناخته می‌شود که کلیه جنبه‌ های مربوط به کارمندان یک سازمان را برعهده دارد. این سیستم باید به برنامه‌ریزی منابع انسانی بپردازد، تحلیل کسب ‌و کار را انجام دهد، افراد را استخدام کند، مصاحبه‌ های شغلی انجام دهد، برنامه‌ریزی ‌های شغلی را به‌ طور کامل دسته‌بندی کند، کیفیت کار کردن را برای کارمندان بالاتر ببرد، به نظم و انضباط کارمندان کمک کند، از آزار و اذیت ‌هایی که ممکن است برای کارمندان به وجود بیاید جلوگیری کند، روابط میان آن ‌ها را بهبود ببخشد، و موارد دیگر را نیز کنترل کند. با توجه به این موارد، شما متوجه شدید که هر دپارتمانی که مدیریت منابع انسانی را برعهده دارد؛ در واقع هر موضوعی که به رفاه و کار کارمندان مربوط می‌شود را زیر نظر دارد و تلاش می‌کند تا شرایط کار کردن را برای کارمندان بهبود ببخشد. اما توجه کنید که وجود مدیریت منابع انسانی در هر دپارتمانی بسیار مهم و حیاتی می‌باشد زیرا بدون آن نیاز کارمندان به ‌خوبی تشخیص داده نمی‌شود و همین موضوع می‌تواند کیفیت کار آن‌ ها را تا حد بسیار زیادی پایین‌تر بیاورد. اما اگر یک دپارتمان با این نام وجود داشته باشد حداقل کارمندان خیالشان راحت است که می‌توانند در شرایط نامناسب به این بخش مراجعه کنند و با گفتن نیاز ها و انتظارات خودشان شرایط را بر وفق مراد خود تغییر دهند.

مدیریت منابع انسانی یعنی چه؟

توسعه منابع انسانی یعنی چه؟

حال که برای شما در رابطه با مدیریت منابع انسانی صحبت کردیم بهتر است که به بررسی چیستی توسعه منابع انسانی نیز بپردازیم. توجه کنید که توسعه منابع انسانی یا HRD به ‌عنوان یک چارچوبی شناخته می‌شود که می‌تواند به کارمندان کمک کنند تا در زمینه ‌های گوناگونی مانند دانش شخصی، توانایی‌ های شغلی، و همچنین مهارت‌ های سازمانی به پیشرفتی که مد نظرشان می‌باشد دست پیدا کنند. در واقع توسعه منابع انسانی بعد از استخدام شدن افراد شرایطی را برای آن‌ ها به وجود می‌آورد تا بتوانند مهارت ‌های جدیدی یاد بگیرند و فعالیت‌ ها را راحت‌تر به انجام برسانند. توجه کنید که توسعه منابع انسانی شامل مواردی می‌شود که می‌تواند به بهبود شرایط کارمندان بپردازد، فرصت‌ های شغلی را برای آن ‌ها بهبود ببخشد، زمینه تشویق و افزایش حقوق را برای آن‌ ها فراهم کند و انگیزه مناسبی را به کارمندان ببخشد. توسعه منابع انسانی شامل فرصت ‌هایی می‌شود که می‌تواند به پیشرفت کارمندان کمک کند و به آن ‌ها یاد دهد که چگونه شرایط را مدیریت کنند، برنامه‌ریزی ‌های خودشان را بهبود ببخشند، و در نهایت جایگاه شغلی خود را بالاتر ببرند و باعث پیشرفت یک سازمان و یک دپارتمان شوند.

بررسی کامل تفاوت ‌های مدیریت منابع انسانی و توسعه منابع انسانی

حال که برای شما هر کدام از این موارد را توضیح دادیم بهتر است که به بررسی تفاوت‌ های آن ‌ها نیز بپردازیم.

توسعه منابع انسانی یعنی چه؟

مدیریت منابع انسانی روی حال کارمندان تمرکز دارد، اما توسعه منابع انسانی به آینده‌ی کارمندان کمک می‌کند 

اولین موردی که می‌تواند در زمینه تفاوت مدیریت منابع انسانی و توسعه منابع انسانی بررسی شود نحوه کار این دو دپارتمان در یک اداره می‌باشد. مدیریت منابع انسانی در واقع شرایط حال حاضر کارمندان را بررسی می‌کند و تلاش می‌کند تا به کارمندان یک شرایط مناسب، آرام و بدون استرس را برای کار کردن هدیه دهد. اما توسعه منابع انسانی روی آینده کارمندان تمرکز دارد و تلاش می‌کند تا شرایط را طوری برای کارمندان فراهم کند تا با گذشت زمان آن‌ ها به پیشرفت ‌های گوناگونی برسند و مهارت ‌های شغلی خودشان را افزایش دهند. پس در واقع این دو دپارتمان مکمل یکدیگر هستند که می‌توانند به ‌آرامی یک سازمان را به سمت موفقیت هدایت کنند. با موفق شدن یک سازمان افرادی که در این سازمان به فعالیت می‌پردازند نیز به موفقیت می‌رسند و حقوق و مزایای بیشتری را دریافت می‌کنند.

توسعه منابع انسانی گسترده‌تر از مدیریت منابع انسانی می‌باشد

مورد دومی که می‌تواند در دسته تفاوت این دو دپارتمان قرار بگیرد، این است که دامنه مدیریت منابع انسانی تا حد بسیار زیادی محدود است و در واقع این دپارتمان تلاش می‌کند تا بتواند به مدیریت افراد بپردازد اما توسعه منابع انسانی دامنه بسیار گسترده‌تری دارد و در واقع با هدف توسعه کل سازمان ایجاد شده است. توسعه منابع انسانی علاوه ‌بر این‌ که به کارمندان دقت و توجه دارد؛ تلاش می‌کند تا به صورت کلی یک دپارتمان را به سمت موفقیت هدایت کند. این دپارتمان تلاش می‌کند تا به ایجاد فرهنگ سازمانی درست بپردازد.

تفاوت توسعه دهنده منابع انسانی با مدیریت منابع انسانی

تفاوت در مدیریت ‌ها

مورد دیگر که می‌تواند در دسته تفاوت مدیریت و توسعه منابع انسانی قرار بگیرد این است که فردی که مدیریت منابع انسانی را برعهده دارد تنها مسئول اداره منابع انسانی است. در واقع این فرد در یک اداره استخدام ‌شده تا بتواند شرایط را برای کارمندان بهبود ببخشد. اما فردی که مدیریت توسعه منابع انسانی را برعهده دارد، در واقع به‌ عنوان مسئول و مدیر همه مدیران در یک شرکت و یک سازمان شناخته می‌شود. به‌ طور کلی این فرد، فردی است که کنترل تمام امور را برعهده دارد و تلاش می‌کند تا یک سازمان را همراه کارمندانش به سمت موفقیت هدایت کند.

تفاوت در نحوه ایجاد احساس خوب در کارمندان

توجه نمایند که وجود دپارتمان مدیریت منابع انسانی و دپارتمان توسعه منابع انسانی به ‌عنوان یک دلگرمی برای کارمندان شناخته می‌شود اما این دو دپارتمان در روش‌ های گوناگونی می‌توانند به کارمندان احساس خوبی را هدیه دهند. مدیریت منابع انسانی به اعطای تشویق و پاداش می‌پردازد تا بتواند انگیزه مناسب برای کارمندان را به وجود بیاورد اما توسعه منابع انسانی به تامین نیاز های والاتر می‌پردازد و تلاش می‌کند تا با ایجاد حس خوب در کارمندان به آن ‌ها کمک کند تا پیشرفت ‌های بزرگی در زمینه کاری خود به دست بیاورند.

این دپارتمان ها دارای چشم‌انداز ها و چالش های متفاوتی هستند

مورد دیگری که در دسته تفاوت ‌های میان توسعه و مدیریت منابع انسانی قرار می‌گیرد تفاوت در چشم‌انداز ها و چالش‌ های پیش روی این شرکت ‌ها می‌باشد. توجه نمایید که منابع انسانی چشم‌انداز نسبتاً کوتاه‌مدتی دارند اما توسعه منابع انسانی تا حد بسیار زیادی نگاه بلندمدت دارد و به آینده‌ی کارمندان یک شرکت دقت و توجه می‌کند. علاوه‌ بر این موضوع، چالش‌ هایی که مورد توجه مدیریت منابع انسانی قرار می‌گیرد شامل مواردی مانند سازماندهی مجدد شرکت ‌ها، استخدام افراد جدید، تعیین فرم ‌های مناسب برای استخدامی، اخراج کردن افراد، برآورده کردن انتظارات در حال حاضر کارمندان، و سازمان‌دهی مجدد شرکت از لحاظ نیروی کار می‌شود. اما چالش ‌هایی که برای دپارتمان توسعه منابع انسانی ایجاد می‌شود شامل برآورده کردن خواسته‌ های کارمندان به ‌صورت بلندمدت می‌باشد و مواردی را زیر نظر دارد که یک دپارتمان بتواند با تغییر محیط اقتصادی یا تخصصی بدون هیچ‌ گونه شکستی و به سمت جلو حرکت کند و از تغییرات جان سالم به‌ در ببرد.

بیشتر بخوانید: پنج نکته برای کاهش هزینه های منابع انسانی

فرایند کار کردن این دو دپارتمان با یکدیگر متفاوت می‌باشد 

توجه نمایید که فرآیند هایی که برای مدیریت منابع انسانی انجام می‌شوند فرایند های کاملاً روتین می‌باشند که در صورت نیاز انجام می‌شود. برای مثال در صورت نیاز شرکت برخی از نیرو ها را تعدیل می‌کنند و یا تلاش می‌کند تا نیرو های جدیدی را استخدام کنند. این اقدامات همیشگی نیستند و ممکن است که در شرایطی اصلا نیازی به انجام آن ها نباشد. اما فرایند های توسعه منابع انسانی فرایند هایی همیشگی هستند که همواره در حال انجام شدن هستند و اصلا این‌ طور نیست که در یک بازه زمانی روی آن‌ ها تمرکز شود و دیگر کنار گذاشته شوند. این‌گونه اقدامات به دلیل این ‌که به ‌طور کلی روی توسعه کامل سازمان تمرکز دارند باید همواره در حال انجام شدن باشند.

جمع‌بندی 

ما در این محتوا تلاش کردیم تا به‌ طور کامل برای شما در رابطه با تفاوت مدیریت منابع انسانی و توسعه منابع انسانی صحبت کنیم و به شما بگوییم که کدام موارد می‌توانند به‌ عنوان تفاوت ‌های این دو دپارتمان در یک سازمان شناخته شوند. به‌ طور کلی وجود هر دوی این بخش‌ ها در یک سازمان مهم و حیاتی  می‌باشد زیرا بدون وجود مدیریت منابع انسانی نیاز های منابع انسانی به ‌خوبی شناخته نمی‌شود و به ‌طور کلی در زمینه استخدام و نگه‌ داشتن افراد یک دپارتمان دچار مشکل می‌شود. همچنین بدون وجود توسعه منابع انسانی یک شرکت و یا یک سازمان به ‌سختی می‌تواند راه پیشرفت را طی کند زیرا برنامه‌ ریزی خاصی در این زمینه وجود ندارد و منابع انسانی نیز با گذشت زمان نکات جدیدی را یاد نمی‌گیرند تا بتوانند با استفاده از آن ‌ها به بهبود شرایط یک دپارتمان بپردازند. با توجه به این‌ موضوع که هر کدام از این دپارتمان ‌ها چه وظایفی را برعهده دارند و چگونه می‌توانند به گسترش کسب‌ و کار کمک کنند، بهتر که شما نگاهی به دپارتمان یا سازمان خودتان بیندازید تا متوجه شوید که در چه زمینه‌ای کم‌کاری کرده‌اید و باید کدام موارد را در دپارتمان‌ های خودتان اجرا کنید تا بتوانید موفقیت خود را چندین برابر کنید.

 

نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

1 در مورد “مدیریت منابع انسانی با توسعه منابع انسانی چه تفاوتی دارد؟”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا