سیستم مدیریت منابع انسانی

امروزه سازمان‌ها اهمیت و ارزش خاصی برای خلاقیت، نوآوری و انگیزه بالای نیروی انسانی قائل هستند؛ بنابراین مدیریت منابع انسانی با انجام وظایف خود می‌تواند شرکت‌ها و سازمان‌ها را به سوی خلاقیت سوق دهد.برای بهبود این فرایند، سیستم منابع انسانی یک جزء مهم در کسب‌وکار است. بدون وجود سیستم کارآمد، داده‌های کارمندان به درستی تحلیل نمی‌شوند و چارچوب داخلی کل شرکت آسیب میبیند. بنابراین، تقریبا تمام کسب‌وکارها بر روی نرم‌افزار مدیریت سیستم منابع انسانی قوی و موثر سرمایه‌گذاری می‌کنند.

مدیریت منابع انسانی چیست؟

اولین بار در دهه 1983 میلادی بود که در کتاب توزیع ثروت به اصطلاح منابع انسانی پرداخته شد که بیشتر به روابط میان کارگر و کارفرما میپرداخت. در ادامه با دو فرد به نام‌های رابرت اووِن و چارلز بابیج،منابع انسانی به مفاهیمی که امروزه با آن سروکار داریم نزدیک تر شد. از آنجا که به ارزش روابط کار و موضوعاتی مانند انگیزه، رفتار سازمانی و ارزیابی عملکرد می‌پرداخت، توجهات بسیاری از مدیران را به خود جلب کرد.در سازمان های مدرن کنونی مدیریت منابع انسانی به معنای فرایندی است که رویه‌ها، وظایف، فعالیت‌ها و سیاست‌های کلیدی یک سازمان که در ارتباط با کارمندان هستند را پوشش می‌دهد.مدیریت منابع انسانی در هر سازمانی که بیش از یک نفر عضو داشته باشد قابل اجراست. اما پس از اینکه افراد یک سازمان بیشتر شدند، یک واحد مستقل به نام واحد مدیریت منابع انسانی در سازمان تعریف می‌شود.

گری دسلر، نویسنده‌ی کتاب منابع انسانی،مدیریت منابع انسانی را اینگونه تعریف میکند که این واحد از میان وظایف مختلف مدیریتی، مسئولیت کلیه فعالیت‌ها و خط مشی‌های مربوط به کارکنان سازمان را بر عهده دارد.در واقع وظیفه جذب و استخدام کارکنان جدید و ارزیابی عملکرد آنها ، آموزش افراد، پاداش دادن به آنها و ایجاد محیطی سالم و منصفانه را برعهده دارد.به طور کلی واحد مدیریت منابع انسانی کمک میکند تا سازمان، در بلند مدت و با هزینه کمتر، حداکثر بهره وری را از کارکنان در جهت اهداف استراتژیک سازمان، بدست آورد.

سیستم مدیریت منابع انسانی - فینتو

فرایندهای مدیریت منابع انسانی چیست؟

برنامه ریزی برای ارتقا شغلی کارکنان

رسیدگی به دغدغه های کارمندان

مدیریت فرایند جدایی کارکنان از سازمان

جذب کارمندان جدید

افزایش و حفظ انگیزه کارمندان

طراحی سیستم ارزیابی عملکرد

سیستم مدیریت منابع انسانی چیست؟

سیستم مدیریت منابع انسانی، فرآیند های حوزه سرمایه انسانی نظیر جذب و استخدام، مدیریت پرونده پرسنل، محاسبه حقوق و دستمزد، مدیریت امور رفاهی و درمانی، آموزش و غیره را تسهیل میکند و آن ها را  منظم و بر اساس فرآیندهای سازمان بهینه میسازد. این سیستم در محیطی یکپارچه و با ترکیب تمام عناصر و اطلاعات مربوط به نیرو های سازمان، مدیریت و تصمیم گیری را در اختیار مدیران قرار می دهد.

طبق گفته مایک مایورینو، کارشناس منابع انسانی، سه نوع سیستم منابع انسانی مهم وجود دارد:

1.سیستم اطلاعات منابع انسانی یا HRIS

این سیستم برای مدیریت افراد، سیاست‌ها و رویه‌ها طراحی شده است که شامل موارد زیر میباشد

آموزش و توسعه

استخدام و پیگیری متقاضیان

گزارش‎‌گیری سیستم منابع انسانی

نام‌ نویسی آزاد و مدیریت مزایا

مدیریت پاداش

بیشتر بخوانید: مدیریت منابع انسانی با توسعه منابع انسانی چه تفاوتی دارد؟

خودمدیریتی: این امکان برای کارمندان قابل ذکر است که مدیریت کارهای اداری از قبیل ارسال درخواست مرخصی و به‌روزرسانی مشخصات فردی را بسیار ساده‌تر می‌کند.

‌جریان کاری:در چارچوب HRIS با تایید وظایفی مانند استخدام، ارتقا، اخراج و آموزش ، فرآیندهای سیستم را تسریع و بهبود می‌بخشد.

2.مدیریت سرمایه انسانی (HCM)

دومین طبقه‌بندی مایورینو، مدیریت سرمایه انسانی (Human Capital Management) یا HCM است. او بیان می‌کند که HCM دارای تمام قابلیت‌های HRIS است اما «با مزایای اضافی خدمات مدیریت استعداد و توانایی جهانی بیشتر.

معارفه سازمانی: وقتی کارمندان جدید وارد سازمان می‌شوند، حجم عظیمی از فرم‌ها برای پرکردن، فرهنگ سازمانی و آموزش‌ها مواجه می‌شوند. با استفاده از قابلیت HCM می‌توانند فرآیند پردازش را به‌طور دیجیتال با ارسال مطالب آموزشی برای کارمند جدید انجام دهند.

مدیریت عملکرد و هدف: HCM قالبی است که امکان بررسی دقیق همکاران و مدیران در آن وجود دارد. این مورد تصویر بسیار واضحی از عملکرد یک کارمند ارائه میدهد و مدیریت میتواند درباره حقوق پاداش تصمیم بگیرد.

سیستم مدیریت منابع انسانی - فینتو

کنترل بودجه و موقعیت: گاهی لازم است که فرد یا تیم جدیدی اضافه شود، در این شرایط می‌توان پس از بررسی داده‌های سیستم ، آن را با اطلاعات موجود ادغام و پرونده قابل قبولی را برای تامین بودجه به مدیران ارسال کرد.

سیستم منابع انسانی جهانی: وقتی یک کسب و کار به یک شرکت جهانی تبدیل می‌شود، داشتن دفاتر و سایت‌ها در مکان‌های بین‌المللی، ضروری به حساب می آید.در این شرایط، نرم افزارهای ابری وارد می‌شوند و تمام قابلیت‌های منابع انسانی را در یک سیستم ادغام میکنند.

برنامه‌ریزی جانشینی: سیستم های منابع انسانی HCM و HRIS میتوانند این‌که کدام استعداد برای جانشینی کارمندان قبلی مفید است را تشخیص دهند.

3.سیستم مدیریت منابع انسانی (HRMS)

سومین قسمت از موارد سیستم منابع انسانی مایورینو (Human Resources Management System) است. او  بیان می‌کند که این سیستم طیف گسترده‌ای از منابعی را که قبلا ذکر شد، شامل میشود.

اما دو فاکتور اصلی شناسایی HRMS به شرح زیر است:

لیست پرداختی:از موارد مهم و قابل توجه این است که محاسبات را نرم‌افزار انجام می‌دهد و با قوانین مالیاتی جدید به‌طور خودکار هماهنگ میشوند. این امر، آرامش زیادی را برای مدیران فراهم می‌کند.‌

مدیریت زمان و کار: بیشتر شرکت‌ها به کار کردن کارمندان اطمینان ندارند و ترجیح میدهند که در جریان مسیر کار آنها باشند.همچنین علاقمندند بر اساس ساعاتی که یک کارمند بر روی پروژه کار انجام داده است، حقوق دریافت کند. سیستم منابع انسانی HRMS این فرآیند را ساده تر می‌کنند و به کارمندان اجازه می‌دهند که ساعات کاری خود را ثبت کنند.

یک راه حل برای مدیریت منابع انسانی :

جهانی شدن نیروی کار یکی از پیامد های فناوری اطلاعات است.امروزه مدیریت منابع انسانی قادر است فراتر از مرزهای جغرافیایی، نیروهای مورد نیاز خود را جذب کند.این امر باعث به وجود آمدن چالش های بسیاری برای مدیریت سازمان ها از جهات جذب و به کارگیری نیروی کار در سطح جهانی شده است. به طور مثال مدیران امروزه سعی می کنند فعالیت های خود را در نقاطی از دنیا دایر کنند که نرخ دستمزد با آهنگی کند تر رشد می کند.

فناوری اطلاعات به سرعت در حال تغییر است و همزمان با تغییر خود مدیریت منابع انسانی را نیز دگرگون می کند. فینتو یک نرم افزار آنلاین جهت انجام برخی امور در حوزه مدیریت منابع انسانی مانند سیستم حضور و غیاب آنلاین، سیستم حقوق و دستمزد و تنخواه گردان می باشد.با فینتو می توانید امور گفته شده را با صرف زمان و هزینه پایین انجام دهید و از آن لذت ببرید.

سیستم مدیریت منابع انسانی - فینتو

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا