اهمیت روانشناسی رنگ در کسب و کار

اهمیت روانشناسی رنگ ها در کسب و کار

رنگ ها از قدرت فوق العاده ای برخوردارند که می توانند بدون هیچ واکنش و صدایی، روی افکار و احساسات انسان ها تاثیر بگذارند. به همین دلیل است که هیچ وقت نباید روانشناسی رنگ ها را در فضاهای مختلف دست کم گرفت. یکی از محیط هایی که رنگ ها قدرت خود را در آن به نمایش میگذارند، محیط های کسب و کار هستند. بسیاری از افراد می خواهند بدانند که رنگ ها چگونه می توانند در بازاریابی و محیط های کاری تاثیرگذار باشند. تصور کنید می خواهید یک لباس بخرید، رنگ آن چقدر در انتخاب شما موثر است. قطعا زمانی که آن لباس را با رنگ دلخواه خود پیدا نکنید، از خرید آن منصرف خواهید شد. بنابراین نمی توان قدرت رنگ ها را در دنیای حرفه ای نادیده گرفت. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با هر آنچه نیاز است در رابطه با روانشناسی رنگ ها در دنیای کسب و کار بدانید، به طور کامل آشنا کنیم.

روانشناسی رنگ ها

قدرت رنگ ها را دست کم نگیرید!

زمانی که قرار است برای خرید محصولات مختلف اقدام نمایید، قطعا رنگ آن ها برای شما حائز اهمیت است. چند بار برای شما اتفاق افتاده که از جلوی ویترین یک مغازه عبور کنید و رنگ لباسی که می بینید، شما را وسوسه کرده که آن را بخرید. بنابراین نمی توان از تاثیر رنگ ها در انتخابات و تصمیم گیری ها به سادگی عبور کرد. با توجه به بررسی های انجام شده مشخص گردیده که تمامی انسان ها در هر سنی به رنگ های خاصی علاقه مند بوده و به سمت آن ها گرایش دارند.

بیشتر بخوانید: استارتاپ چیست؟

شاید شنیده باشید که افراد مضطرب بهتر است لباس هایی که رنگ زرد دارند را نپوشند. به این دلیل که رنگ زرد می تواند میزان اضطراب و استرس افراد را افزایش دهد. در حوزه کسب و کار نیز رنگ ها می توانند تاثیرات مختلفی داشته باشند. که در نهایت می توانند نقش بسیار موثری در جذب مشتریان و بهبود عملکرد کارکنان داشته باشند. به همین دلیل است که به هیچ عنوان نباید از کنار تاثیر روانشناسی رنگ ها را در فعالیت های برندینگ و بازاریابی به سادگی عبور کرد.

روانشناسی رنگ ها

اهمیت روانشناسی رنگ ها در حوزه برندینگ

به طور کلی روانشناسی رنگ ها احساسات مختلفی را در انسان ها ایجاد می نمایند که می توانند به بهبود عملکرد حوزه های مختلف کسب و کار کمک نمایند. زمانی که قرار است در رابطه با مشتریان فعالیت های برندینگ صحبت شود، قطعا احساسات و شخصیت کلی آن ها مورد ارزیابی قرار می گیرد. به طور مثال در صورتی که شادی و هیجان برای مشتریان یک کسب و کار از اهمیت بالایی برخوردار باشد، می توان با کمک رنگ زرد و قرمز این هیجان را ایجاد نمود.

برای اثبات تاثیرگذاری روانشناسی رنگ ها در حوزه برندینگ، محققان به بررسی نقش رنگ ها در میزان فروش محصولات و یا خدمات پرداخته اند. در پی این تحقیقات مشخص شده که بیشتر از 90 درصد خریدهایی که به صورت لحظه ای انجام می شوند، تحت تاثیر رنگ ها هستند. شاید خود شما نیز این را تجربه نموده باشید که وسیله ای را خریداری کرده اید که خیلی به آن احتیاج ندارید. یا اینکه قصد خرید آن را نداشته اید، اما با مشاهده رنگ آن ترغیب شده اید که آن را بخرید.

به همین دلیل است که اکثر مدیران برند به رنگ و ظاهر بصری محصولات خود اهمیت بسیار زیادی می دهند. زیرا می دانند که بیشتر از 90 درصد مشتریان آن ها تحت تاثیر روانشناسی رنگ ها تصمیم به خرید می گیرند. همچنین تحقیقات انجام شده در حوزه برندینگ مشخص نموده که حدود 80 درصد از مشتریان، رنگ را به عنوان اولویت های اصلی خود برای خرید در نظر می گیرند. بنابراین رنگ انتخاب شده برای برند نیز می تواند در ماندگاری آن در ذهن مخاطبین نقش بسیار اساسی داشته باشد.

اهمیت روانشناسی رنگ ها

نقش رنگ ها در حوزه کسب و کار

با توجه به اینکه بسیاری از برندهای بزرگ از روانشناسی رنگ ها به عنوان مهره اصلی ساخت هویت برند خود استفاده می نمایند، نمی توان تاثیر تناسب رنگ را در کسب و کار نادیده گرفت. البته رنگ انتخاب شده و تناسب آن با برند مورد نظر باید کاملا وابسته به درک مشتری از رنگ و برند مورد نظر باشد. به طور مثال برند مک دونالد رنگ قرمز را به عنوان رنگ شاخص برای برند خود در نظر گرفته است. چرا که این رنگ می تواند اشتهای افراد را افزایش دهد. همچنین برند استارباکس رنگ سبز را به عنوان رنگ شاخص برند خود انتخاب نموده است. زیرا این رنگ می تواند منجر به افزایش احساس اعتماد افراد به این برند شود.

نقش رنگ ها در کسب و کار ها

نقش روانشناسی رنگ ها در بازاریابی آنلاین

رنگ ها در بازاریابی نیز نقش بسیار پررنگی دارند. طراحی یک وبسایت با رنگ های جذاب و طراحی زیبا می تواند تاثیر بسیار زیادی در جذب مخاطبان داشته باشد. روانشناسی رنگ ها در بازاریابی آنلاین به شرح زیر است:

  • زرد: این رنگ مثبت اندیش و جوان پسند است و می تواند در جلب توجه مشتریان نقش بسیار زیادی داشته باشد.
  • آبی: رنگ آبی منجر به افزایش احساس امنیت می شود و اعتماد مشتریان را نسبت به شما جلب می کند.
  • قرمز: این رنگ نیز پر انرژی بوده و می تواند منجر به افزایش ضربان قلب شود. به همین دلیل در فروش های فوری و تخفیفات مورد استفاده قرار می گیرد.
  • نارنجی: رنگ نارنجی بسیار گیرایی دارد. به همین دلیل در کسب و کارهایی که می خواهند مشتریان ثبت نام کنند یا اشتراک ایجاد نمایند، مورد استفاده قرار می گیرد.
  • سبز: سبز نیز منجر به افزایش شادی، ثروت و سلامتی می گردد. از طرفی چشم ها به راحتی آن را پردازش می نمایند.
  • سفید: در کسب و کارهایی که نیاز به افزایش تمرکز و توجه است و اطلاعات سایت بسیار مهم است، از این رنگ استفاده می شود.
  • مشکی: این رنگ نیز نمادی از قدرت و جسارت است. همچنین برای نشان دادن ارزشمندی و لوکس بودن محصولات مورد استفاده قرار می گیرند.

روانشناسی رنگ ها

اصول استفاده از روانشناسی رنگ ها در فعالیت های برندینگ و بازاریابی

اگر می خواهید از روانشناسی رنگ در فعالیت های بازاریابی و برندینگ خود استفاده نمایید، بهتر است با اصول استفاده از آن ها نیز آشنایی پیدا کنید. هنگامی که قرار است از روانشناسی رنگ در کسب و کار خود استفاده نمایید، چهار اصل زمان مناسب، روش مناسب، مخاطب مناسب و هدف مناسب را در نظر داشته باشید. برخی از توصیه های استفاده از رنگ در بازاریابی و برندینگ به شرح زیر می باشند.

بیشتر بخوانید: هویت برند چیست؟

  1. رنگ زرد می تواند نشان از هشدار باشد. بنابراین در بسیاری از محیط های آنلاین برای اخطار دادن به مشتریان از آن استفاده می گردد.
  2. استفاده نمودن از رنگ آبی می تواند اعتماد کاربران را نسبت به وبسایت شما افزایش دهد. به همین دلیل است که بانک ها در سایت های خود از این رنگ استفاده می نمایند.
  3. نارنجی نیز می تواند انگیزه و هیجان یکباره ایجاد نماید. بنابراین بازدیدکنندگان را ترغیب می نماید تا سایت شما را بازدید نمایند.
  4. فراموش نکنید که اگر می خواهید چند رنگ را در کنار یکدیگر مورد استفاده قرار دهید، تناسب و هماهنگی آن ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به طور مثال استفاده نمودن از رنگ های مکمل مانند قرمز و سبز در کنار یکدیگر می تواند نشان از جسارت، اطمینان، انرژی و قدرت برند شما باشد.
  5. فراموش نکنید که هماهنگی رنگ ها به معنای ایجاد ساختار بصری از رنگ های مشابه، مکمل و یا متضاد است.

بهترین نرم افزار حسابداری آنلاین
مجموعه نرم افزار مالی و منابع انسانی فینتو یک سیستم تحت وب و آنلاین است که شامل خدماتی از جمله سیستم حضور و غیاب، حقوق و دستمزد، تنخواه گردان و حسابداری آنلاین می‌شود. آنلاین بودن خدمات فینتو باعث می شود تا کاربران علاوه بر امکان دسترسی آسان از هر مکان و در هر زمان، هزینه های کمتری نسبت به سیستم های قدیمی بپردازند.
با نرم‌افزار حسابداری آنلاین فینتو، شما به راحتی می‌توانید با نرم‌افزارهای پیچیده خداحافظی کنید و مدیریت تمام نیازهای کسب و کار خود را با یک راه حل حسابداری ساده انجام دهید. فینتو به عنوان نرم‌افزار مبتنی بر ابر، مزایای بیشماری دارد که برای آگاهی بیشتر می توانید به صفحه زیر مراجعه کنید.

نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

4 در مورد “اهمیت روانشناسی رنگ در کسب و کار”

  1. هیجان انگیز ترین قسمت روانشناسی رنگ ها، اینفوگرافیک اون ها هست که که خوندنش واقعا لذت بخشه.
    لطفا بیشتر راجبش صحبت کنید
    ممنون

  2. یکی از ارکان مهم پیش از شروع کسب و کار، انتخاب رنگ مناسب هست.
    این مقاله برای منی که ابتدای راه هستم واقعا مفید بود
    خسته نباشید فینتو

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا