تکنیک مذاکره به زبان ساده

تکنیک مذاکره به زبان ساده

در دنیای تجارت مدرن،مذاکره یکی از موارد مهم و تاثیرگذار در موفقیت کسب و کار هاست و اهمیت زیادی در افزایش فروش شرکت­ها دارد. در واقع مذاکره همان بحثی است که برای رسیدن به توافق و حل اختلافات صورت میگیرد و زمانی اتفاق می­افتد که  طرف مقابل شما بخواهد از کالا یا خدماتتان استفاده کند.یادگیری اصول مذاکره میتواند راهنمایی برای رسیدن به توافقی باشد که هر دو طرف از آن سود ببرند.این یادگیری نیازمند مهارت هایی است که با تمرین آن میتوانید شاهد موفقیت­های بسیاری برای کسب و کارتان باشید.

حال این سوال پیش می آید که چگونه مذاکره کنیم و اصول و تکنیک­های یک مذاکره موفق چیست؟

برنامه ریزی

مرحله اول برای یک مذاکره خوب داشتن برنامه ریزی و یک سناریوی اولیه پیش از قرار گرفتن در موقعیت است.فکر کردن به موقعیتی که قرار است اتفاق بیفتد باعث میشود جملات و اهداف را مرور کرده و تا حدی با پیش بینی که انجام میدهید با چارچوب مشخص وبا تسلط پیش بروید.این درست است که تمام موقعیت­های احتمالی قابل پیش بینی نیست اما فکر کردن به آن، می تواند بسیار کمک کننده باشد.

مطالب مرتبط: چگونه مذاکره هایی روشن و واضح در محیط کار داشته باشیم؟

یک شروع خوب

حرکت و تاثیر اولیه در مذاکره بسیار با اهمیت است و اگر مثبت باشد احتمال توافق و موفقیت نهایی را بالا میبرد؛پس پیشنهاد اولیه باید بسیار محکم و با توجیه قوی باشد اما نه به گونه ای که طرف مقابل احساس کند که منافعش در خطر است.این مورد در مذاکراتی که تنها یکبار انجام میگیرند اهمیت بیشتری دارد. نکته حائز اهمیت در بحث شروع این است که میتوانید در قیمت گذاری شما شروع کننده نباشید و اجازه دهید دیگران پیشنهاد شان را مطرح کنند.

نکاتی که برای یک شروع خوب باید به آن توجه کنیم:

  • پیشنهاد اول باید به گونه ای باشد که منافع دو طرف را در نظر داشته باشد.
  • احساس منفی ایجاد نکند.
  • علاقه و توجه طرف مقابل را برانگیزد.
  • منعطف باشد.
  • اعتماد و حسن نیت شما را نشان دهد.

گوش دهید و مقاومت نکنید

اما همیشه یک شروع خوب تضمین کننده متقاعد شدن نیست در این صورت سعی نکنید که به صورت شتابزده نظر خود را تحمیل و طرف مقابل مذاکرات را قانع کنید زیرا مقاومت و عدم انعطاف می تواند نتیجه عکس داشته باشد و حس اعتمادی که در آغاز برای آن تلاش کرده اید را از بین ببرد.شنیدن صحبت ها و پیشنهادات دیگری میتواند در رسیدن به یک توافق موثر باشد .در صورتی که طرف مقابل انعطاف پذیری لازم را نداشته باشد یک راه حل پیشنهادی در این موقعیت میتواند سکوت باشد.برای هر دو طرف مهم است که مذاکرات برد-برد باشد و سکوت میتواند نوعی تهدید باشد و موجب انعطاف پذیری و کوتاه آمدن طرف مقابل شود زیرا اغلب انسان­ها تحمل فضای سکوت را ندارند و ترجیح میدهند با صحبت مسئله حل شود.

 تکنیک مذاکره به زبان ساده فینتو

سوالات اصولی بپرسید

در طی مذاکره سعی کنید سوالات بی طرفانه بپرسید تا طرف مقابل نیز با رویکرد همدلی و جلب اعتماد پیش بیاید و شما بتوانید تقاضا ها و خط قرمز افراد را کشف کنید.

 ترجیحا از مطرح کردن سوالاتی که جواب آن بله یا خیر است بپرهیزید زیرا این سوالات ممکن است حساسیت بر­انگیز باشد.

اصول خود را حفظ کنید

همانطور که در بخش اول مطرح کردیم اصول و چارچوب در مذاکرات بسیار مهم است و موضوع مهم تر این است که بتوانید این اصول را تا پایان مذاکره حفظ کنید و خط قرمز های خود را بشناسید.انعطاف پذیری نباید موجب فاصله گرفتن شما از اصولتان شود.

ارتباط موثر داشته باشید

نکته مهم در تمام طول مذاکره حفظ ارتباط موثر است.ارتباط میتواند از نوع کلامی یا غیر کلامی باشد.کسب مهارت در این حوزه (زبان بدن و فن بیان)­ میتواند برای رسیدن به اهدافتان کارآمد باشد.

تیم مذاکره داشته باشید

قدرت جمع بر فرد اصلی بدیهی است و وجود تیم مطمئنا قدرتمند­تر از یک فرد در مذاکرات است؛حمایت گروهی در کاهش فشار روانی می تواند نتایج مطلوبتری را رقم بزند.

بیشتر بخوانید: مهارت ها و توانایی هایی که در کار گروهی باید داشته باشیم

اهداف و علایقتان را آشکار نکنید

در مذاکره و تجارت گاهی پیش می آید که رقبا وقتی علایق و اهداف شما را بدانند گویی نقطه ضعف شما را شناخته اند و از آن برای بالا بردن قیمت خود استفاده میکنند.

نقطه ضعف حریف را بشناسید

تا میتوانید علایق خود را پنهان کنید و در پی شناخت نقاط ضعف رقیب خود باشید تا بتوانید برتری خود را در مذاکره حفظ کنید.میتوانید این شناخت را از مواردی که پیوسته بر سر آن می ایستند آغاز کنید.

احساسات خود را کنترل کنید

در طی فرایند مذاکره تا انجام توافق،هم ممکن است مدت زمان زیادی طول بکشد و هم مذاکرات به خوبی پیش نرود.پیامد هر دو می تواند کلافگی،خشم و شتابزدگی باشد؛سعی کنید در طی مذاکره صبور و آرام باشید تا بتوانید منطقی تصمیم بگیرید.

در نهایت باید بگوییم که در مذاکرات هدف اصلی رسیدن به توافقی است که در جهت منافع هر دو طرف باشد و همین توافق است که باعث سود­آوری و موفقیت در کسب و کار شما میشود؛پس با یادگیری اصول مذاکره و کسب مهارت­های لازم کسب و کارتان را ارتقا دهید.

بهترین نرم افزار حسابداری آنلاین

مجموعه نرم افزار مالی و منابع انسانی فینتو یک سیستم تحت وب و آنلاین است که شامل خدماتی از جمله سیستم حضور و غیاب، حقوق و دستمزد، تنخواه گردان و حسابداری آنلاین می‌شود. آنلاین بودن خدمات فینتو باعث می شود تا کاربران علاوه بر امکان دسترسی آسان از هر مکان و در هر زمان، هزینه های کمتری نسبت به سیستم های قدیمی بپردازند.

با نرم‌افزار حسابداری آنلاین فینتو، شما به راحتی می‌توانید با نرم‌افزارهای پیچیده خداحافظی کنید و مدیریت تمام نیازهای کسب و کار خود را با یک راه حل حسابداری ساده انجام دهید. فینتو به عنوان نرم‌افزار مبتنی بر ابر، مزایای بیشماری دارد که برای آگاهی بیشتر می توانید به صفحه زیر مراجعه کنید.

نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

1 در مورد “تکنیک مذاکره به زبان ساده”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا